epojisteni logo
startovani-pomoci-kabelu

Jak nastartovat auto pomocí kabelů?

15. 11. 2019
|
Délka čtení: 8 min.

Zejména v zimě, ale není to pravidlem, může řidič po nasednutí do vozidla zjistit, že po otočením klíčkem motor ne a ne nastartovat. Velmi často mívá problém se startováním na svědomí vybitá autobaterie. Jedním z řešení nepříjemné situace je nouzové nastartování auta za pomoci startovacích kabelů.

Přečtěte si návod

Pokud startovací kabely použijete poprvé, vždy si důkladně přečtěte bezpečnostní pokyny a návod na použití. A to hlavní - nezapomeňte se jimi řídit. Autobaterie produkuje výbušné plyny, a proto nikdy při startování auta pomocí kabelů nekuřte a nemanipulujte s otevřeným ohněm.

Dejte stop zdražování povinného ručení

Přišlo vám oznámení od pojišťovny o zdražení vašeho povinného ručení? Žádné obavy, na novou cenu nemusíte kývnout. Smlouvu můžete jednoduše do 6 týdnů vypovědět a přejít k jiné pojišťovně. S výběrem i sjednáním vám rádi pomůžeme. Vše jednoduše z pohodlí domova.

Používejte kvalitní kabely

Startovací kabely jsou dva - kladný a záporný. Kladný poznáte podle znaménka plus (+), záporný podle znaménka mínus (-). Kladný kabel obvykle mívá červenou barvu a záporný černou barvu. Důležitý je dostatečný průřez kabelů, který by měl být nejméně 16 mm pro  benzínové  motory a nejméně 25 mm pro vznětové motory a benzínové motory s větším zdvihovým objemem. Délka průřezu se netýká izolace, takže tloušťka celého kabelu nemusí být důkazem kvality.

Potřeba je druhé auto s nabitou baterií

Kromě startovacích kabelů budete potřebovat druhé auto, jehož funkční autobaterii využijete k nastartování té svoji vybité. Obě autobaterie musí mít stejné napětí. Ujistěte se, že vybitá baterie je pouze vybitá a není nijak poškozena. Obě auta musí stát tak, aby se nedotýkala. Spínače v zapalování u obou aut musí být vypnuta. Stejně tak vypněte veškerou elektroniku jako rádio, světla, stěrače atd.

Nastartování auta krok za krokem

  1. Jeden konec kladného kabelu připojte ke kladnému pólu vybité autobaterie a druhý konec ke kladnému pólu pomocné autobaterie.

  2. Jeden konec záporného kabelu připojte k zápornému pólu vybité autobaterie. Nesmíte to zapojit naopak, protože by mohlo dojít k jiskření a dokonce až k výbuchu autobaterie.

  3. Druhý konec záporného kabelu připojte ke kostře motoru auta s vybitou baterií tak, aby byl daleko od motoru a karburátoru.

  4. Ještě jednou ověřte, zda jsou oba kabely mimo všechny pohyblivé části obou motorů (např. vrtule ventilátoru, řemen).

  5. Nastartujte auto s nabitou autobaterií a nechte motor běžet na volnoběh.

  6. Zkuste nastartovat auto s vybitou baterií. Nestartujte déle než 10 sekund. Pokus lze párkrát opakovat.

  7. Pokud auto nastartuje, odstraňte kabely v přesně opačném pořadí, než jste je zapojovali.

Pokud se podaří auto nastartovat, autobaterie se pak sama dobije v průběhu jízdy. Ideální je baterii dopřát alespoň jednu hodinu, aby se dobila.

Kdy je nutná výměna autobaterie

Pokud je příčinou vybité baterie zapnuté  rádio nebo světla po celou noc, pak baterii stačí obvykle dobít a příště si dát dobrý pozor, pokud si nepřejete situaci opakovat. Pokud se však autobaterie vybíjí opakovaně a navíc má za sebou už pár let “služby”, nastala doba autobaterii vyměnit za novou, než vás nechá ve štychu úplně.

