epojisteni logo
ilustrační obrázek - muž podepisuje smlouvu

Novinky: 7 změn zákona v autopojištění 2024

Rok 2024 přináší pro řidiče celou řadu změn. Řízení je nově možné již od 17 let, končí vydávání velkých technických průkazů a mění se také bodový systém či sazby pokut. Novinky se nevyhnuly ani pojištění vozidel. Jaké změny v autopojištění by vám neměly uniknout?

1. Povinnost sjednání pojištění má nově provozovatel vozidla

Od 1. dubna 2024 platí v ČR zákon č. 30/2024 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Jedna z hlavních změn, kterou zákon přináší, se týká povinnosti uzavření pojištění. Zatímco v minulosti za sjednání povinného ručení zodpovídal vlastník vozidla, od dubna povinnost přechází na provozovatele. Změna odstraňuje nelogický stav, kdy povinnost ležela na vlastníkovi, ale přestupkem bylo provozování vozidla bez pojištění.

Provozovatelem vozidla je z pohledu zákona osoba, která „má právní a faktickou možnost dispozice s dopravním prostředkem“. Jinými slovy ten, kdo rozhoduje kdy, kde a za jakých podmínek bude vozidlo provozováno. V praxi změna neznamená, že pojistníkem musí být nutně provozovatel. Zákon nijak nevylučuje možnost rozdílného pojistníka.

Věděli jste, že…?

Pokud provozovatel vozidla nesplní svoji povinnost a nezajistí sjednání povinného ručení, hrozí mu pokuta až 50 000 Kč. Provozovatel dále zaplatí příspěvek za každý den chybějícího pojištění České kanceláři pojistitelů (ČKP). Výše příspěvku se pohybuje mezi 30–93 Kč/den v závislosti na objemu motoru vozidla.


2. Jízda v ČR bez zelené karty od října 2024

Digitalizace konečně dorazí i na české silnice. Řidiči nebudou muset při cestách po ČR vozit zelenou kartu, policisté si při kontrole dohledají potřebné informace o pojištění online. Již v současnosti stačí předložit elektronickou zelenou kartu, tištěnou verzi u sebe mít nemusíte. V budoucnu nebude zapotřebí ani elektronická varianta. Povinnost vozit zelenou kartu měla skončit v průběhu letošního července, ale kvůli opožděnému přijetí zákona vstoupí změny v platnost pravděpodobně až od 1. října 2024.

NÁŠ TIP

Zelenou kartu u sebe raději vozte i nadále. Online sdílení dat zatím platí jen v rámci ČR, za našimi hranicemi stále potřebujete zelenou kartu v tištěné verzi. Dokument oceníte i v dalších situacích – například na záznam o nehodě se vyplňuje řada údajů uvedených právě na zelené kartě.

3. Zvýšení limitů pojistného plnění pro újmu na zdraví a věcné škody

K nejzásadnějším novinkám patří zvýšení pojistných limitů. Dosud byla minimální hranice u újmy na zdraví i věcných škod nastavena na 35 milionů Kč. Od dubna letošního roku musí činit výše obou limitů alespoň 50 milionů Kč. U újmy na zdraví se limit vztahuje na každou postiženou osobu. V případě majetkové škody je částka stanovena pro jednu škodní událost (bez ohledu na počet poškozených osob). Zvýšení limitů je způsobené rostoucí výší škod. Pojišťovny na změnu reagovaly automatickým navýšením nižších limitů, často i bez zvýšení cen pojistného. Případné zdražení se většinou pohybovalo jen v řádu stovek Kč.

Na kolik v roce 2024 vychází povinné ručení? Podívejte se na nejvýhodnější nabídky do naší online kalkulačky. Zákazníci, kteří si s námi sjednají povinné ručení, ušetří v průměru 2 100 Kč ročně.

4. Důvod výpovědi – zánik pojistného zájmu

Zákonné změny upravují také princip zániku pojištění. Dosud pojištění zanikalo v důsledku nahlášení změny vlastníka vozidla. Jelikož povinnost sjednání povinného ručení od dubna 2024 přešla z vlastníka na provozovatele, pojištění je teď zrušeno ohlášením zániku pojistného zájmu pojistníka.

