epojisteni logo
autobazar

Dovoz auta z Německa: Návod krok za krokem

29. 4. 2024
|
Délka čtení: 8 min.

Nabídka ojetých vozů v Česku se po nedostatku z minulých let opět vrátila k normálu. Hodně lidí ale přesto preferuje dovoz aut z Německa. Důvodem je širší nabídka specifických modelů, lepší technický stav a někdy i nižší cena. Jak při nákupu auta v Německu správně postupovat?

Vyplatí se dovoz auta z Německa?

Záleží na tom, co od nákupu auta v Německu očekáváte. Rozhodně neplatí, že byste u našich sousedů pořídili ojeté auto o desítky procent levněji než v ČR. Stejně jako ve zbytku Evropy došlo i v Německu po pandemii covidu k prudkému nárůstu cen ojetin – za poslední 4 roky v průměru téměř o 40 %. Historické maximum atakovaly ceny ojetých aut v Německu loni v zimě, průměrná cena vystoupala na 29 180 €.

Podle nejnovějších údajů statista.de činí průměrná cena ojetého vozu 27 349 € (v únoru 2024). Za rok tak došlo ke zlevnění zhruba o 6 %. Tedy alespoň v eurech. Pro našince je ale důležitý ještě přepočet na koruny, a ten se naopak o dost zhoršil.

Aktuální kurz eura je cca 25,40 Kč/€, zatímco loni v zimě klesl k 23,50 Kč/€. Na nákupu průměrné ojetiny tak momentálně tratíte přes 50 tisíc korun. A to bohužel smázne i pokles cen v Německu – loni byste ojetý vůz pořídili výhodněji díky silnější koruně.


prumerne-ceny-ojetych-vozu-v-Nemecku

V Německu koupíte ojetý vůz ve skvělém stavu a špičkové výbavě

Co ale zůstává výhodou při nákupu ojetin v Německu, jsou dostupné modely a úroveň ojetých vozů. Němci obměňují vozový park častěji, a proto v bazarech narazíte na ojetiny ve skvělém stavu a špičkové výbavě. Navíc se jedná o osmkrát větší zemi než ČR, a tak máte z čeho vybírat. Nákup ojetého auta v Německu se vyplatí hlavně u luxusnějších vozů, aut s nízkým nájezdem kilometrů a netradičních modelů.

Naopak hledat v Německu nejlevnější ojeté auto za pár desítek tisíc korun moc nedává smysl, protože cnáklady na dovozelkovou cenu zvýší o tisíce korun. V takovém případě tedy raději hledejte ojetý vůz přímo v ČR. Nespoléhejte ani na to, že v Německu jsou prodejci aut férovější než v ČR. I tady se najdou podvodníci, a proto od podezřele levných nabídek dejte raději ruce pryč.

  • Širší výběr ojetých vozidel

  • Nabídka novějších vozů s nízkým nájezdem

  • Dobrý stav aut a vyšší úroveň výbavy

  • Dostupnost netradičních modelů



  • Náklady na dovoz vozu do ČR

  • Více administrativy při nákupu, registraci a pojištění

  • Časová a organizační náročnost

  • Jazyková bariéra



Bojíte se složitého postupu? Nechte si dovoz auta z Německa zařídit

V ČR najdete mnoho firem, které se zabývají dovozem auta z Německa – např. mujdovoz.cz nebo kubrtauto.cz. Stačí jim zaslat odkaz na auto, o které máte zájem. Dovozce ho za vás prověří nejprve online, poté ho prohlédne osobně a zařídí převoz do ČR. Dovoz auta z Německa přes českou firmu vyjde na 20–35 000 Kč v závislosti na konkrétních službách, vzdálenosti nebo ceně vozu. Auta z celé Evropy si můžete nechat dovézt také přes internetové autotržiště Carvago.

Jak koupit auto v Německu – začněte výběrem online

Drtivá většina prodejců svou nabídku prezentuje na internetu, a tak nemusíte jezdit do Německa naslepo. Nejoblíbenějším inzertním webem jsou stránky mobile.de, fungují i v češtině. Nabídka čítá tisíce vozidel od autobazarů i soukromých prodejců. Nabízená auta lze filtrovat dle různých parametrů jako například: značka, model, barva, rok výroby, výbava, velikost, typ a další.

