epojisteni logo

Bude Evropská unie tolerovat propadlé řidičáky a STK?

28. 12. 2022
|
Délka čtení: 7 min.

Ministerstvo dopravy uvedlo, že platnost řidičských průkazů a STK končících v období mezi 1. únorem a 31. srpnem 2020 bude prodloužena o sedm měsíců. Řidiči, kterých se tato zpráva týká, mohou po tuto dobu jezdit s propadlými doklady. Toto nařízení by mělo údajně platit v rámci celé EU. Podle redakce iROZHLAS to však není tak úplně jednoznačné.

Ministerstvo dopravy ČR tuto zprávu prezentovalo jako oficiální celoevropské nařízení, které je platné ve všech členských státech EU. Znamená, že  k platnosti každého řidičského průkazu či kontroly STK propadlých v období od 1. února do 31. srpna bude automaticky přičteno dalších sedm měsíců platnosti. Řidičský průkaz s platností končící například 30. června, tak bude platit až do 31. ledna 2021. 

Skutečnost je však trochu odlišná, než Ministerstvo dopravy uvádí. Redakce  iROZHLAS.cz  z databáze EUR-Lex totiž zjistila, že většina členských zemí nepřijala tu část, která se týká automatického prodloužení platnosti STK.

Dejte stop zdražování povinného ručení

Přišlo vám oznámení od pojišťovny o zdražení vašeho povinného ručení? Žádné obavy, na novou cenu nemusíte kývnout. Smlouvu můžete jednoduše do 6 týdnů vypovědět a přejít k jiné pojišťovně. S výběrem i sjednáním vám rádi pomůžeme. Vše jednoduše z pohodlí domova.

Prodloužení platnosti řidičských průkazů nepřijalo osm států EU

Česká republika přijala celé nařízení společně s Rakouskem, Itálií, Kyprem, Portugalskem a Švédskem. Nařízení týkající se automatického prodloužení platnosti řidičských průkazů odmítlo celkem osm států, a to Chorvatsko, Slovinsko, Španělsko, Irsko, Lucembursko, Litva, Lotyšsko a Estonsko. Ještě více ze všech 27 států EU nepřijalo tu část nařízení o automatickém prodloužení STK.

Mohou tedy čeští řidiči bez obav s propadlými doklady cestovat po celé EU? Ministerstvo dopravy tvrdí, že automatické prodloužení propadlých dokladů u řidičů ze zemí, které nařízení schválily, jsou povinné tolerovat i ostatní země EU, jenž se k nařízení o prodloužení platnosti řidičských průkazů a STK nepřiklonily. Tiskový mluvčí Ministerstva dopravy František Jemelka však doporučuje obnovit si výše uvedené doklady, pokud se řidiči chtějí vyhnout zbytečnému dohadování se silniční kontrolou v zahraničí.

Evropské nařízení o prodloužení přišlo pozdě

Primárním účelem tohoto celoevropského nařízení byla pomoc nejvíce rizikovým skupinám (např. dlouhodobě nemocné osoby a senioři), kteří byli nuceni omezit pohyb a minimalizovat kontakt s okolím během karantény vyvolané pandemií koronaviru. Momentálně je však již možný volný pohyb bez omezení praktické po celé EU, takže nařízení o automatickém prodloužení přišlo tak trochu pozdě, než bylo opravdu potřeba.

Naopak se může přihodit to, že automatické prodloužení vyvolá fronty zejména v případě obnovení platnosti státní technické kontroly.  Stanice STK bývají nejvíce vytížené hlavně na podzim. Pokud by se čeští řidiči, kterých se automatické prodloužení týká, rozhodli tohoto práva využít, nemusela by běžná kapacita na provedení všech prohlídek stačit, a je nutno počítat s prodloužením čekací doby.

Nepodceňujte havarijní pojištění

I ti nejlepší řidiči se někdy mohou dostat do potíží. Naštěstí havarijní pojištění vám pomůže s vyrovnáním škod i na vašem vozidle. Sjednejte si jej dříve, než bude pozdě. Pomůžeme vám s výběrem i sjednáním.

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • ilustrační obrázek - muž podepisuje smlouvu
    10. května 2024|Petr Pohůdka
    Novinky: 7 změn zákona v autopojištění 2024

    Rok 2024 přináší pro řidiče celou řadu změn. Řízení je nově možné již od 17 let, končí vydávání velkých technických průkazů a mění se také bodový systém či sazby pokut. Novinky se nevyhnuly ani pojištění vozidel. Jaké změny v autopojištění by vám neměly uniknout?

  • autobazar
    29. dubna 2024|Jana Březinová
    Dovoz auta z Německa: Návod krok za krokem

    Nabídka ojetých vozů v Česku se po nedostatku z minulých let opět vrátila k normálu. Hodně lidí ale přesto preferuje dovoz aut z Německa. Důvodem je širší nabídka specifických modelů, lepší technický stav a někdy i nižší cena. Jak při nákupu auta v Německu správně postupovat?

  • nabourané auto naložené na odtah
    14. února 2024|Monika Šaríková
    4 důvody, proč se vyplatí mít havarijní pojištění

    Na rozdíl od povinného ručení není havarijní pojištění povinné ze zákona. Ve snaze snížit náklady na provoz vozidla jej zhruba dvě třetiny řidičů opomíjí. Neuvědomují si, že se jim ježdění bez kompletního pojištění může naopak prodražit. Stačí jedna větší oprava nebo několik menších.

  • policejni-kontrola-dva
    17. června 2023|Monika Šaríková
    Co je bodový systém a jak funguje?

    Poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel.

  • kladivko-modely-auticek-nehoda
    27. ledna 2023|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nepojištění vozidla hrozí?

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Havárie v zahraničí. Jak postupovat v různých státech Evropy

    Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Počet nehod, od kterých ujedou viníci, roste

    Ujet z místa nehody je nezákonné. Nejhorší je však opustit místo vážné dopravní nehody a neposkytnout nebo nezavolat první pomoc poškozeným osobám. Ti mohou kvůli neposkytnuté včasné pomoci i zemřít. Bohužel se nejedná o výjimečné chování. Podle statistik ujede viník v průměru od každé 6 nehody.

  • praskle-celni-sklo
    Zdražení cen povinného ručení pokračuje. Můžou za něj dražší díly i energie

    Na řidiče se řítí další zdražování. Podle prognóz analytiků i zástupců pojišťoven ho pocítí mnohem důrazněji než v předchozích měsících. Důvodem je nejen rostoucí cena práce a materiálu v servisech, ale také vyšší škoda v případě nehody, která se musí zákonitě promítnout do cen povinného i havarijního pojištění.

  • dalnice-aktualita
    15. srpna 2022|Marek Drahorád
    Cena dálničních známek u nás a v cizině

    Většina evropských zemí má stejně jako Česko zpoplatněno užívání dálnic a dalších vybraných úseků. Některé země využívají systém dálničních známek, jiné vybírají dálniční poplatky (mýto) při každém průjezdu. Existuje ale také několik zemí, které dálnice vůbec nezpoplatňují.