Jestli jste zároveň provozovatelem i vlastníkem vozidla, nic se pro vás při prodeji nemění – váš pojistný zájem zaniká prodejem vozidla. Změna ale může nastat například u leasingu. V těchto situacích jste vedeni jako provozovatel vozidla, vlastníkem však zůstává leasingová společnost. Po doplacení leasingu se stanete i vlastníkem vozidla. K zániku pojištění nyní již není důvod, protože váš pojistný zájem přetrvává.

5. Povinnost sjednat povinné ručení vozidel poháněných výhradně mechanickým pohonem

Velkou změnu zákon přináší v definici dopravních prostředků, které musí mít sjednané povinné ručení. Povinnost od dubna platí také pro všechna motorová vozidla poháněná výhradně mechanickým pohonem, je-li jejich:

  • konstrukční rychlost vyšší než 25 km/h,

  • konstrukční rychlost vyšší než 14 km/h, pokud provozní hmotnost přesahuje 25 kg.



Do zmíněných kategorií spadají některé modely elektrokoloběžek, osobních přepravníků (segwaye, elektrické jednokolky, hoverboardy apod.), zahradních traktorů, zemědělských malotraktorů nebo motorových golfových vozítek. Naopak na elektrokola se povinnost nevztahuje. Nemají totiž výhradně mechanický pohon – jejich motor má jen pomocnou funkci při šlapání. Povinné ručení se nadále nemusí řešit ani u invalidních vozíků.

Věděli jste, že…?

U zahradních traktorů si povinné ručení nemusíte sjednat za předpokladu, že dopravní prostředek využíváte jen na veřejně nepřístupném a oploceném pozemku – tedy v rámci své zahrady. Pokud se ale rozhodnete vyjet na obecní náves nebo k sousedovi, hrozí vám stejně jako v jiných případech nesjednaného povinného ručení pokuta až 50 000 Kč.

6. Povinnost předat jiný údaj umožňující identifikaci vozidla

Pokud je vozidlo bez registrační značky (SPZ), má pojištěný v případě vzniku škodní události povinnost předat poškozenému jiný údaj umožňující jednoznačnou identifikaci vozidla. Může jít například o VIN kód. U elektrokoloběžek či segwayů půjde typicky o výrobní nebo sériové číslo.

7. Nová definice provozu – vyšší ochrana poškozených

Aktualizované definice se v zákoně dočkal také samotný provoz vozidla. Provozem se teď rozumí jakékoliv použití vozidla odpovídající jeho obvyklé funkci jako dopravního prostředku – bez ohledu na terén, vlastnosti vozidla nebo na to, zda je vozidlo v pohybu, či stojí. Zákon dále posiluje právní ochranu poškozených. V případě pochybností, v jaké funkci došlo k použití vozidla, je vozidlo automaticky vnímáno jako dopravní prostředek. Stále ale platí, že případná škoda není hrazena z povinného ručení, jestliže vozidlo v okamžiku nehody sloužilo jako pracovní stroj.

Na některé škody je sebelepší povinné ručení krátké. Chcete vozidlo chránit i před odcizením, vandalismem nebo přírodními živly? Pak si musíte sjednat havarijní pojištění. Nejvýhodnější nabídku na trhu si během pár minut najdete v naší online kalkulačce.

Další změny v roce 2024

Na řidiče v roce 2024 čeká mnoho dalších změn. Jaké patří k těm nejdůležitějším?

  • Změna bodového systému a výše pokut: Bodový systém nově pracuje jen s třemi sazbami trestných bodů (2, 4 a 6 bodů) místo předchozích pěti. Tresty za banální přestupky (špatné parkování, nerozsvícená světla) se snížily, naopak vážné přestupky (řízení pod vlivem alkoholu, jízda na červenou, výrazné překročení rychlosti) jsou trestány mnohem přísněji.

  • Řidičský průkaz od 17 let: Za volant od letoška mohou usednout i 17letí řidiči. Musí však jezdit pod dohledem mentora – zkušeného a netrestaného řidiče. Samostatně smí řidič jezdit až po 18. narozeninách.