Další inzertní servery jsou autoscout24.de, auto.de nebo automarkt.de.

Kde koupit auto v Německu – bazary, soukromníci, překupníci

Jistou záruku kvality představují německé bazary aut a autorizovaná zastoupení. V obou případech očekávejte prověřená auta, seriózní jednání, zajištění veškerých smluvních dokumentů, ale zároveň vyšší cenu.

Můžete také koupit ojetý automobil od soukromé osoby. Narazit však můžete jak na seriózního, tak i vychytralého prodejce, který se chce rychle zbavit nekvalitního vraku za vysokou cenu.

Nejméně bezpečnou volbou jsou překupníci aut, kteří lžou o skutečném stavu auta, maskují poškození, stáčí tachometry, falšují servisní knížky a používají další nezákonné praktiky, aby vůz prodali za co nejvyšší cenu.

Na co si dát pozor při výběru auta z dovozu

Ještě při online výběru se snažte vyfiltrovat neseriózní nebo dokonce podvodné nabídky. Vygooglete si jméno prodejce a ověřte jeho reference.

Poté si proklepněte samotné vozidlo. I na dálku to zvládnete pomocí VIN kódu. Zjistíte podle něj například počet najetých kilometrů, servisní historii, poškození a záznamy vad z STK. Dozvíte se také, zda vozidlo nebylo hlášené jako kradené nebo jestli bylo využívané jako taxi.

Prověřením vozů podle VIN nabízí například Cebia nebo carVertical. Obzvlášť důslední buďte u extrémně výhodných nabídek. Neobvykle nízká cena většinou značí problémy – stočený tachometr nebo zamlčenou bouračku.

Nezapomeňte si spočítat, na kolik vás koupě auta v Německu vyjde v porovnání s nákupem stejného či podobného vozidla v ČR. Rozdíl v kupní ceně by měl být výrazný, aby se vám cesta do Německa vyplatila. Nezapomeňte připočítat náklady spojené s cestou a převodem vozu. U starších aut zaplatíte ještě ekologickou daň, pokud nesplňují normu EURO 3 a vyšší.

Vybrané auto si rezervujte, ať nejedete do Německa zbytečně

Ještě než se do Německa pro vybrané auto vydáte, nezapomeňte jej rezervovat. Než rezervaci potvrdíte, zeptejte se prodejce na pár důležitých věcí:

  • podrobné informace o technickém stavu (skrytá i viditelná poškození, koroze či nutné opravy),

  • dokumenty náležící k autu – servisní knížka a technický průkaz,

  • historii vozidla a počet majitelů,

  • detailní fotky a videa z interiéru a exteriéru,

  • zda je v ceně započítané DPH,

  • zda lze získat nějakou slevu.


Čím více informací získáte předem, tím menší je pravděpodobnost, že do Německa pojedete zbytečně. Abyste toto riziko minimalizovali, můžete si rovnou vybrat 2–3 vozy v okolí. Když vaše vysněné auto nevyjde, budete mít ještě další možnosti. Počítejte ale s tím, že většina prodejců nebude ochotná auto rezervovat déle než do druhého dne. Je tedy nutné jednat rychle.

Mluvíte německy? Pak zkuste v autobazaru smlouvat. Prodejci si obvykle nechávají až 20 % z ceny jako prostor pro vyjednávání. Tím spíš, že majitelé bazarů bývají z Turecka a dalších východních zemí, kde je smlouvání na denním pořádku.

Na prohlídku a zkušební jízdu vyrazte s mechanikem

V autech se moc nevyznáte? Pak s sebou do Německa vezměte mechanika, který za vás auto prohlédne. Zkušený mechanik dokáže odhalit i chytře skrývané závady. Navíc má k dispozici chytré přístroje na diagnostiku nebo měření tloušťky laku. V autobazaru by mu měli být ochotní zvednout auto na hever, aby se mohl podívat i pod něj. Pokud se jim do toho nechce, pravděpodobně k tomu mají důvod a něco před vámi tají.

