epojisteni logo
reflexnivesta

Řízení pod vlivem se nevyplácí, škodu musí zaplatit viník

Řízení pod vlivem se nevyplácí, škodu musí zaplatit viník

Češi se alkoholu nevyhýbají a bohužel pod jeho vlivem často usedají za volant. Statistiky uvádí, že každý den způsobí nehodu až 12 opilých řidičů. Důsledky takových nehod vinný řidič nese zcela sám. Pojišťovna sice škody uhradí, po viníkovi však chce vyplacené peníze zpět.

Pojišťovny i policie jsou v tomto směru nekompromisní. A mají na to právo. Řízení pod vlivem alkoholu a dalších omamných látek je v Česku přísně zakázáno a pojišťovny jej mají ve výlukách. Pokud řidič pije, usedne za volant a způsobí nehodu, finanční následky jdou “na jeho triko”.

„Pokud řidič pod vlivem alkoholu zaviní dopravní nehodu, pojišťovna z jeho  povinného ručení  škodu poškozeným uhradí, toto vyplacené pojistné plnění však bude po viníkovi nehody vymáhat zpět. Zde platí nulová tolerance, alkohol za volant zkrátka nepatří,“ uvedla Ivana Buriánková z České pojišťovny. Postihu se nevyhnou ani osoby, které dechovou či krevní zkoušku odmítnou.

Dejte stop zdražování povinného ručení

Přišlo vám oznámení od pojišťovny o zdražení vašeho povinného ručení? Žádné obavy, na novou cenu nemusíte kývnout. Smlouvu můžete jednoduše do 6 týdnů vypovědět a přejít k jiné pojišťovně. S výběrem i sjednáním vám rádi pomůžeme. Vše jednoduše z pohodlí domova.

V roce 2016 způsobili opilí řidiči přes 4 300 nehod

Dobrou zprávou je, že počty nehody zaviněných opilými motoristy klesají od roku 2011. Špatnou zprávou je, že více než polovině opilých řidičů bylo naměřeno přes 1,5 promile alkoholu v krvi. V loňském roce šlo o 2 691 případů z 4 373. „Situace stále není optimální. Při kontrolách se běžně setkáváme s hazardéry, kteří usednou za volant pod vlivem návykové látky,“ řekl Tomáš Lerch, ředitel služby dopravní policie.

Víte, že řízení v opilosti do 1 promile je považováno za přestupek, nad 1 promile již za trestný čin pod vlivem návykové látky? Tuto hranici stanovily české soudy na základě dlouholeté praxe a zkušeností.

V loňském roce Policie ČR evidovala výše zmíněných 4 373 dopravních nehod, které způsobili pouze řidiči pod vlivem alkoholu. V desítkách případů došlo i k velmi vážným zraněním, kterým podlehlo 52 osob. Největší počet dopravních nehod způsobených pod vlivem alkoholu bylo zaznamenáno ve Středočeském, Jihomoravském a Moravskoslezském kraji.

Rekord drží řidič z Brněnska

Neslavný rekord drží opilý řidič z Brněnska, kterému bylo na místě jím zaviněné nehody v krvi naměřeno 6,2 promile alkoholu. O rok později opravoval traktor, který se rozjel a zničil požární nádrž. Tentokrát měl v krvi “pouze” 4,9 promile. Za svou chybu zaplatil a to doslova. Pojišťovna po něm způsobenou škodu vymáhala zpět.

Pojišťovna sice zaviněnou škodu uhradí, ale ve většině případech ji chce zpět. Není neobvyklé, že se opilci kvůli své nerozvážnosti dostanou do dlouhodobých dluhů ve výši až několik set tisíc korun. Typickým příkladem je řidič z Olomoucka, který nezvládl řízení a narazil do stromu. Jeho opilý spolujezdec se “zapomněl” připoutat, a při nehodě byl vymrštěn z vozu a utrpěl zlomeninu páteře. Policie řidiči naměřila 4,6 promile a zjistila, že viník byl již jednou pro řízení v opilosti trestán. I zde pojišťovna škodu poškozeným uhradila, ale poté ji vymáhala po opilém viníkovi.

Srovnání cen havarijního pojištění zdarma

Chcete si sjednat havarijní pojištění, ale neorientujete se v cenách na trhu? Stačí vyplnit pár údajů do naší kalkulačky a my vám poradíme s výběrem i sjednáním nabídky na míru pro vás.

