epojisteni logo
blg-srt-crush

Velikonoční “popíjení” nepatří za volant

Velikonoční “popíjení” nepatří za volant

Oblíbené velikonoční svátky bývají spojené s bujarými oslavami a popíjením velkého množství alkoholu. Každým rokem dochází na Velikonoce ke zvýšenému počtu dopravních nehod, které způsobí právě opilí řidiči. Proč je alkohol za volantem tak nebezpečný?

Každý rok je určité procento dopravních nehod způsobené řidiči, kteří usedli za volant pod vlivem alkoholu. Následky těchto nehod bývají často velmi tragické. Česká policie se snaží motoristy před pitím alkoholu ve spojení s řízením důrazně varovat. Přítomnost alkoholu v krvi nepovolují ani české zákony. Alkohol má na lidský organismus prokazatelně negativní vliv.

Smrtelné nehody o Velikonocích:
RokPočet mrtvých

2010

6

2011

13

2012

5

2013

4

2014

5

2015

11

Dejte stop zdražování povinného ručení

Přišlo vám oznámení od pojišťovny o zdražení vašeho povinného ručení? Žádné obavy, na novou cenu nemusíte kývnout. Smlouvu můžete jednoduše do 6 týdnů vypovědět a přejít k jiné pojišťovně. S výběrem i sjednáním vám rádi pomůžeme. Vše jednoduše z pohodlí domova.

Alkohol negativně ovlivňuje:

  • Zrakové vnímání a optický postřeh zorného pole a úhlu

  • Zrakovou pamět

  • Emoční hladinu

  • Prostorové vnímání

  • Hloubkové a noční vidění

  • Rozpoznávání zelené a červené barvy

  • Sebekontrolu a pozornost

Účinky alkoholu na lidský organismus dle množství (v ‰)
KoncentracePodnapilostÚčinky

do 0,5 ‰

Lehká podnapilost

Hladina alkoholu v krvi působí na psychické procesy a klesá koncentrace pozornosti a výkonnosti.

0,6 - 1,5 ‰

Lehká až střední opilost

Člověk se stává subjektivně živější, pohotovější, odvážnější, optimističtější a nejeví známky úzkosti a opatrnosti. Dochází ke snížení optické postřehu a pozornosti, vnímání je značně zkreslené. Nárůst bezohlednosti, agresivity a tendence k riskování.

1,6 - 2,3 ‰

Střední opilost

Pohyby se stávají nekoordinovanými. Člověk je hlučný, mluví přerývaně. Chová se impulsivně a má vyšší sklony k agresivitě.

nad 2,3 ‰

Těžká opilost

Člověk není schopen udržet stabilitu. Usíná a někdy upadá do komatózního stádia.

Jak poznáte opilého řidiče?

Nejen o velikonoční pondělí si dávejte pozor na řízení pod vlivem alkoholu, ale také sledujte své okolí. V případě, že si všimnete opilého řidiče, zavolejte policii. Člověk, který řídí pod vlivem alkoholu, ohrožuje všechny účastníky silničního provozu.

Rizikové chování, které způsobuje alkohol (případně nemoc), se vyznačuje:

  • Kličkováním po silnici

  • Jízda se staženým bočním okénkem i v chladném počasí

  • Nebezpečným míjením a předjížděním ostatních účastníků a překážek v provozu (např. malý odstup)

  • Jízdou po střední dělicí čáře

  • Jízdou nepřirozeně velkými oblouky v zatáčkách

  • Nepřirozeně pomalou jízdou v daném úseku

  • Nedodržováním bezpečné vzdálenosti od vpředu jedoucího vozidla

  • Jízdou bez rozsvícených hlavních světel, zapomínání dávání znamení o změně směru jízdy, apod.

Polici zvýší počet hlídek, které se budou zaměřovat na kontrolu alkoholu

Jako každým rokem se Policie ČR připravuje na Velikonoce a plánuje zvýšení běžných hlídek na silnicích. Ty se budou zaměřovat na kontrolu alkoholu v krvi. „Policisté budou kontrolovat dodržování stanovené rychlosti, způsob jízdy, dodržování pravidel silničního provozu na železničních přejezdech, používání bezpečnostních pásů a zádržných systémů podle zákona, dodržování zákazu držení telefonního nebo jiného hovorového zařízení za jízdy řidičem a v neposlední řadě je bude zajímat i technický stav vozidla. Řidiči musí být schopni také předložit všechny potřebné doklady předepsané pro řízení motorových vozidel," uvedla Ivana Baláková z krajského ředitelství Policie ČR.

Jezděte bezpečně a plánujete-li na Velikonoce velkou oslavu, vyhněte se týž den řízení svého vozidla.

