pneumatika

Jaká je minimální hloubka dezénu?

18. 6. 2025
|
Délka čtení: 8 min.

Vlastník vozidla je povinen pravidelně kontrolovat hloubku dezénu u používaných pneumatik. České zákony totiž stanovují minimální hloubku dezénu, a to jak u letních, tak zimních pneu. Pokud je hodnota nižší, řidič musí pneumatiky vyměnit. V opačném případě riskuje pokutu, problémy s pojišťovnou a především zavinění dopravní nehody.

Minimální hloubku dezénu v ČR určuje zákon

V České republice se rozlišují pneumatiky na letní, zimní a celoroční. České zákony nařizují řidičům používat zimní pneumatiky od 1. listopadu do 31. března v případě, že se na silnici nachází souvislá vrstva sněhu, led či námraza, nebo se dá předpokládat, že taková situace během jízdy nastane. Celoroční pneumatiky mohou v průběhu roku nahrazovat oba zbylé typy. Musí však splňovat podmínky, které pro pneumatiky platí v daném období.

Minimální zákonem stanovená hloubka dezénu se u letních a zimních pneumatik liší.

  • Minimální hloubka dezénu u letních pneumatik činí nejméně 1,6 mm.

  • Minimální hloubka dezénu u zimních pneumatik činí nejméně 4 mm.

  • Minimální hloubka dezénu u celoročních pneumatik činí nejméně 1,6 mm v létě a 4 mm v zimě (od 1. listopadu do 31. března v době, kdy mají nahrazovat zimní pneumatiky).

Řidičům je doporučeno kontrolovat minimální hloubku dezénu každý rok při pravidelné výměně s výjimkou nových pneumatik, u kterých kontrola není nutná. Nové letní pneumatiky mají hloubku dezénu 7 až 8 mm, zimní 9 až 10 mm a celoroční zpravidla 8 až 9 mm. Rychlost opotřebení není závislá pouze na stáří pneumatik, ale také na stylu jízdy či způsobu skladování.

Typ pneumatikyMinimální hloubka dezénu (pro vozidla do 3,5 t)Obvyklá hloubka dezénu nových pneumatik

Letní

1,6 mm

7–8 mm

Zimní

4 mm

9–10 mm

Celoroční

1,6 mm; případně 4 mm (pokud celoroční pneumatiky nahrazují zimní)

8–9 mm

Proč je správná hloubka dezénu důležitá

Kontrola dezénu pneumatik rozhodně nepatří mezi zbytečné výmysly ze strany úředníků. Důvodem pravidelné kontroly a včasné výměny pneumatik je zajištění bezpečné jízdy na silnicích za všech povětrnostních podmínek. Opotřebená pneumatika se totiž vyznačuje významně zhoršenými vlastnostmi, zejména co se týče přilnavosti k vozovce (horší ovladatelnost) a délky brzdné dráhy. Čím je dezén pneumatiky tenčí a vzorek méně výrazný, tím více narůstá riziko nehody, aquaplanningu či defektu pneumatiky.

Co hrozí při jízdě na sjetých pneumatikách

Pokud vaše pneumatiky nesplňují minimální hodnoty pro hloubku dezénu, mohou vám policisté udělit blokovou pokutu až 2 000 Kč (1 500–2 500 Kč ve správním řízení). Zároveň je v kompetenci policie zakázat vám další jízdu.

Ještě vyšší sankce vás čekají, když policisté vyhodnotí, že vaše pneumatiky ohrožují bezpečnost provozu (typicky při sjetí pneumatik výrazně pod zákonné limity). Poté je základní přestupek přehodnocen na řízení technicky nezpůsobilého vozidla. Záležitost postupuje do správního řízení, kde vám udělí pokutu v rozmezí od 4 do 10 tisíc Kč a 6 trestných bodů.

Kromě pokuty vám sjeté pneumatiky mohou způsobit pořádné nepříjemnosti s pojišťovnou. Pokud při likvidaci pojistné události pojišťovna zjistí prokazatelnou souvislost mezi stavem pneumatik a vznikem nehody (například kvůli nedobrzdění či smyku), může odmítnout pojistné plnění. Případně po vás bude vymáhat peníze, které z vašeho povinného ručení vyplatila poškozenému.

