Rok 2024 přináší pro řidiče celou řadu změn. Řízení je nově možné již od 17 let, končí vydávání velkých technických průkazů a mění se také bodový systém či sazby pokut. Novinky se nevyhnuly ani pojištění vozidel. Jaké změny v autopojištění by vám neměly uniknout?
Od 1. dubna 2024 platí v ČR zákon č. 30/2024 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Jedna z hlavních změn, kterou zákon přináší, se týká povinnosti uzavření pojištění. Zatímco v minulosti za sjednání povinného ručení zodpovídal vlastník vozidla, od dubna povinnost přechází na provozovatele. Změna odstraňuje nelogický stav, kdy povinnost ležela na vlastníkovi, ale přestupkem bylo provozování vozidla bez pojištění.
Provozovatelem vozidla je z pohledu zákona osoba, která „má právní a faktickou možnost dispozice s dopravním prostředkem“. Jinými slovy ten, kdo rozhoduje kdy, kde a za jakých podmínek bude vozidlo provozováno. V praxi změna neznamená, že pojistníkem musí být nutně provozovatel. Zákon nijak nevylučuje možnost rozdílného pojistníka.
Pokud provozovatel vozidla nesplní svoji povinnost a nezajistí sjednání povinného ručení, hrozí mu pokuta až 50 000 Kč. Provozovatel dále zaplatí příspěvek za každý den chybějícího pojištění České kanceláři pojistitelů (ČKP). Výše příspěvku se pohybuje mezi 30–93 Kč/den v závislosti na objemu motoru vozidla.
Digitalizace konečně dorazí i na české silnice. Řidiči nebudou muset při cestách po ČR vozit zelenou kartu, policisté si při kontrole dohledají potřebné informace o pojištění online. Již v současnosti stačí předložit elektronickou zelenou kartu, tištěnou verzi u sebe mít nemusíte. V budoucnu nebude zapotřebí ani elektronická varianta. Povinnost vozit zelenou kartu měla skončit v průběhu letošního července, ale kvůli opožděnému přijetí zákona vstoupí změny v platnost pravděpodobně až od 1. října 2024.
Zelenou kartu u sebe raději vozte i nadále. Online sdílení dat zatím platí jen v rámci ČR, za našimi hranicemi stále potřebujete zelenou kartu v tištěné verzi. Dokument oceníte i v dalších situacích – například na záznam o nehodě se vyplňuje řada údajů uvedených právě na zelené kartě.
K nejzásadnějším novinkám patří zvýšení pojistných limitů. Dosud byla minimální hranice u újmy na zdraví i věcných škod nastavena na 35 milionů Kč. Od dubna letošního roku musí činit výše obou limitů alespoň 50 milionů Kč. U újmy na zdraví se limit vztahuje na každou postiženou osobu. V případě majetkové škody je částka stanovena pro jednu škodní událost (bez ohledu na počet poškozených osob). Zvýšení limitů je způsobené rostoucí výší škod. Pojišťovny na změnu reagovaly automatickým navýšením nižších limitů, často i bez zvýšení cen pojistného. Případné zdražení se většinou pohybovalo jen v řádu stovek Kč.
Na kolik v roce 2024 vychází povinné ručení? Podívejte se na nejvýhodnější nabídky do naší online kalkulačky. Zákazníci, kteří si s námi sjednají povinné ručení, ušetří v průměru 2 100 Kč ročně.
Zákonné změny upravují také princip zániku pojištění. Dosud pojištění zanikalo v důsledku nahlášení změny vlastníka vozidla. Jelikož povinnost sjednání povinného ručení od dubna 2024 přešla z vlastníka na provozovatele, pojištění je teď zrušeno ohlášením zániku pojistného zájmu pojistníka.
Jestli jste zároveň provozovatelem i vlastníkem vozidla, nic se pro vás při prodeji nemění – váš pojistný zájem zaniká prodejem vozidla. Změna ale může nastat například u leasingu. V těchto situacích jste vedeni jako provozovatel vozidla, vlastníkem však zůstává leasingová společnost. Po doplacení leasingu se stanete i vlastníkem vozidla. K zániku pojištění nyní již není důvod, protože váš pojistný zájem přetrvává.
