epojisteni logo
benzinka

Který pohon je lepší? Benzín, nafta, LPG nebo CNG?

28. 2. 2015
|
Délka čtení: 8 min.

Při výběru vhodného vozidla přijde na přetřes otázka vhodného pohonu a s ním souvisejícího paliva. Nejčastěji se lidé rozhodují mezi benzínem a naftou, zájem je v však také o levnější LPG či CNG. Jak se rozhodnout nejlépe?

Nafta je levnější než benzín. Dieselový pohon je však dražší a vhodnější na častější a delší cesty. O něco málo dražší benzín je zase vhodnější pro kratší jízdy a takové to ježdění po městě. Vedle nafty a benzínu jsou ve hře také alternativní plynové pohony (LPG a CNG), které jsou levnější a navíc šetrnější vůči přírodě. 

Porovnání cen pohonných hmot - proč jsou tak různé?

Rozdíl mezi cenami jednotlivých pohonných hmot je velmi výrazný. Proč ceny benzínu s naftou běžně přesahují hranici 30 Kč, ale LPG se stěží dostane alespoň k 15 Kč? Proč vzhledem k nízké ceně plynu, nejezdí většina lidí na LPG? 

Aktuální průměrné ceny pohonných hmot v ČR ke dni 20. května 2021:
benzindieselLPG CNG

26,39 Kč/l

26,44 Kč/l

12,75 Kč/l

26,92 Kč/kg


Zdroj: mbenzin.cz/průměrné ceny pohonných hmot

Za velkým cenovým rozdílem stojí primárně odlišná spotřební daň. Plynná paliva LPG a CNG totiž spadají do zvýhodněné sazby spotřební daně. Zatímco z jednoho litru CNG si stát bere pouhých 1,40 Kč (respektive za 1 m3, protože CNG se uvádí v kg) a  u LPG 2,15 Kč, u nafty je to už zhruba pětinásobek a to 10,95 Kč a nejvyšší spotřební daň ve výši 12,84 Kč jde státu z benzínu. 

Zejména pak CNG (stlačený zemní plynu) je kvůli nízkým emisím CO2 považován za jedno z hlavních alternativních paliv. V roce 2018 proto česká vláda v rámci jeho podpory schválila nízkou spotřební daň až do roku 2025. Jeho aktuální cena po převodu z kg na m3 činí cca 19 Kč/m3 (1m3 = 1 l).

Ceny paliv nejsou všech, důležité jsou náklady auta na 1 km

Hodnotit a porovnávat pouze ceny různých paliv není při výběru pohonné jednotky jediným kritériem. Velmi důležitými kritérii jsou rovněž pořizovací cena a průměrná spotřeba, které jsou u různých vozidel odlišné. 

Jednoznačně nejnižší spotřebu nabízí dieselová auta. Benzín je na tom podobně jako CNG a nejvyšší spotřebu mají vozidla jezdící na LPG a to o 10 až 20 %. Lepším porovnávacím údajem je proto cena za ujetý kilometr.

Pořizovací cena auta s benzínem, naftou, LPG či CNG

O pořizovací ceně auta mimo jiné rozhoduje také to, jakou pohonnou jednotku si kupující vybere. Všeobecně se ví, že cena vozidla s dieselovým motorem je vyšší zhruba o 10 až 15 % oproti vozidlu s benzínovým motorem. 

auto na plyn

Dražší jsou i vozdila jezdící na plyn. Auto s LPG je přibližně o 20 až 30 tisíc korun dražší než vozidla s benzínovým motorem a za stejné auto s CNG pohonem zaplatí zájemce dokonce 40 až 60 tisíc. To znamená, že je důležité propočítat si, za jak dlouho se vám úspora na palivu vrátí, pokud investujete do dražších pohonných jednotek.

Většina automobilek standardně nabízí naftové a benzínové pohony.  Málokterá auta už mají z výroby například pohon na LPG. Výše uvedených 20 až 30 tisíc korun tedy znamenají cenu případné přestavby na LPG a přestavba na CNG může vyjít dokonce až na 60 tisíc korun. 

Podle odborných porovnání lze nejrychlejší návratnosti dosáhnout při přestavbě na LPG a to zhruba za 2 roky.  Zde však největší překážku představuje síť míst, kde mají vedle tradičních paliv také LPG.

Další náklady vozidla jezdící na LPG nebo CNG

S provozem vozidla, které jezdí na LPG či CNG, souvisí také pravidelné revize kvůli zvýšeným požadavkům na bezpečnost. Vozidla s LPG musí projít každý rok pravidelnou revizí, jejíž cena se pohybuje okolo 500 Kč. V případě CNG se obvykle doporučuje revize pohonné jednotky jednou za dva roky. Rozhodující je doporučení výrobce či dodavatelé přestaveb, které raději předepisují pravidelné kontroly každý rok.

