Jak řešit prasklé přední sklo? Co nejdřív a ideálně s viníkem
Rozbité čelní sklo patří k častým škodám na vozidle. Většinou ji způsobí odlétnutý kamínek nebo nepříznivé počasí. Jak takovou situaci řešit? Běžné povinné ručení ani havarijní pojištění často nebude stačit.
Dle údajů České asociace pojišťoven prasklé čelní sklo tvoří téměř 25 % všech nahlášených pojistných událostí v oblasti pojištění motorových vozidel. Cena za opravu či výměnu čelního skla se průměrně pohybuje okolo 8 500 Kč. Ročně pojišťovny vyplatí cca 600 milionů Kč za opravy skel.
S prasklým čelním sklem se navíc nemůže jezdit, byť by se jednalo o drobné poškození. Poškození skla v tzv. stíratelné ploše je totiž považováno za vážnou závadu, která ohrožuje bezpečnost provozu. Řidičům za prasklé čelní sklo hrozí pokuta až 10 000 Kč a přidělení 5 trestných bodů. Policie vám dokonce může zabavit malý technický průkaz, pokud škoda na skle zabírá více než 50 % jeho plochy.
Na prasklé sklo obyčejné pojištění nestačí
V minulosti tento typ škod pojišťovny běžně hradily z povinného ručení. Pojišťovnám stačila fotografie či opsaná registrační značka auta, od něhož se kámen odrazil a způsobil poškození skla. Situace se ale změnila a skla si dnes musíte připojistit. Údajně proto, že na zbloudilé kamínky řidiči svalovali vinu i tehdy, když poškození čelního skla nebylo od kamínku.
Nepomůže ani havarijní pojištění
Jako vhodné řešení by vás mohlo napadnout havarijní pojištění. To má ale několik háčků. Tím nejzásadnějším je spoluúčast, která je často 5 000 až 10 000 Kč. Většinu z ceny opravy byste tak stejně platili z vlastní kapsy. Radost by vám určitě neudělalo ani zdražení pojištění, jehož cenu ovlivňují všechny škodní události.
„Motorista může sklo řešit z havarijního pojištění, má-li ho sjednané a rozhodne-li se ho uplatnit. Zde však musí zvážit, zda se mu oprava tímto způsobem vyplatí vzhledem ke zvolené spoluúčasti a ztrátě bonusu,“ uvedla Ivana Buriánková, mluvčí České pojišťovny.
Nejlepším řešením je extra pojištění čelního skla
Poškození čelního skla od kamínku vás nemusí strašit. Existuje totiž speciální připojištění skel, které může krýt buď pouze přední sklo, nebo rovnou všechna skla. Rozdíl v ceně je minimální, a proto doporučujeme druhou variantu.
Kolik připojištění skel stojí?
Připojištění skel není drahá záležitost - obzvlášť při porovnání s průměrnou cenou výměny skel. Ceny připojištění začínají na 300 Kč za rok. Konečná cena se odvíjí od výše sjednaného limitu pojistného plnění a výši spoluúčasti, která se zpravidla pohybuje kolem 500 Kč.
Obrovskou výhodou připojištění skel je, že pojistné plnění nemá vliv na bezeškodní průběh. Pojistné události tedy neovlivňují cenu vašeho pojištění, protože poškození čelního skla od kamínku nemáte možnost ovlivnit. Pojištění skel se navíc vztahuje na škody způsobené také dalšími vlivy jako živelné události, vandalismus nebo havárie.
Jak postupovat, když na čelním skle objevíte prasklinu?
Vozidlo s poškozeným sklem odvezte rovnou do servisu, výměna předního skla se nesmí odkládat. Na pojišťovnu zpravidla nemusíte hlásit vůbec nic. Veškerou administrativu spojenou s vyřízením pojistné události servis vyřídí s pojišťovnou sám a většinou i bez příplatku.
Samotná výměna předního skla je otázkou několika minut, záleží na vytíženosti konkrétního servisu. S sebou mějte připravené řidičské oprávnění, zelenou kartu jako doklad o povinném ručení, velký technický průkaz a doklad o zaplacení pojištění skel.