epojisteni logo
kladivko-modely-auticek-nehoda

Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

27. 1. 2023
|
Délka čtení: 8 min.

Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nepojištění vozidla hrozí?

Povinné ručení je nutné pro všechny řidiče

Každý, kdo vlastní a provozuje motorové vozidlo, jej musí mít ze zákona pojištěné. Povinné ručení  neboli pojištění odpovědnosti za škody způsobené provozem motorového vozidla definuje zákon č. 168/1999 Sb. Za jeho porušení hrozí vlastníkovi nejen pokuta od policie, ale i další finanční sankce.

Z povinného ručení se hradí škody na zdraví a majetku, které při zavinění dopravní nehody způsobíte ostatním. Povinné ručení  je však smysluplné pojištění chránící všechny účastníky silničního provozu. Poškozené osoby obdrží odpovídající odškodné bez zbytečných průtahů a viníci nemusí způsobenou škodu platit ze svého.

Řidiči bez povinného ručení zaplatí sankce do garančního fondu

Od roku 2018 byly obnoveny příspěvky do garančního fondu, které vymáhá Česká kancelář pojistitelů na neplatičích povinného ručení. Garanční fond ČKP slouží k úhradě škod způsobených nepojištěnými vozidly. Kromě neplatičů se na financování fondu podílí také pojišťovny.

Sankce jsou stanoveny Ministerstvem financí ve vyhlášce č. 205/1999 Sb. Jejich výše se odvíjí od zdvihového objemu válců motoru, u autobusů a nákladních aut od povolené hmotnosti vozidla.

Příklady příspěvků do garančního fondu
Druh vozidla Denní sazba

motocykl do 50 cm3 včetně

4 Kč

motocykl nad 50 do 350 cm3

8 Kč

motocykl nad 350 do 500 cm3 včetně

21 Kč

motocykl nad 500 cm3

25 Kč

osobní automobil do 1 000 cm3

30 Kč

osobní automobil od 1 001 do 1 350 cm3

35 Kč

osobní automobil od 1 351 do 1 850 cm3

47 Kč

osobní automobil od 1 851 do 2 500 cm3

65 Kč

osobní automobil nad 2 500 cm3

93 Kč

Zdroj: ČKP

Ačkoliv se částky zdají na první pohled nízké, při dlouhodobém neplacení povinného ručení se prodraží. Sankce vyměřuje ČKP za každý den bez povinného ručení. Například za osobní automobil se zdvihovým objemem válců motoru 1 500 cm3 by vyšly na 17 155 Kč ročně. K výši příspěvků si ČKP připočítává ještě 300 Kč jako náklady  za jejich uplatnění.

Náš tip

Věděli jste, že?

Zákon udává, že povinnost pojištění odpovědnosti musí být splněna po celou dobu, kdy je vozidlo zapsáno v registru silničních vozidel. Nezáleží tedy na tom, že s vozidlem nejezdíte a máte ho zaparkované v garáži, stejně po vás ČKP může vymáhat příspěvek do garančního fondu.

Pokud nechcete vozidlo používat, odevzdejte značky do depozitu  a vůz odstraňte z pozemní komunikace. Při prodeji či likvidaci vozu si ověřte, že veškeré změny byly řádně zaznamenány v registru vozidel.

Až 40 000 Kč pokuta za neplatné povinné ručení

Garanční příspěvek není jedinou sankcí, která vlastníkům nepojištěných vozidel hrozí. Nesjednání pojištění je jednoznačným porušením zákona, a proto musí být potrestáno.

Pokud řidič nepředloží zelenou kartu při silniční kontrole, hrozí mu bloková pokuta na místě až 1 500 Kč  nebo ve správním řízení až 3 000 Kč.

Policie poté zkoumá, zda se řidič dopustil pouze zapomenutí zelené karty, a nebo se skutečně jedná o neplatiče. Jestliže se prokáže, že řidič neuhradil povinné ručení, hrozí mu ve správním řízení pokuta 5 000 Kč až 40 000 Kč.

Za způsobení nehody uhradíte škodu až 300 000 Kč

Za škody, které způsobí nepojištěné vozidlo, zodpovídá jeho vlastník. Poškozenému ji sice nejprve vyplatí Česká kancelář pojistitelů z garančního fondu, ale ta ji následně vymáhá na viníkovi. Naštěstí pro takové hříšníky se pravidla pro vymáhání škod zmírnila.

