epojisteni logo
ridicI

Podle jakých parametrů se vypočítává výše POV a HAV?

Provoz motorového vozidla je poměrně nákladná věc, která nekončí úhradou kupní ceny. Následuje neustálé placení za palivo, pravidelný servis, případné opravy a samozřejmě nezbytné pojištění. Víte, vůbec jaká kritéria ovlivňují cenu povinného ručení a havarijního pojištění?

Jaké parametry ovlivňují cenu POV

Povinné ručení je zákonné odpovědnostní pojištění, které musí mít sjednané každé vozidlo provozované na veřejných komunikacích. Existuje sice pár výjimek definovaných zákonem č. 168/1999 Sb., o pojištění škod způsobených provozem motorového vozidla, ale ty se na běžného vlastníka motorového vozidla nevztahují.

Otázka tedy nezní, zda si POV sjednat, ale u kterého pojistitele a za kolik. POV smí nabízet pouze ty pojišťovny, které disponují příslušnou licencí. Jedná se o většinu pojišťoven působících v ČR.  Nabídky na  pojištění auta  od různých pojišťoven nejsou přitom stejné co do rozsahu, obsahu i výše pojistného. Proto se vyplatí vědět, jaká kritéria ovlivňují výpočet POV, a jak si vybrat nejlepší pojištění.

Hlavní kritéria ovlivňující cenu POV:

  • Druh vozidla  - motocykl, osobní vozidlo, nákladní vozidlo, autobus, pracovní stroje apod.

  • Objem motoru vozidla - levnější jsou motory s nižším objemem

  • Účel, ke kterému je auto používané - soukromé cesty, běžný provoz, služební vůz, auto určené k podnikání (např. taxislužba, autoškola)

  • Škodní průběh - bonus neboli cenové zvýhodnění (sleva až 60 % na pojistném) za dlouhodobě bezeškodní průběh (minimálně 1 rok bez nehod), malus neboli přirážka v případě horšího škodního průběhu

  • Rok výroby vozidla - čím je vůz novější, tím je levnější pojistné, starší vozy bývají spíše v nevýhodě

  • Trvalá adrese pojistníka - města versus obce a vesnice, ve městech hrozí vyšší riziko vzniku  pojistné  události, proto bývá pojistné vyšší

  • Věk pojistníka - zvýhodněni bývají zkušení řidiči ve věku od 30 let výše, nejhůře jsou na tom začínající řidiči mužského pohlaví, kteří bývají za volantem agresivnější

  • Typ pojistníka - soukromá osoba, podnikatel či právnická osoba

  • Frekvence platby pojistného - sleva je obvykle nabízená u roční platby, platit však lze také měsíčně, čtvrtletně nebo pololetně dle domluvy s pojišťovnou

  • Držitelé průkazu ZTP a ZTP/P, vybraná povolání (lékaři, hasiči) - některé pojišťovny nabízí lepší ceny pro držitel uvedených průkazu či pro vybraná povolání

Povinné ručení  dále ovlivňuje nastavení vybraného pojištění.  Předem daná je cena základního pojistného balíčku. Pojistník má právo některé parametry upravit a zlepšit rozsah pojištění. Úpravy vedou k zvýšení ceny povinného ručení. 

Které parametry POV lze zvýšit nebo změnit:

  • Výše pojistných limitů - zákon stanovuje základní limit 35 mil. Kč pro škody na majetku a 35 mil. Kč pro škody na zdraví a životě; pojišťovny obvykle nabízí více variant s limity 50 mil. Kč, 100 mil. Kč, ale i 200 mil. Kč

  • Rozsah pojištění - k základnímu balíčku lze sjednat další doplňková připojištění, které rozsah pojištění zvýší (např. pojištění skel, pojištění úrazu, pojištění zavazadel a další)

  • Asistenční služby - základní asistenční služby jde rovněž vylepšit za poplatek

V poslední řadě mohou výslednou cenu POV ovlivnit různé slevy a bonusy:

  • Bonus za bezeškodní průběh

  • Sleva za sjednání online

  • Sleva za sjednání POV a HAV v jedné pojistné smlouvě

  • Akční nabídky nabízené pro konkrétní období

Jaké parametry ovlivňují cenu HAV

U havarijního pojištění vozidel je výpočet ceny (pojistné) významně jednodušší. Základním kritériem, od kterého se cena havarijního pojištění počítá, je kupní cena vozidla. Čím více peněz vozidlo stálo, tím dražší pojistné bude. Následuje nastavení havarijního pojištění, kde lze ušetřit.

Kritéria ovlivňující cenu HAV:

  • Kupní cena vozidla - čím je auto dražší, tím je dražší i HAV

  • Druh vozidla - motocykl, osobní auto, nákladní vozidlo apod.

