epojisteni logo
dalnice-zelen

Povinné ručení zlevňuje, počty a výše škod ale narůstají

2. 12. 2021
|
Délka čtení: 5 min.

Povinné ručení zlevňuje, počty a výše škod ale narůstají

Průměrná cena povinného ručení meziročně klesla o 0,6 procenta na aktuálních 2 764 korun. Na tiskové konferenci to je to hlavní analytik české asociace pojišťoven Petr Jedlička. Oznámil také, že očekávané navýšení počtu pojištěných vozidel o 3 procenta, se zpomalilo na 2,6 procenta.

Ceny povinného ručení tlačí dolů silný konkurenční boj mezi pojišťovnami. Ceny pojištění auta jsou stále nižší i přes, počty a výše škod způsobených řidiči motorových vozidel. Pojišťovnám tak narůstají náklady potřebné na vyplacení pojistných plnění. Celkovou bilanci zásadním způsobem ovlivnil nový občanský zákoník, který zvýšil částky vyplacené poškozeným.

Cenu pojištění tlačí dolů i srovnávače pojištění

Mnoho škod mají na svědomí rizikový klienti, kteří způsobují škody opakovaně. Negativní vliv na ceny povinného ručení má prý také využívání stále populárnějších online srovnávačů pojištění, které kladou důraz primárně na cenu pojištění, zhodnotil aktuální situaci výkonný ředitel česká asociace pojišťoven Jan Matoušek.

"Změnu trendu sazeb předpovídá řada lidí v oboru už hezkých pár let a stejně jdou ceny stále dolů. Osobně si myslím, že trend se jen tak nezmění vzhledem k silnému konkurenčnímu boji a skutečnosti, že pojišťovny stále mají určité rezervy,“ uvedl Ivan Špirakus, ředitel makléřské společnosti Insia. Na trh s povinným ručením plánuje vstup také Pojišťovna VZP, která bude usilovat o získání významného podílu.

Srovnejte si ceny autopojištění a mějte přehled

Díky naší kalkulačce vám srovnáme nejlepší nabídky povinného ručení na trhu. Pojištění, které se vám bude zamlouvat nejvíce, vám naši specialisté pomůžou rovnou i sjednat. A to jednoduše na pár kliků.


Průměrná Škoda překročila 40 tisíc korun

Neúměrně s klesající cenou povinného ručení roste průměrná výše škody, která aktuálně překročila částku 40 tisíc korun. Vedle toho se zvyšuje také počet škod, a to zejména těch se zdravotními nároky. „Meziročně stouply náklady na pojistná plnění o 1,3 miliardy korun na 12,9 miliardy korun. A kvůli novému občanskému zákoníku dochází také k navýšení dlouhodobých závazků ze škod na zdraví o 1,8 miliardy korun za rok,“ sdělil médiím Petr Jedlička.

Kromě nového občanského zákoníku a rizikových klientů pojišťoven se na nepříznivém bilanci podílí také velká vozidla nad 3,5 tuny (např. tahači). Pojistné, které za povinné ručení zaplatí, zdaleka nepokrývají vyplacené pojistné plnění. U nejvíce rizikových segmentů se sazby zvýšily, ale nedostatečně. Aby pojišťovny dokázaly škody zaplatit z uhrazeného pojistného, muselo by být zdražení povinného ručení mnohem výraznější.

Aktuálně je pojištěno 7,73 milionů vozidel

Česká asociace pojišťoven uvádí, že pojištění v České republice má sjednáno celkem 7,73 miliony vozidel. Centrální registr vozidel eviduje přes 8,5  registrovaných vozidel. Vozidel bez platného pojištění se na českých silnicích pohybuje zhruba 130 tisíc.

Povinné ručení poskytuje třináct pojišťoven. Cena povinného ručení přitom není jednotná a odvíjí se od různých kritérií jako objem a výkon motoru, rok výroby vozidla, věk a trvalá adresa řidiče a další.

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • odtah-vozu
    24. května 2024|Jana Březinová
    Pojištění GAP: Co všechno kryje a komu se vyplatí?

    Jen co nový vůz opustí autosalon, jeho hodnota rychle klesá. Za rok zhruba o 10 %. Pokud dojde k totální škodě nebo krádeži, pojišťovna vám z havarijního pojištění vyplatí pouze aktuální tržní cenu vozidla. A to i přesto, že mělo najeto jen pár kilometrů. Chcete získat plnou pořizovací cenu vozu? S tím pomůže doplňkové pojištění GAP.

  • ilustrační obrázek - muž podepisuje smlouvu
    10. května 2024|Petr Pohůdka
    Novinky: 7 změn zákona v autopojištění 2024

    Rok 2024 přináší pro řidiče celou řadu změn. Řízení je nově možné již od 17 let, končí vydávání velkých technických průkazů a mění se také bodový systém či sazby pokut. Novinky se nevyhnuly ani pojištění vozidel. Jaké změny v autopojištění by vám neměly uniknout?

  • autobazar
    29. dubna 2024|Jana Březinová
    Dovoz auta z Německa: Návod krok za krokem

    Nabídka ojetých vozů v Česku se po nedostatku z minulých let opět vrátila k normálu. Hodně lidí ale přesto preferuje dovoz aut z Německa. Důvodem je širší nabídka specifických modelů, lepší technický stav a někdy i nižší cena. Jak při nákupu auta v Německu správně postupovat?

  • nabourané auto naložené na odtah
    14. února 2024|Monika Šaríková
    4 důvody, proč se vyplatí mít havarijní pojištění

    Na rozdíl od povinného ručení není havarijní pojištění povinné ze zákona. Ve snaze snížit náklady na provoz vozidla jej zhruba dvě třetiny řidičů opomíjí. Neuvědomují si, že se jim ježdění bez kompletního pojištění může naopak prodražit. Stačí jedna větší oprava nebo několik menších.

  • policejni-kontrola-dva
    17. června 2023|Monika Šaríková
    Co je bodový systém a jak funguje?

    Poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel.

  • kladivko-modely-auticek-nehoda
    27. ledna 2023|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nepojištění vozidla hrozí?

  • 28. prosince 2022|ePojisteni
    Bude Evropská unie tolerovat propadlé řidičáky a STK?

    Ministerstvo dopravy uvedlo, že platnost řidičských průkazů a STK končících v období mezi 1. únorem a 31. srpnem 2020 bude prodloužena o sedm měsíců. Řidiči, kterých se tato zpráva týká, mohou po tuto dobu jezdit s propadlými doklady. Toto nařízení by mělo údajně platit v rámci celé EU. Podle redakce iROZHLAS to však není tak úplně jednoznačné.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Havárie v zahraničí. Jak postupovat v různých státech Evropy

    Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Počet nehod, od kterých ujedou viníci, roste

    Ujet z místa nehody je nezákonné. Nejhorší je však opustit místo vážné dopravní nehody a neposkytnout nebo nezavolat první pomoc poškozeným osobám. Ti mohou kvůli neposkytnuté včasné pomoci i zemřít. Bohužel se nejedná o výjimečné chování. Podle statistik ujede viník v průměru od každé 6 nehody.

  • praskle-celni-sklo
    Zdražení cen povinného ručení pokračuje. Můžou za něj dražší díly i energie

    Na řidiče se řítí další zdražování. Podle prognóz analytiků i zástupců pojišťoven ho pocítí mnohem důrazněji než v předchozích měsících. Důvodem je nejen rostoucí cena práce a materiálu v servisech, ale také vyšší škoda v případě nehody, která se musí zákonitě promítnout do cen povinného i havarijního pojištění.