Nezapomínejte na kvalitní pojištění

Některé situace se bohužel nedají dobrzdit ani s těmi nejlepšími pneumatikami. Poté oceníte, když vám vzniklé škody uhradí pojišťovna. Povinné ručení se vztahuje na škody, které způsobíte dalším účastníkům nehody. Havarijní pojištění kryje škody na vašem vozidle. Nejvýhodnější nabídky u obou typů pojištění si během pár minut srovnáte v našich kalkulačkách.

Jak se měří hloubka dezénu u pneumatiky

Prvním krokem ke správnému změření hloubky dezénu je nastavení vozidla. Vozidlo by mělo v ideálním případě stát na rovině. Měření usnadní vytočení předních kol co nejvíce do strany, abyste k nim měli lepší přístup.

K měření se obvykle používá tzv. hloubkoměr, který se přiloží k podélné drážce cca 4 cm od bočního pláště. V tomto místě bývají pneumatiky opotřebené nejvíce. Hloubkoměr je cenově dostupný nástroj, který lze sehnat v autoservisech, obchodech s potřebami pro motorová vozidla, hobby marketech či lépe vybavených benzínových pumpách.

Pro orientační změření postačí kovová mince

Nemáte-li po ruce hloubkoměr, je možné pro orientační změření použít minci. Ta se zasune do drážky v běhounu a podle hloubky zasunutí lze jednoduše určit míru opotřebení.

  • V případě letních pneumatik se používá pětikorunová mince, kterou je třeba do drážky zasunout tak, aby číslo 5 bylo převrácené. Pokud je vidět celé číslo 5, je nutné pneumatiku vyměnit za novou.

  • U zimních pneumatik je potřeba větší padesátikorunová mince (nebo 2 EUR). Zimní pneumatika je sjetá, pokud je viditelný vnější okraj.

Měření dezénu pneumatik dnes často ani není nutné. Moderní pneumatiky disponují indikátory opotřebení. Jde o kontrolní body v podobě loga, symbolu, nápisu, či stupnice v mm. V momentě, kdy tyto indikátory v důsledku opotřebení splynou s povrchem pneumatiky, je čas na výměnu.

Peníze na nové pneumatiky?

Spolu s kontrolou pneumatik si zkontrolujte i povinné ručení – možná za něj platíte více, než je nutné. V naší online kalkulačce si pohodlně srovnáte nabídky hlavních pojišťoven. Pokud vás některá zaujme, můžete si ji rovnou i sjednat. Naši zákazníci s námi v průměru ušetří přes 2 tisíce Kč ročně. Za tuto částku se dají běžně sehnat 2 pneumatiky. Polovinu peněz na nové pneu si tak můžete zajistit během pár kliknutí.

Co si z článku odnést

  • Minimální hloubku dezénu v ČR stanovuje zákon. Vzorek letní pneu musí být alespoň 1,6 mm, minimální vzorek zimní pneu činí 4 mm.

  • Hloubka dezénu celoročních pneumatik musí odpovídat nahrazovanému typu pneumatik (v létě 1,6 mm, v zimě 4 mm).

  • Sjeté pneumatiky mají výrazně zhoršené jízdní vlastnosti. Snižují přilnavost k vozovce a prodlužují brzdnou dráhu.

  • Nedostatečná hloubka vzorku proto zvyšuje riziko nehody či aquaplanningu. Kromě nehody vám za sjeté pneumatiky hrozí pokuta (v krajních případech až 10 tisíc Kč a 6 trestných bodů) a odmítnutí pojistného plnění ze strany pojišťovny.

Nejčastější dotazy o pneumatikách

Jak poznat hloubku dezénu?

Jak rychle se sjíždí pneumatiky?

Kolik mm má mít zimní guma?

Jak hluboký vzorek má nová pneumatika?

Jak poznat sjetou pneumatiku?

