epojisteni logo
blg-srt-driver

Nejčastější příčina dopravních nehod v ČR? Nepřiměřená rychlost

Nejčastější příčina dopravních nehod v ČR? Nepřiměřená rychlost

Havarijní pojištění je příliš drahé a nevyplatí se. Nemá smysl havarijně pojišťovat staré auto. To jsou nejčastější dva argumenty řidičů, proč neutrácet za havarijko. Na jednu stranu mají pravdu. Havarijní pojištění opravdu něco stojí. Jeho význam si motoristé uvědomí v momentě, kdy musí ze svého uhradit škodu, kterou nekryje povinné ručení.

Češi vnímají maximální povolenou rychlost značně lehkomyslně. Více než 86 % českých řidičů přiznává pravidelné porušování nejvyšší dovolené rychlosti až o 10 km/h. 66 % řidičů jezdí dokonce mnohem rychleji a to nejen mimo obce.

V roce 2016 bylo porušení maximální povolené rychlosti třetí nejčastější příčinou všech dopravních nehod. Celkem se jednalo o 14 283 nehod, při kterých zemřelo 195 osob a zraněno bylo 7 347. Nejčastějším místem jsou úseky mimo obce, na kterých čeští řidiči porušují rychlost nejčastěji. Nejvíce rizikovými místy jsou zatáčky a jejich okolí.

Dejte stop zdražování povinného ručení

Přišlo vám oznámení od pojišťovny o zdražení vašeho povinného ručení? Žádné obavy, na novou cenu nemusíte kývnout. Smlouvu můžete jednoduše do 6 týdnů vypovědět a přejít k jiné pojišťovně. S výběrem i sjednáním vám rádi pomůžeme. Vše jednoduše z pohodlí domova.

Nepřiměřená rychlost ohrožuje také chodce

Silniční provoz ohrožuje nejen posádky v automobilech a motocyklech, ale také chodce či cyklisty. Nejenže se mohou stát obětmi nehody, ale dokonce ji mohou i zavinit. V roce 2016 čísla hovoří o 122 nehodách, které zavinili chodci. Stačí se špatně rozhlédnout nebo neodhadnout vzdálenost a tragédie je na světě. Nebývá to však striktně jejich chyba.

Bohužel jsou to především řidiči motorových vozidel, kteří porušováním rychlosti ohrožují celé své okolí. Chodec, který se rozhodne například přejít silnici, počítá s určitou rychlostí vozidla. Pokud jede řidič výrazně rychleji, ocitne se chodec v nevýhodné situaci a přes veškerou opatrnost může dojít k nehodě s tragickými následky.

Vysoká rychlost negativně ovlivňuje reakce řidiči

Řidiči běžně porušující povolenou rychlost si často neuvědomují, že ovlivněny jsou jejich pohotové reakce. Čím rychleji jede, tím spíše nedokáže dostatečně rychle zabrzdit a zabránit tak srážce. To platí zejména v případě omezené rychlosti ve městech, obcích a na vybraných úsecích. Srážku při rychlosti 30 km/h přežije 97 % chodců, při rychlosti 60 km/h už jen pouhých 10 %. I z tohoto důvodu je stále častější omezování rychlosti na 30 km/h v obytných zónách.

Nebezpečí rychlé jízdy není pouze o konečném čísle na tachometru, ale závisí také na dalších kritériích jako aktuální stav vozovky, technický stav vozidla, hustota provozu, povětrnostní podmínky apod. Řidiči velice často překračují nejvyšší povolenou rychlost za špatné viditelnosti a dokonce se nebojí předjíždět v zatáčkách a na plné čáře! Při rychlosti 60 km/h a více za deště může řidiče lehce potkat aquaplanning, při kterém je vozidlo zcela neovladatelné.

Dodržovat rychlost je normální

Stanovení maximální rychlosti a její omezení na určitých úsecích má své důvody, které si nevymyslel znuděný úředník při obědové pauze. Mají své důvody a také proto jsou stanovené zákonem. S ohledem na bezpečnost svoji i ostatních účastníků by mělo být normální její dodržování a to zejména za zhoršených klimatických podmínek. Problematická však může být i příliš pomalá jízda. Například na dálnici, kde se běžně jezdí 130 km/h, nemá co dělat vozidla jedoucí rychlostí 60 km/h.

