epojisteni logo
letadlo

Pojištění letadel

18. 1. 2018
|
Délka čtení: 4 min.

Zatímco v nižších nadmořských výškách je sněhu po skrovnu, na horách je bohatá nadílka. Lyžuje se nejen na horách v zahraničí, ale také u nás. Pokud se právě i vy chystáte na dlouho očekávanou zimní dovolenou, nezapomeňte myslet na důkladnou přípravu. Na mysli nemáme pouze lyžařské vybavení, ale také auto.

Jak na pojištění letadla?

Mít vlastní letadlo není zdaleka tak běžné, jako vlastnictví motorového vozidla. I zde však platí pravidla, bez kterých nelze letadla provozovat. Jedním z nich je jakési povinné ručení pro letadla, tedy pojištění odpovědnosti. Pojištění se týká velkých dopravních letadel, ale také ultralight, helikoptér a dokonce balónů.

Povinné smluvní pojištění odpovědnosti je určené pro všechny provozovatele letadel nařízením Evropského parlamentu a Rady ES č. 785/2004 o požadavcích na pojištění leteckých dopravců a provozovatelů letadel, které upravuje minimální požadavky na pojištění. Nařízení se týká všech provozovatelů letadel, kteří se pohybují na území členských států Evropské unie.

Povinné ručení pro letadla

Nehody a pády letadel nejsou bohužel až tak neobvyklé. Každým rokem se dočítáme o tragických nehodách s nedozírnými škodami na majetku a především na zdraví a životě. Škody jimi způsobené velice často dosahují závratných částek ve výši až několika milionů korun.

Stejně jako u povinného ručení se jedná o pojištění odpovědnosti za škody způsobené provozem letadla a vztahuje se na škody způsobené cestujícím v letadle i osobám mimo letadlo, na přepravovaných zavazadlech či nákladu.

Pro koho je pojištění letadel určené?

  • motorová letadla
  • bezmotorová letadla
  • helikoptéry
  • horkovzdušné balóny a vzducholodě
  • zkušební lety výrobců letadel

Nezapomeňte na havarijní pojištění

Letadlo je dopravní prostředek a nehodu může zavinit i jiná neočekávaná událost. Situaci nelze zabránit, můžete na ní být pouze dobře připravení. Dobře vám poslouží havarijní pojištění letadel neboli KASKO. Nejčastěji je nabízeno ve variantě “all-risk”, která zahrnuje všechna možná rizika s výjimkou výluk uvedených v pojistných podmínkách.

Havarijní pojištění “all-risk” kryje škody způsobené:

  • živelní událostí
  • nárazem, pádem či střetem
  • krádeží, loupeží či zmizením
  • vandalismem


Doplňková připojištění pro letadla

K pojištění odpovědnosti a havarijnímu pojištění, které tvoří jakési “gró” pojištění letadel, je možné uzavřít další doplňková připojištění. Nejčastěji se jedná o úrazové pojištění kryjící  trvalé následky  úrazu či smrti následkem úrazu. Pojištění se může vztahovat pouze na konkrétní osoby nebo všechna sedadla.

Letadlo určitý čas pobývá i na zemi a i zde může dojít ke škodám. Za tímto účelem je možné uzavřít speciální pojištění letadla na zemi. Pojištění se vztahuje na škody, k nimž dojde v důsledku živelné události, odcizení, vandalismu či při manipulaci s letadlem na ploše.

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • odtah-vozu
    24. května 2024|Jana Březinová
    Pojištění GAP: Co všechno kryje a komu se vyplatí?

    Jen co nový vůz opustí autosalon, jeho hodnota rychle klesá. Za rok zhruba o 10 %. Pokud dojde k totální škodě nebo krádeži, pojišťovna vám z havarijního pojištění vyplatí pouze aktuální tržní cenu vozidla. A to i přesto, že mělo najeto jen pár kilometrů. Chcete získat plnou pořizovací cenu vozu? S tím pomůže doplňkové pojištění GAP.

  • ilustrační obrázek - muž podepisuje smlouvu
    10. května 2024|Petr Pohůdka
    Novinky: 7 změn zákona v autopojištění 2024

    Rok 2024 přináší pro řidiče celou řadu změn. Řízení je nově možné již od 17 let, končí vydávání velkých technických průkazů a mění se také bodový systém či sazby pokut. Novinky se nevyhnuly ani pojištění vozidel. Jaké změny v autopojištění by vám neměly uniknout?

  • kladivko-modely-auticek-nehoda
    27. ledna 2023|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nepojištění vozidla hrozí?

  • 28. prosince 2022|ePojisteni
    Bude Evropská unie tolerovat propadlé řidičáky a STK?

    Ministerstvo dopravy uvedlo, že platnost řidičských průkazů a STK končících v období mezi 1. únorem a 31. srpnem 2020 bude prodloužena o sedm měsíců. Řidiči, kterých se tato zpráva týká, mohou po tuto dobu jezdit s propadlými doklady. Toto nařízení by mělo údajně platit v rámci celé EU. Podle redakce iROZHLAS to však není tak úplně jednoznačné.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Havárie v zahraničí. Jak postupovat v různých státech Evropy

    Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Počet nehod, od kterých ujedou viníci, roste

    Ujet z místa nehody je nezákonné. Nejhorší je však opustit místo vážné dopravní nehody a neposkytnout nebo nezavolat první pomoc poškozeným osobám. Ti mohou kvůli neposkytnuté včasné pomoci i zemřít. Bohužel se nejedná o výjimečné chování. Podle statistik ujede viník v průměru od každé 6 nehody.

  • praskle-celni-sklo
    Zdražení cen povinného ručení pokračuje. Můžou za něj dražší díly i energie

    Na řidiče se řítí další zdražování. Podle prognóz analytiků i zástupců pojišťoven ho pocítí mnohem důrazněji než v předchozích měsících. Důvodem je nejen rostoucí cena práce a materiálu v servisech, ale také vyšší škoda v případě nehody, která se musí zákonitě promítnout do cen povinného i havarijního pojištění.

  • dalnice-aktualita
    15. srpna 2022|Marek Drahorád
    Cena dálničních známek u nás a v cizině

    Většina evropských zemí má stejně jako Česko zpoplatněno užívání dálnic a dalších vybraných úseků. Některé země využívají systém dálničních známek, jiné vybírají dálniční poplatky (mýto) při každém průjezdu. Existuje ale také několik zemí, které dálnice vůbec nezpoplatňují.

  • 11. července 2022|ePojisteni
    BESIP trvá na nulové toleranci. Alkohol za volant prostě nepatří

    Roky se diskutuje o uvolnění nulové tolerance alkoholu u řidičů podobně, jako je tomu ve vybraných evropských státech. SO BESIP jde tvrdě proti a na pomoc si bere nepříznivé policejní statistiky. Ty potvrzují, že počty smrtelných nehod zaviněných pod vlivem alkoholu rostou.

  • zena-oprena-o-nabijici-se-elektromobil
    15. června 2022|Marek Drahorád
    Konec spalovacích motorů. Kdy si budeme muset pořídit elektromobil?

    Mohou elektromobily nahradit auta se spalovacími motory? Přijdeme o možnost vlastnit auto, pokud si vůz s elektrickým pohonem nebudeme moci dovolit? Přečtěte si, co se v blízké budoucnosti chystá.