Bezpečná jízda znamená nižší povinné ručení
Bezpečná jízda znamená nižší povinné ručení
Ceny povinného ručení za poslední rok stouply o desítky procent a sehnat tak povinné ručení pod 3 000 korun v základní nabídce je v podstatě nemožné. Nižší cenu mají šanci získat pouze řidiči s dobrým bezeškodním průběhem. Tedy ti, co řídí bezpečně a bez nehod.
povinné ručení
Během uplynulých dvanácti měsíců došlo v oblasti povinného ručení k mnoha změnám, které měly za následek rostoucí ceny v průměru o 10 až 20 procent. V první řadě se na výši pojistného u povinného ručení podílel nový občanský zákoník, který vstoupil v platnost 1. ledna 2014.
Nový občanský zákoník především změnil pravidla při vyplácení odškodného poškozeným. Ti se již nemusí řídit tabulkami, které nový zákoník zrušil. Nově tak může poškozený získat nárok až na několikamiliónové odškodné. Pojišťovny tedy na odškodném nyní vyplácí výrazně více, než tomu bylo v předešlých letech.
Pojišťovnám však stouply náklady také v důsledku zavedení povinných odvodů do Fondu zábran škod a poplatků za zásah hasičů při dopravních nehodách. Navýšení nákladů se zcela logicky odrazilo na výši celkového pojistného.
Také v roce 2015 čeká motoristé zdražování
Zdražení lze také očekávat v následujícím roce, protože vláda ČR rozhodla o zrušení tzv. garančního příspěvku. Garanční příspěvek byl hrazen řidiči, kteří neměli sjednané povinné ručení. Ti byli do garančního fondu povinni uhradit částku ve výši od 30 do 200 korun za každý den nesjednaného pojištění. Kontrolu platného povinného ručení byla pověřená Česká kancelář pojistitelů.
Z garančního fondu byly hrazené škody, které způsobili právě nepojištěná vozidla. To již od nového roku nebude platit. Do fondu proto budou muset české pojišťovny přispívat vyššími částkami, a proto je více než pravděpodobné, že se zvýšené náklady opět promítnou do cen. Na nepoctivé řidiče tak doplatí ti, kteří si povinné ručení řádně platí.
Sjednejte si vyšší pojistné limity
S platbami vyššího odškodného souvisí pojistné limity. Řidiči by měli volit spíše vyšší částky. Zákonem daný limit ve výši 35 milionů korun na způsobené majetkové škody a 35 milionů korun na škody na zdraví nemusí v případě závažných nehod stačí. Nyní pojišťovny nabízí limit ve výši až 200 milionů korun na způsobené majetkové škody a 200 milionů korun na škody na zdraví.
Řidiči si často sjednávají nejnižší limity z důvodu nízké ceny. Vyšší pojistný limit však nemusí znamenat dvojnásobné pojistné. Naopak za lehce zvýšenou cenu získají lepší služby. „V ceně navíc bude mít asistenční služby i pro případ poruchy, náhradní vozidlo při havárii, pojištění pro střet auta se zvířetem, ale i pro škody, které na voze způsobí hlodavci překousáním kabelů, úrazové pojištění řidiče, garanci ceny pojištění na tři roky a kartu na čerpání pohonných hmot na 500 korun,“ řekl například Jiří Cívka z Generali.
Jezdíte bez nehod? Za povinné ručení zaplatíte až o 60 procent méně
Řidiči, kteří jezdí bezpečně, mají velkou výhodou. Za bezpečnou jízdu totiž mohou získat bonus a na povinném ručení zaplatí o desítky procent méně, než jejich rizikoví kolegové. Ti naopak mohou od pojišťovny získat malus a za povinné ručení zaplatí výrazně více.
Nejvyšší bonusy za bezeškodní průběh v roce 2014
Pojišťovna | Výše slevy |
AXA pojišťovna | 60 % |
Hasičská vzájemná pojišťovna | 60 % |
Triglav pojišťovna | 60 % |
Wüstenrot pojišťovna | 60 % |
Generali pojišťovna | 55 % |
ČSOB | 50 % |
Ne vždy však lze nehodě zabránit. V případě, že k nehodě dojde, je třeba pojišťovně doložit vše potřebné. Jakmile pojišťovna událost prošetří, vyplatí pojistné plnění. Ne vždy však pojistné plnění odpovídá představám poškozeného. V takovém případě se pojišťovny hájí tzv. amortizací. Na to však nemají právo. Občanský zákoník zcela jasně říká, že pojišťovna musí uhradit skutečnou škodu včetně ušlého zisku, což znamená že poškozená věc má být uvedená do původního stavu bez ohledu na výši nákladů.
David Holý, ePojisteni.cz