Eko daň je poměrně efektivní způsob, jak bojovat s příliš starým a neekologickým vozovým parkem. Zejména vozidla nesplňující žádnou z emisních norem se prostě nevyplatí od zavedení daně prodávat, ani kupovat. Ale popořádku:
Co je to eko daň?
Jde o daň za přihlášení vozidla, které nesplňuje některou z emisních norem. Těch je v současné době 5 a nazývají se EURO 1 až EURO 5. V roce 2014 vstoupí v platnosti norma EURO 6. Tyto normy stanovují maximální množství emisí, které nová vozidla mohou vypouštět do vzduchu. Normy se stále zpřísňují a regulují zejména obsah oxidu uhelnatého (CO), oxidů dusíku (NOx), pevných částic a uhlovodíků (HC).
Platí se pouze jednou
Malou útěchou může být, že eko daň se platí na každé auto jen jednou. V některých případech se ale nevyplatí ji platit vůbec: Představme si následující situaci – chcete prodat starou „stodvacítku“ v hodně pár tisíc korun, případně ji i darovat. Protože vozidlo máte už dlouho, nikdy jste za něj eko daň nezaplatili. Pokud ale změní vlastníka, který bude muset vůz znovu přihlásit, evidenční kontrola samozřejmě zjistí, že vůz nesplňuje žádnou z emisních norem a nový majitel bude muset zaplatit 10 000 Kč za eko daň, plus standardních 800 Kč za přihlášení vozidla. A to se samozřejmě vůbec nevyplatí.
EURO 1 a EURO 2
Eko daň však platí i novější vozidla z devadesátých let. Vozidla vyrobená po roce 2000 už musí splňovat normu EURO 3 a tak se jich eko daň zatím netýká. Pokud chcete zakoupit vozidlo vyrobené v roce 1999, kdy platila norma EURO 2, můžete si k ceně připočíst 3 000 Kč (pokud váš vůz není napřed a nesplňuje i EURO 3) za eko daň. Vzhledem k ceně mnoha těchto vozidel (i kolem 15 000 Kč) je to nárůst velmi výrazný. Pokud vozidlo splňuje pouze normu EURO 1, což odpovídá výrobě v první polovině 90.let, musíte k ceně připočíst 5 000 Kč za eko daň. Kromě snahy pojišťoven o zvýšení cen povinného ručení z důvodu nízké výnosnosti tohoto produktu se vynořilo i další nebezpečí, které by mohlo znamenat zdražení.