Při osobní prohlídce auta se zaměřte hlavně na tyto parametry.

  • Lak – Dívejte se, zda se na některých místech neliší odstín laku, což by svědčilo o maskování poškození. Nerovnoměrná vrstva laku znamená přelakování, které většinou vypovídá o bouračce a následné neodborné opravě. U karoserie si pohlídejte také rez.

  • Podvozek – Sledujte míru koroze. Výrazně prorezlý podvozek už nic nezachrání a od auta napadeného korozí dejte radši ruce pryč.

  • Motor – Prohlédněte si všechny součásti. Odnikud nesmí unikat provozní kapaliny. V motorovém prostoru se také nachází VIN kód – porovnejte ho s údajem v technickém průkazu a s dalšími kódy, které se nachází např. pod čelním sklem nebo vedle dveří řidiče.

  • Pneumatiky – Zaměřte se na míru opotřebení a hloubku dezénu. Pokud bude nutné pneumatiky brzy vyměnit, můžete požadovat slevu.

  • Interiér – Podle výrazně opotřebeného interiéru často poznáte, že nesedí udávané kilometry. Prodejcům se totiž nechce měnit veškeré čalounění, tlačítka a další prvky, které trpí na ošoupání a odírání.

  • Možné vytopení auta – Pokud kdekoliv v interiéru najdete stopy po vlhkosti nebo bahně, auto nekupujte. Varováním mohou být i zrezlé kolejničky na posouvání sedadel.

Auto vezměte na zkušební jízdu a všímejte si podivných zvuků, jako je nezvyklé či hlasité hučení, praskání, pískání a podobně. Během jízdy otestujte plynový i brzdový pedál, spojku, převodovku, klimatizaci a další důležité funkce auta. Auto by nemělo táhnout do strany při jízdě ani při brzdění.

Nikdy nepodléhejte kouzlu okamžiku a auto si opravdu dobře prohlédněte a otestujte. Když to neuděláte, dovoz auta z Německa nedává smysl. Je to jedna z nejdražších věcí, do níž během života investujete, a určitě si nechcete domů přivézt vrak.

Poslechněte si epizodu podcastu Nepodceňto jak na koupi ojetého auta (nejen) za hranicemi.

Kupní smlouva na auto z Německa a způsob platby

Platbě předchází podpis kupní smlouvy. K nezbytným údajům v kupní smlouvě patří:

  • jméno, příjmení a adresa prodávajícího a kupujícího,

  • specifikace vozidla (značka a model auta, VIN, rok výroby, barva, stav km),

  • všechna poškození a vady vozidla,

  • kupní cena a způsob úhrady,

  • datum, místo a podpisy obou stran.



Někteří prodejci stále preferují platbu v hotovosti, ale je-li to možné, plaťte bezhotovostně platební kartou nebo převodem. Je to bezpečnější a nemusíte s sebou vozit tak vysokou hotovost. Vyžaduje-li prodejce platbu v hotovosti, peníze si vyměňte předem v ČR, kde máte čas si je směnit ve směnárně s dobrým kurzem.

Jak dovézt auto z Německa – převozní značky nebo přívěs

Pro dovoz aut z Německa do ČR jsou nezbytné tzv. převozní značky. Ty získáte na německém registru vozidel (Kfz-Zulassungsstelle) a existují ve dvou variantách:

  • Převozní značky se žlutým pruhem (Kurzzeitkennzeichen) jsou primárně vnitrostátní registrační značky, které platí hlavně na území Německa, ale nově i v ČR, a to po dobu 5 dní. Zaplatíte za ně přibližně 13 € poplatek na úřadě a 25 € za vytvoření značek. K tomu připočtěte ještě cenu povinného ručení. Celkově tak zaplatíte cca 100 €.

  • Převozní značky s červeným pruhem (Ausfuhrkennzeichen) jsou mezinárodní registrační značky určené pro převoz auta do zahraničí a platí po dobu minimálně 1 měsíce a maximálně 1 roku. Poplatek úřadu vyjde na 25–50 €, vytvoření nových značek na 30–50 €. Společně s povinným ručení zaplatíte cca 150 € na měsíc.