Monika ŠaríkováVíce článků autora

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • blg-srt-spz
    12. července 2024|Petr Woff
    Krádeže vozidel v ČR: Statistiky a tipy pro každý kraj

    Zloději každoročně ukradnou tisíce českých aut, přičemž některé lokality a modely vyhledávají častěji než jiné. Mezi nejrizikovější oblasti patří Praha, Liberecký nebo Ústecký kraj. Nejohroženějšími značkami jsou Škoda, Volkswagen a Ford. Krádeže aut zachycujeme v regionálních, celostátních a mezinárodních statistikách, které odhalují zajímavé trendy.

  • 03. července 2024|Petr Pohůdka
    Alkohol a dovolená: Na co si dát pozor (nejen za volantem)

    Nedovedete si představit dovolenou bez sklenky místního vína nebo koktejlu na pláži? I jinak sladký nápoj vám může pořádně zhořknout, pokud zároveň dojde k pojistné události. Problémy vám nezpůsobí jen alkohol za volantem, promile v krvi uškodí také při řešení úrazů nebo poškození cizího majetku. Co byste měli vědět, než si v zahraničí objednáte první drink?

  • dalnice-aktualita
    30. června 2024|Petr Pohůdka
    Dálniční známky v ČR a Evropě 2024

    Ve většině evropských zemí je stejně jako v ČR zpoplatněné užívání dálnic a dalších vybraných vozovek. Některé státy využívají dálniční známky, jinde funguje systém mýtného. V několika zemích mohou řidiči jezdit po dálnicích dokonce zadarmo. Jaké jsou ceny dálničních známek v Evropě, jak se dálniční známky kontrolují a kde zjistíte jejich platnost?

  • odtah-vozu
    24. května 2024|Jana Březinová
    Pojištění GAP: Co všechno kryje a komu se vyplatí?

    Jen co nový vůz opustí autosalon, jeho hodnota rychle klesá. Za rok zhruba o 10 %. Pokud dojde k totální škodě nebo krádeži, pojišťovna vám z havarijního pojištění vyplatí pouze aktuální tržní cenu vozidla. A to i přesto, že mělo najeto jen pár kilometrů. Chcete získat plnou pořizovací cenu vozu? S tím pomůže doplňkové pojištění GAP.

  • ilustrační obrázek - muž podepisuje smlouvu
    10. května 2024|Petr Pohůdka
    Novinky: 7 změn zákona v autopojištění 2024

    Rok 2024 přináší pro řidiče celou řadu změn. Řízení je nově možné již od 17 let, končí vydávání velkých technických průkazů a mění se také bodový systém či sazby pokut. Novinky se nevyhnuly ani pojištění vozidel. Jaké změny v autopojištění by vám neměly uniknout?

  • autobazar
    29. dubna 2024|Jana Březinová
    Dovoz auta z Německa: Návod krok za krokem

    Nabídka ojetých vozů v Česku se po nedostatku z minulých let opět vrátila k normálu. Hodně lidí ale přesto preferuje dovoz aut z Německa. Důvodem je širší nabídka specifických modelů, lepší technický stav a někdy i nižší cena. Jak při nákupu auta v Německu správně postupovat?

  • nabourané auto naložené na odtah
    14. února 2024|Monika Šaríková
    4 důvody, proč se vyplatí mít havarijní pojištění

    Na rozdíl od povinného ručení není havarijní pojištění povinné ze zákona. Ve snaze snížit náklady na provoz vozidla jej zhruba dvě třetiny řidičů opomíjí. Neuvědomují si, že se jim ježdění bez kompletního pojištění může naopak prodražit. Stačí jedna větší oprava nebo několik menších.

  • policejni-kontrola-dva
    17. června 2023|Monika Šaríková
    Co je bodový systém a jak funguje?

    Poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel.

  • kladivko-modely-auticek-nehoda
    27. ledna 2023|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nepojištění vozidla hrozí?

  • 28. prosince 2022|ePojisteni
    Bude Evropská unie tolerovat propadlé řidičáky a STK?

    Ministerstvo dopravy uvedlo, že platnost řidičských průkazů a STK končících v období mezi 1. únorem a 31. srpnem 2020 bude prodloužena o sedm měsíců. Řidiči, kterých se tato zpráva týká, mohou po tuto dobu jezdit s propadlými doklady. Toto nařízení by mělo údajně platit v rámci celé EU. Podle redakce iROZHLAS to však není tak úplně jednoznačné.