epojisteni logo
bmw-auto

Mezi výzvami od České kanceláře pojistitelů jsou tisíce neoprávněných

23. 9. 2013
|
Délka čtení: 8 min.

Mezi výzvami od České kanceláře pojistitelů jsou tisíce neoprávněných

V loňském roce rozeslala Česká kancelář pojistitelů (ČKP) 682 000 výzev k zaplacení příspěvku do garančního fondu. Správně by se mělo jednat pouze o lidi, kteří prokazatelně neplatí nebo neplatili povinné ručení. Jaká je realita?

Ze zaslaných výzev jsou mezi nimi tisíce, které byly zaslány neoprávněně. Patří k nim i lidé, kteří v životě neřídili auto nebo dokonce nevlastní ani řidičský průkaz. Jak se v této situaci nejlépe bránit?

Česká kancelář pojistitelů je správcem tzv. garančního fondu. Z tohoto fondu jsou vypláceny škody, které byly zaviněné nepojištěnými řidiči. Do garančního fondu přispívají pojišťovny a odhalení nepojištění řidiči. Příspěvek se pohybuje od 20 do 300 korun v závislosti na typu vozidla.

Příspěvek zaplatí každý, kdo nemá pojištěné vozidlo

Je jedno, zda se vozidlem jezdí, či ne. Pokud má vozidlo technický průkaz a registrační značky, je povinností každého majitele mít uzavřené a zaplacené povinné ručení. Pokud tak majitel nečiní, vystavuje se riziku úhrady příspěvku do garančního vozu a také udělení pokuty. Výsledná částka se může vyšplhat i na desítky tisíc.

Proto je více než důležité, mít vozidlo správně přihlášené. Zejména při prodejích by si měli obě strany vždy ověřit, zda byl vůz nejen odhlášen, ale také přihlášen. Může se pak totiž stát, že původní majitel obdrží neprávem výzvu k zaplacení příspěvku. To ale není jediná chyba. ČKP přiznává, že dochází k chybám, a výzvy mohou obdržet i ti, kteří auto v životě neřídili ani nevlastnili.

V roce 2012 zaslala ČKP na 130 tisíc neoprávněných výzev

Důkazem jsou desítky tisíc neoprávněně zaslaných výzev. Chyba však není pouze na straně ČKP, ale také na straně pojišťoven a Centrálního registru vozidel, jejichž data nejsou vždy aktualizovaná. „Česká kancelář pojistitelů není původcem dat, proto nemůže vyloučit, že jí jsou ze strany pojišťoven či Centrálního  registru vozidel  předány chybné údaje. Z celkového počtu zaslaných výzev (682 tisíc – pozn. red.) bylo v roce 2012 chybných 19 procent. Za 10,9 procenta mohly chyby v Centrálním registru vozidel; 5,4 procenta bylo dáno chybami v datech od pojišťoven a jen 2,7 procenta bylo způsobeno přímo motoristy. Tato situace nás velmi mrzí a snažíme se ve spolupráci s ostatními subjekty počet chyb minimalizovat,“ vysvětluje mluvčí ČKP Aleš Povr.

Neoprávněnost výzvy musí být doložena do třiceti dnů

Pokud již člověk neoprávněnou výzvu dostane, musí svou nevinu prokázat v zákonné třicetidenní lhůtě. „Pokud člověk obeslaný výzvou během 30denní lhůty prokáže České kanceláři pojistitelů, že vozidlo skutečně neprovozoval, je uplatňování příspěvku zastaveno. V opačném případě dochází postupně k zaslání upomínky, postoupení pohledávky inkasní agentuře, případně k vymáhání soudní cestou,“ dále uvádí mluvčí kanceláře Aleš Povr. Na adresu ČKP tak stačí zaslat výpis z registru vozidel, kupní smlouvu či jiný relevantní doklad.

