epojisteni logo
autobazar

Technický průkaz vozidla: Vyznáte se v něm?

9. 3. 2018
|
Délka čtení: 8 min.

Technický průkaz vozidla: Vyznáte se v něm?

Aby mohlo motorové vozidlo na silnice, musí mít platný technický průkaz, respektive dva - malý a velký technický průkaz. Oba dokumenty detailně identifikují konkrétní vůz a obsahují spousty důležitých informací. Rovněž jsou chráněny tak, aby bylo co nejvíce znemožněno jejich padělání.

Malý technický průkaz - co obsahuje

Správně bychom měli psát o “Osvědčení o registraci vozidla část 1”. V současné podobě byl zavedený teprve nedávno v roce 2005. Na přední straně najdeme údaje o provozovateli a vlastníkovi (jsou-li odlišní). Zadní strana obsahuje základní technické parametry vozidla.

Dejte stop zdražování povinného ručení

Přišlo vám oznámení od pojišťovny o zdražení vašeho povinného ručení? Žádné obavy, na novou cenu nemusíte kývnout. Smlouvu můžete jednoduše do 6 týdnů vypovědět a přejít k jiné pojišťovně. S výběrem i sjednáním vám rádi pomůžeme. Vše jednoduše z pohodlí domova.

Velký technický průkaz vozidla - co obsahuje

Daleko více informací obsahuje velký technický průkaz neboli “Osvědčení o registraci vozidla část 2, který je vlastně něco jako “rodný list vozu”. V podobě, tak jak jej známe dnes, existuje již od roku 1996. Najdeme v něm informace o provozovateli, vlastníkovi (přední strana) a samotném vozidle (zadní strana).

Konkrétně velký technický průkaz obsahuje následující údaje:

  • Druh vozidla

  • Kategorie vozidla

  • Tovární značka

  • Typ vozidla

  • Identifikační číslo vozu (VIN)

  • Údaje o motoru

  • Velikost vozu

  • Hmotnost vozidla

  • Údaje o kolech a pneumatikách

  • Spotřeba vozu

  • Hluk vozidla

  • Informace o emisích

  • Údaje o brzdách

Náš tip

Věděli jste, že?

Jedním z nejdůležitějších údajů je VIN kód složený ze 17 znaků, který jednoznačně definuje vůz. Na světě neexistují dvě vozidla se stejným kódem. První tři písmena přitom určují stát a region, kde byl vůz vyroben. České Škodovky mají kód začínající písmeny TMB. Písmeno “T” přitom znamená Evropu a “M” Českou republiku.



Znát byste měli také rozdíl mezi vlastníkem a provozovatelem, jsou-li různé. Vlastníkem může být napříkla leasingová firma nebo zaměstnavatel a provozovatelem osoba, která vozidla smí provozovat. Za způsobené škody odpovídá provozovatel vozidla.

Mezi důležité informace patří “emise”, které určují výši ekologické daně, či pneumatiky. Na vozidle totiž nesmí být jakékoliv kola a pneumatiky, ale pouze takové, které odpovídají údajům v technickém průkazu (např. rozměry, index rychlosti a další).

Mezi ochranné prvky malého i velkého techničáku patří hologram, vodotisk, pastelové barvy proměnlivé při různých úhlech pohledu, hlubotisk a kovový proužek.

Ztráta, poškození či odcizení technického průkazu

Ať už jste malý nebo velký technický průkaz ztratili, či došlo k jeho poškození nebo odcizení, nový vám vystaví na obecním úřadu s rozšířenou působností. S sebou musíte mít potřebné doklady, jejichž seznam vám na požádání sdělí na příslušném úřadu. Zpravidla se jedná o :

  • Vyplněný formulář “Žádost o zápis změn údajů”
  • Doklad totožnosti
  • Malý nebo velký technický průkaz - ten, který vám “zbyl”
  • Doklad o vlastnictví vozu
  • Poškozený doklad v případě poškození
  • Protokol od Policie ČR v případě ztráty či odcizení



Dejte stop zdražování povinného ručení

Přišlo vám oznámení od pojišťovny o zdražení vašeho povinného ručení? Žádné obavy, na novou cenu nemusíte kývnout. Smlouvu můžete jednoduše do 6 týdnů vypovědět a přejít k jiné pojišťovně. S výběrem i sjednáním vám rádi pomůžeme. Vše jednoduše z pohodlí domova.

