epojisteni logo
ilustrační obrázek - muž podepisuje smlouvu

Novinky: 7 změn zákona v autopojištění 2024

Rok 2024 přináší pro řidiče celou řadu změn. Řízení je nově možné již od 17 let, končí vydávání velkých technických průkazů a mění se také bodový systém či sazby pokut. Novinky se nevyhnuly ani pojištění vozidel. Jaké změny v autopojištění by vám neměly uniknout?

1. Povinnost sjednání pojištění má nově provozovatel vozidla

Od 1. dubna 2024 platí v ČR zákon č. 30/2024 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Jedna z hlavních změn, kterou zákon přináší, se týká povinnosti uzavření pojištění. Zatímco v minulosti za sjednání povinného ručení zodpovídal vlastník vozidla, od dubna povinnost přechází na provozovatele. Změna odstraňuje nelogický stav, kdy povinnost ležela na vlastníkovi, ale přestupkem bylo provozování vozidla bez pojištění.

Provozovatelem vozidla je z pohledu zákona osoba, která „má právní a faktickou možnost dispozice s dopravním prostředkem“. Jinými slovy ten, kdo rozhoduje kdy, kde a za jakých podmínek bude vozidlo provozováno. V praxi změna neznamená, že pojistníkem musí být nutně provozovatel. Zákon nijak nevylučuje možnost rozdílného pojistníka.

Věděli jste, že…?

Pokud provozovatel vozidla nesplní svoji povinnost a nezajistí sjednání povinného ručení, hrozí mu pokuta až 50 000 Kč. Provozovatel dále zaplatí příspěvek za každý den chybějícího pojištění České kanceláři pojistitelů (ČKP). Výše příspěvku se pohybuje mezi 30–93 Kč/den v závislosti na objemu motoru vozidla.


2. Jízda v ČR bez zelené karty od října 2024

Digitalizace konečně dorazí i na české silnice. Řidiči nebudou muset při cestách po ČR vozit zelenou kartu, policisté si při kontrole dohledají potřebné informace o pojištění online. Již v současnosti stačí předložit elektronickou zelenou kartu, tištěnou verzi u sebe mít nemusíte. V budoucnu nebude zapotřebí ani elektronická varianta. Povinnost vozit zelenou kartu měla skončit v průběhu letošního července, ale kvůli opožděnému přijetí zákona vstoupí změny v platnost pravděpodobně až od 1. října 2024.

NÁŠ TIP

Zelenou kartu u sebe raději vozte i nadále. Online sdílení dat zatím platí jen v rámci ČR, za našimi hranicemi stále potřebujete zelenou kartu v tištěné verzi. Dokument oceníte i v dalších situacích – například na záznam o nehodě se vyplňuje řada údajů uvedených právě na zelené kartě.

3. Zvýšení limitů pojistného plnění pro újmu na zdraví a věcné škody

K nejzásadnějším novinkám patří zvýšení pojistných limitů. Dosud byla minimální hranice u újmy na zdraví i věcných škod nastavena na 35 milionů Kč. Od dubna letošního roku musí činit výše obou limitů alespoň 50 milionů Kč. U újmy na zdraví se limit vztahuje na každou postiženou osobu. V případě majetkové škody je částka stanovena pro jednu škodní událost (bez ohledu na počet poškozených osob). Zvýšení limitů je způsobené rostoucí výší škod. Pojišťovny na změnu reagovaly automatickým navýšením nižších limitů, často i bez zvýšení cen pojistného. Případné zdražení se většinou pohybovalo jen v řádu stovek Kč.

Na kolik v roce 2024 vychází povinné ručení? Podívejte se na nejvýhodnější nabídky do naší online kalkulačky. Zákazníci, kteří si s námi sjednají povinné ručení, ušetří v průměru 2 100 Kč ročně.

4. Důvod výpovědi – zánik pojistného zájmu

Zákonné změny upravují také princip zániku pojištění. Dosud pojištění zanikalo v důsledku nahlášení změny vlastníka vozidla. Jelikož povinnost sjednání povinného ručení od dubna 2024 přešla z vlastníka na provozovatele, pojištění je teď zrušeno ohlášením zániku pojistného zájmu pojistníka.

Jestli jste zároveň provozovatelem i vlastníkem vozidla, nic se pro vás při prodeji nemění – váš pojistný zájem zaniká prodejem vozidla. Změna ale může nastat například u leasingu. V těchto situacích jste vedeni jako provozovatel vozidla, vlastníkem však zůstává leasingová společnost. Po doplacení leasingu se stanete i vlastníkem vozidla. K zániku pojištění nyní již není důvod, protože váš pojistný zájem přetrvává.

