epojisteni logo

BESIP trvá na nulové toleranci. Alkohol za volant prostě nepatří

11. 7. 2022
|
Délka čtení: 4 min.

BESIP trvá na nulové toleranci. Alkohol za volant prostě nepatří

Roky se diskutuje o uvolnění nulové tolerance alkoholu u řidičů podobně, jako je tomu ve vybraných evropských státech. SO BESIP jde tvrdě proti a na pomoc si bere nepříznivé policejní statistiky. Ty potvrzují, že počty smrtelných nehod zaviněných pod vlivem alkoholu rostou.

Například loňský rok patří k nejtragičtějším za posledních 9 let. Alkohol byl, je a vždy bude jedním z hlavních rizikových faktorů pro bezpečný silniční provoz. Stanovisko nulové tolerance zastává také Evropská rada pro bezpečnost v dopravě, podle níž by nemuselo každý rok zemřít cca 5 tisíc osob, pokud by všichni řídili střízliví. Výzkum rady uvádí, že občané zemí, ve kterých je povoleno určité množství alkoholu, často ani neví, jaký limit mají povolený.

Srovnejte si ceny autopojištění a mějte přehled

Díky naší kalkulačce vám srovnáme nejlepší nabídky povinného ručení na trhu. Pojištění, které se vám bude zamlouvat nejvíce, vám naši specialisté pomůžou rovnou i sjednat. A to jednoduše na pár kliků.


“SO BESIP se staví zásadně proti uvolnění nulové tolerance alkoholu u řidičů. V loňském roce při nehodách, kdy řidiči byli pod vlivem alkoholu, zemřelo na pozemních komunikacích v ČR 62 lidí. Počet smrtelných nehod s alkoholem meziročně narostl a šlo o jeden z nejhorších výsledků od roku 2010. V této situaci považujeme zrušení nulové tolerance za velmi špatný signál řidičům, který by měl negativní dopad na bezpečnost silničního provozu. Stojíme naopak o to, aby alkohol za volantem byl něčím, co drtivá většina lidí neakceptuje,” píše se v tiskové zprávě SO BESIP ze dne 3. května 2019.

Počet nehod pod vlivem alkoholu roste

Podle BESIP se situace dlouhá léta nelepší a neexistuje žádný rozumný důvod, proč by měl být alkohol, byť v minimálním množství povolený. Uplynulý rok 2018 se zařadil k nejhorším roku, co se týče počtu usmrcených osob. Česká republika se z 15. místa propadla o šest příček až na 21. místo. Za evropským průměrem v oblasti tragických nehod klesla dokonce o 27 %. U počtu usmrcených nehod se jedná o nárůst o 14 %, což nezaznamenala žádná ze sousedních zemích.

Objektivní porovnání s evropskými zeměmi, které povolují určité množství alkoholu i pro řidiče, však není snadné už jenom proto, že jejich statistiky neoddělují nehody pod a nad 0,5 promile. To je totiž obvyklá hranice povoleného množství alkoholu (např. Rakousko, Francie, Německo, Itálie, Nizozemsko a další).

Že ani malá hladina alkoholu v krvi není bezpečná, dokazují neúprosné policejní statistiky. V letech 2012 až 2018 způsobili řidiči s 0,5 promile alkoholu v krvi celkem 1 461 nehod se zraněním, při kterých bylo 1567 osob zraněno lehce, 228 osob těžce zraněno a 58 osob zemřelo.

Češi jsou proti uvolnění nulové toleranci

Češi patří k národům, kde se alkoholem nešetří. Průměrný Čech každý rok vypije 14,4 litrů alkoholu, zatímco Ital má poloviční spotřebu. Přesto je většina Čechů drtivě proti uvolnění nulové tolerance alkoholu za volantem. Dokazují to výsledky celosvětového průzkumu postojů účastníků silničního provozu na konci roku 2018.

V České republice se jej zúčastnilo 989 respondentů. Celé dvě třetiny byly jednoznačně pro zachování nulové tolerance, 11 % nezastávalo žádné stanovisko a pouze 12 % bylo pro povolení minimálního množství alkoholu. Zvláštní je postoj lidí v zemích, které nějakou toleranci mají. Všeobecně jsou lidé spíše pro nulovou toleranci než naopak.

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • 23. července 2024|Petr Pohůdka
    Parametry výpočtu ceny povinného ručení a havarijního pojištění

    Pojištění vozidla tvoří nedílnou součást výdajů spojených s jeho provozem. Povinné ručení musí mít podle zákona sjednané každý provozovatel vozidla. Havarijní pojištění sice povinné není, ale zejména u novějších a dražších vozů by mělo být samozřejmostí. Ceny pojistek se u různých vozidel a osob značně liší. Jak pojišťovny vypočítají cenu povinného ručení a havarijního pojištění?

