epojisteni logo
bruneta-za-volantem-cerne-auto

Seznam nejzávažnějších přestupků, za které hrozí vysoká pokuta i zákaz řízení

Od roku 2022 začne platit upravený bodový systém. Změny se týkají zejména vážných dopravních přestupků, za které budou řidičům hrozit přísnější tresty. Na co se mohou řidiči “těšit”?

Pravidla silničního provozu existují proto, aby zajišťovaly plynulý a hlavně bezpečný provoz na silnicích, na kterých se denně pohybují miliony vozidel. Jak by to asi vypadalo, kdyby si každý řidič dělal, co chce? Bohužel i takové najdeme mezi zodpovědnými a slušnými řidiči, kteří dopravní předpisy s mírných odchylkami dodržují. 

Nový bodový systém zpřísní tresty za vážné přestupky

K potrestání řidičů porušující dopravní předpisy slouží v Česku od 1. července 2006 bodový systém. 

Za spáchání dopravního přestupku se řidičům přidělují tzv. trestné body, které jsou podle závažnosti ohodnoceny od 2 do 7 bodů. V případě extra vážných přestupků má policie právo řidiči na místě odebrat řidičský průkaz. O ten přijde i řidič, který body “nasbírá” postupně. 

Za velmi vážné dopravní přestupky se považují:

  • řízení pod vlivem alkoholu, drog a jiných omamných látek,
  • odmítnutí se podrobení testů na alkohol, drogy a omamné látky,
  • otáčení, couvání a jízda v protisměru na dálnici,
  • porušení zákazu předjíždění (např. přes plné dvě čáry nebo v nepřehledné zatáčce),
  • vjezd na železniční přejezd i přes výstražné znamení,
  • jízda na červenou.

Nová úprava bodového systému zpřísní postih motoristů za nejzávažnější přestupky, které bezpečnost provozu a jeho účastníky ohrožují nejvíce.

Řízení pod vlivem alkoholu či drog

V ČR platí nulová tolerance alkoholu  za volantem. Přesto policie opakovaně řeší dopravní nehody způsobené řidiči v podnapilém stavu či drog. 

Platí teď:  V současné době opilým řidičům hrozí pokuta až 20 000 Kč. Celkem 7 trestných bodů a zákaz řízení na 6 až 12 měsíců mohou obdržet řidiči, kterým policie v krvi naměří přes 0,3 ‰.

Bude platit od ledna 2022: Nová úprava zvýší sankce až na 25 000 Kč. Počet bodů se sice sníží na 6, ale prodlouží se zákaz řízení na 18 až 36 měsíců, což je pro většinu řidičů horší postih.

Dejte stop zdražování povinného ručení

Přišlo vám oznámení od pojišťovny o zdražení vašeho povinného ručení? Žádné obavy, na novou cenu nemusíte kývnout. Smlouvu můžete jednoduše do 6 týdnů vypovědět a přejít k jiné pojišťovně. S výběrem i sjednáním vám rádi pomůžeme. Vše jednoduše z pohodlí domova.

Odmítnutí se podrobení testů na alkohol, drogy a omamné látky

Ještě hůře je vnímán viditelně podnapilý řidič, který se odmítne podrobit testu na omamné látky.

Platí teď:  Takový řidič se vystavuje riziku pokuty až 50 000 Kč, přidělení až 7 trestných bodů a zákazu řízení na 12 až 24 měsíců.

Bude platit od ledna 2022: Nový systém zvýší finanční pokutu na částku 75 000 Kč. Počet bodů klesne na 6, ale zákaz řízení se zvedne na 18 až 36 měsíců.

Otáčení, couvání a jízda v protisměru na dálnici

Jakékoliv nestandardní chování na dálnicí může způsobit tragickou nehodu. Pokud se řidič rozhodne zastavit, couvat, otáčet se nebo jet v protisměru, měl by počítat s patřičným trestem za vážné ohrožení ostatních účastníků provozu.

Platí teď:  Nyní může být řidiči za takové chování udělená pokuta 5 000 až 7 000 Kč, navrch 7 trestných bodů a zákaz řízení na 6 až 12 měsíců.

Bude platit od ledna 2022: Dle nového bodového systému řidič zaplatí 7 000 až 25 000 Kč,  k tomu až 6 bodů. Doba zákazu řízení 6 až 12 měsíců bude zachována.

Porušení zákazu předjíždění

K vážným až tragickým nebezpečným dopravním nehodám, při nichž umírá nejvíce lidí (až 20 % ze všech nehod s následkem úmrtím), dochází při nesprávném, riskantním a nebezpečném předjíždění v místech, kde je to vyloženě zakázáno.

Platí teď:  Řidiči, který tento zákaz poruší, hrozí pokuta od 5 000 do 10 000 Kč, 7 trestných bodů a zákaz řízení na 6 až 12 měsíců.

Bude platit od ledna 2022: Pokuta by měla činit 7 000 a 25 000 Kč a trestné body se sníží na 6 bodů. Délka zákazu řízení zůstane stejná 6 až 12 měsíců.

Vjezd na železniční přejezd i přes výstražné znamení

Vjetím na přejezd řidič ohrožuje především sebe a svou posádku. Strojvedoucí nemá šanci vlak zastavit včas, a tak každý rok na železničních přejezdech v důsledku srážky s vlakem zbytečně umírají lidé.

