epojisteni logo
blg-srt-benzin

Díra na silnici a rozbité auto. Víte, jak získat náhradu?

21. 6. 2017
|
Délka čtení: 8 min.

Díra na silnici a rozbité auto. Víte, jak získat náhradu?

České silnice jsou bohužel známy ne zrovna “jednolitým” vzhledem. Na mnoha místech jsou silnice silně záplatované a neobvyklé nejsou ani různě velké díry. Některou projedete, aniž byste ji zaregistrovali, jiná vám rovnou poškodí auto a způsobí pořádné problémy. Kdo vám škodu zaplatí? A zaplatí vám ji vůbec někdo?

Řidiči, kteří za volant usedají den co den, by mohli vyprávět. Zejména silnice nižších tříd bývají v hrozivém stavu. Výjimkou ale nejsou ani silnice první třídy a dálnice. Česko má v tomto směru značné mezery, ironicky by se dalo říci díry. Poškozené silnice a především zmiňované díry však můžou způsobit škodu na pneumatice, ráfku a v horším případě i zavěšení. Má řidič v takové situaci šanci získat náhradu škody?

Máte havarijní pojistku? Uplatněte ji

Je dobré být na takové situace připravený. Obzvláště tehdy, když se nejedná o neobvyklou věc. Pro tyto a další případy se vyplatí mít sjednané dobré havarijní pojištění. Škodu bez problémů zaplatí pojišťovna a případ je uzavřen. Jediné, co vás bude mrzet, je zaplacená spoluúčast. Samozřejmě je nutné pojišťovně pojistnou událost  nahlásit a dodat všechny podklady včetně fotodokumentace pořízené na místě. Nezapomeňte vyfotit jako škody na autě, tak i onu díru.

Horší situace nastává, nemáte-li uzavřené havarijní pojištění. V tomto případě se nabízí jiné řešení a to vymáhat náhradu škody přímo po majiteli komunikace. Toto právo mají samozřejmě všichni, a pokud nechcete “plýtvat” havarijním pojištění a máte na boj s úřady čas a nervy, jděte do toho. Ono, čím více lidí se do tohoto boje vrhne, tím spíše vyhrají a šanci budou mít i ostatní. A možná to zvýší i šanci na lepší silnice v každém kraji.

Vybojujte si náhradu škody od majitele komunikace

Za každou silnici, její provoz a stav je někdo zodpovědný. To znamená, že je povinný zaplatit škodu každému, komu vznikne škoda na jeho majetku v důsledku špatného stavu silnice. Pokud tedy o špatném stavu motoristy neinformuje předem pomocí vhodné dopravní značky. V takovém případě je motorista povinen přizpůsobit styl jízdy aktuálnímu stavu vozovky. Bohužel je to také nejlevnější způsob, jak “vyřešit” problém se silnicí bez velkých výdajů.

Došlo-li k nehodě a příslušná značka nikde, budete potřebovat důkazy a nejlépe svědky. Vyplatí se také zavolat policii a vyžádat si písemný protokol. Potřebná je důkladná fotodokumentace rozbité vozovky i poškozeného vozidla. Hodí se také nezávislý svědek, který vaše slova potvrdí. Majitelé komunikace se brání a případ velmi často končí u soudu. Zde pak bude záležet na vašich důkazních materiálech.

Smůlu budete mít nejen v případě, kdy je díra řádně označená, ale také u čerstvého poškození silnice. Pokud tedy majitel prokáže, že poškození vozovky nemohl zabránit, ani na ní upozornit, byli jste ve špatnou chvíli na špatném místě. V takovém případě vám nepomůžou ani fotky, ani nezávislý svědek, ani dobrý právník.

Nepodceňujte havarijní pojištění

I ti nejlepší řidiči se někdy mohou dostat do potíží. Naštěstí havarijní pojištění vám pomůže s vyrovnáním škod i na vašem vozidle. Sjednejte si jej dříve, než bude pozdě. Pomůžeme vám s výběrem i sjednáním.

