epojisteni logo
policejni-kontrola-dva

Co je bodový systém a jak funguje?

17. 6. 2023
|
Délka čtení: 8 min.

Poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel.

Bodový systém v ČR je velmi jednoduchý systém potrestání řidičů za méně či více závažné přestupky. Hlavním účelem bodového systému však není trestat, ale spíše řidiče odrazovat od toho, aby porušovali dopravní předpisy. Bodový systém však získává význam tehdy, pokud mají řidiči jasno v tom, jak funguje, a proč je pro ně dobré dodržovat zákony silničního provozu. 

Co je bodový systém? 

Bodový systém byl na území České republiky zaveden 1. července 2006 a podrobně jej definují dva zákony č. 411/2005 Sb. a č.226/2006 Sb. týkající se provozu na pozemních komunikacích na území ČR.  

Bodový systém byl zaveden z důvodu dlouhodobého nárůstu počtů dopravních přestupků i nehod. Nejdůležitějším úkolem bodového systému se stal požadavek na snížení počtu dopravních přestupků a nehodovosti za pomoci preventivního působení na řidiče. 

Prevence prostřednictvím bodového systému spočívá v udělování trestných bodů. Každý přestupek je dle závažnosti ohodnocen určitým počtem bodů až do hodnoty 7. Trestné body se sčítají a v momentě, kdy řidič “nasbírá” 12 bodů, čeká jej ztráta řidičského oprávnění až na dobu jednoho roku

Jak bodový systém funguje v praxi? 

Bodový systém v ČR je závazný pro všechny řidiče, kterým byl udělen řidičský průkaz v ČR. Za prokázaný dopravní přestupek je řidiči udělený příslušný počet trestných bodů a případně další trest (např. finanční pokuta, odebrání řidičského průkaz na určitou dobu).  

Při plném počtu bodů řidič obdrží písemné oznámení, na základě něhož je povinen odevzdat řidičský průkaz na dobu 12 měsíců. Po tuto dobu nesmí usednout za volant a řídit vozidlo na veřejných komunikacích. Pokud řidič nesouhlasí, má dle zákona právo podat námitku a to do 5 pracovních dnů od obdržení tohoto oznámení. 

Po uplynutí lhůty smí řidič požádat o vrácení řidičského průkazu a to na příslušném úřadu s rozšířenou působností. To však neznamená, že se řidič staví na úřadě a řidičák dostane bez řečí zpět. Podmínkou vrácení řidičského průkazu je přezkoušení odborné způsobilosti v autoškole, vyšetření u praktického lékaře a u dopravně-psychologického lékaře. 

Lze si bodové konto vylepšit? Jak? 

Řidič, který už nějaké body obdržel, si své bodové konto může vylepšit. Pokud následujících dvanáct měsíců od bodovaného přestupku žádný další přestupek nespáchá, jsou řidičům automaticky odečteny až 4 trestné body. 

Řidič může také požádat o odečtení 3 trestných bodů, pokud absolvuje školu smyku.  Tuto žádost však může podat pouze řidič, který na svém kontě nemá více než 10 trestných bodů a nebyl bodován za žádný vážný přestupek s hodnotou 7 bodů (např. řízení v opilosti). 

Řidič - bodový systém

Jak řidič zjistí počet bodů? 

Na současném bodovém systému je kritizováno nejčastěji to, že se řidiči o udělení bodů nemusí vůbec dozvědět, pokud nejsou sami aktivní. Správně by obodovanému řidiči mělo poštou přijít písemné oznámení nejpozději do 14 dnů na adresu trvalého bydliště provozovatele vozidla uvedeného v technickém průkazu.  

Ve vlastním zájmu by se proto řidiči měli o svůj bodový stav zajímat a hlídat si jej. Určitě je užitečné vědět, jakými způsoby lze stav bodového konta zjistit. Výpis bodů, pokud nějaké řidič má, zjistí řidič z výpisu, který mu na jeho žádost vydají na magistrátu, oddělení registru řidičů nebo kontaktním místě Czech POINT v místě trvalého bydliště.  

Vlastníci datových schránek mají navíc možnost využít bodový systém online a získat výpis, aniž by museli osobně chodit na úřad. Poplatek za zaslání výpisu vychází cca na 100 Kč.

Bodový systém čekají velké změny 

Již od roku 2015 se jedná o změnách a zjednodušení bodového systému, který by měl vést ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu na území ČR. Návrh novely současného zákona byl představen v roce 2020 a předpokládá se, že platit začne od 1. ledna 2022 (dle informací na stránkách ministerstva dopravy ČR).