Platí teď:  Ještě letos bude pokuta za tento přestupek činit 2 500 až 5 000 Kč. Řidiči hrozí až 7 trestných bodů a zákaz řízení na 1 až 6 měsíců.

Bude platit od ledna 2022: Od nového roku se pokuta zvedna na 7 000 a 25 000 Kč. Počet bodů klesne na 6. Délka zákazu řízení se prodlužovat nebude.

Jízda na červenou

Posledním ze jmenovaných extra vážných přestupků je jízda na červenou, případně nezastavení na signál či pokyn policejní hlídky “stůj”.

Platí teď:  Za jízdu na červenou řidiči hrozí sankce 2 500 až 5 000 Kč, v případě recidivy 4 000 až 7 500 Kč, až 5 trestných bodů a zákaz řízení na 1 až 6 měsíců v případě opakování přestupku či očividného úmyslu nezastavit na pokyn.

Bude platit od ledna 2022: Od příštího roku řidičům hrozí zvýšená pokuta na 7 000 až 25 000 Kč, 6 trestných bodů a 1 až 6 měsíců zákazu řízení.

Srovnání cen havarijního pojištění zdarma

Chcete si sjednat havarijní pojištění, ale neorientujete se v cenách na trhu? Stačí vyplnit pár údajů do naší kalkulačky a my vám poradíme s výběrem i sjednáním nabídky na míru pro vás.

Monika ŠaríkováVíce článků autora

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • odtah-vozu
    24. května 2024|Jana Březinová
    Pojištění GAP: Co všechno kryje a komu se vyplatí?

    Jen co nový vůz opustí autosalon, jeho hodnota rychle klesá. Za rok zhruba o 10 %. Pokud dojde k totální škodě nebo krádeži, pojišťovna vám z havarijního pojištění vyplatí pouze aktuální tržní cenu vozidla. A to i přesto, že mělo najeto jen pár kilometrů. Chcete získat plnou pořizovací cenu vozu? S tím pomůže doplňkové pojištění GAP.

  • ilustrační obrázek - muž podepisuje smlouvu
    10. května 2024|Petr Pohůdka
    Novinky: 7 změn zákona v autopojištění 2024

    Rok 2024 přináší pro řidiče celou řadu změn. Řízení je nově možné již od 17 let, končí vydávání velkých technických průkazů a mění se také bodový systém či sazby pokut. Novinky se nevyhnuly ani pojištění vozidel. Jaké změny v autopojištění by vám neměly uniknout?

  • autobazar
    29. dubna 2024|Jana Březinová
    Dovoz auta z Německa: Návod krok za krokem

    Nabídka ojetých vozů v Česku se po nedostatku z minulých let opět vrátila k normálu. Hodně lidí ale přesto preferuje dovoz aut z Německa. Důvodem je širší nabídka specifických modelů, lepší technický stav a někdy i nižší cena. Jak při nákupu auta v Německu správně postupovat?

  • nabourané auto naložené na odtah
    14. února 2024|Monika Šaríková
    4 důvody, proč se vyplatí mít havarijní pojištění

    Na rozdíl od povinného ručení není havarijní pojištění povinné ze zákona. Ve snaze snížit náklady na provoz vozidla jej zhruba dvě třetiny řidičů opomíjí. Neuvědomují si, že se jim ježdění bez kompletního pojištění může naopak prodražit. Stačí jedna větší oprava nebo několik menších.

  • policejni-kontrola-dva
    17. června 2023|Monika Šaríková
    Co je bodový systém a jak funguje?

    Poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel.

  • kladivko-modely-auticek-nehoda
    27. ledna 2023|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nepojištění vozidla hrozí?

  • 28. prosince 2022|ePojisteni
    Bude Evropská unie tolerovat propadlé řidičáky a STK?

    Ministerstvo dopravy uvedlo, že platnost řidičských průkazů a STK končících v období mezi 1. únorem a 31. srpnem 2020 bude prodloužena o sedm měsíců. Řidiči, kterých se tato zpráva týká, mohou po tuto dobu jezdit s propadlými doklady. Toto nařízení by mělo údajně platit v rámci celé EU. Podle redakce iROZHLAS to však není tak úplně jednoznačné.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Havárie v zahraničí. Jak postupovat v různých státech Evropy

    Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Počet nehod, od kterých ujedou viníci, roste

    Ujet z místa nehody je nezákonné. Nejhorší je však opustit místo vážné dopravní nehody a neposkytnout nebo nezavolat první pomoc poškozeným osobám. Ti mohou kvůli neposkytnuté včasné pomoci i zemřít. Bohužel se nejedná o výjimečné chování. Podle statistik ujede viník v průměru od každé 6 nehody.

  • praskle-celni-sklo
    Zdražení cen povinného ručení pokračuje. Můžou za něj dražší díly i energie

    Na řidiče se řítí další zdražování. Podle prognóz analytiků i zástupců pojišťoven ho pocítí mnohem důrazněji než v předchozích měsících. Důvodem je nejen rostoucí cena práce a materiálu v servisech, ale také vyšší škoda v případě nehody, která se musí zákonitě promítnout do cen povinného i havarijního pojištění.