epojisteni logo
Žena u rozbitého auta

Krátí pojišťovny pojistné plnění úmyslně?

11. 4. 2014
|
Délka čtení: 5 min.

Krátí pojišťovny pojistné plnění úmyslně?

Velké pojišťovny čelí kritice, že úmyslně krátí pojistné plnění, a dostatečně neproplácí všechny účelně vynaložené náklady na opravu poškozeného vozidla. Jako hlavní důvod uvádí amortizaci. Pojišťovny se tomuto obvinění brání a tvrdí, že jednotlivé škody vždy posuzují individuálně.

Dle nového občanského zákoníků není možné přístup k likvidaci škod paušalizovat. Posuzují tedy každou konkrétní škodu zvlášť a dle jejich názoru proplatí odpovídající částku. S tím však nesouhlasí internetové projekty Amortizace.cz a Vaše nároky.cz, které kritiku iniciují.

„Pojišťovny hradí skutečně vzniklou škodu tak, aby bylo možno vozidlo uvést do stavu před nehodou. Je logické, že nehodou  poškozený  motor, který má najeto 200 tisíc kilometrů, nelze nahradit zcela novým motorem či prorezlý starý výfuk namontovaný doma v garáži nelze nahradit novým značkovým dílem namontovaným v autorizovaném servisu,“ tvrdí Aleš Povr z České asociace pojišťoven (ČAP).

Co jsou to účelně vynaložené náklady

Podle nového občanského zákoníku pojišťovny řeší tzv. účelně vynaložené náklady, které je nutné zvážit s ohledem na stav bouraného vozidla. „Při likvidaci škod na starších vozidlech se již od prvopočátku s klientem domlouváme, jakým způsobem udělat opravu tak, aby dopad na peněženku klienta byl nulový,“ říká Tomáš Zavoral, mluvčí České pojišťovny. Výše pojistné plnění se tedy odvíjí také dle staří, opotřebení, způsobu provozu či počtu ujetých kilometrů.

Pojišťovny se také brání tvrzením, že není nutné používat značkové díly, které jsou drahé. „Pro takové opravy je vhodnou alternativou použití kvalitativně rovnocenných (neznačkových) dílů z tzv. aftermarketů. Jejich použitím servis zajistí opravu v účelné výši a současně dodrží bezpečnostní i kvalitativní parametry pro uvedení vozidla do původního stavu,“ dodal Tomáš Zavoral. Opravu by také měli provádět smluvní servisy, které provedou opravu v odpovídající výši.

„V přístupu ke stanovení skutečné škody podle nového občanského zákoníku se již v současné době nepoužívá znalecký standard jako v minulosti a neuplatňuje se žádná tzv. korekce nákladů na materiál,“ vysvětlil přístup České pojišťovny její mluvčí Tomáš Zavoral.

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • 23. července 2024|Petr Pohůdka
    Parametry výpočtu ceny povinného ručení a havarijního pojištění

    Pojištění vozidla tvoří nedílnou součást výdajů spojených s jeho provozem. Povinné ručení musí mít podle zákona sjednané každý provozovatel vozidla. Havarijní pojištění sice povinné není, ale zejména u novějších a dražších vozů by mělo být samozřejmostí. Ceny pojistek se u různých vozidel a osob značně liší. Jak pojišťovny vypočítají cenu povinného ručení a havarijního pojištění?

  • havarijní pojištění bez spoluúčasti
    22. července 2024|Jana Březinová
    Připojištění k havarijnímu pojištění

    Havarijní pojištění sice není povinné, ale jeho sjednání vám zajistí komplexní ochranu vozidla i pasažérů. Obzvlášť, když si sjednáte praktická připojištění – skel, zavazadel, úrazu nebo právní ochrany. Jak přesně jednotlivá připojištění fungují?

