Řešení škodné události
Stali jste se účastníkem dopravní nehody nebo vás postihla jiná škodní událost? O vzniku škody na autě musíte bez zbytečného odkladu informovat svoji pojišťovnu. Jakým způsobem postupovat?
Škodní událost vs. pojistná událost
Při řešení škod na autě se setkáte s dvěma podobnými pojmy – škodní událost a pojistná událost. Škodní událost označuje situaci, při které došlo ke škodě. Typicky se jedná o:
krádež vozidla,
vandalismus či jiné poškození vozidla cizí osobou,
poškození vozidla přírodními živly (krupobití, požár, povodeň, vichřice apod.),
poškození vozidla v důsledku střetu se zvěří,
poškození skel,
odcizení či poškození zavazadel ve vozidle.
Po nahlášení škodní události pojišťovna posuzuje, jestli vám vzniká právo na finanční kompenzaci (pojistné plnění). Pokud ano, stává se ze škodní události pojistná událost.
Bez povinného ručení na silnici vyjet nesmíte. U které pojišťovny si ho aktuálně sjednáte nejlevněji? Odpověď najdete v naší online kalkulačce.
Jak řešit škodní událost
Škodní událost nahlaste pojišťovně co nejdříve. Zákon sice žádnou konkrétní lhůtu neudává, nicméně škody musíte oznámit bez zbytečného odkladu. U škod, které pokrývá povinné ručení, musí událost nahlásit oba účastníci – viník i poškozený (případně jejich zástupci s plnou mocí). Při vyřizování škodní události se dají rozlišit tři základní scénáře.
Škoda způsobená vámi (někomu jinému)
Škoda způsobená vám (jiným řidičem)
Škoda způsobená vám (jinými faktory)
Pokud jste nehodu způsobili vy, povinné ručení vám škody na vašem autě nepokrývá. Za tímto účelem si musíte sjednat havarijní pojištění. Přijde vhod také v případě vandalismu, odcizení vozidla nebo jeho poškození přírodními živly. Na kolik vás roční havarijko vyjde? Podívejte se do naší online kalkulačky.
Jakým způsobem nahlásit škodní událost
Požadované údaje a dokumenty se mohou ve specifických situacích lišit. Proto je lepší, když si požadavky potvrdíte u asistenční služby pojišťovny. Pokud máte sjednané doplňkové pojištění náhradního vozidla, můžete si rovnou zajistit náhradní auto. Z místa události si pořiďte fotodokumentaci. Průkazné snímky vám mohou jednání s pojišťovnou usnadnit.
Pojišťovny standardně nabízí několik možností pro nahlášení škodní události. Celý proces lze obvykle vyřídit:
online na webových stránkách pojišťovny,
telefonicky na zákaznické lince,
e-mailem,
zasláním písemného formuláře poštou,
osobně na pobočkách pojišťovny.
Online hlášení škodní události bývá z uvedených variant nejpohodlnější. Je rychlé, snadné a uživatelsky přehledné. V online klientské zóně navíc můžete sledovat stav pojistné události nebo sem později nahrát chybějící dokumenty. Naopak od hlášení na pobočce či poštou pojišťovny i klienti spíše ustupují.
Šetření (tzv. likvidace pojistné události) musí být uzavřeno maximálně do 3 měsíců od nahlášení škod. Za vyčíslení pojistného plnění v souladu s pojistnými podmínkami a právními předpisy zodpovídá likvidátor pojišťovny. Ten si od vás v průběhu likvidace může vyžádat další potřebné podklady. Po ukončení šetření má pojišťovna 15 dnů na vyplacení pojistného plnění.
Kontakty pojišťoven
Online: Formulář
Telefon: +420 488 125 125
E-mail: info@uniqa.cz
Adresa pro písemné hlášení: UNIQA pojišťovna, Evropská 136, 160 12 Praha 6
Online: Formulář
Telefon: +420 255 790 111
E-mail: registrace@slavia-pojistovna.cz
Adresa pro písemné hlášení: Slavia pojišťovna, Táborská 31, 140 00 Praha 4-Nusle
Online: Formulář
Telefon: +420 241 114 114
Osobně: Na kterékoliv pobočce Generali Česká pojišťovna
Adresa pro písemné hlášení: Generali Česká pojišťovna a.s., P.O. Box 305, 659 05 Brno