epojisteni logo
cestovni-pojisteni-extremni-sporty

Provozovat vozidlo ve špatném technickém stavu se nemusí vyplatit

30. 9. 2017
|
Délka čtení: 8 min.

Provozovat vozidlo ve špatném technickém stavu se nemusí vyplatit

Obzvláště tehdy způsobí-li majitel vozidla ve špatném technickém stavu dopravní nehodu, v jejímž důsledku byla způsobena škoda jiné či jiným osobám na jejich zdraví, životě či majetku. Pojistitel sice škodu poškozenému uhradí v plné výši, ale po viníkovi může celé vyplacené pojistné plnění požadovat zpět. V některých případech může jít i o miliony.

Na silnicích lze tu a tam potkat motorové vozidlo, jehož technický stav není dobrý už na první pohled. Přesto je jejich majitelé bez obav používají. Tito majitelé se velmi často domnívají, že s platnou technickou kontrolou a uhrazeným povinným ručením jim žádné nebezpečí nehrozí. Není to pravda, a pokud zaviní nehodu s následkem škody, může po nich pojišťovna požadovat náhradu vyplaceného pojistného plnění. V jakých případech se to může stát?

Pozor na porušení pravidel provozu na pozemních komunikací

Dle zákona jsou všichni účastníci silničního provozu povinni dodržovat základní pravidla a povinnosti. Velké množství řidičů se však domnívá, že stačí mít pojízdné vozidlo s potvrzením o technické kontrole a platné povinné ručení  (pojištění odpovědnosti za škody způsobené provozem vozidla). Podstatnou roli však hraje i aktuální technický stav vozidla.

V rámci povinného ručení je pojišťovna povinna uhradit škodu, kterou pojištěný  způsobí na majetku, zdraví či životě dalšího účastníka silničního provozu. Pokud však pojišťovna prokáže, že majitel vozidla a viník nehody porušil některou z povinností týkající se silničního provozu, má právo vyplacené pojistné  plnění požadovat zpět.

Jednou z povinností je provozování vozidla v dobrém technickém stavu. Pokud pojišťovna prokáže, že majitel vozidla způsobil nehodu ve vozidle, které svým technickém stavem či konstrukcí neodpovídá požadavkům bezpečnosti silničního provozu na pozemních komunikací, a mělo to zároveň vliv na vznik dopravní nehody, je pojištěný povinen pojišťovně vrátit pojistné plnění. To samé platí v případě, kdy je zjištěno, že vozidlu nebyla technická způsobilost k provozu vůbec schválená (nemá potvrzení o provedené technické kontrole).

Dejte stop zdražování povinného ručení

Přišlo vám oznámení od pojišťovny o zdražení vašeho povinného ručení? Žádné obavy, na novou cenu nemusíte kývnout. Smlouvu můžete jednoduše do 6 týdnů vypovědět a přejít k jiné pojišťovně. S výběrem i sjednáním vám rádi pomůžeme. Vše jednoduše z pohodlí domova.

Případy ze života a soudních síní

Někteří řidiči se domnívají, že jim se to stát nemůže. Reálné případy ze soudních síní ukazují, že opak je pravdou. Chybu musel přiznat řidič nákladního vozidla, jehož případ se dostal až k Nejvyššímu soudu. Pojišťovna po něm požadovala náhradu vyplacené škody poté, co způsobil dopravní nehodu v důsledku technické závady. K dopravní nehodě totiž došlo následkem náhlého vybočení vozidla, které bylo způsobeno zlomením a ztrátou spodní části listu nákladního vozidla v důsledku vadné levé přední listové pružiny.

Soudní jednání zpočátku pro pojištěného a viníka nehody vypadalo nadějně. Soud prvního stupně žalobu pojistitele zamítl s odůvodněním, že závada byla obtížně zjistitelná a jinak bylo vozidlo v dobrém technickém stavu. Pojistitel výsledek odmítl uznat a odvolal se k Nejvyššímu soudu, který jeho nárok po důkladném šetření uznal.

„Skutková podstata stanovená v § 10 odst. 1 písm. b) a odst. 2 písm. a) zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla tak může být naplněna nejen takovým provozováním, při němž má provozovatel (resp. osoba, které vozidlo svěří) možnost rozpoznat při zachování obvyklé opatrnosti neodpovídající technický stav, resp. plněním svých povinností při péči o vozidlo tomuto stavu předejít, ale jakýmkoliv provozováním vozidla, které svojí konstrukcí nebo technickým stavem neodpovídá požadavkům bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích, obsluhujících osob, přepravovaných osob a věcí,” bylo uvedeno v závěrečném rozsudku Nejvyššího soudu.

Srovnejte si ceny autopojištění a mějte přehled

Díky naší kalkulačce vám srovnáme nejlepší nabídky povinného ručení na trhu. Pojištění, které se vám bude zamlouvat nejvíce, vám naši specialisté pomůžou rovnou i sjednat. A to jednoduše na pár kliků.

