epojisteni logo
blg-cesta

SPEED MARATHON - rychlá jízda způsobuje smrt na silnicích

12. 4. 2019
|
Délka čtení: 4 min.

Na začátku dubna proběhla v rámci Evropy dopravně bezpečnostní akce, která se zaměřuje na dodržování stanovených rychlostních limitů. Cílem akce je snížení nehodovosti a zvýšení bezpečnosti. Nepřiměřená rychlost bohužel zůstává jednou z nejčastějších příčin tragických dopravních nehod.

Celoevropská akce SPEED MARATHON se koná vždy v dubnu. Na předem vytipovaných místech policejní hlídky kontrolují dodržování rychlostních limitů. „Policie České republiky na základě dopravně bezpečnostních analýz v daném teritoriu a vlastních vytipovaných rizikových lokalit bude provádět po celý den měření rychlosti. Cílem těchto preventivních akcí je především snížit dopravní nehodovost a zvýšit bezpečnost na pozemních komunikacích,“ řekla Hana Rubášová, tisková mluvčí Policejního prezidia ČR.


V důsledku nepřiměřené rychlosti zemřelo na českých silnicích 218 osob

Nedodržování rychlosti je problémem ve všech zemích Evropské unie, Česká republika není výjimkou. Proto se pořádají podobné vzdělávací akce, jejichž cílem je snížit počet tragických dopravních nehod. Jenom v ČR loni zemřelo v důsledku příliš rychlé jízdy 218 osob a dalších 713 lidí bylo vážně zraněno. Celkem v letech 2012 až 2012 zbytečně zemřelo 1 547 osob. Nejvíce lidí umírá ve středočeském kraji (40 mrtvých a 139 vážně zraněných).

V České republice se akce účastnili také krajští koordinátoři BESIP. Ti na místě vysvětlovali rizika rychlé jízdy. "SPEED MARATHON je preventivní akcí, která zapojuje veřejnost do výběru lokalit měření rychlosti a prezentuje dopředu vytipovaná místa s policejní přítomností. Zcela správně tak staví na principu, že bezpečnost na silnicích je společným zájmem všech. Zvláště v rizikových úsecích není rychlostní limit nějakou šikanou řidičů, ale něčím, co slušný člověk automaticky dodržuje,” uvedl Tomáš Neřold, vedoucí oddělení BESIP ministerstva dopravy.

Pozor v zatáčkách i na mokru

Opatrně s pedálem by měli řidiči zacházet především na nepřehledných úsecích, v zatáčkách či na mokré vozovce. Ovladatelnost vozu je v takových místech výrazně horší. Stačí vteřina a tragédie, která ovlivní životy mnoha lidí, je na světě. Slušný řidič by měl dodržovat pravidla silniční dopravy v zájmu všech účastníků provozu.

"Většina řidičů faktor nepřiměřené rychlosti stále podceňuje. Obzvlášť nebezpečná je pak nepřiměřená rychlost ve směrových obloucích, to znamená v zatáčkách a v jejich bezprostředním okolí. Tato situace je kritická především na silnicích I. a II. třídy na území ležícím mimo zastavěné území obce. Řidiči také nepřizpůsobují rychlost na mokru, či v nepřehledných úsecích. Dodržování rychlostního limitu na území obce by vzhledem ke stále vysokému počtu smrtelných nehod s chodci mělo být samozřejmostí," upozorňuje Tomáš Neřold na hlavní rizika nepřiměřené rychlosti.

Volbu rychlosti jízdy ovlivňuje řada faktorů. Je to dopravní infrastruktura jako taková, tedy typ silnice, šířka silnice, ale i kvalita silnice, či pevné překážky v okolí silnice. Řidiči však porušují rychlost kdekoliv i na rovných úsecích, kde často podcení své schopnosti. Přes 86 % respondentů přiznalo, že rychlost běžné překračuje o 10 kilometrů za hodinu. 66 % dotázaných jezdí dokonce ještě rychleji. Myslete na své bezpečí, ušetřených pár minut za tragickou zkušenost nestojí.