  • dva-kluci-u-auta
    17. července 2024|Petr Pohůdka
    Krátkodobé havarijní pojištění nejen na dovolenou

    Vyrážíte na dovolenou nebo dlouhou služební cestu a rádi byste auto chránili pomocí havarijka? Pokud nestojíte o celoroční pojistku, můžete si vyřídit krátkodobé havarijní pojištění. Určitou formu ochrany vám zajistí i připojištění auta na dovolenou. V čem spočívají výhody krátkodobých pojištění a kde podobné produkty naráží na své limity?

  • blg-srt-spz
    12. července 2024|Petr Woff
    Krádeže vozidel v ČR: Statistiky a tipy pro každý kraj

    Zloději každoročně ukradnou tisíce českých aut, přičemž některé lokality a modely vyhledávají častěji než jiné. Mezi nejrizikovější oblasti patří Praha, Liberecký nebo Ústecký kraj. Nejohroženějšími značkami jsou Škoda, Volkswagen a Ford. Krádeže aut zachycujeme v regionálních, celostátních a mezinárodních statistikách, které odhalují zajímavé trendy.

  • 03. července 2024|Petr Pohůdka
    Alkohol a dovolená: Na co si dát pozor (nejen za volantem)

    Nedovedete si představit dovolenou bez sklenky místního vína nebo koktejlu na pláži? I jinak sladký nápoj vám může pořádně zhořknout, pokud zároveň dojde k pojistné události. Problémy vám nezpůsobí jen alkohol za volantem, promile v krvi uškodí také při řešení úrazů nebo poškození cizího majetku. Co byste měli vědět, než si v zahraničí objednáte první drink?

  • dalnice-aktualita
    30. června 2024|Petr Pohůdka
    Dálniční známky v ČR a Evropě 2024

    Ve většině evropských zemí je stejně jako v ČR zpoplatněné užívání dálnic a dalších vybraných vozovek. Některé státy využívají dálniční známky, jinde funguje systém mýtného. V několika zemích mohou řidiči jezdit po dálnicích dokonce zadarmo. Jaké jsou ceny dálničních známek v Evropě, jak se dálniční známky kontrolují a kde zjistíte jejich platnost?

  • odtah-vozu
    24. května 2024|Jana Březinová
    Pojištění GAP: Co všechno kryje a komu se vyplatí?

    Jen co nový vůz opustí autosalon, jeho hodnota rychle klesá. Za rok zhruba o 10 %. Pokud dojde k totální škodě nebo krádeži, pojišťovna vám z havarijního pojištění vyplatí pouze aktuální tržní cenu vozidla. A to i přesto, že mělo najeto jen pár kilometrů. Chcete získat plnou pořizovací cenu vozu? S tím pomůže doplňkové pojištění GAP.

  • ilustrační obrázek - muž podepisuje smlouvu
    10. května 2024|Petr Pohůdka
    Novinky: 7 změn zákona v autopojištění 2024

    Rok 2024 přináší pro řidiče celou řadu změn. Řízení je nově možné již od 17 let, končí vydávání velkých technických průkazů a mění se také bodový systém či sazby pokut. Novinky se nevyhnuly ani pojištění vozidel. Jaké změny v autopojištění by vám neměly uniknout?

  • autobazar
    29. dubna 2024|Jana Březinová
    Dovoz auta z Německa: Návod krok za krokem

    Nabídka ojetých vozů v Česku se po nedostatku z minulých let opět vrátila k normálu. Hodně lidí ale přesto preferuje dovoz aut z Německa. Důvodem je širší nabídka specifických modelů, lepší technický stav a někdy i nižší cena. Jak při nákupu auta v Německu správně postupovat?

  • nabourané auto naložené na odtah
    14. února 2024|ePojisteni
    7 případů, kdy se vyplatí havarijní pojištění

    Zatímco povinnost povinného ručení určuje zákon, havarijní pojištění si řidiči sjednávají dobrovolně. Tomu odpovídá i jeho nabídka, která nepokrývá všechny skupiny řidičů. Kdy se vyplatí havarijní pojištění a co všechno kryje?