Dříve musel vlastník nepojištěného vozu uhradit způsobenou škodu v plné výši, od roku 2018 se uplatňuje solidární princip financování škod. ČKP vymáhá po viníkovi pouze třetinu škody, a to maximálně do výše 300 000 Kč. „Tím se významně omezily negativní sociální dopady těch škod. Kdy se opravdu mohlo stát, že viník té nehody například vůbec nevěděl, že není pojištěný, a musel potom uhradit milionové částky za škodu, kterou způsobil tím nepojištěným vozidlem,“ říká Veronika Exnerová z ČKP pro Radiožurnál.

Sjednejte si povinné ručení obratem

Zapomněli jste na sjednání povinného ručení? Uzavřete ho co nejrychleji online. S naší kalkulačkou si porovnáte ceny pojištění a během pár minut si sjednáte výhodné povinné ručení. Pak už jen stačí vytisknout zelenou kartu  a můžete bez obav vyrazit do provozu.

Dejte stop zdražování povinného ručení

Přišlo vám oznámení od pojišťovny o zdražení vašeho povinného ručení? Žádné obavy, na novou cenu nemusíte kývnout. Smlouvu můžete jednoduše do 6 týdnů vypovědět a přejít k jiné pojišťovně. S výběrem i sjednáním vám rádi pomůžeme. Vše jednoduše z pohodlí domova.

Autor - Jana Březinová
Jana BřezinováVíce článků autora

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • ilustrační obrázek - muž podepisuje smlouvu
    10. května 2024|Petr Pohůdka
    Novinky: 7 změn zákona v autopojištění 2024

    Rok 2024 přináší pro řidiče celou řadu změn. Řízení je nově možné již od 17 let, končí vydávání velkých technických průkazů a mění se také bodový systém či sazby pokut. Novinky se nevyhnuly ani pojištění vozidel. Jaké změny v autopojištění by vám neměly uniknout?

  • autobazar
    29. dubna 2024|Jana Březinová
    Dovoz auta z Německa: Návod krok za krokem

    Nabídka ojetých vozů v Česku se po nedostatku z minulých let opět vrátila k normálu. Hodně lidí ale přesto preferuje dovoz aut z Německa. Důvodem je širší nabídka specifických modelů, lepší technický stav a někdy i nižší cena. Jak při nákupu auta v Německu správně postupovat?

  • policejni-kontrola-dva
    17. června 2023|Monika Šaríková
    Co je bodový systém a jak funguje?

    Poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel.

  • 28. prosince 2022|ePojisteni
    Bude Evropská unie tolerovat propadlé řidičáky a STK?

    Ministerstvo dopravy uvedlo, že platnost řidičských průkazů a STK končících v období mezi 1. únorem a 31. srpnem 2020 bude prodloužena o sedm měsíců. Řidiči, kterých se tato zpráva týká, mohou po tuto dobu jezdit s propadlými doklady. Toto nařízení by mělo údajně platit v rámci celé EU. Podle redakce iROZHLAS to však není tak úplně jednoznačné.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Havárie v zahraničí. Jak postupovat v různých státech Evropy

    Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Počet nehod, od kterých ujedou viníci, roste

    Ujet z místa nehody je nezákonné. Nejhorší je však opustit místo vážné dopravní nehody a neposkytnout nebo nezavolat první pomoc poškozeným osobám. Ti mohou kvůli neposkytnuté včasné pomoci i zemřít. Bohužel se nejedná o výjimečné chování. Podle statistik ujede viník v průměru od každé 6 nehody.

  • praskle-celni-sklo
    Zdražení cen povinného ručení pokračuje. Můžou za něj dražší díly i energie

    Na řidiče se řítí další zdražování. Podle prognóz analytiků i zástupců pojišťoven ho pocítí mnohem důrazněji než v předchozích měsících. Důvodem je nejen rostoucí cena práce a materiálu v servisech, ale také vyšší škoda v případě nehody, která se musí zákonitě promítnout do cen povinného i havarijního pojištění.

  • dalnice-aktualita
    15. srpna 2022|Marek Drahorád
    Cena dálničních známek u nás a v cizině

    Většina evropských zemí má stejně jako Česko zpoplatněno užívání dálnic a dalších vybraných úseků. Některé země využívají systém dálničních známek, jiné vybírají dálniční poplatky (mýto) při každém průjezdu. Existuje ale také několik zemí, které dálnice vůbec nezpoplatňují.

  • 11. července 2022|ePojisteni
    BESIP trvá na nulové toleranci. Alkohol za volant prostě nepatří

    Roky se diskutuje o uvolnění nulové tolerance alkoholu u řidičů podobně, jako je tomu ve vybraných evropských státech. SO BESIP jde tvrdě proti a na pomoc si bere nepříznivé policejní statistiky. Ty potvrzují, že počty smrtelných nehod zaviněných pod vlivem alkoholu rostou.