Zejména v zimě, ale není to pravidlem, může řidič po nasednutí do vozidla zjistit, že po otočením klíčkem motor ne a ne nastartovat. Velmi často mívá problém se startováním na svědomí vybitá autobaterie. Jedním z řešení nepříjemné situace je nouzové nastartování auta za pomoci startovacích kabelů.
Pokud startovací kabely použijete poprvé, vždy si důkladně přečtěte bezpečnostní pokyny a návod na použití. A to hlavní - nezapomeňte se jimi řídit. Autobaterie produkuje výbušné plyny, a proto nikdy při startování auta pomocí kabelů nekuřte a nemanipulujte s otevřeným ohněm.
Startovací kabely jsou dva - kladný a záporný. Kladný poznáte podle znaménka plus (+), záporný podle znaménka mínus (-). Kladný kabel obvykle mívá červenou barvu a záporný černou barvu. Důležitý je dostatečný průřez kabelů, který by měl být nejméně 16 mm pro benzínové motory a nejméně 25 mm pro vznětové motory a benzínové motory s větším zdvihovým objemem. Délka průřezu se netýká izolace, takže tloušťka celého kabelu nemusí být důkazem kvality.
Kromě startovacích kabelů budete potřebovat druhé auto, jehož funkční autobaterii využijete k nastartování té svoji vybité. Obě autobaterie musí mít stejné napětí. Ujistěte se, že vybitá baterie je pouze vybitá a není nijak poškozena. Obě auta musí stát tak, aby se nedotýkala. Spínače v zapalování u obou aut musí být vypnuta. Stejně tak vypněte veškerou elektroniku jako rádio, světla, stěrače atd.
Jeden konec kladného kabelu připojte ke kladnému pólu vybité autobaterie a druhý konec ke kladnému pólu pomocné autobaterie.
Jeden konec záporného kabelu připojte k zápornému pólu vybité autobaterie. Nesmíte to zapojit naopak, protože by mohlo dojít k jiskření a dokonce až k výbuchu autobaterie.
Druhý konec záporného kabelu připojte ke kostře motoru auta s vybitou baterií tak, aby byl daleko od motoru a karburátoru.
Ještě jednou ověřte, zda jsou oba kabely mimo všechny pohyblivé části obou motorů (např. vrtule ventilátoru, řemen).
Nastartujte auto s nabitou autobaterií a nechte motor běžet na volnoběh.
Zkuste nastartovat auto s vybitou baterií. Nestartujte déle než 10 sekund. Pokus lze párkrát opakovat.
Pokud auto nastartuje, odstraňte kabely v přesně opačném pořadí, než jste je zapojovali.
Pokud se podaří auto nastartovat, autobaterie se pak sama dobije v průběhu jízdy. Ideální je baterii dopřát alespoň jednu hodinu, aby se dobila.
Pokud je příčinou vybité baterie zapnuté rádio nebo světla po celou noc, pak baterii stačí obvykle dobít a příště si dát dobrý pozor, pokud si nepřejete situaci opakovat. Pokud se však autobaterie vybíjí opakovaně a navíc má za sebou už pár let “služby”, nastala doba autobaterii vyměnit za novou, než vás nechá ve štychu úplně.