5. Povinnost sjednat povinné ručení vozidel poháněných výhradně mechanickým pohonem

Velkou změnu zákon přináší v definici dopravních prostředků, které musí mít sjednané povinné ručení. Povinnost od dubna platí také pro všechna motorová vozidla poháněná výhradně mechanickým pohonem, je-li jejich:

  • konstrukční rychlost vyšší než 25 km/h,

  • konstrukční rychlost vyšší než 14 km/h, pokud provozní hmotnost přesahuje 25 kg.



Do zmíněných kategorií spadají některé modely elektrokoloběžek, osobních přepravníků (segwaye, elektrické jednokolky, hoverboardy apod.), zahradních traktorů, zemědělských malotraktorů nebo motorových golfových vozítek. Naopak na elektrokola se povinnost nevztahuje. Nemají totiž výhradně mechanický pohon – jejich motor má jen pomocnou funkci při šlapání. Povinné ručení se nadále nemusí řešit ani u invalidních vozíků.

Věděli jste, že…?

U zahradních traktorů si povinné ručení nemusíte sjednat za předpokladu, že dopravní prostředek využíváte jen na veřejně nepřístupném a oploceném pozemku – tedy v rámci své zahrady. Pokud se ale rozhodnete vyjet na obecní náves nebo k sousedovi, hrozí vám stejně jako v jiných případech nesjednaného povinného ručení pokuta až 50 000 Kč.

6. Povinnost předat jiný údaj umožňující identifikaci vozidla

Pokud je vozidlo bez registrační značky (SPZ), má pojištěný v případě vzniku škodní události povinnost předat poškozenému jiný údaj umožňující jednoznačnou identifikaci vozidla. Může jít například o VIN kód. U elektrokoloběžek či segwayů půjde typicky o výrobní nebo sériové číslo.

7. Nová definice provozu – vyšší ochrana poškozených

Aktualizované definice se v zákoně dočkal také samotný provoz vozidla. Provozem se teď rozumí jakékoliv použití vozidla odpovídající jeho obvyklé funkci jako dopravního prostředku – bez ohledu na terén, vlastnosti vozidla nebo na to, zda je vozidlo v pohybu, či stojí. Zákon dále posiluje právní ochranu poškozených. V případě pochybností, v jaké funkci došlo k použití vozidla, je vozidlo automaticky vnímáno jako dopravní prostředek. Stále ale platí, že případná škoda není hrazena z povinného ručení, jestliže vozidlo v okamžiku nehody sloužilo jako pracovní stroj.

Na některé škody je sebelepší povinné ručení krátké. Chcete vozidlo chránit i před odcizením, vandalismem nebo přírodními živly? Pak si musíte sjednat havarijní pojištění. Nejvýhodnější nabídku na trhu si během pár minut najdete v naší online kalkulačce.

Další změny v roce 2024

Na řidiče v roce 2024 čeká mnoho dalších změn. Jaké patří k těm nejdůležitějším?

  • Změna bodového systému a výše pokut: Bodový systém nově pracuje jen s třemi sazbami trestných bodů (2, 4 a 6 bodů) místo předchozích pěti. Tresty za banální přestupky (špatné parkování, nerozsvícená světla) se snížily, naopak vážné přestupky (řízení pod vlivem alkoholu, jízda na červenou, výrazné překročení rychlosti) jsou trestány mnohem přísněji.

  • Řidičský průkaz od 17 let: Za volant od letoška mohou usednout i 17letí řidiči. Musí však jezdit pod dohledem mentora – zkušeného a netrestaného řidiče. Samostatně smí řidič jezdit až po 18. narozeninách.

  • Konec velkých techničáků: Úřady od 1. ledna 2024 při registraci vozidla již nevydávají velké technické průkazy, ale jen rozšířené osvědčení o registraci vozidla (malý technický průkaz). Zbylé informace o vozidle máte k dispozici online na Portálu dopravy, Portálu občana, webu dataovozidlech.cz nebo v aplikaci eTechničák.

  • Zavedení jednodenní dálniční známky: V souladu se směrnicí EU musí být ve všech členských státech v prodeji jednodenní dálniční známka. V ČR vás tento typ známky vyjde na 200 Kč. Ale pozor – dálniční známka je platná jen do půlnoci vybraného dne, nikoliv 24 hodin.

  • Doklady mohou zůstat doma: Při kontrole již nemusíte předkládat řidičský ani technický průkaz. Všechny doklady samozřejmě musí být platné, ale policistům stačí váš průkaz totožnosti. Zbylé informace si sami dohledají online.