Velkou změnu zákon přináší v definici dopravních prostředků, které musí mít sjednané povinné ručení. Povinnost od dubna platí také pro všechna motorová vozidla poháněná výhradně mechanickým pohonem, je-li jejich:
konstrukční rychlost vyšší než 25 km/h,
konstrukční rychlost vyšší než 14 km/h, pokud provozní hmotnost přesahuje 25 kg.
Do zmíněných kategorií spadají některé modely elektrokoloběžek, osobních přepravníků (segwaye, elektrické jednokolky, hoverboardy apod.), zahradních traktorů, zemědělských malotraktorů nebo motorových golfových vozítek. Naopak na elektrokola se povinnost nevztahuje. Nemají totiž výhradně mechanický pohon – jejich motor má jen pomocnou funkci při šlapání. Povinné ručení se nadále nemusí řešit ani u invalidních vozíků.
U zahradních traktorů si povinné ručení nemusíte sjednat za předpokladu, že dopravní prostředek využíváte jen na veřejně nepřístupném a oploceném pozemku – tedy v rámci své zahrady. Pokud se ale rozhodnete vyjet na obecní náves nebo k sousedovi, hrozí vám stejně jako v jiných případech nesjednaného povinného ručení pokuta až 50 000 Kč.
Pokud je vozidlo bez registrační značky (SPZ), má pojištěný v případě vzniku škodní události povinnost předat poškozenému jiný údaj umožňující jednoznačnou identifikaci vozidla. Může jít například o VIN kód. U elektrokoloběžek či segwayů půjde typicky o výrobní nebo sériové číslo.
Aktualizované definice se v zákoně dočkal také samotný provoz vozidla. Provozem se teď rozumí jakékoliv použití vozidla odpovídající jeho obvyklé funkci jako dopravního prostředku – bez ohledu na terén, vlastnosti vozidla nebo na to, zda je vozidlo v pohybu, či stojí. Zákon dále posiluje právní ochranu poškozených. V případě pochybností, v jaké funkci došlo k použití vozidla, je vozidlo automaticky vnímáno jako dopravní prostředek. Stále ale platí, že případná škoda není hrazena z povinného ručení, jestliže vozidlo v okamžiku nehody sloužilo jako pracovní stroj.
Na některé škody je sebelepší povinné ručení krátké. Chcete vozidlo chránit i před odcizením, vandalismem nebo přírodními živly? Pak si musíte sjednat havarijní pojištění. Nejvýhodnější nabídku na trhu si během pár minut najdete v naší online kalkulačce.
Na řidiče v roce 2024 čeká mnoho dalších změn. Jaké patří k těm nejdůležitějším?
Změna bodového systému a výše pokut: Bodový systém nově pracuje jen s třemi sazbami trestných bodů (2, 4 a 6 bodů) místo předchozích pěti. Tresty za banální přestupky (špatné parkování, nerozsvícená světla) se snížily, naopak vážné přestupky (řízení pod vlivem alkoholu, jízda na červenou, výrazné překročení rychlosti) jsou trestány mnohem přísněji.
Řidičský průkaz od 17 let: Za volant od letoška mohou usednout i 17letí řidiči. Musí však jezdit pod dohledem mentora – zkušeného a netrestaného řidiče. Samostatně smí řidič jezdit až po 18. narozeninách.
Konec velkých techničáků: Úřady od 1. ledna 2024 při registraci vozidla již nevydávají velké technické průkazy, ale jen rozšířené osvědčení o registraci vozidla (malý technický průkaz). Zbylé informace o vozidle máte k dispozici online na Portálu dopravy, Portálu občana, webu dataovozidlech.cz nebo v aplikaci eTechničák.
Zavedení jednodenní dálniční známky: V souladu se směrnicí EU musí být ve všech členských státech v prodeji jednodenní dálniční známka. V ČR vás tento typ známky vyjde na 200 Kč. Ale pozor – dálniční známka je platná jen do půlnoci vybraného dne, nikoliv 24 hodin.
Doklady mohou zůstat doma: Při kontrole již nemusíte předkládat řidičský ani technický průkaz. Všechny doklady samozřejmě musí být platné, ale policistům stačí váš průkaz totožnosti. Zbylé informace si sami dohledají online.