  • Účel, ke kterému je auto používané - soukromé cesty, auto určené k podnikání (taxislužba, autoškola apod.)

  • Značka vozidla - některé značky jsou u zlodějů “oblíbenější”

  • Rozsah havarijního pojištění (pojistná rizika) - zvolit lze variantu all risk nebo vybrat jednotlivá rizika, variant all risk je nejdražší, protože zahrnuje všechna možná rizika (krádež, vandalismus, havárie, živelné události)

  • Výše spoluúčasti - čím je spoluúčast  nižší, tím je havarijní pojištění dražší, na druhou stranu pojišťovna uhradí i menší škody; výše spoluúčasti se pohybuje od 0 do 20 %

  • Ostatní  - rozsah asistenčních služeb, doplňková připojištění, slevy za online sjednání či za zabezpečení auta, bonusy, akční nabídky apod.

Havarijní pojištění doporučujeme i pro starší vozy

Kvůli růstu cen oprav, náhradních dílů i lidské práce se v dnešní době vyplatí sjednat havarijní pojištění i pro starší vozy. Buďte připraveni na všechny možné nástrahy na silnici. Rádi vám pomůžeme s výběrem i sjednáním nejlepší nabídky pro váš ojetý vůz.

Monika ŠaríkováVíce článků autora

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • policejni-kontrola-dva
    17. června 2023|Monika Šaríková
    Co je bodový systém a jak funguje?

    Poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel.

  • kladivko-modely-auticek-nehoda
    27. ledna 2023|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nepojištění vozidla hrozí?

  • 28. prosince 2022|ePojisteni
    Bude Evropská unie tolerovat propadlé řidičáky a STK?

    Ministerstvo dopravy uvedlo, že platnost řidičských průkazů a STK končících v období mezi 1. únorem a 31. srpnem 2020 bude prodloužena o sedm měsíců. Řidiči, kterých se tato zpráva týká, mohou po tuto dobu jezdit s propadlými doklady. Toto nařízení by mělo údajně platit v rámci celé EU. Podle redakce iROZHLAS to však není tak úplně jednoznačné.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Havárie v zahraničí. Jak postupovat v různých státech Evropy

    Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Počet nehod, od kterých ujedou viníci, roste

    Ujet z místa nehody je nezákonné. Nejhorší je však opustit místo vážné dopravní nehody a neposkytnout nebo nezavolat první pomoc poškozeným osobám. Ti mohou kvůli neposkytnuté včasné pomoci i zemřít. Bohužel se nejedná o výjimečné chování. Podle statistik ujede viník v průměru od každé 6 nehody.

  • praskle-celni-sklo
    Zdražení cen povinného ručení pokračuje. Můžou za něj dražší díly i energie

    Na řidiče se řítí další zdražování. Podle prognóz analytiků i zástupců pojišťoven ho pocítí mnohem důrazněji než v předchozích měsících. Důvodem je nejen rostoucí cena práce a materiálu v servisech, ale také vyšší škoda v případě nehody, která se musí zákonitě promítnout do cen povinného i havarijního pojištění.

  • dalnice-aktualita
    15. srpna 2022|Marek Drahorád
    Cena dálničních známek u nás a v cizině

    Většina evropských zemí má stejně jako Česko zpoplatněno užívání dálnic a dalších vybraných úseků. Některé země využívají systém dálničních známek, jiné vybírají dálniční poplatky (mýto) při každém průjezdu. Existuje ale také několik zemí, které dálnice vůbec nezpoplatňují.

  • 11. července 2022|ePojisteni
    BESIP trvá na nulové toleranci. Alkohol za volant prostě nepatří

    Roky se diskutuje o uvolnění nulové tolerance alkoholu u řidičů podobně, jako je tomu ve vybraných evropských státech. SO BESIP jde tvrdě proti a na pomoc si bere nepříznivé policejní statistiky. Ty potvrzují, že počty smrtelných nehod zaviněných pod vlivem alkoholu rostou.

  • zena-oprena-o-nabijici-se-elektromobil
    15. června 2022|Marek Drahorád
    Konec spalovacích motorů. Kdy si budeme muset pořídit elektromobil?

    Mohou elektromobily nahradit auta se spalovacími motory? Přijdeme o možnost vlastnit auto, pokud si vůz s elektrickým pohonem nebudeme moci dovolit? Přečtěte si, co se v blízké budoucnosti chystá.

  • pojistna-smlouva-pojistovacka-klientka
    02. června 2022|ePojisteni
    Nový občanský zákoník a pojištění

    Od 1. ledna letošního roku je platný nový občanský zákoník, který do mnoha oblastí běžného lidského života přinesl významné změny. V oblasti pojištění se nejedná o revoluční změny. Změny se týkají především pojmů a podmínek, které leckdy bývají poměrně složité. Proto si je připomeneme.