Nepodceňujte havarijní pojištění

I ti nejlepší řidiči se někdy mohou dostat do potíží. Naštěstí havarijní pojištění vám pomůže s vyrovnáním škod i na vašem vozidle. Sjednejte si jej dříve, než bude pozdě. Pomůžeme vám s výběrem i sjednáním.

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • blg-srt-spz
    12. července 2024|Petr Woff
    Krádeže vozidel v ČR: Statistiky a tipy pro každý kraj

    Zloději každoročně ukradnou tisíce českých aut, přičemž některé lokality a modely vyhledávají častěji než jiné. Mezi nejrizikovější oblasti patří Praha, Liberecký nebo Ústecký kraj. Nejohroženějšími značkami jsou Škoda, Volkswagen a Ford. Krádeže aut zachycujeme v regionálních, celostátních a mezinárodních statistikách, které odhalují zajímavé trendy.

  • 03. července 2024|Petr Pohůdka
    Alkohol a dovolená: Na co si dát pozor (nejen za volantem)

    Nedovedete si představit dovolenou bez sklenky místního vína nebo koktejlu na pláži? I jinak sladký nápoj vám může pořádně zhořknout, pokud zároveň dojde k pojistné události. Problémy vám nezpůsobí jen alkohol za volantem, promile v krvi uškodí také při řešení úrazů nebo poškození cizího majetku. Co byste měli vědět, než si v zahraničí objednáte první drink?

  • dalnice-aktualita
    30. června 2024|Petr Pohůdka
    Dálniční známky v ČR a Evropě 2024

    Ve většině evropských zemí je stejně jako v ČR zpoplatněné užívání dálnic a dalších vybraných vozovek. Některé státy využívají dálniční známky, jinde funguje systém mýtného. V několika zemích mohou řidiči jezdit po dálnicích dokonce zadarmo. Jaké jsou ceny dálničních známek v Evropě, jak se dálniční známky kontrolují a kde zjistíte jejich platnost?

  • odtah-vozu
    24. května 2024|Jana Březinová
    Pojištění GAP: Co všechno kryje a komu se vyplatí?

    Jen co nový vůz opustí autosalon, jeho hodnota rychle klesá. Za rok zhruba o 10 %. Pokud dojde k totální škodě nebo krádeži, pojišťovna vám z havarijního pojištění vyplatí pouze aktuální tržní cenu vozidla. A to i přesto, že mělo najeto jen pár kilometrů. Chcete získat plnou pořizovací cenu vozu? S tím pomůže doplňkové pojištění GAP.

  • ilustrační obrázek - muž podepisuje smlouvu
    10. května 2024|Petr Pohůdka
    Novinky: 7 změn zákona v autopojištění 2024

    Rok 2024 přináší pro řidiče celou řadu změn. Řízení je nově možné již od 17 let, končí vydávání velkých technických průkazů a mění se také bodový systém či sazby pokut. Novinky se nevyhnuly ani pojištění vozidel. Jaké změny v autopojištění by vám neměly uniknout?

  • autobazar
    29. dubna 2024|Jana Březinová
    Dovoz auta z Německa: Návod krok za krokem

    Nabídka ojetých vozů v Česku se po nedostatku z minulých let opět vrátila k normálu. Hodně lidí ale přesto preferuje dovoz aut z Německa. Důvodem je širší nabídka specifických modelů, lepší technický stav a někdy i nižší cena. Jak při nákupu auta v Německu správně postupovat?

  • nabourané auto naložené na odtah
    14. února 2024|Monika Šaríková
    4 důvody, proč se vyplatí mít havarijní pojištění

    Na rozdíl od povinného ručení není havarijní pojištění povinné ze zákona. Ve snaze snížit náklady na provoz vozidla jej zhruba dvě třetiny řidičů opomíjí. Neuvědomují si, že se jim ježdění bez kompletního pojištění může naopak prodražit. Stačí jedna větší oprava nebo několik menších.

  • policejni-kontrola-dva
    17. června 2023|Monika Šaríková
    Co je bodový systém a jak funguje?

    Poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel.

  • kladivko-modely-auticek-nehoda
    27. ledna 2023|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nepojištění vozidla hrozí?

  • 28. prosince 2022|ePojisteni
    Bude Evropská unie tolerovat propadlé řidičáky a STK?

    Ministerstvo dopravy uvedlo, že platnost řidičských průkazů a STK končících v období mezi 1. únorem a 31. srpnem 2020 bude prodloužena o sedm měsíců. Řidiči, kterých se tato zpráva týká, mohou po tuto dobu jezdit s propadlými doklady. Toto nařízení by mělo údajně platit v rámci celé EU. Podle redakce iROZHLAS to však není tak úplně jednoznačné.