Dejte stop zdražování povinného ručení

Přišlo vám oznámení od pojišťovny o zdražení vašeho povinného ručení? Žádné obavy, na novou cenu nemusíte kývnout. Smlouvu můžete jednoduše do 6 týdnů vypovědět a přejít k jiné pojišťovně. S výběrem i sjednáním vám rádi pomůžeme. Vše jednoduše z pohodlí domova.

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • odtah-vozu
    24. května 2024|Jana Březinová
    Pojištění GAP: Co všechno kryje a komu se vyplatí?

    Jen co nový vůz opustí autosalon, jeho hodnota rychle klesá. Za rok zhruba o 10 %. Pokud dojde k totální škodě nebo krádeži, pojišťovna vám z havarijního pojištění vyplatí pouze aktuální tržní cenu vozidla. A to i přesto, že mělo najeto jen pár kilometrů. Chcete získat plnou pořizovací cenu vozu? S tím pomůže doplňkové pojištění GAP.

  • ilustrační obrázek - muž podepisuje smlouvu
    10. května 2024|Petr Pohůdka
    Novinky: 7 změn zákona v autopojištění 2024

    Rok 2024 přináší pro řidiče celou řadu změn. Řízení je nově možné již od 17 let, končí vydávání velkých technických průkazů a mění se také bodový systém či sazby pokut. Novinky se nevyhnuly ani pojištění vozidel. Jaké změny v autopojištění by vám neměly uniknout?

  • kladivko-modely-auticek-nehoda
    27. ledna 2023|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nepojištění vozidla hrozí?

  • 28. prosince 2022|ePojisteni
    Bude Evropská unie tolerovat propadlé řidičáky a STK?

    Ministerstvo dopravy uvedlo, že platnost řidičských průkazů a STK končících v období mezi 1. únorem a 31. srpnem 2020 bude prodloužena o sedm měsíců. Řidiči, kterých se tato zpráva týká, mohou po tuto dobu jezdit s propadlými doklady. Toto nařízení by mělo údajně platit v rámci celé EU. Podle redakce iROZHLAS to však není tak úplně jednoznačné.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Havárie v zahraničí. Jak postupovat v různých státech Evropy

    Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Počet nehod, od kterých ujedou viníci, roste

    Ujet z místa nehody je nezákonné. Nejhorší je však opustit místo vážné dopravní nehody a neposkytnout nebo nezavolat první pomoc poškozeným osobám. Ti mohou kvůli neposkytnuté včasné pomoci i zemřít. Bohužel se nejedná o výjimečné chování. Podle statistik ujede viník v průměru od každé 6 nehody.

  • praskle-celni-sklo
    Zdražení cen povinného ručení pokračuje. Můžou za něj dražší díly i energie

    Na řidiče se řítí další zdražování. Podle prognóz analytiků i zástupců pojišťoven ho pocítí mnohem důrazněji než v předchozích měsících. Důvodem je nejen rostoucí cena práce a materiálu v servisech, ale také vyšší škoda v případě nehody, která se musí zákonitě promítnout do cen povinného i havarijního pojištění.

  • dalnice-aktualita
    15. srpna 2022|Marek Drahorád
    Cena dálničních známek u nás a v cizině

    Většina evropských zemí má stejně jako Česko zpoplatněno užívání dálnic a dalších vybraných úseků. Některé země využívají systém dálničních známek, jiné vybírají dálniční poplatky (mýto) při každém průjezdu. Existuje ale také několik zemí, které dálnice vůbec nezpoplatňují.

  • 11. července 2022|ePojisteni
    BESIP trvá na nulové toleranci. Alkohol za volant prostě nepatří

    Roky se diskutuje o uvolnění nulové tolerance alkoholu u řidičů podobně, jako je tomu ve vybraných evropských státech. SO BESIP jde tvrdě proti a na pomoc si bere nepříznivé policejní statistiky. Ty potvrzují, že počty smrtelných nehod zaviněných pod vlivem alkoholu rostou.

  • zena-oprena-o-nabijici-se-elektromobil
    15. června 2022|Marek Drahorád
    Konec spalovacích motorů. Kdy si budeme muset pořídit elektromobil?

    Mohou elektromobily nahradit auta se spalovacími motory? Přijdeme o možnost vlastnit auto, pokud si vůz s elektrickým pohonem nebudeme moci dovolit? Přečtěte si, co se v blízké budoucnosti chystá.