epojisteni logo
pneumatiky-celorocni-pneumatiky

Celoroční pneumatiky: Výhody, nevýhody i správná péče

28. 9. 2019
|
Délka čtení: 8 min.

V České republice se v průběhu roku mění povětrnostní podmínky. Zatímco v létě teploty šplhají i přes 30 stupňů, v zimě klesají hluboko pod bod mrazu. Stejně jako člověk nosí odlišnou obuv v létě a zimě, i auta vyžadují odlišné “obutí”. Většina motoristů vzorně střídá letní a zimní pneu, jednodušší možnost nabízí celoroční pneumatiky.

Přezouvání pneumatiky dvakrát do roka nepatří zrovna k oblíbeným činnostem motoristů. Stojí to nejen čas, ale zejména peníze. Navíc musí řešit, kde druhou sadu pneumatik na těch pár měsíců uskladní. Proto se poměrně velká část motoristů uchyluje k alternativě v podobě celoročních pneumatik. 

Letní versus zimní pneu

V čem vůbec spočívá rozdíl mezi letními a zimními pneu a proč by se měly střídat? Rozdílné jsou 3 kritéria - struktura, hloubka dezénu a složení. 

Letní pneumatiky jsou tvrdší, obsahují méně kaučuku, mají nižší hloubku dezénu a navrch proužky minimalizující tzv. aquaplaning. Jsou dělané tak, aby se lépe přizpůsobily vyšším teplotám od 7 stupňů nad nulou a výše a držely dobře i na mokré vozovce za deště. Za nižších teploty však tvrdnou, hůře držší na sněhu a ledu a mají delší brzdnou dráhu.

Naproti tomu zimní pneumatiky obsahují více kaučuku a jsou měkčí a pružnější. Zimní pneumatiky jsou přilnavější, lépe drží na zasněžené a zamrzlé ploše a díky drobným drážkám dobře odvádí vodu i sníh. Díky hlubšímu dezénu, který by měl být dle zákona nejméně 4 mm, drží dobře na sněhu.

Dejte stop zdražování povinného ručení

Přišlo vám oznámení od pojišťovny o zdražení vašeho povinného ručení? Žádné obavy, na novou cenu nemusíte kývnout. Smlouvu můžete jednoduše do 6 týdnů vypovědět a přejít k jiné pojišťovně. S výběrem i sjednáním vám rádi pomůžeme. Vše jednoduše z pohodlí domova.

Celoroční pneumatiky nabízí polovičaté řešení

Někteří motoristé se výměnou pneumatik nechtějí zabývat, a proto raději sáhnou po celoroční variantě. Celoroční pneumatiky však nejsou ideální volbou pro každého. Jejich hlavní a jedinou výhodou je to, že motoristům odpadne nutnost každoroční výměny. 

Jenomže je třeba počítat s tím, že to nejsou ani letní, ani zimní pneumatiky. Je to prostě pouhý kompromis a tomu odpovídají vlastnosti celoročních pneumatik. Většina odborníků a servisů proto raději vidí průměrné letní nebo zimní pneu než sebelepší celoroční pneumatiky. 

Celoroční pneumatiky jsou vhodné pouze pro motoristy, kteří jezdí relativně málo a v pohybují se hlavně v oblastech, kde jsou menší výkyvy počasí. To platí například pro oblasti v nižších nadmořských výškách, kde je i během zimy daleko tepleji a riziko napadnutí sněhové pokrývky nebo vzniku namrzlého povrchu je výrazně nižší. 

Kdo by se měl celoročním pneumatikám vyhnout

Naopak motoristé, kteří řídí denně a pohybují se v různých nadmořských výškách, by se měli celoročním pneumatikám vyhýbat velkým obloukem. Platí to zejména pro motoristy, kteří se pohybují na dálnicích a často vyráží do horského prostředí, kde je sníh a náledí přece jenom přirozenějším jevem. Za těchto podmínek jsou celoroční pneumatiky absolutně nedostačující.

Jak uskladnit pneumatiky

Pokud patříte do skupiny zodpovědných řidičů, kteří rok co rok mění letní pneu za zimní a naopak, pak byste měli vědět, že správným uskladněním ovlivníte životnost pneu.

Aby vaše pneumatiky vydržely co nejdéle ve skvělém stavu, hlídejte si správné nahuštění (tlak v pneumatice) a čas od času nechte v servisu seřídit geometrii kol, aby se všechny čtyři pneumatiky opotřebovávaly stejně. Smysl má také nechat občas přehodit pneumatiky, čímž se docílí toho, že se budou sjíždět stejně. Důležité je také správné skladování pneumatik na chladném a suchém místě.

Pneumatikám rovněž nesvědčí neopatrná a agresivní jízda, časté překračování rychlostních limitů a váhových limitů uvedených na pneumatikách, prudké brždění, bezohledné přejíždění překážek či obrubníků na silnici. Chcete-li, aby vám pneumatiky vydržely celkový nájezd až 100 000 kilometrů, jezděte šetrně, plynule a opatrně.