Kupujete v Německu zánovní auto? Sjednejte si i havarijní pojištění

Vezete si domů zánovní nebo drahé auto? Pak vám povinné ručení (Kfz Haftpflichtversicherung) nebude stačit, protože kryje pouze škody ostatních. Raději byste si měli pojistit i riziko havárie, jinak veškeré škody zaplatíte ze svého. V německé pojišťovně se ptejte na Vollkasko. V ČR si výhodné havarijní pojištění snadno vyhledáte přes online srovnání.


Nejprve je nutné zajít na pojišťovnu a sjednat si krátkodobé povinné ručení. Když pojištění auta uzavřete jen na pár dní, nemusíte se starat o zrušení povinného ručení, samo zanikne po uplynutí dané doby.

S pojištěním a žádostí o přidělení převozní značky se vypravíte na registr vozidel. Tady předložíte občanský průkaz, velký a malý technický průkaz, potvrzení o pojištění vozidla a kupní smlouvu. Často úřady vyžadují ještě protokol z poslední STK a potvrzení o zaplacení daně z vozidla (Kfz-Steur).

Na německém registračním úřadu vám vydají nový malý technický průkaz, osvědčení o registraci a číslo SPZ. S těmito dokumenty se vydáte zpět do pojišťovny, kde vám SPZ vyrobí. S hotovou značkou opět zajdete na registrační úřad, kde ji úředník opatří nálepkou, bez které by SPZ nebyla platná.

Zdá se to jako hodně běhání, ale naštěstí pojišťovny sídlí hned vedle registračních úřadů, a tak byste to během jednoho dne měli zvládnout. Případně můžete podepsat plnou moc pracovníkům autobazaru, kteří za vás registraci vyřídí.

Kupujete-li auto v Německu od soukromníka, musí jít na úřad s vámi a zrušit registraci vozidla. Původní majitel by měl také podat výpověď povinného ručení.

Chcete si ušetřit běhání po úřadech? Přivezte si auto na přívěsu

Jestli v Německu nechcete vyřizovat převozní značky, můžete si auto přivézt na přívěsu. Za pronájem zaplatíte cca 800 až 1 200 Kč na den. Navíc ještě počítejte s vratnou kaucí za pronájem ve výši kolem 5 000 Kč.

Jak přihlásit auto z Německa v ČR

Po převozu auta do ČR vás čeká další administrativní kolečko na českých úřadech. Nejprve se vydejte na stanici STK, kde provedou evidenční kontrolu. Dříve jste s autem z Německa museli projít ještě dovozovou STK a měřením emisí. To od roku 2017 pro vozy dovezené z EU není nutné, pokud mají platnou STK v zemi původu.

Následně auto přihlásíte na registru vozidel na jakémkoliv úřadu obce s rozšířenou působností. Co je potřeba k přihlášení vozidla ze zahraničí:

  • osobní doklady (případně navíc živnostenský list nebo výpis z obchodního rejstříku, pokud je auto pro firmu),

  • kupní smlouvu,

  • malý a velký technický průkaz,

  • doklad o technické prohlídce vozidla,

  • protokol o evidenční kontrole vozidla,

  • zelenou kartu,

  • vyplněnou žádost o zápis silničního vozidla do registru,

  • 800 Kč na úhradu správního poplatku,

  • potvrzení o zaplacení DPH (pouze pro nová auta uvedená do provozu před méně než 6 měsíci nebo s nájezdem pod 6 000 km).


Spěcháte na úřad a potřebujete zelenou kartou? Sjednejte si povinné ručení za pár minut

Na registru vozidel musíte předložit potvrzení o sjednání povinného ručení, jinak přihlášení auta nemůže proběhnout. Neztrácejte čas a srovnejte si nabídky od několika pojišťoven na jednom místě. Během pár minut najdete nejlepší povinné ručení a hned si ho také sjednáte. Online z pohodlí domova.




Na českých úřadech zpracují žádost okamžitě. Bude-li vše v pořádku, obdržíte malý technický průkaz a registrační značky obratem, případně do 30 dnů. Od tohoto momentu můžete auto řádně využívat na českých i zahraničních silnicích – dovoz auta z Německa je tím úspěšně za vámi.

