epojisteni logo
servis-vozidla

Jak vypadá pravidelný servis auta a proč se mu nevyhýbat

26. 8. 2019
|
Délka čtení: 8 min.

Jde-li o nové vozidlo, řidiči na pravidelné servisní prohlídky nezapomínají. Přišli by totiž o záruku. V případě ojetého vozidla však na pravidelnou servisní prohlídku už důraz nekladou a diví se pak, když jim na stole přistane mastný účet za nezbytné opravy.

Pravidelným servisem vozidla předejdete drahým opravám

Pravidelné servisní prohlídky rozhodně neslouží k tomu, aby si servisy “namastily” kapsy za snadnou někdy až zbytečnou práci, jak si řidiči a majitelé vozidel často myslí. Opravdu dobře provedená servisní prohlídka včas odhalí veškeré nedostatky a závady. Je to na vlas stejné jako s pravidelnými prohlídkami u zubaře. Čím dříve je “kaz” odhalen, tím méně vás bude stát jeho oprava.

Jaké úkony zahrnuje pravidelný servis auta

Pravidelná servisní prohlídka vozidla se provádí nejlépe jednou za rok či dva a zahrnuje základní servisní úkony. To však neznamená, že se jedná o jednoduchou práci, kterou mechanik zvládne během pauzy na svačinu. Základní úkony vyžadují odborné znalosti, zkušenosti i dodržení správného postupu. Špatně provedená servisní prohlídka může ovlivnit funkčnost nebo poškodit komponenty.

Vyvažování kol a jejich pravidelná údržba

Nesprávně vyvážená kola mohou nejen zvyšovat a urychlovat opotřebení pneumatik, ale také poškodit podvozek, způsobovat vibrace volantu, zvyšovat spotřebu pohonných hmot či zhoršovat pohodlí při jízdě.

Náš tip

Účelem pravidelné údržby kol a pneumatik je kontrola:

  • vyváženosti kol - vyvážení kol by se mělo provádět také při každé výměně (přezutí) pneumatik, tedy minimálně 2x ročně

  • stavu disku - při poškození disku je doporučeno jej vyměnit

  • stavu a hloubky dezénu pneumatiky - v ČR je stanovena minimální hloubka u letních (1,6 mm) i zimních pneumatik (4 mm)

  • správného tlaku pneumatiky - nesprávný tlak zvyšuje nesymetrické poškození pneumatik, zvyšuje spotřebu paliva a zhoršuje ovladatelnost auta

Pravidelná výměna oleje každých 15 000 km

Pro správnou funkčnost motoru a maximální prodloužení jeho životnosti je nezbytné měnit olej v pravidelných intervalech. Doporučeno je měnit olej v intervalech kratších, než obvykle doporučuje výrobce. Odborníci doporučují měnit olej po jednom roce nebo ujetí 15 000 kilometrů. U hodně zatěžovaných vozidel je vhodné olej měnit dokonce každých 10 000 kilometrů.

výměna oleje

Kontrola a servis klimatizace zahrnuje dezinfekci

U moderních aut je standardní součástí klimatizace. Chcete-li, aby bezchybně fungovala a vytvářela v autě příjemně dýchatelné prostředí se správnou teplotou, je její pravidelný servis naprosto nezbytný. 

Klimatizace je hermeticky uzavřený systém a může dojít k úniku chladiva, jehož nedostatek pak snižuje účinnost klimatizace.  Každý rok je třeba kontrolovat olej, který je pro správnou funkci klimatizace nutný, a chladiva. 

Zanedbání pravidelného servisu klimatizace může poškodit kompresor. Jednou za dva až tři roky je doporučeno vyměnit filtr s vysoušečem, vyčistit tzv. výparník a zkontrolovat těsnost celého klimatizačního systému.

Diagnostika - kontrola řídících jednotek

Součástí pravidelného servisu vozidla je diagnostika neboli kontrola všech řídících jednotek, ke které jsou potřeba profesionální diagnostická zařízení. Ty pomohou odhalit možné závady už v zárodku. 

Veškeré chyby odhalené diagnostickými přístroji však musí prověřit odborný technik, který posoudí, zda se skutečně jedná o závadu nebo jen chybné hlášení. V případě závady zajistí nápravu.

Kontrola brzd a výměna brzdových destiček

Brzdový systém vozidla působí jednoduše, jeho kontrolu však přenechte odborníkům. Neodborná opravy brzd může ovlivnit jejich funkčnost nebo je dokonce poškodit.  V ideálním případě by kontrola a údržba brzd měla zahrnovat také výměnu brzdových destiček, které se provozem opotřebovávají. 

