epojisteni logo
vyfuky

Jaká je povolená hodnota emisí u auta v ČR?

11. 11. 2019
|
Délka čtení: 8 min.

Od 1. října 2018 byla zpřísněna pravidla týkající se měření emisí. Auta s vysokou kouřivostí od té doby mají problém projít technickou kontrolou, jelikož nesplňují stanovené nové hodnoty. To se týká zejména dieselových vozidel, které nemají v pořádku filtr pevných částic. Ke kontrole emisí může dojít i v rámci náhodné silniční kontrole.

Ekologičtější postoj a vyšší ochrana životního prostředí se týká také motorových vozidel, u kterých se klade důraz na snížení vypouštěných emisí. K tomu slouží tzv. filtr pevných částic, který musí mít každé vozidlo.  Pokud je filtr zanesený, nefunkční nebo dokonce úplně chybí, výsledkem je hustý dům vycházející z výfuku. A to je od 1. října 2018 zakázané. 

Přísnější pravidla mají smysl. Podle odborných studií jediný vůz bez funkčního filtru pevných částic vyprodukuje tolik emisí jako desítky aut s funkčním filtrem. Škodliviny, které vozidla každý den vypouští do vzduchu přitom obsahují rakovinotvorné a genotoxické látky.

Dejte stop zdražování povinného ručení

Přišlo vám oznámení od pojišťovny o zdražení vašeho povinného ručení? Žádné obavy, na novou cenu nemusíte kývnout. Smlouvu můžete jednoduše do 6 týdnů vypovědět a přejít k jiné pojišťovně. S výběrem i sjednáním vám rádi pomůžeme. Vše jednoduše z pohodlí domova.

Limity škodlivin a emisí (v g/1 km jízdy)

Benzínové motory:
RokNormaCO (g/km)NOx (g/km)HC (g/km)HC + NOx (g/km)

1992

I

3,16

-

-


1,13

1996

II

2,20

-

-

0,5

2000

III

2,30

0,15

0,20

-

2005

IV

1,00

0,08

0,10

-

2009

V

1,00

0,06

0,10

-

2014

VI

1,00

0,06

0,10

-

Dieselové motory:
RokNormaCO (g/km)NOx (g/km)HC + NOx (g/km)PČ (g/km)

1992

I

3,16

-

1,13

0,18

1996

II

1,00

-

0,70

0,08

2000

III

0,64

0,50

0,56

0,05

2005

IV

0,05

0,25

0,30

0,0025

2009

V

0,50

0,18

0,23

0,005

2014

VI

0,05

0,08

0,17

0,005

Kromě emisí se kontroluje tako kouřivost motoru

Vozidlo však může splňovat povolené hodnoty emisí a to i přesto, že je filtr pevných částic nefunkční, zanesený nebo dokonce úplně chybí. Pro tyto případy se měří také tzv. limitní hodnota kouřivosti motoru, jejíž hranice byla stanovena na 0,25m-1. Nedosažení této hodnoty je známkou špatného filtru pevných částic (tzv. závada typu B). 

Majitel takového vozidla je povinen závadu odstranit nejpozději do 30 dní od jejího zjištění. Po odstranění závady musí vůz absolvovat opakovanou technickou prohlídku. Pokud by se tak nestalo, vozidlo automaticky ztrácí technickou způsobilost.

emise v ČR

Z policejní kontroly rovnou na technickou prohlídku

V souvislosti se zpřísněním pravidel se změnily pravomoci policistů. Pokud při náhodné silniční kontrole policejní hlídka zjistí, že vůz nemá v pořádku povolené hodnoty emisí, může vůz nesplňující zákonem stanovené  podmínky  okamžitě poslat na technickou kontrolu a to až do vzdálenosti 8 kilometrů. Součástí nařízené prohlídky je vedle měření emisí také vizuální kontrola úplnosti výfukového systému.

Největší riziko číhá na majitele auto, který filtr pevných částic vymontovali, a nenahradili novým a funkčním. V sousedním Rakousku by majiteli za vymontovaný filtr pevných částic hrozila pokuta ve výši až 128 000 korun, v Česku od roku 2017 může pokuta udělená za chybějící filtr dosáhnout až 50 000 korun.

