epojisteni logo

Systém automatického volání eCall byl spuštěný do ostrého provozu

Systém automatického volání eCall byl spuštěný do ostrého provozu

Po dlouhém testování byl konečně spuštěn systém automatického volání eCall. Tento systém v případě dopravní nehody dokáže zkontaktovat tísňovou linku 112 bez lidské pomoci. Výrobci jsou nyní povinni instalovat jednotky tohoto systému do všech nově vyrobených osobních i nákladních vozidel do váhy 3,5 tuny.


Nikdo se nechce dostat do situace, kdy si není schopen zavolat pomoc a široko daleko se ani žádná pomoc nenachází. Takovému scénáři může pomoci zabránit systém eCall, který vznikl na základě spolupráce Evropské komise a devíti členských zemí, mezi kterými figurovala i Česká republika.

Co systém vlastně umí? Systém automatického volání eCall v případě vážné dopravní nehody automaticky zkontaktuje tísňovou linku 112 a okamžitě přivolá pomoc. Záchranné jednotky budou mít k dispozici všechny potřebné informace od místě nehody (GPS souřadnice) až po aktivaci airbagů právě díky tomuto systému.

Výrobci vozidel mají novou povinnost

Pro výrobce tento systém znamená další povinnost. Do všech osobních i nákladních aut vyrobených po 1. dubnu 2018 musí být namontovány palubní jednotky, mikrofon a malý reproduktor. Zatímco palubní jednotka automaticky vyšle signál, mikrofon a reproduktor je důležitý pro komunikaci s operátory na druhé straně tísňové linky.

Signál lze vyslat i manuálně spuštěním tlačítka na viditelném místo. To znamená, že pomoc může přivolat i kolemjdoucí člověk. Je to mnohem rychlejší než volat pomoc prostřednictvím telefonu. Informace, které operátor získá pouhou aktivací systém eCall, totiž stačí k přesnému určení místa nehody.

Jaká data eCall doručí na tísňovou linku?

  • Přesnou polohu vozidla na základě GPS souřadnic

  • Směr jízdy - to je důležité při jízdě po dálnici

  • Typ motoru - benzín, diesel, lpg, cng, elektromotor, hybrid apod.

  • Počet lidí ve vozidle - systém to pozná podle zapnutých pasů

  • VIN vozidla

Jak systém eCall funguje?

Palubní jednotka má vlastní zdroje energie a po odpojení od autobaterie vydrží fungovat dalších 60 minut. Systém nevyžaduje rychlé připojení na internet, využívá především mobilní síť GSM. Jednotka automaticky vyšle signál v momentě, kdy dojde k aktivaci senzorů po nárazu nebo stisknutím tlačítka SOS. Centrum tísňového volání během 14 a 17 sekund  obdrží všechny potřebné informace pro rychlý zásah a operátor/ka se obratem pokusí spojit s posádkou a posoudit situaci. Pokud nikdo z posádky nereaguje, je okamžitě vyslána pomoc.

Hlavním cílem celého systému je zkrácení doby mezi nahlášení nehody a příjezdem pomoci až o 50 %.

„Podle statistik zemře v ČR ročně pět až deset lidí kvůli tomu, že se při dopravní nehodě vážně zraní, nedokážou přivolat pomoc a není ani žádný svědek nehody, který by jim pomohl. Jde především o nehody na málo frekventovaných komunikacích v nočních hodinách. V případě těžkého zranění každá minuta rozhoduje o tom, jak vážné následky bude mít na zdraví účastníka nehody. Tyto ztráty ve statistikách přímo nevyčteme, ale pro další život zraněných mohou hrát zásadní roli,“ uvedl Tomáš Neřold, ředitel Besipu.

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • muž v obleku na letišti
    24. července 2024|Petr Pohůdka
    Pracovní pojištění do zahraničí

    Chystáte se služebně do zahraničí nebo do ciziny vysíláte své pracovníky? Nezapomeňte na pracovní cestovní pojištění. Oproti běžnému cestovnímu pojištění se liší rozsahem krytí či specifickými druhy připojištění. Co by mělo pracovní pojištění do zahraničí zahrnovat?