V plánu je bodový systém zjednodušit na tři sazby bodů 2, 4 a 6 a na čtyři pásma pokut  v blokovém (max. 5 000 Kč) a ve správním řízení (max. 75 000 Kč). U bagatelních přestupků je navrhováno snížení pokut. Naopak u vážnějších a vědomých přestupků by měly být postihy značně zpřísněny. Navrhována je také možnost zasílání stavu bodového konta prostřednictvím e-mailu, SMS zpráv či datové schránky.

Vedle toho by mělo dojít k zavedení řidičského průkazu na zkoušku. Začínající řidiči by po dobu prvních dvou let od získání řidičského průkazu měli nižší bodovou hranici a to pouze 6 bodů. Důvodem je statisticky doložený fakt, že začínající řidiči s krátkou praxí jsou častými viníky vážných a tragických dopravních nehod.

Ušetřete na autopojištění až 50 %

Naši zákazníci s námi ušetří až 50 % za povinné ručení. Buďte mezi nimi i vy. Zelenou kartu obdržíte do pár minut na e-mail.

Monika ŠaríkováVíce článků autora

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • ilustrační obrázek - muž podepisuje smlouvu
    10. května 2024|Petr Pohůdka
    Novinky: 7 změn zákona v autopojištění 2024

    Rok 2024 přináší pro řidiče celou řadu změn. Řízení je nově možné již od 17 let, končí vydávání velkých technických průkazů a mění se také bodový systém či sazby pokut. Novinky se nevyhnuly ani pojištění vozidel. Jaké změny v autopojištění by vám neměly uniknout?

  • autobazar
    29. dubna 2024|Jana Březinová
    Dovoz auta z Německa: Návod krok za krokem

    Nabídka ojetých vozů v Česku se po nedostatku z minulých let opět vrátila k normálu. Hodně lidí ale přesto preferuje dovoz aut z Německa. Důvodem je širší nabídka specifických modelů, lepší technický stav a někdy i nižší cena. Jak při nákupu auta v Německu správně postupovat?

  • nabourané auto naložené na odtah
    14. února 2024|Monika Šaríková
    4 důvody, proč se vyplatí mít havarijní pojištění

    Na rozdíl od povinného ručení není havarijní pojištění povinné ze zákona. Ve snaze snížit náklady na provoz vozidla jej zhruba dvě třetiny řidičů opomíjí. Neuvědomují si, že se jim ježdění bez kompletního pojištění může naopak prodražit. Stačí jedna větší oprava nebo několik menších.

  • kladivko-modely-auticek-nehoda
    27. ledna 2023|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nepojištění vozidla hrozí?

  • 28. prosince 2022|ePojisteni
    Bude Evropská unie tolerovat propadlé řidičáky a STK?

    Ministerstvo dopravy uvedlo, že platnost řidičských průkazů a STK končících v období mezi 1. únorem a 31. srpnem 2020 bude prodloužena o sedm měsíců. Řidiči, kterých se tato zpráva týká, mohou po tuto dobu jezdit s propadlými doklady. Toto nařízení by mělo údajně platit v rámci celé EU. Podle redakce iROZHLAS to však není tak úplně jednoznačné.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Havárie v zahraničí. Jak postupovat v různých státech Evropy

    Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.

  • 11. července 2022|ePojisteni
    BESIP trvá na nulové toleranci. Alkohol za volant prostě nepatří

    Roky se diskutuje o uvolnění nulové tolerance alkoholu u řidičů podobně, jako je tomu ve vybraných evropských státech. SO BESIP jde tvrdě proti a na pomoc si bere nepříznivé policejní statistiky. Ty potvrzují, že počty smrtelných nehod zaviněných pod vlivem alkoholu rostou.

  • zena-oprena-o-nabijici-se-elektromobil
    15. června 2022|Marek Drahorád
    Konec spalovacích motorů. Kdy si budeme muset pořídit elektromobil?

    Mohou elektromobily nahradit auta se spalovacími motory? Přijdeme o možnost vlastnit auto, pokud si vůz s elektrickým pohonem nebudeme moci dovolit? Přečtěte si, co se v blízké budoucnosti chystá.

  • autobazar
    18. února 2022|Marek Drahorád
    Na co nezapomenout, když si koupíte ojeté auto

    Koupě ojetého vozidla přináší řadu výhod, z nichž nejdůležitější je finanční úspora. I za rok starý vůz totiž zaplatíte výrazně nižší částku než za nové vozidlo. Při koupi ojetého vozidla je důležitý zejména pečlivý výběr nejlépe za dohledu odborníka, díky kterému se vyvarujete koupi ojetého vozidla se spoustu úmyslně skrytých vad. Pokud už jste si v bazaru ojetý vůz vyhlédli, máme pro vás pár užitečných tipů.