Odlišná je také životnost plynové nádrže u LPG a CNG.  Nádrž na LPG je nutné vyměnit po 10 letech, přičemž cena nové nádrže vychází zhruba na 5 až 8 tisíc korun. Nádrže na CNG mají delší životnost a to 15 až 20 let, poté je rovněž nutné je vyměnit.

Dejte stop zdražování povinného ručení

Přišlo vám oznámení od pojišťovny o zdražení vašeho povinného ručení? Žádné obavy, na novou cenu nemusíte kývnout. Smlouvu můžete jednoduše do 6 týdnů vypovědět a přejít k jiné pojišťovně. S výběrem i sjednáním vám rádi pomůžeme. Vše jednoduše z pohodlí domova.

Monika ŠaríkováVíce článků autora

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • 23. července 2024|Petr Pohůdka
    Parametry výpočtu ceny povinného ručení a havarijního pojištění

    Pojištění vozidla tvoří nedílnou součást výdajů spojených s jeho provozem. Povinné ručení musí mít podle zákona sjednané každý provozovatel vozidla. Havarijní pojištění sice povinné není, ale zejména u novějších a dražších vozů by mělo být samozřejmostí. Ceny pojistek se u různých vozidel a osob značně liší. Jak pojišťovny vypočítají cenu povinného ručení a havarijního pojištění?

  • havarijní pojištění bez spoluúčasti
    22. července 2024|Jana Březinová
    Připojištění k havarijnímu pojištění

    Havarijní pojištění sice není povinné, ale jeho sjednání vám zajistí komplexní ochranu vozidla i pasažérů. Obzvlášť, když si sjednáte praktická připojištění – skel, zavazadel, úrazu nebo právní ochrany. Jak přesně jednotlivá připojištění fungují?

  • dva-kluci-u-auta
    17. července 2024|Petr Pohůdka
    Krátkodobé havarijní pojištění nejen na dovolenou

    Vyrážíte na dovolenou nebo dlouhou služební cestu a rádi byste auto chránili pomocí havarijka? Pokud nestojíte o celoroční pojistku, můžete si vyřídit krátkodobé havarijní pojištění. Určitou formu ochrany vám zajistí i připojištění auta na dovolenou. V čem spočívají výhody krátkodobých pojištění a kde podobné produkty naráží na své limity?

  • blg-srt-spz
    12. července 2024|Petr Woff
    Krádeže vozidel v ČR: Statistiky a tipy pro každý kraj

    Zloději každoročně ukradnou tisíce českých aut, přičemž některé lokality a modely vyhledávají častěji než jiné. Mezi nejrizikovější oblasti patří Praha, Liberecký nebo Ústecký kraj. Nejohroženějšími značkami jsou Škoda, Volkswagen a Ford. Krádeže aut zachycujeme v regionálních, celostátních a mezinárodních statistikách, které odhalují zajímavé trendy.

  • odtah-vozu
    24. května 2024|Jana Březinová
    Pojištění GAP: Co všechno kryje a komu se vyplatí?

    Jen co nový vůz opustí autosalon, jeho hodnota rychle klesá. Za rok zhruba o 10 %. Pokud dojde k totální škodě nebo krádeži, pojišťovna vám z havarijního pojištění vyplatí pouze aktuální tržní cenu vozidla. A to i přesto, že mělo najeto jen pár kilometrů. Chcete získat plnou pořizovací cenu vozu? S tím pomůže doplňkové pojištění GAP.

  • ilustrační obrázek - muž podepisuje smlouvu
    10. května 2024|Petr Pohůdka
    Novinky: 7 změn zákona v autopojištění 2024

    Rok 2024 přináší pro řidiče celou řadu změn. Řízení je nově možné již od 17 let, končí vydávání velkých technických průkazů a mění se také bodový systém či sazby pokut. Novinky se nevyhnuly ani pojištění vozidel. Jaké změny v autopojištění by vám neměly uniknout?

  • autobazar
    29. dubna 2024|Jana Březinová
    Dovoz auta z Německa: Návod krok za krokem

    Nabídka ojetých vozů v Česku se po nedostatku z minulých let opět vrátila k normálu. Hodně lidí ale přesto preferuje dovoz aut z Německa. Důvodem je širší nabídka specifických modelů, lepší technický stav a někdy i nižší cena. Jak při nákupu auta v Německu správně postupovat?

  • nabourané auto naložené na odtah
    14. února 2024|ePojisteni
    7 případů, kdy se vyplatí havarijní pojištění

    Zatímco povinnost povinného ručení určuje zákon, havarijní pojištění si řidiči sjednávají dobrovolně. Tomu odpovídá i jeho nabídka, která nepokrývá všechny skupiny řidičů. Kdy se vyplatí havarijní pojištění a co všechno kryje?

  • policejni-kontrola-dva
    17. června 2023|Monika Šaríková
    Co je bodový systém a jak funguje?

    Poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel.

  • kladivko-modely-auticek-nehoda
    27. ledna 2023|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nepojištění vozidla hrozí?