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • 21. srpna 2024|
    Vyplatí se havarijní pojištění u ojetého vozidla?

    V ČR má havarijní pojištění zhruba třetina řidičů, a to hlavně na nová vozidla. Ostatním se zdá pojištění zbytečně drahé, nebo si myslí, že ho pojišťovny na ojetiny ani nenabízí. To ale není tak docela pravda. Kdy o havarijním pojištění na ojeté auto uvažovat?

  • autonehoda-rozcileny-muz-ukazuje-ulomeny-kus-auta-zene
    06. srpna 2024|
    Jak nejlépe pojistit firemní vozidla

    Máte ve firmě několik vozidel? Na jejich pojištění výrazně ušetříte, když si sjednáte flotilové pojištění. Jak přesně funguje a co ovlivňuje jeho cenu?

  • spolujizda
    01. srpna 2024|
    Havarijní pojištění a pojistné podmínky – na co si dát pozor

    Než si sjednáte havarijní pojištění, měli byste si důkladně přečíst pojistné podmínky. Jinak můžete být zklamání, že pojišťovna nezaplatila všechny škody podle vašich očekávání. V čem bývá nejčastěji háček?

  • zena-prace-notebook-postel
    31. července 2024|
    Ušetřete aktualizací havarijního pojištění

    Pravidelná aktualizace havarijního pojištění vám může ušetřit nejen peníze, ale i starosti v případě nehody. Pojďme se podívat na to, jak často byste měli své havarijní pojištění aktualizovat a na co se při tom zaměřit.

  • modré autíčko jedoucí dolů po mincích
    29. července 2024|
    Jak získat slevy na havarijní pojištění

    Existuje několik způsobů, jak ušetřit na havarijním pojištění – nadstandardní zabezpečení vozu, kombinace několika pojištění nebo nižší roční nájezd. Zjistěte všechny možnosti a uspořte tisíce korun ročně.

  • 23. července 2024|
    Parametry výpočtu ceny povinného ručení a havarijního pojištění

    Pojištění vozidla tvoří nedílnou součást výdajů spojených s jeho provozem. Povinné ručení musí mít podle zákona sjednané každý provozovatel vozidla. Havarijní pojištění sice povinné není, ale zejména u novějších a dražších vozů by mělo být samozřejmostí. Ceny pojistek se u různých vozidel a osob značně liší. Jak pojišťovny vypočítají cenu povinného ručení a havarijního pojištění?

  • havarijní pojištění bez spoluúčasti
    22. července 2024|
    Připojištění k havarijnímu pojištění

    Havarijní pojištění sice není povinné, ale jeho sjednání vám zajistí komplexní ochranu vozidla i pasažérů. Obzvlášť, když si sjednáte praktická připojištění – skel, zavazadel, úrazu nebo právní ochrany. Jak přesně jednotlivá připojištění fungují?

  • dva-kluci-u-auta
    17. července 2024|
    Krátkodobé havarijní pojištění nejen na dovolenou

    Vyrážíte na dovolenou nebo dlouhou služební cestu a rádi byste auto chránili pomocí havarijka? Pokud nestojíte o celoroční pojistku, můžete si vyřídit krátkodobé havarijní pojištění. Určitou formu ochrany vám zajistí i připojištění auta na dovolenou. V čem spočívají výhody krátkodobých pojištění a kde podobné produkty naráží na své limity?

  • blg-srt-spz
    12. července 2024|
    Krádeže vozidel v ČR: Statistiky a tipy pro každý kraj

    Zloději každoročně ukradnou tisíce českých aut, přičemž některé lokality a modely vyhledávají častěji než jiné. Mezi nejrizikovější oblasti patří Praha, Liberecký nebo Ústecký kraj. Nejohroženějšími značkami jsou Škoda, Volkswagen a Ford. Krádeže aut zachycujeme v regionálních, celostátních a mezinárodních statistikách, které odhalují zajímavé trendy.

  • 03. července 2024|
    Alkohol a dovolená: Na co si dát pozor (nejen za volantem)

    Nedovedete si představit dovolenou bez sklenky místního vína nebo koktejlu na pláži? I jinak sladký nápoj vám může pořádně zhořknout, pokud zároveň dojde k pojistné události. Problémy vám nezpůsobí jen alkohol za volantem, promile v krvi uškodí také při řešení úrazů nebo poškození cizího majetku. Co byste měli vědět, než si v zahraničí objednáte první drink?