Srovnejte si ceny autopojištění a mějte přehled

Díky naší kalkulačce vám srovnáme nejlepší nabídky povinného ručení na trhu. Pojištění, které se vám bude zamlouvat nejvíce, vám naši specialisté pomůžou rovnou i sjednat. A to jednoduše na pár kliků.

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • odtah-vozu
    24. května 2024|Jana Březinová
    Pojištění GAP: Co všechno kryje a komu se vyplatí?

    Jen co nový vůz opustí autosalon, jeho hodnota rychle klesá. Za rok zhruba o 10 %. Pokud dojde k totální škodě nebo krádeži, pojišťovna vám z havarijního pojištění vyplatí pouze aktuální tržní cenu vozidla. A to i přesto, že mělo najeto jen pár kilometrů. Chcete získat plnou pořizovací cenu vozu? S tím pomůže doplňkové pojištění GAP.

  • ilustrační obrázek - muž podepisuje smlouvu
    10. května 2024|Petr Pohůdka
    Novinky: 7 změn zákona v autopojištění 2024

    Rok 2024 přináší pro řidiče celou řadu změn. Řízení je nově možné již od 17 let, končí vydávání velkých technických průkazů a mění se také bodový systém či sazby pokut. Novinky se nevyhnuly ani pojištění vozidel. Jaké změny v autopojištění by vám neměly uniknout?

  • autobazar
    29. dubna 2024|Jana Březinová
    Dovoz auta z Německa: Návod krok za krokem

    Nabídka ojetých vozů v Česku se po nedostatku z minulých let opět vrátila k normálu. Hodně lidí ale přesto preferuje dovoz aut z Německa. Důvodem je širší nabídka specifických modelů, lepší technický stav a někdy i nižší cena. Jak při nákupu auta v Německu správně postupovat?

  • nabourané auto naložené na odtah
    14. února 2024|Monika Šaríková
    4 důvody, proč se vyplatí mít havarijní pojištění

    Na rozdíl od povinného ručení není havarijní pojištění povinné ze zákona. Ve snaze snížit náklady na provoz vozidla jej zhruba dvě třetiny řidičů opomíjí. Neuvědomují si, že se jim ježdění bez kompletního pojištění může naopak prodražit. Stačí jedna větší oprava nebo několik menších.

  • policejni-kontrola-dva
    17. června 2023|Monika Šaríková
    Co je bodový systém a jak funguje?

    Poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel.

  • kladivko-modely-auticek-nehoda
    27. ledna 2023|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nepojištění vozidla hrozí?

  • 28. prosince 2022|ePojisteni
    Bude Evropská unie tolerovat propadlé řidičáky a STK?

    Ministerstvo dopravy uvedlo, že platnost řidičských průkazů a STK končících v období mezi 1. únorem a 31. srpnem 2020 bude prodloužena o sedm měsíců. Řidiči, kterých se tato zpráva týká, mohou po tuto dobu jezdit s propadlými doklady. Toto nařízení by mělo údajně platit v rámci celé EU. Podle redakce iROZHLAS to však není tak úplně jednoznačné.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Havárie v zahraničí. Jak postupovat v různých státech Evropy

    Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Počet nehod, od kterých ujedou viníci, roste

    Ujet z místa nehody je nezákonné. Nejhorší je však opustit místo vážné dopravní nehody a neposkytnout nebo nezavolat první pomoc poškozeným osobám. Ti mohou kvůli neposkytnuté včasné pomoci i zemřít. Bohužel se nejedná o výjimečné chování. Podle statistik ujede viník v průměru od každé 6 nehody.

  • praskle-celni-sklo
    Zdražení cen povinného ručení pokračuje. Můžou za něj dražší díly i energie

    Na řidiče se řítí další zdražování. Podle prognóz analytiků i zástupců pojišťoven ho pocítí mnohem důrazněji než v předchozích měsících. Důvodem je nejen rostoucí cena práce a materiálu v servisech, ale také vyšší škoda v případě nehody, která se musí zákonitě promítnout do cen povinného i havarijního pojištění.