epojisteni logo

Zásady bezpečné jízdy - únava za volantem hrozí i v zimě

15. 2. 2019
|
Délka čtení: 7 min.

Zásady bezpečné jízdy - únava za volantem hrozí i v zimě

Podle vědců z Evropské spánkové společnosti představuje únava za volantem stejné riziko jako řízení pod vlivem alkoholu. Dokazují to statistiky, podle nichž je až třetina dopravních nehod způsobena právě únavou, ospalostí či poklesem pozornosti.

Některé činnosti lze bez problémů vykonávat zároveň. To však neplatí pro spánek a řízení vozidla. Nelze totiž spát a řídit zároveň. Se spánkem se vůbec obtížně kombinují jakékoliv další činnosti. K nehodám s tragickými následky dochází zejména v nočních hodinách.


Unavení a ospalí lidé se navíc chovají podobně jako opilí. Vykazují zpomalené reakce, nejsou vnímaví a schopní se soustředit a nedokáží se rozhodovat. Zatímco ale u alkoholu víme, že je nebezpečný a potvrzuje to i zákon, riziko únavy si řidiči odmítají vůbec připustit.

Nebezpečí únavy hrozí zejména v noci

Lidský organismus je naprogramován tak, aby v noci odpočíval a regeneroval. Výzkumy dokazují, že se řidiči nejlépe soustředí v odpoledních hodinách, naopak nejméně mezi druhou a čtvrtou hodinou ranní. Řízení v noci je riskantnější i přesto, že provoz je několikanásobně řidší než ve dne.

Únavu mohou vyvolat různé faktory. Může to být důsledek pracovně náročného dne či spánkového dluhu z předešlých nocí. Nebezpečí ale představuje samotná monotónnost tmy a pohodlný vůz. Čím je vůz pohodlnější a řízení jednodušší, tím je snazší podlehnout únavě a dokonce i usnout za volantem.

Únava hrozí také v zimě

Únavu za volantem si nejčastěji spojujeme s dlouhými cestami v létě. To však neznamená, že v zimě únava nehrozí. Stále více lidí cestuje na hory a to klidně jenom na víkend či na otočku. Často vyráží v noci nebo hodně brzy ráno, aby nezmeškali otevření sjezdovek. Stejně tak sjezdovky opouští až po zavíračce a domů cestují za hluboké tmy.

Nedostatek spánku, žádný odpočinek, několikahodinová jízda v autě a celý den strávený na sjezdovce způsobí únavu u odolných jedinců. V takovém stavu by řidič za volant usedat neměli.

Minimálně je důležité si před odjezdem odpočinout. Vhodné je také střídání řidičů v průběhu jízdy. Toto pravidla platí pro všechny dlouhé jízdy. Doporučuje se také méně topit a pravidelně větrat. Únavu totiž způsobuje i větší teplo. Je přece logické, že si v zimě zatopíte. Nic by se ale nemělo přehánět.

Jak bojovat s únavou

Naplánujte si pravidelně přestávky.  I když se cítíte svěží a odpočatí, dopřejte si krátkou pauzu zhruba každé dvě hodiny nebo po 180 kilometrech. V případě potřeby zastavte dříve.

Snažte se dodržovat spánkový režim. Obzvláště před delší jízdou si dopřejte spánek v délce nejméně 6 hodin. Přizpůsobte tomu předcházející den. Uberte v práci a večer před cestou odpočívejte.

Necestujte sami.  Ideální je, pokud se při několikahodinové jízdě střídá více řidičů, kteří si tak mohou průběžně odpočinout. Pokud střídajícího řidiče nemáte, domluvte se se spolucestujícími, aby si s vámi povídali a bavili vás. Pokud si všimnou, že začínáte být unavení, nastal čas na pauzu. Cestujete-li sami, poslouchejte rádio a hudbu. Zapomeňte ale na monotónní a relaxační hudbu. Spousta řidič doporučuje poslouchat knihy, které udržují jejich pozornost. Neměly by ale být zase moc napínavé, abyste nezapomněli řídit.

V případě únavy zastavte. Vždy, když za volantem začnete pociťovat únavu, co nejdříve zastavte na vhodném místě. Napijte se, dejte si vodu, případně kávu. Protáhněte se na čerstvém vzduchu, klidně si udělejte pár dřepů nebo se rychle projděte, abyste rozproudili krev v těle. Jste-li hodně ospalí, klidně si na 20 minut zdřímněte, a poté se protáhněte.

Dodržujte pitný režim. V autě mějte vždy něco k pití. Ideální je čistá voda, jako doplněk se hodí káva případně povzbuzující nápoj. S těmi to ale nepřehánějte, obsahují velké množství cukru. Na delší cesty se hodí i výživná svačina.