Pokud se brzdové destičky nemění a čeká se až na jejich úplné opotřebení, může dojít ke vzniku dalších a v tomto případě zbytečných závad, kterým lze předejít. Opotřebené destičky například vyvolávají rychlejší opotřebení obložení brzd a snížení funkce celého brzdového systému.

Ušetřete na autopojištění až 50 %

Naši zákazníci s námi ušetří až 50 % za povinné ručení. Buďte mezi nimi i vy. Zelenou kartu obdržíte do pár minut na e-mail.

Monika ŠaríkováVíce článků autora

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • 23. července 2024|Petr Pohůdka
    Parametry výpočtu ceny povinného ručení a havarijního pojištění

    Pojištění vozidla tvoří nedílnou součást výdajů spojených s jeho provozem. Povinné ručení musí mít podle zákona sjednané každý provozovatel vozidla. Havarijní pojištění sice povinné není, ale zejména u novějších a dražších vozů by mělo být samozřejmostí. Ceny pojistek se u různých vozidel a osob značně liší. Jak pojišťovny vypočítají cenu povinného ručení a havarijního pojištění?

  • havarijní pojištění bez spoluúčasti
    22. července 2024|Jana Březinová
    Připojištění k havarijnímu pojištění

    Havarijní pojištění sice není povinné, ale jeho sjednání vám zajistí komplexní ochranu vozidla i pasažérů. Obzvlášť, když si sjednáte praktická připojištění – skel, zavazadel, úrazu nebo právní ochrany. Jak přesně jednotlivá připojištění fungují?

  • dva-kluci-u-auta
    17. července 2024|Petr Pohůdka
    Krátkodobé havarijní pojištění nejen na dovolenou

    Vyrážíte na dovolenou nebo dlouhou služební cestu a rádi byste auto chránili pomocí havarijka? Pokud nestojíte o celoroční pojistku, můžete si vyřídit krátkodobé havarijní pojištění. Určitou formu ochrany vám zajistí i připojištění auta na dovolenou. V čem spočívají výhody krátkodobých pojištění a kde podobné produkty naráží na své limity?

  • blg-srt-spz
    12. července 2024|Petr Woff
    Krádeže vozidel v ČR: Statistiky a tipy pro každý kraj

    Zloději každoročně ukradnou tisíce českých aut, přičemž některé lokality a modely vyhledávají častěji než jiné. Mezi nejrizikovější oblasti patří Praha, Liberecký nebo Ústecký kraj. Nejohroženějšími značkami jsou Škoda, Volkswagen a Ford. Krádeže aut zachycujeme v regionálních, celostátních a mezinárodních statistikách, které odhalují zajímavé trendy.

  • odtah-vozu
    24. května 2024|Jana Březinová
    Pojištění GAP: Co všechno kryje a komu se vyplatí?

    Jen co nový vůz opustí autosalon, jeho hodnota rychle klesá. Za rok zhruba o 10 %. Pokud dojde k totální škodě nebo krádeži, pojišťovna vám z havarijního pojištění vyplatí pouze aktuální tržní cenu vozidla. A to i přesto, že mělo najeto jen pár kilometrů. Chcete získat plnou pořizovací cenu vozu? S tím pomůže doplňkové pojištění GAP.

  • ilustrační obrázek - muž podepisuje smlouvu
    10. května 2024|Petr Pohůdka
    Novinky: 7 změn zákona v autopojištění 2024

    Rok 2024 přináší pro řidiče celou řadu změn. Řízení je nově možné již od 17 let, končí vydávání velkých technických průkazů a mění se také bodový systém či sazby pokut. Novinky se nevyhnuly ani pojištění vozidel. Jaké změny v autopojištění by vám neměly uniknout?

  • autobazar
    29. dubna 2024|Jana Březinová
    Dovoz auta z Německa: Návod krok za krokem

    Nabídka ojetých vozů v Česku se po nedostatku z minulých let opět vrátila k normálu. Hodně lidí ale přesto preferuje dovoz aut z Německa. Důvodem je širší nabídka specifických modelů, lepší technický stav a někdy i nižší cena. Jak při nákupu auta v Německu správně postupovat?

  • nabourané auto naložené na odtah
    14. února 2024|ePojisteni
    7 případů, kdy se vyplatí havarijní pojištění

    Zatímco povinnost povinného ručení určuje zákon, havarijní pojištění si řidiči sjednávají dobrovolně. Tomu odpovídá i jeho nabídka, která nepokrývá všechny skupiny řidičů. Kdy se vyplatí havarijní pojištění a co všechno kryje?

  • policejni-kontrola-dva
    17. června 2023|Monika Šaríková
    Co je bodový systém a jak funguje?

    Poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel.

  • kladivko-modely-auticek-nehoda
    27. ledna 2023|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nepojištění vozidla hrozí?