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • 23. července 2024|Petr Pohůdka
    Parametry výpočtu ceny povinného ručení a havarijního pojištění

    Pojištění vozidla tvoří nedílnou součást výdajů spojených s jeho provozem. Povinné ručení musí mít podle zákona sjednané každý provozovatel vozidla. Havarijní pojištění sice povinné není, ale zejména u novějších a dražších vozů by mělo být samozřejmostí. Ceny pojistek se u různých vozidel a osob značně liší. Jak pojišťovny vypočítají cenu povinného ručení a havarijního pojištění?

  • havarijní pojištění bez spoluúčasti
    22. července 2024|Jana Březinová
    Připojištění k havarijnímu pojištění

    Havarijní pojištění sice není povinné, ale jeho sjednání vám zajistí komplexní ochranu vozidla i pasažérů. Obzvlášť, když si sjednáte praktická připojištění – skel, zavazadel, úrazu nebo právní ochrany. Jak přesně jednotlivá připojištění fungují?

  • dva-kluci-u-auta
    17. července 2024|Petr Pohůdka
    Krátkodobé havarijní pojištění nejen na dovolenou

    Vyrážíte na dovolenou nebo dlouhou služební cestu a rádi byste auto chránili pomocí havarijka? Pokud nestojíte o celoroční pojistku, můžete si vyřídit krátkodobé havarijní pojištění. Určitou formu ochrany vám zajistí i připojištění auta na dovolenou. V čem spočívají výhody krátkodobých pojištění a kde podobné produkty naráží na své limity?

  • blg-srt-spz
    12. července 2024|Petr Woff
    Krádeže vozidel v ČR: Statistiky a tipy pro každý kraj

    Zloději každoročně ukradnou tisíce českých aut, přičemž některé lokality a modely vyhledávají častěji než jiné. Mezi nejrizikovější oblasti patří Praha, Liberecký nebo Ústecký kraj. Nejohroženějšími značkami jsou Škoda, Volkswagen a Ford. Krádeže aut zachycujeme v regionálních, celostátních a mezinárodních statistikách, které odhalují zajímavé trendy.

  • 03. července 2024|Petr Pohůdka
    Alkohol a dovolená: Na co si dát pozor (nejen za volantem)

    Nedovedete si představit dovolenou bez sklenky místního vína nebo koktejlu na pláži? I jinak sladký nápoj vám může pořádně zhořknout, pokud zároveň dojde k pojistné události. Problémy vám nezpůsobí jen alkohol za volantem, promile v krvi uškodí také při řešení úrazů nebo poškození cizího majetku. Co byste měli vědět, než si v zahraničí objednáte první drink?

  • dalnice-aktualita
    30. června 2024|Petr Pohůdka
    Dálniční známky v ČR a Evropě 2024

    Ve většině evropských zemí je stejně jako v ČR zpoplatněné užívání dálnic a dalších vybraných vozovek. Některé státy využívají dálniční známky, jinde funguje systém mýtného. V několika zemích mohou řidiči jezdit po dálnicích dokonce zadarmo. Jaké jsou ceny dálničních známek v Evropě, jak se dálniční známky kontrolují a kde zjistíte jejich platnost?

  • odtah-vozu
    24. května 2024|Jana Březinová
    Pojištění GAP: Co všechno kryje a komu se vyplatí?

    Jen co nový vůz opustí autosalon, jeho hodnota rychle klesá. Za rok zhruba o 10 %. Pokud dojde k totální škodě nebo krádeži, pojišťovna vám z havarijního pojištění vyplatí pouze aktuální tržní cenu vozidla. A to i přesto, že mělo najeto jen pár kilometrů. Chcete získat plnou pořizovací cenu vozu? S tím pomůže doplňkové pojištění GAP.

  • ilustrační obrázek - muž podepisuje smlouvu
    10. května 2024|Petr Pohůdka
    Novinky: 7 změn zákona v autopojištění 2024

    Rok 2024 přináší pro řidiče celou řadu změn. Řízení je nově možné již od 17 let, končí vydávání velkých technických průkazů a mění se také bodový systém či sazby pokut. Novinky se nevyhnuly ani pojištění vozidel. Jaké změny v autopojištění by vám neměly uniknout?

  • autobazar
    29. dubna 2024|Jana Březinová
    Dovoz auta z Německa: Návod krok za krokem

    Nabídka ojetých vozů v Česku se po nedostatku z minulých let opět vrátila k normálu. Hodně lidí ale přesto preferuje dovoz aut z Německa. Důvodem je širší nabídka specifických modelů, lepší technický stav a někdy i nižší cena. Jak při nákupu auta v Německu správně postupovat?

  • nabourané auto naložené na odtah
    14. února 2024|ePojisteni
    7 případů, kdy se vyplatí havarijní pojištění

    Zatímco povinnost povinného ručení určuje zákon, havarijní pojištění si řidiči sjednávají dobrovolně. Tomu odpovídá i jeho nabídka, která nepokrývá všechny skupiny řidičů. Kdy se vyplatí havarijní pojištění a co všechno kryje?