epojisteni logo
blg-srt-crush

Problematika povinných zimních pneumatik

29. 9. 2011
|
Délka čtení: 8 min.

Naši zákonodárci se konečně rozhoupali a v srpnu tohoto roku schválili úpravy zákona, podle nichž jsou už zimní pneumatiky povinné. Jedná se o období od 1.listopadu do 31.března, ve kterém ale pravděpodobně nastanou dny, kdy i podle nových pravidel budou moci vyjet na silnice vozidla s pneumatikami letními. Právě to je jádrem sporů ohledně nového pravidla.

Zákon totiž říká, že zimní pneumatiky jsou povinné ve výše zmíněném období za předpokladu, že na silnici bude vrstva sněhu, či náledí a nebo lze takový stav podle vývoje počasí očekávat. Kontroverzní situace může nastat ve dvou případech - když policista, či úředník má za to, že ke zhoršení počasí dojít může, a řidič přesto vyjíždí na silnici za dobrého stavu vozovky. V takovém případě ale bude dokazování na straně zákona, nikoliv řidiče.

O mnoho horší situace může nastat, když řidič vyjede na letních pneumatikách a začne sněžit/vytvoří se námraza. V takovém okamžiku jde ale o chybu řidiče - zimy jsou u nás tak nepředvídatelným zimním obdobím, že je spíše zbožným přáním takového řidiče, aby dobré počasí a čistá/nenamrzlá vozovka vydržely delší časový úsek.

Jaké jsou tedy rady odborníků? Nemusíte přezouvat hned 1.listopadu, ale určitě přezujte v době, kdy teplota dlouhodobě poklesne pod 7 stupňů celsia. Značí to, že může kdykoliv padnout pod nulu, že ráno může být vozovka namrzlá a hlavně nedělají ani takto nízké teploty dobře letním pneumatikám, na což se často zapomíná. Směs letních pneumatik nefunguje za nižších teplot korektně.

Dejte stop zdražování povinného ručení

Přišlo vám oznámení od pojišťovny o zdražení vašeho povinného ručení? Žádné obavy, na novou cenu nemusíte kývnout. Smlouvu můžete jednoduše do 6 týdnů vypovědět a přejít k jiné pojišťovně. S výběrem i sjednáním vám rádi pomůžeme. Vše jednoduše z pohodlí domova.

Pojistné plnění a praktická stránka nedostatečné výbavy

Pokud už se řidič proviní, tak ho čeká hned několik možných trestů. Zimní pneumatiky jsou povinné na všech čtyřech kolech s hloubkou dezénu minimálně 4 milimetry, což je třeba také zmínit, a pokud to nedodržíme a policie nás přistihne, čeká nás pokuta 2500Kč.

To ale není nic proti tomu, když způsobíme s nevhodně zvolenými letními gumami dopravní nehodu. V takovém případě může pojišťovna rozhodnout o krácení  pojistného  plnění z havarijního pojištění - toto však není novinka a platilo to i v době, kdy neexistovala celoplošná povinnost přezouvat. V případě povinného ručení  ke krácení nedochází.

Nepanikařme, ale rozumně zvolme dobu, kdy přezujeme na zimní pneumatiky. Ne snad kvůli zákonu, ale kvůli bezpečnosti, která je na letních pneumatikách po většinu zimy naprosto nedostatečná a jde o čirý hazard s životy našimi i s životy ostatních účastníků silničního provozu.

Nepodceňujte havarijní pojištění

I ti nejlepší řidiči se někdy mohou dostat do potíží. Naštěstí havarijní pojištění vám pomůže s vyrovnáním škod i na vašem vozidle. Sjednejte si jej dříve, než bude pozdě. Pomůžeme vám s výběrem i sjednáním.

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • odtah-vozu
    24. května 2024|Jana Březinová
    Pojištění GAP: Co všechno kryje a komu se vyplatí?

    Jen co nový vůz opustí autosalon, jeho hodnota rychle klesá. Za rok zhruba o 10 %. Pokud dojde k totální škodě nebo krádeži, pojišťovna vám z havarijního pojištění vyplatí pouze aktuální tržní cenu vozidla. A to i přesto, že mělo najeto jen pár kilometrů. Chcete získat plnou pořizovací cenu vozu? S tím pomůže doplňkové pojištění GAP.

  • ilustrační obrázek - muž podepisuje smlouvu
    10. května 2024|Petr Pohůdka
    Novinky: 7 změn zákona v autopojištění 2024

    Rok 2024 přináší pro řidiče celou řadu změn. Řízení je nově možné již od 17 let, končí vydávání velkých technických průkazů a mění se také bodový systém či sazby pokut. Novinky se nevyhnuly ani pojištění vozidel. Jaké změny v autopojištění by vám neměly uniknout?

  • autobazar
    29. dubna 2024|Jana Březinová
    Dovoz auta z Německa: Návod krok za krokem

    Nabídka ojetých vozů v Česku se po nedostatku z minulých let opět vrátila k normálu. Hodně lidí ale přesto preferuje dovoz aut z Německa. Důvodem je širší nabídka specifických modelů, lepší technický stav a někdy i nižší cena. Jak při nákupu auta v Německu správně postupovat?

  • nabourané auto naložené na odtah
    14. února 2024|Monika Šaríková
    4 důvody, proč se vyplatí mít havarijní pojištění

    Na rozdíl od povinného ručení není havarijní pojištění povinné ze zákona. Ve snaze snížit náklady na provoz vozidla jej zhruba dvě třetiny řidičů opomíjí. Neuvědomují si, že se jim ježdění bez kompletního pojištění může naopak prodražit. Stačí jedna větší oprava nebo několik menších.

  • policejni-kontrola-dva
    17. června 2023|Monika Šaríková
    Co je bodový systém a jak funguje?

    Poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel.

  • kladivko-modely-auticek-nehoda
    27. ledna 2023|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nepojištění vozidla hrozí?

  • 28. prosince 2022|ePojisteni
    Bude Evropská unie tolerovat propadlé řidičáky a STK?

    Ministerstvo dopravy uvedlo, že platnost řidičských průkazů a STK končících v období mezi 1. únorem a 31. srpnem 2020 bude prodloužena o sedm měsíců. Řidiči, kterých se tato zpráva týká, mohou po tuto dobu jezdit s propadlými doklady. Toto nařízení by mělo údajně platit v rámci celé EU. Podle redakce iROZHLAS to však není tak úplně jednoznačné.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Havárie v zahraničí. Jak postupovat v různých státech Evropy

    Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Počet nehod, od kterých ujedou viníci, roste

    Ujet z místa nehody je nezákonné. Nejhorší je však opustit místo vážné dopravní nehody a neposkytnout nebo nezavolat první pomoc poškozeným osobám. Ti mohou kvůli neposkytnuté včasné pomoci i zemřít. Bohužel se nejedná o výjimečné chování. Podle statistik ujede viník v průměru od každé 6 nehody.

  • praskle-celni-sklo
    Zdražení cen povinného ručení pokračuje. Můžou za něj dražší díly i energie

    Na řidiče se řítí další zdražování. Podle prognóz analytiků i zástupců pojišťoven ho pocítí mnohem důrazněji než v předchozích měsících. Důvodem je nejen rostoucí cena práce a materiálu v servisech, ale také vyšší škoda v případě nehody, která se musí zákonitě promítnout do cen povinného i havarijního pojištění.