Srovnejte si ceny autopojištění a mějte přehled

Díky naší kalkulačce vám srovnáme nejlepší nabídky povinného ručení na trhu. Pojištění, které se vám bude zamlouvat nejvíce, vám naši specialisté pomůžou rovnou i sjednat. A to jednoduše na pár kliků.

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • odtah-vozu
    24. května 2024|Jana Březinová
    Pojištění GAP: Co všechno kryje a komu se vyplatí?

    Jen co nový vůz opustí autosalon, jeho hodnota rychle klesá. Za rok zhruba o 10 %. Pokud dojde k totální škodě nebo krádeži, pojišťovna vám z havarijního pojištění vyplatí pouze aktuální tržní cenu vozidla. A to i přesto, že mělo najeto jen pár kilometrů. Chcete získat plnou pořizovací cenu vozu? S tím pomůže doplňkové pojištění GAP.

  • ilustrační obrázek - muž podepisuje smlouvu
    10. května 2024|Petr Pohůdka
    Novinky: 7 změn zákona v autopojištění 2024

    Rok 2024 přináší pro řidiče celou řadu změn. Řízení je nově možné již od 17 let, končí vydávání velkých technických průkazů a mění se také bodový systém či sazby pokut. Novinky se nevyhnuly ani pojištění vozidel. Jaké změny v autopojištění by vám neměly uniknout?

  • autobazar
    29. dubna 2024|Jana Březinová
    Dovoz auta z Německa: Návod krok za krokem

    Nabídka ojetých vozů v Česku se po nedostatku z minulých let opět vrátila k normálu. Hodně lidí ale přesto preferuje dovoz aut z Německa. Důvodem je širší nabídka specifických modelů, lepší technický stav a někdy i nižší cena. Jak při nákupu auta v Německu správně postupovat?

  • nabourané auto naložené na odtah
    14. února 2024|Monika Šaríková
    4 důvody, proč se vyplatí mít havarijní pojištění

    Na rozdíl od povinného ručení není havarijní pojištění povinné ze zákona. Ve snaze snížit náklady na provoz vozidla jej zhruba dvě třetiny řidičů opomíjí. Neuvědomují si, že se jim ježdění bez kompletního pojištění může naopak prodražit. Stačí jedna větší oprava nebo několik menších.

  • policejni-kontrola-dva
    17. června 2023|Monika Šaríková
    Co je bodový systém a jak funguje?

    Poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel.

  • kladivko-modely-auticek-nehoda
    27. ledna 2023|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nepojištění vozidla hrozí?

  • 28. prosince 2022|ePojisteni
    Bude Evropská unie tolerovat propadlé řidičáky a STK?

    Ministerstvo dopravy uvedlo, že platnost řidičských průkazů a STK končících v období mezi 1. únorem a 31. srpnem 2020 bude prodloužena o sedm měsíců. Řidiči, kterých se tato zpráva týká, mohou po tuto dobu jezdit s propadlými doklady. Toto nařízení by mělo údajně platit v rámci celé EU. Podle redakce iROZHLAS to však není tak úplně jednoznačné.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Havárie v zahraničí. Jak postupovat v různých státech Evropy

    Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Počet nehod, od kterých ujedou viníci, roste

    Ujet z místa nehody je nezákonné. Nejhorší je však opustit místo vážné dopravní nehody a neposkytnout nebo nezavolat první pomoc poškozeným osobám. Ti mohou kvůli neposkytnuté včasné pomoci i zemřít. Bohužel se nejedná o výjimečné chování. Podle statistik ujede viník v průměru od každé 6 nehody.

  • praskle-celni-sklo
    Zdražení cen povinného ručení pokračuje. Můžou za něj dražší díly i energie

    Na řidiče se řítí další zdražování. Podle prognóz analytiků i zástupců pojišťoven ho pocítí mnohem důrazněji než v předchozích měsících. Důvodem je nejen rostoucí cena práce a materiálu v servisech, ale také vyšší škoda v případě nehody, která se musí zákonitě promítnout do cen povinného i havarijního pojištění.