  • Konec velkých techničáků: Úřady od 1. ledna 2024 při registraci vozidla již nevydávají velké technické průkazy, ale jen rozšířené osvědčení o registraci vozidla (malý technický průkaz). Zbylé informace o vozidle máte k dispozici online na Portálu dopravy, Portálu občana, webu dataovozidlech.cz nebo v aplikaci eTechničák.

  • Zavedení jednodenní dálniční známky: V souladu se směrnicí EU musí být ve všech členských státech v prodeji jednodenní dálniční známka. V ČR vás tento typ známky vyjde na 200 Kč. Ale pozor – dálniční známka je platná jen do půlnoci vybraného dne, nikoliv 24 hodin.

  • Doklady mohou zůstat doma: Při kontrole již nemusíte předkládat řidičský ani technický průkaz. Všechny doklady samozřejmě musí být platné, ale policistům stačí váš průkaz totožnosti. Zbylé informace si sami dohledají online.

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • odtah-vozu
    24. května 2024|Jana Březinová
    Pojištění GAP: Co všechno kryje a komu se vyplatí?

    Jen co nový vůz opustí autosalon, jeho hodnota rychle klesá. Za rok zhruba o 10 %. Pokud dojde k totální škodě nebo krádeži, pojišťovna vám z havarijního pojištění vyplatí pouze aktuální tržní cenu vozidla. A to i přesto, že mělo najeto jen pár kilometrů. Chcete získat plnou pořizovací cenu vozu? S tím pomůže doplňkové pojištění GAP.

  • autobazar
    29. dubna 2024|Jana Březinová
    Dovoz auta z Německa: Návod krok za krokem

    Nabídka ojetých vozů v Česku se po nedostatku z minulých let opět vrátila k normálu. Hodně lidí ale přesto preferuje dovoz aut z Německa. Důvodem je širší nabídka specifických modelů, lepší technický stav a někdy i nižší cena. Jak při nákupu auta v Německu správně postupovat?

  • nabourané auto naložené na odtah
    14. února 2024|Monika Šaríková
    4 důvody, proč se vyplatí mít havarijní pojištění

    Na rozdíl od povinného ručení není havarijní pojištění povinné ze zákona. Ve snaze snížit náklady na provoz vozidla jej zhruba dvě třetiny řidičů opomíjí. Neuvědomují si, že se jim ježdění bez kompletního pojištění může naopak prodražit. Stačí jedna větší oprava nebo několik menších.

  • policejni-kontrola-dva
    17. června 2023|Monika Šaríková
    Co je bodový systém a jak funguje?

    Poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel.

  • kladivko-modely-auticek-nehoda
    27. ledna 2023|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nepojištění vozidla hrozí?

  • 28. prosince 2022|ePojisteni
    Bude Evropská unie tolerovat propadlé řidičáky a STK?

    Ministerstvo dopravy uvedlo, že platnost řidičských průkazů a STK končících v období mezi 1. únorem a 31. srpnem 2020 bude prodloužena o sedm měsíců. Řidiči, kterých se tato zpráva týká, mohou po tuto dobu jezdit s propadlými doklady. Toto nařízení by mělo údajně platit v rámci celé EU. Podle redakce iROZHLAS to však není tak úplně jednoznačné.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Havárie v zahraničí. Jak postupovat v různých státech Evropy

    Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Počet nehod, od kterých ujedou viníci, roste

    Ujet z místa nehody je nezákonné. Nejhorší je však opustit místo vážné dopravní nehody a neposkytnout nebo nezavolat první pomoc poškozeným osobám. Ti mohou kvůli neposkytnuté včasné pomoci i zemřít. Bohužel se nejedná o výjimečné chování. Podle statistik ujede viník v průměru od každé 6 nehody.

  • praskle-celni-sklo
    Zdražení cen povinného ručení pokračuje. Můžou za něj dražší díly i energie

    Na řidiče se řítí další zdražování. Podle prognóz analytiků i zástupců pojišťoven ho pocítí mnohem důrazněji než v předchozích měsících. Důvodem je nejen rostoucí cena práce a materiálu v servisech, ale také vyšší škoda v případě nehody, která se musí zákonitě promítnout do cen povinného i havarijního pojištění.