epojisteni logo
autobazar

Koupě nového auta: Na co si dát pozor při nákupu v autobazaru

22. 2. 2017
|
Délka čtení: 7 min.

Koupě nového auta: Na co si dát pozor při nákupu v autobazaru

Když si kupujete nové vozidlo, získáte dosud nepoužité auto s několikaletou zárukou. Výrobce automobilu po tuto dobu zodpovídá za vzniklé vady. To však neplatí u staršího a ojetého vozidla. Pokud odhalíte vadu až po koupi, nikdo vám peníze nevrátí. Stavu vybraného ojetého vozidla se vyplatí věnovat více pozornosti. Ještě lepší je přizvat si zkušeného technika.

Lidé si ojetý automobil kupují z jednoho prostého důvodu. Nemají dostatek financí na nový. Navíc ojetý vůz v dobrém stavu může bez problémů sloužit ještě řadu let. Bohužel řada kupujících narazí, vybere si špatný vůz a následující roky peníze “investuje” do jeho oprav. Tomu lze předejít. Odhalit rizikový vůz již při koupi není tak složité.

Kontrola technického stavu vozidla

Mnoho lidí nakráčí do autobazarů s tím, že chtějí koupit auto. Nerozumí jim přitom ani za mák. Dobrý obchodník si toho okamžitě všimne a do hlavy kupujícího “naleje” pár moudrostí. V okamžiku koupě jsou spokojeni oba. Jisté však je, že kupujícího spokojenost s největší pravděpodobností brzy přejde. Pokud vozidlům nerozumíte ani trochu, neváhejte sebou vzít vlastního automechanika.

Automechanik si vozidlo důkladně prohlédne a odhalí případné nedostatky. První fází bývá důsledná kontrola technického stavu vozidla. V této fázi se zaměřte na:

• stav laku - barva, odstín, poškození, různé odstíny barvy • originální spoje a tmelení karosérie - žádné nepravidelnosti a hrbolky • interiér - potahy, opotřebení volantu, pedálů, spojek a dalších součástí • elektrické součástí • airbagy • pneumatiky, nápravy • stav motoru • výfukový systém • brzdy, tlumiče • podvozek

Zásadní nedostatky může zkušený automechanik odhalit také při zkušební jízdě pouhým sluchem. Nenápadný zvuk může být zárodkem velkých a hlavně drahých problémů. Při jízdě si také kupující otestuje kvalitu řízení, brzd apod. Jakmile něco nefunguje tak, jak by mělo, ruce rychle pryč.

Původ a historie vozidla

Před podpisem kupní smlouvy si důkladně ověřte, odkud vybrané vozidlo pochází, a zda souhlasí všechny uvedené informace. Mezi nejčastější nešvary českých autobazarů patří omlazování vozidel, stáčení tachometru, prodej kradených vozidel či zatajení havárie a případných oprav.

Skutečný rok výroby není uváděný v technickém průkazu. Cena vozidla se často stanovuje podle data první registrace, která se falšuje. Za zdánlivě mladší vůz tak kupující zaplatí více peněz. To samé platí pro stáčení tachometru.

Nepříjemná situace nastává při koupi kradeného vozidla. V Česku lze výrobní číslo projet v rámci Shengenského informačního systému (SIS). I při sebemenším podezření platí - nekupovat. Pokud policie ukradené vozidlo odhalí, je novému majiteli okamžitě zabaveno, a to bez nároku na náhradu! Původ vozidla dokáže prověřit specializovaná společnost. Investice se v takovém případě určitě vyplatí.

Nezapomeňte na pojištění

V České republice, stejně jako ve většině evropských zemí, je zákonem nařízené pojištění odpovědnosti za škody způsobené provozem motorového vozidla neboli výše uvedené povinné ručení. V případě nákupu ojetého vozidla si můžete pojištění sjednat sami. Tuto službu vám nabídnou i v autobazaru. V takovém případě si však ověřte, že cena pojištění není přehnaně vysoká. Pokud ano, sjednejte se pojištění raději jinde.