Sdílet článek

Související články

  • 18. listopadu 2025|Petr Pohůdka
    Co s sebou na STK a jak jí projít napoprvé

    Pokud po českých silnicích chcete jezdit motorovým vozidlem, nevyhnete se technickým prohlídkám na STK. Vyškolení pracovníci během nich kontrolují technický stav vozidla a jeho způsobilost k provozu. Jak připravit auto na STK a co s sebou budete potřebovat?

  • vyfuky
    31. října 2025|Petr Pohůdka
    Jaká je povolená hodnota emisí u auta v ČR?

    Nedílnou součástí pravidelné technické prohlídky vozidla je měření emisí. Tato kontrola má za úkol odhalit, zda vaše vozidlo neuvolňuje do ovzduší více škodlivin, než povolují zákonné normy. Jaké emisní limity musí vaše vozidlo splnit v roce 2025 a kolik za měření emisí zaplatíte?

  • nabourané auto naložené na odtah
    30. října 2025|Petr Pohůdka
    4 důvody, proč se vyplatí havarijní pojištění

    Zatímco sjednání povinného ručení řidičům přikazuje zákon, havarijní pojištění je dobrovolné. Aktuálně chrání v České republice zhruba třetinu vozidel. V některých případech je opomíjení dodatečného pojištění logické, jindy ale jde o ekonomický hazard. Kdy se havarijní pojištění vyplatí a na co všechno se vztahuje?

  • tachometr ve voze
    16. října 2025|ePojisteni
    Povinné ručení podle najetých kilometrů – komu se vyplatí a jak funguje

    Najedete ročně sotva pár tisíc kilometrů? Pak zbytečně platíte stejně jako řidič, který tráví za volantem každý den. Řešením je povinné ručení podle najetých kilometrů. Díky tomuto modelu pojištění platíte jen za to, co skutečně projezdíte.

  • 29. září 2025|Petr Pohůdka
    Krátkodobé havarijní pojištění nejen na dovolenou

    Vyrážíte na dovolenou nebo dlouhou služební cestu a rádi byste auto chránili pomocí havarijka? Pokud nestojíte o celoroční pojistku, můžete si vyřídit krátkodobé havarijní pojištění. Určitou formu ochrany vám zajistí i připojištění auta na dovolenou. V čem spočívají výhody krátkodobých pojištění a kde podobné produkty naráží na své limity?

  • autobazar
    17. září 2025|Petr Pohůdka
    Praktický návod, jak rychle a online ověřit VIN kód při koupi ojetého vozidla

    Záznamy o poškození, najeté kilometry nebo technické údaje. Díky kontrole VIN kódu zjistíte o vozidle velmi podrobné informace. Před koupí ojetiny se tak můžete ujistit, že jsou údaje uvedené prodejcem pravdivé. Kde VIN kód najdete a jak ho ověříte?

  • Nabourané auto
    16. září 2025|Petr Pohůdka
    Co dělat, když vás nabourá auto z Ukrajiny nebo jiné zahraniční země

    Zaregistrovali jste informaci, že u bouraček zaviněných ukrajinskými auty v ČR zaplatí 90 % nákladů Češi? I když se podobné zprávy objevily v několika médiích a šířili je také někteří politici, tak nejsou pravdivé. Ve svém prohlášení je popřela Česká kancelář pojistitelů, která podobné situace v ČR řeší. Kdo tedy škodu hradí a jak byste měli postupovat v situaci, kdy vás nabourá auto z ciziny?

  • sankce-u-povinneho-ruceni
    08. září 2025|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nezaplacené povinné ručení hrozí?

  • velikonoce-tradice
    10. dubna 2025|Petr Pohůdka
    Velikonoční popíjení a další rizika, která přináší svátky jara

    Hody hody doprovody, dnes to máte za dva body. Pokud podobnou koledu nechcete slyšet o Velikonocích od policistů, měli byste si dát pozor na dodržování dopravních předpisů. Nebezpečné je zejména řízení po velikonočním popíjení. Svátky jara ale přináší další rizika, například úrazy nebo poškození majetku. Na co si dát o Velikonocích 2025 pozor?