Od roku 2024 se k nově registrovaným vozům již nevydává velký technický průkaz. Veškeré technické údaje o voze dohledáte na Portálu dopravy, na webu dataovozidlech.cz nebo v aplikaci eTechničák.

Novinkou je i to, že žádost o registraci vozu můžete podat online přes Portál dopravy. Následně se ale na úřad stejně musíte dostavit osobně – předložit přílohy v listinné podobě a vyzvednout si SPZ.


koupe-auta-z-Nemecka-krok-za-krokem



Autor - Jana Březinová
Jana BřezinováVíce článků autora

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • dva-kluci-u-auta
    17. července 2024|Petr Pohůdka
    Krátkodobé havarijní pojištění nejen na dovolenou

    Vyrážíte na dovolenou nebo dlouhou služební cestu a rádi byste auto chránili pomocí havarijka? Pokud nestojíte o celoroční pojistku, můžete si vyřídit krátkodobé havarijní pojištění. Určitou formu ochrany vám zajistí i připojištění auta na dovolenou. V čem spočívají výhody krátkodobých pojištění a kde podobné produkty naráží na své limity?

  • blg-srt-spz
    12. července 2024|Petr Woff
    Krádeže vozidel v ČR: Statistiky a tipy pro každý kraj

    Zloději každoročně ukradnou tisíce českých aut, přičemž některé lokality a modely vyhledávají častěji než jiné. Mezi nejrizikovější oblasti patří Praha, Liberecký nebo Ústecký kraj. Nejohroženějšími značkami jsou Škoda, Volkswagen a Ford. Krádeže aut zachycujeme v regionálních, celostátních a mezinárodních statistikách, které odhalují zajímavé trendy.

  • odtah-vozu
    24. května 2024|Jana Březinová
    Pojištění GAP: Co všechno kryje a komu se vyplatí?

    Jen co nový vůz opustí autosalon, jeho hodnota rychle klesá. Za rok zhruba o 10 %. Pokud dojde k totální škodě nebo krádeži, pojišťovna vám z havarijního pojištění vyplatí pouze aktuální tržní cenu vozidla. A to i přesto, že mělo najeto jen pár kilometrů. Chcete získat plnou pořizovací cenu vozu? S tím pomůže doplňkové pojištění GAP.

  • ilustrační obrázek - muž podepisuje smlouvu
    10. května 2024|Petr Pohůdka
    Novinky: 7 změn zákona v autopojištění 2024

    Rok 2024 přináší pro řidiče celou řadu změn. Řízení je nově možné již od 17 let, končí vydávání velkých technických průkazů a mění se také bodový systém či sazby pokut. Novinky se nevyhnuly ani pojištění vozidel. Jaké změny v autopojištění by vám neměly uniknout?

  • nabourané auto naložené na odtah
    14. února 2024|ePojisteni
    7 případů, kdy se vyplatí havarijní pojištění

    Zatímco povinnost povinného ručení určuje zákon, havarijní pojištění si řidiči sjednávají dobrovolně. Tomu odpovídá i jeho nabídka, která nepokrývá všechny skupiny řidičů. Kdy se vyplatí havarijní pojištění a co všechno kryje?

  • policejni-kontrola-dva
    17. června 2023|Monika Šaríková
    Co je bodový systém a jak funguje?

    Poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel.

  • kladivko-modely-auticek-nehoda
    27. ledna 2023|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nepojištění vozidla hrozí?

  • 28. prosince 2022|ePojisteni
    Bude Evropská unie tolerovat propadlé řidičáky a STK?

    Ministerstvo dopravy uvedlo, že platnost řidičských průkazů a STK končících v období mezi 1. únorem a 31. srpnem 2020 bude prodloužena o sedm měsíců. Řidiči, kterých se tato zpráva týká, mohou po tuto dobu jezdit s propadlými doklady. Toto nařízení by mělo údajně platit v rámci celé EU. Podle redakce iROZHLAS to však není tak úplně jednoznačné.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Havárie v zahraničí. Jak postupovat v různých státech Evropy

    Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.