  • 23. července 2024|Petr Pohůdka
    Parametry výpočtu ceny povinného ručení a havarijního pojištění

    Pojištění vozidla tvoří nedílnou součást výdajů spojených s jeho provozem. Povinné ručení musí mít podle zákona sjednané každý provozovatel vozidla. Havarijní pojištění sice povinné není, ale zejména u novějších a dražších vozů by mělo být samozřejmostí. Ceny pojistek se u různých vozidel a osob značně liší. Jak pojišťovny vypočítají cenu povinného ručení a havarijního pojištění?

  • havarijní pojištění bez spoluúčasti
    22. července 2024|Jana Březinová
    Připojištění k havarijnímu pojištění

    Havarijní pojištění sice není povinné, ale jeho sjednání vám zajistí komplexní ochranu vozidla i pasažérů. Obzvlášť, když si sjednáte praktická připojištění – skel, zavazadel, úrazu nebo právní ochrany. Jak přesně jednotlivá připojištění fungují?

  • dva-kluci-u-auta
    17. července 2024|Petr Pohůdka
    Krátkodobé havarijní pojištění nejen na dovolenou

    Vyrážíte na dovolenou nebo dlouhou služební cestu a rádi byste auto chránili pomocí havarijka? Pokud nestojíte o celoroční pojistku, můžete si vyřídit krátkodobé havarijní pojištění. Určitou formu ochrany vám zajistí i připojištění auta na dovolenou. V čem spočívají výhody krátkodobých pojištění a kde podobné produkty naráží na své limity?

  • lesní požár
    15. července 2024|ePojisteni
    Požáry v Evropě: Kde nejčastěji hoří v letních měsících?

    Pravděpodobně si i vy v souvislosti s letními požáry vybavíte požár, který v roce 2023 vypukl na řeckém ostrově Rhodos, nebo rozsáhlé lesní požáry, se kterými během léta bojovaly státy jižní Evropy. Frekvence přírodních požárů je v Evropě čím dál tím častější a odborníci se shodují na tom, že jich bude stále přibývat. Jaké jsou nejčastější příčiny lesních požárů a jak se zachovat, pokud se chystáte na dovolenou do destinace, ve které hoří?

  • blg-srt-spz
    12. července 2024|Petr Woff
    Krádeže vozidel v ČR: Statistiky a tipy pro každý kraj

    Zloději každoročně ukradnou tisíce českých aut, přičemž některé lokality a modely vyhledávají častěji než jiné. Mezi nejrizikovější oblasti patří Praha, Liberecký nebo Ústecký kraj. Nejohroženějšími značkami jsou Škoda, Volkswagen a Ford. Krádeže aut zachycujeme v regionálních, celostátních a mezinárodních statistikách, které odhalují zajímavé trendy.

  • 11. července 2024|Jana Březinová
    10 rizik na dovolené, která ji dokážou proměnit v noční můru

    Myslíte si, že vás na dovolené čeká jen relax a pohoda? Omyl! Vysněný odpočinek se může proměnit v horor kvůli nemoci, úrazu i zrušení letu. Zjistěte, jak se ochránit před hrozící katastrofou.

  • 10. července 2024|ePojisteni
    Žraloci, medúzy, ježci a další hrozby při koupání v moři

    Chcete strávit letošní dovolenou u moře v některé z evropských zemí, ale máte strach z nebezpečných mořských obyvatel, jako jsou například žraloci nebo medúzy? V následujících řádcích se společně podíváme na to, jaké druhy nebezpečných zvířat se mohou vyskytovat ve Středozemním moři a jak zajistit maximální bezpečí při plavání v moři.

  • zachranari-nakladaji-pacienta-do-sanity
    08. července 2024|ePojisteni
    Repatriace - převoz osob a vozidel ze zahraničí

    Odborníci se shodují na tom, že pokud chcete předejít případným nepříjemnostem na cestách, nedílnou součástí každé vaší dovolené i zahraniční cesty by mělo být cestovní pojištění. Náklady na léčbu v zahraničí totiž mohou bez pojištění dosáhnout závratných výšin, velmi nákladný může být i převoz zraněné osoby zpět do Čech. Na tyto případy myslí takzvaná repatriace, jež je součástí cestovního pojištění.

  • 07. července 2024|ePojisteni
    Cestovní lékárnička: Jaké léky si zabalit na dovolenou

    Základem každé zahraniční cesty by mělo být kvalitní cestovní pojištění, které vám bude krýt záda v případě nemoci nebo úrazu. Kromě pojištění byste si však měli do kufru přibalit i lékárničku, díky které vás na dovolené nezaskočí průjem, drobné poranění nebo třeba alergie.