Ušetřete na autopojištění až 50 %

Naši zákazníci s námi ušetří až 50 % za povinné ručení. Buďte mezi nimi i vy. Zelenou kartu obdržíte do pár minut na e-mail.

Monika ŠaríkováVíce článků autora

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • odtah-vozu
    24. května 2024|Jana Březinová
    Pojištění GAP: Co všechno kryje a komu se vyplatí?

    Jen co nový vůz opustí autosalon, jeho hodnota rychle klesá. Za rok zhruba o 10 %. Pokud dojde k totální škodě nebo krádeži, pojišťovna vám z havarijního pojištění vyplatí pouze aktuální tržní cenu vozidla. A to i přesto, že mělo najeto jen pár kilometrů. Chcete získat plnou pořizovací cenu vozu? S tím pomůže doplňkové pojištění GAP.

  • ilustrační obrázek - muž podepisuje smlouvu
    10. května 2024|Petr Pohůdka
    Novinky: 7 změn zákona v autopojištění 2024

    Rok 2024 přináší pro řidiče celou řadu změn. Řízení je nově možné již od 17 let, končí vydávání velkých technických průkazů a mění se také bodový systém či sazby pokut. Novinky se nevyhnuly ani pojištění vozidel. Jaké změny v autopojištění by vám neměly uniknout?

  • autobazar
    29. dubna 2024|Jana Březinová
    Dovoz auta z Německa: Návod krok za krokem

    Nabídka ojetých vozů v Česku se po nedostatku z minulých let opět vrátila k normálu. Hodně lidí ale přesto preferuje dovoz aut z Německa. Důvodem je širší nabídka specifických modelů, lepší technický stav a někdy i nižší cena. Jak při nákupu auta v Německu správně postupovat?

  • nabourané auto naložené na odtah
    14. února 2024|Monika Šaríková
    4 důvody, proč se vyplatí mít havarijní pojištění

    Na rozdíl od povinného ručení není havarijní pojištění povinné ze zákona. Ve snaze snížit náklady na provoz vozidla jej zhruba dvě třetiny řidičů opomíjí. Neuvědomují si, že se jim ježdění bez kompletního pojištění může naopak prodražit. Stačí jedna větší oprava nebo několik menších.

  • policejni-kontrola-dva
    17. června 2023|Monika Šaríková
    Co je bodový systém a jak funguje?

    Poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel.

  • kladivko-modely-auticek-nehoda
    27. ledna 2023|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nepojištění vozidla hrozí?

  • 28. prosince 2022|ePojisteni
    Bude Evropská unie tolerovat propadlé řidičáky a STK?

    Ministerstvo dopravy uvedlo, že platnost řidičských průkazů a STK končících v období mezi 1. únorem a 31. srpnem 2020 bude prodloužena o sedm měsíců. Řidiči, kterých se tato zpráva týká, mohou po tuto dobu jezdit s propadlými doklady. Toto nařízení by mělo údajně platit v rámci celé EU. Podle redakce iROZHLAS to však není tak úplně jednoznačné.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Havárie v zahraničí. Jak postupovat v různých státech Evropy

    Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Počet nehod, od kterých ujedou viníci, roste

    Ujet z místa nehody je nezákonné. Nejhorší je však opustit místo vážné dopravní nehody a neposkytnout nebo nezavolat první pomoc poškozeným osobám. Ti mohou kvůli neposkytnuté včasné pomoci i zemřít. Bohužel se nejedná o výjimečné chování. Podle statistik ujede viník v průměru od každé 6 nehody.

  • praskle-celni-sklo
    Zdražení cen povinného ručení pokračuje. Můžou za něj dražší díly i energie

    Na řidiče se řítí další zdražování. Podle prognóz analytiků i zástupců pojišťoven ho pocítí mnohem důrazněji než v předchozích měsících. Důvodem je nejen rostoucí cena práce a materiálu v servisech, ale také vyšší škoda v případě nehody, která se musí zákonitě promítnout do cen povinného i havarijního pojištění.