  • havarijní pojištění bez spoluúčasti
    22. července 2024|Jana Březinová
    Připojištění k havarijnímu pojištění

    Havarijní pojištění sice není povinné, ale jeho sjednání vám zajistí komplexní ochranu vozidla i pasažérů. Obzvlášť, když si sjednáte praktická připojištění – skel, zavazadel, úrazu nebo právní ochrany. Jak přesně jednotlivá připojištění fungují?

  • dva-kluci-u-auta
    17. července 2024|Petr Pohůdka
    Krátkodobé havarijní pojištění nejen na dovolenou

    Vyrážíte na dovolenou nebo dlouhou služební cestu a rádi byste auto chránili pomocí havarijka? Pokud nestojíte o celoroční pojistku, můžete si vyřídit krátkodobé havarijní pojištění. Určitou formu ochrany vám zajistí i připojištění auta na dovolenou. V čem spočívají výhody krátkodobých pojištění a kde podobné produkty naráží na své limity?

  • blg-srt-spz
    12. července 2024|Petr Woff
    Krádeže vozidel v ČR: Statistiky a tipy pro každý kraj

    Zloději každoročně ukradnou tisíce českých aut, přičemž některé lokality a modely vyhledávají častěji než jiné. Mezi nejrizikovější oblasti patří Praha, Liberecký nebo Ústecký kraj. Nejohroženějšími značkami jsou Škoda, Volkswagen a Ford. Krádeže aut zachycujeme v regionálních, celostátních a mezinárodních statistikách, které odhalují zajímavé trendy.

  • 03. července 2024|Petr Pohůdka
    Alkohol a dovolená: Na co si dát pozor (nejen za volantem)

    Nedovedete si představit dovolenou bez sklenky místního vína nebo koktejlu na pláži? I jinak sladký nápoj vám může pořádně zhořknout, pokud zároveň dojde k pojistné události. Problémy vám nezpůsobí jen alkohol za volantem, promile v krvi uškodí také při řešení úrazů nebo poškození cizího majetku. Co byste měli vědět, než si v zahraničí objednáte první drink?

  • dalnice-aktualita
    30. června 2024|Petr Pohůdka
    Dálniční známky v ČR a Evropě 2024

    Ve většině evropských zemí je stejně jako v ČR zpoplatněné užívání dálnic a dalších vybraných vozovek. Některé státy využívají dálniční známky, jinde funguje systém mýtného. V několika zemích mohou řidiči jezdit po dálnicích dokonce zadarmo. Jaké jsou ceny dálničních známek v Evropě, jak se dálniční známky kontrolují a kde zjistíte jejich platnost?

  • odtah-vozu
    24. května 2024|Jana Březinová
    Pojištění GAP: Co všechno kryje a komu se vyplatí?

    Jen co nový vůz opustí autosalon, jeho hodnota rychle klesá. Za rok zhruba o 10 %. Pokud dojde k totální škodě nebo krádeži, pojišťovna vám z havarijního pojištění vyplatí pouze aktuální tržní cenu vozidla. A to i přesto, že mělo najeto jen pár kilometrů. Chcete získat plnou pořizovací cenu vozu? S tím pomůže doplňkové pojištění GAP.

  • ilustrační obrázek - muž podepisuje smlouvu
    10. května 2024|Petr Pohůdka
    Novinky: 7 změn zákona v autopojištění 2024

    Rok 2024 přináší pro řidiče celou řadu změn. Řízení je nově možné již od 17 let, končí vydávání velkých technických průkazů a mění se také bodový systém či sazby pokut. Novinky se nevyhnuly ani pojištění vozidel. Jaké změny v autopojištění by vám neměly uniknout?

  • autobazar
    29. dubna 2024|Jana Březinová
    Dovoz auta z Německa: Návod krok za krokem

    Nabídka ojetých vozů v Česku se po nedostatku z minulých let opět vrátila k normálu. Hodně lidí ale přesto preferuje dovoz aut z Německa. Důvodem je širší nabídka specifických modelů, lepší technický stav a někdy i nižší cena. Jak při nákupu auta v Německu správně postupovat?

  • nabourané auto naložené na odtah
    14. února 2024|ePojisteni
    7 případů, kdy se vyplatí havarijní pojištění

    Zatímco povinnost povinného ručení určuje zákon, havarijní pojištění si řidiči sjednávají dobrovolně. Tomu odpovídá i jeho nabídka, která nepokrývá všechny skupiny řidičů. Kdy se vyplatí havarijní pojištění a co všechno kryje?