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • autobazar
    29. dubna 2024|Jana Březinová
    Dovoz auta z Německa: Návod krok za krokem...

    Nabídka ojetých vozů v Česku se po nedostatku z minulých let opět vrátila k normálu. Hodně lidí ale přesto preferuje dovoz aut z Německa. Důvodem je širší nabídka specifických modelů, lepší technický stav a někdy i nižší cena. Jak při nákupu auta v Německu správně postupovat?

  • policejni-kontrola-dva
    17. června 2023|Monika Šaríková
    Co je bodový systém a jak funguje?

    Poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel.

  • kladivko-modely-auticek-nehoda
    27. ledna 2023|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nepojištění vozidla hrozí?

  • 28. prosince 2022|ePojisteni
    Bude Evropská unie tolerovat propadlé řidičáky a STK?

    Ministerstvo dopravy uvedlo, že platnost řidičských průkazů a STK končících v období mezi 1. únorem a 31. srpnem 2020 bude prodloužena o sedm měsíců. Řidiči, kterých se tato zpráva týká, mohou po tuto dobu jezdit s propadlými doklady. Toto nařízení by mělo údajně platit v rámci celé EU. Podle redakce iROZHLAS to však není tak úplně jednoznačné.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Havárie v zahraničí. Jak postupovat v různých státech Evropy

    Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Počet nehod, od kterých ujedou viníci, roste

    Ujet z místa nehody je nezákonné. Nejhorší je však opustit místo vážné dopravní nehody a neposkytnout nebo nezavolat první pomoc poškozeným osobám. Ti mohou kvůli neposkytnuté včasné pomoci i zemřít. Bohužel se nejedná o výjimečné chování. Podle statistik ujede viník v průměru od každé 6 nehody.

  • praskle-celni-sklo
    Zdražení cen povinného ručení pokračuje. Můžou za něj dražší díly i energie

    Na řidiče se řítí další zdražování. Podle prognóz analytiků i zástupců pojišťoven ho pocítí mnohem důrazněji než v předchozích měsících. Důvodem je nejen rostoucí cena práce a materiálu v servisech, ale také vyšší škoda v případě nehody, která se musí zákonitě promítnout do cen povinného i havarijního pojištění.

  • dalnice-aktualita
    15. srpna 2022|Marek Drahorád
    Cena dálničních známek u nás a v cizině

    Většina evropských zemí má stejně jako Česko zpoplatněno užívání dálnic a dalších vybraných úseků. Některé země využívají systém dálničních známek, jiné vybírají dálniční poplatky (mýto) při každém průjezdu. Existuje ale také několik zemí, které dálnice vůbec nezpoplatňují.

  • 11. července 2022|ePojisteni
    BESIP trvá na nulové toleranci. Alkohol za volant prostě nepatří

    Roky se diskutuje o uvolnění nulové tolerance alkoholu u řidičů podobně, jako je tomu ve vybraných evropských státech. SO BESIP jde tvrdě proti a na pomoc si bere nepříznivé policejní statistiky. Ty potvrzují, že počty smrtelných nehod zaviněných pod vlivem alkoholu rostou.

  • zena-oprena-o-nabijici-se-elektromobil
    15. června 2022|Marek Drahorád
    Konec spalovacích motorů. Kdy si budeme muset pořídit elektromobil?

    Mohou elektromobily nahradit auta se spalovacími motory? Přijdeme o možnost vlastnit auto, pokud si vůz s elektrickým pohonem nebudeme moci dovolit? Přečtěte si, co se v blízké budoucnosti chystá.