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • 23. července 2024|Petr Pohůdka
    Parametry výpočtu ceny povinného ručení a havarijního pojištění

    Pojištění vozidla tvoří nedílnou součást výdajů spojených s jeho provozem. Povinné ručení musí mít podle zákona sjednané každý provozovatel vozidla. Havarijní pojištění sice povinné není, ale zejména u novějších a dražších vozů by mělo být samozřejmostí. Ceny pojistek se u různých vozidel a osob značně liší. Jak pojišťovny vypočítají cenu povinného ručení a havarijního pojištění?

  • havarijní pojištění bez spoluúčasti
    22. července 2024|Jana Březinová
    Připojištění k havarijnímu pojištění

    Havarijní pojištění sice není povinné, ale jeho sjednání vám zajistí komplexní ochranu vozidla i pasažérů. Obzvlášť, když si sjednáte praktická připojištění – skel, zavazadel, úrazu nebo právní ochrany. Jak přesně jednotlivá připojištění fungují?

  • dva-kluci-u-auta
    17. července 2024|Petr Pohůdka
    Krátkodobé havarijní pojištění nejen na dovolenou

    Vyrážíte na dovolenou nebo dlouhou služební cestu a rádi byste auto chránili pomocí havarijka? Pokud nestojíte o celoroční pojistku, můžete si vyřídit krátkodobé havarijní pojištění. Určitou formu ochrany vám zajistí i připojištění auta na dovolenou. V čem spočívají výhody krátkodobých pojištění a kde podobné produkty naráží na své limity?

  • blg-srt-spz
    12. července 2024|Petr Woff
    Krádeže vozidel v ČR: Statistiky a tipy pro každý kraj

    Zloději každoročně ukradnou tisíce českých aut, přičemž některé lokality a modely vyhledávají častěji než jiné. Mezi nejrizikovější oblasti patří Praha, Liberecký nebo Ústecký kraj. Nejohroženějšími značkami jsou Škoda, Volkswagen a Ford. Krádeže aut zachycujeme v regionálních, celostátních a mezinárodních statistikách, které odhalují zajímavé trendy.

  • 03. července 2024|Petr Pohůdka
    Alkohol a dovolená: Na co si dát pozor (nejen za volantem)

    Nedovedete si představit dovolenou bez sklenky místního vína nebo koktejlu na pláži? I jinak sladký nápoj vám může pořádně zhořknout, pokud zároveň dojde k pojistné události. Problémy vám nezpůsobí jen alkohol za volantem, promile v krvi uškodí také při řešení úrazů nebo poškození cizího majetku. Co byste měli vědět, než si v zahraničí objednáte první drink?

  • dalnice-aktualita
    30. června 2024|Petr Pohůdka
    Dálniční známky v ČR a Evropě 2024

    Ve většině evropských zemí je stejně jako v ČR zpoplatněné užívání dálnic a dalších vybraných vozovek. Některé státy využívají dálniční známky, jinde funguje systém mýtného. V několika zemích mohou řidiči jezdit po dálnicích dokonce zadarmo. Jaké jsou ceny dálničních známek v Evropě, jak se dálniční známky kontrolují a kde zjistíte jejich platnost?

  • odtah-vozu
    24. května 2024|Jana Březinová
    Pojištění GAP: Co všechno kryje a komu se vyplatí?

    Jen co nový vůz opustí autosalon, jeho hodnota rychle klesá. Za rok zhruba o 10 %. Pokud dojde k totální škodě nebo krádeži, pojišťovna vám z havarijního pojištění vyplatí pouze aktuální tržní cenu vozidla. A to i přesto, že mělo najeto jen pár kilometrů. Chcete získat plnou pořizovací cenu vozu? S tím pomůže doplňkové pojištění GAP.

  • ilustrační obrázek - muž podepisuje smlouvu
    10. května 2024|Petr Pohůdka
    Novinky: 7 změn zákona v autopojištění 2024

    Rok 2024 přináší pro řidiče celou řadu změn. Řízení je nově možné již od 17 let, končí vydávání velkých technických průkazů a mění se také bodový systém či sazby pokut. Novinky se nevyhnuly ani pojištění vozidel. Jaké změny v autopojištění by vám neměly uniknout?

  • autobazar
    29. dubna 2024|Jana Březinová
    Dovoz auta z Německa: Návod krok za krokem

    Nabídka ojetých vozů v Česku se po nedostatku z minulých let opět vrátila k normálu. Hodně lidí ale přesto preferuje dovoz aut z Německa. Důvodem je širší nabídka specifických modelů, lepší technický stav a někdy i nižší cena. Jak při nákupu auta v Německu správně postupovat?

  • nabourané auto naložené na odtah
    14. února 2024|ePojisteni
    7 případů, kdy se vyplatí havarijní pojištění

    Zatímco povinnost povinného ručení určuje zákon, havarijní pojištění si řidiči sjednávají dobrovolně. Tomu odpovídá i jeho nabídka, která nepokrývá všechny skupiny řidičů. Kdy se vyplatí havarijní pojištění a co všechno kryje?