Nepodceňujte havarijní pojištění

I ti nejlepší řidiči se někdy mohou dostat do potíží. Naštěstí havarijní pojištění vám pomůže s vyrovnáním škod i na vašem vozidle. Sjednejte si jej dříve, než bude pozdě. Pomůžeme vám s výběrem i sjednáním.

Sdílet článek

Související články

  • autonehoda v zahraničí
    09. října 2024|Jana Březinová
    Pojistná událost v zahraničí: Jak správně postupovat

    Cestování do zahraničí přináší úžasné zážitky, ale občas i nečekané problémy. Ať se jedná o úraz, krádež nebo dopravní nehodu, zachrání vás vhodné pojištění. Ale jak správně postupovat při pojistné události, aby vám pojišťovna peníze vyplatila?

  • 30. září 2024|Jana Březinová
    7 užitečných tipů, jak ušetřit na havarijním pojištění

    Nikdy nevíte, kdy může dojít k nečekané události – nehodě, živelné pohromě nebo krádeži. Havarijní pojištění vám v takových situacích dokáže ušetřit i stovky tisíc korun za opravy. Není to ale levná záležitost, obzvlášť u dražších vozů. Proto se vyplatí vědět, jak na havarijním pojištění ušetřit.

  • ilustrační obrázek - muž podepisuje smlouvu
    16. září 2024|Petr Pohůdka
    Změny v autopojištění 2024: Platba ihned a další novinky v zákoně

    Rok 2024 přináší pro řidiče celou řadu změn. Další nastávají od 1. října 2024. Řidiči musí zaplatit povinné ručení hned při sjednání, aby bylo platné. Na cestách po ČR už ale nemusí vozit zelenou kartu. Jaké další změny v autopojištění by vám neměly uniknout?

  • 05. září 2024|Jana Březinová
    Kdy vám může policie zabavit řidičský průkaz okamžitě

    Každý řidič by měl znát nejen pravidla silničního provozu, ale i možné důsledky jejich porušení. Jedním z nejzávažnějších trestů je okamžité zabavení řidičského průkazu. Podívejte se na situace, kdy k němu může dojít a jak následně postupovat.

  • 21. srpna 2024|Jana Březinová
    Vyplatí se havarijní pojištění u ojetého vozidla?

    V ČR má havarijní pojištění zhruba třetina řidičů, a to hlavně na nová vozidla. Ostatním se zdá pojištění zbytečně drahé, nebo si myslí, že ho pojišťovny na ojetiny ani nenabízí. To ale není tak docela pravda. Kdy o havarijním pojištění na ojeté auto uvažovat?

  • autonehoda-rozcileny-muz-ukazuje-ulomeny-kus-auta-zene
    06. srpna 2024|Jana Březinová
    Jak nejlépe pojistit firemní vozidla

    Máte ve firmě několik vozidel? Na jejich pojištění výrazně ušetříte, když si sjednáte flotilové pojištění. Jak přesně funguje a co ovlivňuje jeho cenu?

  • spolujizda
    01. srpna 2024|Jana Březinová
    Havarijní pojištění a pojistné podmínky – na co si dát pozor

    Než si sjednáte havarijní pojištění, měli byste si důkladně přečíst pojistné podmínky. Jinak můžete být zklamání, že pojišťovna nezaplatila všechny škody podle vašich očekávání. V čem bývá nejčastěji háček?

  • zena-prace-notebook-postel
    31. července 2024|Jana Březinová
    Ušetřete aktualizací havarijního pojištění

    Pravidelná aktualizace havarijního pojištění vám může ušetřit nejen peníze, ale i starosti v případě nehody. Pojďme se podívat na to, jak často byste měli své havarijní pojištění aktualizovat a na co se při tom zaměřit.

  • modré autíčko jedoucí dolů po mincích
    29. července 2024|Jana Březinová
    Jak získat slevy na havarijní pojištění

    Existuje několik způsobů, jak ušetřit na havarijním pojištění – nadstandardní zabezpečení vozu, kombinace několika pojištění nebo nižší roční nájezd. Zjistěte všechny možnosti a uspořte tisíce korun ročně.

  • 23. července 2024|Petr Pohůdka
    Parametry výpočtu ceny povinného ručení a havarijního pojištění

    Pojištění vozidla tvoří nedílnou součást výdajů spojených s jeho provozem. Povinné ručení musí mít podle zákona sjednané každý provozovatel vozidla. Havarijní pojištění sice povinné není, ale zejména u novějších a dražších vozů by mělo být samozřejmostí. Ceny pojistek se u různých vozidel a osob značně liší. Jak pojišťovny vypočítají cenu povinného ručení a havarijního pojištění?