Monika ŠaríkováVíce článků autora

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • odtah-vozu
    24. května 2024|Jana Březinová
    Pojištění GAP: Co všechno kryje a komu se vyplatí?

    Jen co nový vůz opustí autosalon, jeho hodnota rychle klesá. Za rok zhruba o 10 %. Pokud dojde k totální škodě nebo krádeži, pojišťovna vám z havarijního pojištění vyplatí pouze aktuální tržní cenu vozidla. A to i přesto, že mělo najeto jen pár kilometrů. Chcete získat plnou pořizovací cenu vozu? S tím pomůže doplňkové pojištění GAP.

  • ilustrační obrázek - muž podepisuje smlouvu
    10. května 2024|Petr Pohůdka
    Novinky: 7 změn zákona v autopojištění 2024

    Rok 2024 přináší pro řidiče celou řadu změn. Řízení je nově možné již od 17 let, končí vydávání velkých technických průkazů a mění se také bodový systém či sazby pokut. Novinky se nevyhnuly ani pojištění vozidel. Jaké změny v autopojištění by vám neměly uniknout?

  • autobazar
    29. dubna 2024|Jana Březinová
    Dovoz auta z Německa: Návod krok za krokem

    Nabídka ojetých vozů v Česku se po nedostatku z minulých let opět vrátila k normálu. Hodně lidí ale přesto preferuje dovoz aut z Německa. Důvodem je širší nabídka specifických modelů, lepší technický stav a někdy i nižší cena. Jak při nákupu auta v Německu správně postupovat?

  • nabourané auto naložené na odtah
    14. února 2024|Monika Šaríková
    4 důvody, proč se vyplatí mít havarijní pojištění

    Na rozdíl od povinného ručení není havarijní pojištění povinné ze zákona. Ve snaze snížit náklady na provoz vozidla jej zhruba dvě třetiny řidičů opomíjí. Neuvědomují si, že se jim ježdění bez kompletního pojištění může naopak prodražit. Stačí jedna větší oprava nebo několik menších.

  • policejni-kontrola-dva
    17. června 2023|Monika Šaríková
    Co je bodový systém a jak funguje?

    Poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel.

  • kladivko-modely-auticek-nehoda
    27. ledna 2023|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nepojištění vozidla hrozí?

  • 28. prosince 2022|ePojisteni
    Bude Evropská unie tolerovat propadlé řidičáky a STK?

    Ministerstvo dopravy uvedlo, že platnost řidičských průkazů a STK končících v období mezi 1. únorem a 31. srpnem 2020 bude prodloužena o sedm měsíců. Řidiči, kterých se tato zpráva týká, mohou po tuto dobu jezdit s propadlými doklady. Toto nařízení by mělo údajně platit v rámci celé EU. Podle redakce iROZHLAS to však není tak úplně jednoznačné.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Havárie v zahraničí. Jak postupovat v různých státech Evropy

    Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.

  • 11. července 2022|ePojisteni
    BESIP trvá na nulové toleranci. Alkohol za volant prostě nepatří

    Roky se diskutuje o uvolnění nulové tolerance alkoholu u řidičů podobně, jako je tomu ve vybraných evropských státech. SO BESIP jde tvrdě proti a na pomoc si bere nepříznivé policejní statistiky. Ty potvrzují, že počty smrtelných nehod zaviněných pod vlivem alkoholu rostou.

  • zena-oprena-o-nabijici-se-elektromobil
    15. června 2022|Marek Drahorád
    Konec spalovacích motorů. Kdy si budeme muset pořídit elektromobil?

    Mohou elektromobily nahradit auta se spalovacími motory? Přijdeme o možnost vlastnit auto, pokud si vůz s elektrickým pohonem nebudeme moci dovolit? Přečtěte si, co se v blízké budoucnosti chystá.