Pojištění vozu si můžete snadno vypočítat na portálu ePojisteni.cz a případně využít i možnost bezplatného poradenství.

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • odtah-vozu
    24. května 2024|Jana Březinová
    Pojištění GAP: Co všechno kryje a komu se vyplatí?

    Jen co nový vůz opustí autosalon, jeho hodnota rychle klesá. Za rok zhruba o 10 %. Pokud dojde k totální škodě nebo krádeži, pojišťovna vám z havarijního pojištění vyplatí pouze aktuální tržní cenu vozidla. A to i přesto, že mělo najeto jen pár kilometrů. Chcete získat plnou pořizovací cenu vozu? S tím pomůže doplňkové pojištění GAP.

  • ilustrační obrázek - muž podepisuje smlouvu
    10. května 2024|Petr Pohůdka
    Novinky: 7 změn zákona v autopojištění 2024

    Rok 2024 přináší pro řidiče celou řadu změn. Řízení je nově možné již od 17 let, končí vydávání velkých technických průkazů a mění se také bodový systém či sazby pokut. Novinky se nevyhnuly ani pojištění vozidel. Jaké změny v autopojištění by vám neměly uniknout?

  • autobazar
    29. dubna 2024|Jana Březinová
    Dovoz auta z Německa: Návod krok za krokem

    Nabídka ojetých vozů v Česku se po nedostatku z minulých let opět vrátila k normálu. Hodně lidí ale přesto preferuje dovoz aut z Německa. Důvodem je širší nabídka specifických modelů, lepší technický stav a někdy i nižší cena. Jak při nákupu auta v Německu správně postupovat?

  • nabourané auto naložené na odtah
    14. února 2024|Monika Šaríková
    4 důvody, proč se vyplatí mít havarijní pojištění

    Na rozdíl od povinného ručení není havarijní pojištění povinné ze zákona. Ve snaze snížit náklady na provoz vozidla jej zhruba dvě třetiny řidičů opomíjí. Neuvědomují si, že se jim ježdění bez kompletního pojištění může naopak prodražit. Stačí jedna větší oprava nebo několik menších.

  • policejni-kontrola-dva
    17. června 2023|Monika Šaríková
    Co je bodový systém a jak funguje?

    Poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel.

  • kladivko-modely-auticek-nehoda
    27. ledna 2023|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nepojištění vozidla hrozí?

  • 28. prosince 2022|ePojisteni
    Bude Evropská unie tolerovat propadlé řidičáky a STK?

    Ministerstvo dopravy uvedlo, že platnost řidičských průkazů a STK končících v období mezi 1. únorem a 31. srpnem 2020 bude prodloužena o sedm měsíců. Řidiči, kterých se tato zpráva týká, mohou po tuto dobu jezdit s propadlými doklady. Toto nařízení by mělo údajně platit v rámci celé EU. Podle redakce iROZHLAS to však není tak úplně jednoznačné.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Havárie v zahraničí. Jak postupovat v různých státech Evropy

    Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Počet nehod, od kterých ujedou viníci, roste

    Ujet z místa nehody je nezákonné. Nejhorší je však opustit místo vážné dopravní nehody a neposkytnout nebo nezavolat první pomoc poškozeným osobám. Ti mohou kvůli neposkytnuté včasné pomoci i zemřít. Bohužel se nejedná o výjimečné chování. Podle statistik ujede viník v průměru od každé 6 nehody.

  • praskle-celni-sklo
    Zdražení cen povinného ručení pokračuje. Můžou za něj dražší díly i energie

    Na řidiče se řítí další zdražování. Podle prognóz analytiků i zástupců pojišťoven ho pocítí mnohem důrazněji než v předchozích měsících. Důvodem je nejen rostoucí cena práce a materiálu v servisech, ale také vyšší škoda v případě nehody, která se musí zákonitě promítnout do cen povinného i havarijního pojištění.