Srovnejte si ceny autopojištění a mějte přehled

Díky naší kalkulačce vám srovnáme nejlepší nabídky povinného ručení na trhu. Pojištění, které se vám bude zamlouvat nejvíce, vám naši specialisté pomůžou rovnou i sjednat. A to jednoduše na pár kliků.

Monika ŠaríkováVíce článků autora

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • ilustrační obrázek - muž podepisuje smlouvu
    10. května 2024|Petr Pohůdka
    Novinky: 7 změn zákona v autopojištění 2024

    Rok 2024 přináší pro řidiče celou řadu změn. Řízení je nově možné již od 17 let, končí vydávání velkých technických průkazů a mění se také bodový systém či sazby pokut. Novinky se nevyhnuly ani pojištění vozidel. Jaké změny v autopojištění by vám neměly uniknout?

  • autobazar
    29. dubna 2024|Jana Březinová
    Dovoz auta z Německa: Návod krok za krokem

    Nabídka ojetých vozů v Česku se po nedostatku z minulých let opět vrátila k normálu. Hodně lidí ale přesto preferuje dovoz aut z Německa. Důvodem je širší nabídka specifických modelů, lepší technický stav a někdy i nižší cena. Jak při nákupu auta v Německu správně postupovat?

  • nabourané auto naložené na odtah
    14. února 2024|Monika Šaríková
    4 důvody, proč se vyplatí mít havarijní pojištění

    Na rozdíl od povinného ručení není havarijní pojištění povinné ze zákona. Ve snaze snížit náklady na provoz vozidla jej zhruba dvě třetiny řidičů opomíjí. Neuvědomují si, že se jim ježdění bez kompletního pojištění může naopak prodražit. Stačí jedna větší oprava nebo několik menších.

  • policejni-kontrola-dva
    17. června 2023|Monika Šaríková
    Co je bodový systém a jak funguje?

    Poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel.

  • kladivko-modely-auticek-nehoda
    27. ledna 2023|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nepojištění vozidla hrozí?

  • 28. prosince 2022|ePojisteni
    Bude Evropská unie tolerovat propadlé řidičáky a STK?

    Ministerstvo dopravy uvedlo, že platnost řidičských průkazů a STK končících v období mezi 1. únorem a 31. srpnem 2020 bude prodloužena o sedm měsíců. Řidiči, kterých se tato zpráva týká, mohou po tuto dobu jezdit s propadlými doklady. Toto nařízení by mělo údajně platit v rámci celé EU. Podle redakce iROZHLAS to však není tak úplně jednoznačné.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Havárie v zahraničí. Jak postupovat v různých státech Evropy

    Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Počet nehod, od kterých ujedou viníci, roste

    Ujet z místa nehody je nezákonné. Nejhorší je však opustit místo vážné dopravní nehody a neposkytnout nebo nezavolat první pomoc poškozeným osobám. Ti mohou kvůli neposkytnuté včasné pomoci i zemřít. Bohužel se nejedná o výjimečné chování. Podle statistik ujede viník v průměru od každé 6 nehody.

  • praskle-celni-sklo
    Zdražení cen povinného ručení pokračuje. Můžou za něj dražší díly i energie

    Na řidiče se řítí další zdražování. Podle prognóz analytiků i zástupců pojišťoven ho pocítí mnohem důrazněji než v předchozích měsících. Důvodem je nejen rostoucí cena práce a materiálu v servisech, ale také vyšší škoda v případě nehody, která se musí zákonitě promítnout do cen povinného i havarijního pojištění.

  • dalnice-aktualita
    15. srpna 2022|Marek Drahorád
    Cena dálničních známek u nás a v cizině

    Většina evropských zemí má stejně jako Česko zpoplatněno užívání dálnic a dalších vybraných úseků. Některé země využívají systém dálničních známek, jiné vybírají dálniční poplatky (mýto) při každém průjezdu. Existuje ale také několik zemí, které dálnice vůbec nezpoplatňují.