V České republice má havarijní pojištění sjednané zhruba třetina řidičů. Zbytek se domnívá, že uzavírat si drahé pojištění u vozidla s pořizovací cenou v řádu pár desítek tisíc korun nemá smysl. Tuzemský pojišťovací trh jim příliš alternativních možností ani nenabízí. Přitom hodně řidičů by mělo zájem alespoň o pojištění auta proti krádeži.
Ať už máte vozidlo za 100 tisíc nebo milion korun, je jeho krádež vždy citelnou ztrátou. Krádež vozidla však zpravidla nejvíce postihne ty osoby, které si pořídí starší ojetý vůz. Drahá havarijní pojistka jim přijde zbytečná, protože je dělaná na nová vozidla. Ve chvíli, kdy jim vozidlo ukradnou, jim zbudou pouze oči pro pláč. Proto se čeští motoristé ptají, jaké možnosti jim nabízí české pojišťovny?
Podle policejních statistik bylo v loňském roce ukradeno celkem 4 919 vozidel. Téměř polovinu odcizených vozidel tvořily škodovky (2 107) a jednoznačně “mezi zloději nejoblíbenějším” vozidlem je model Škoda Octavia, jejíž krádež nahlásilo 1 206 majitelů. Za škodovkou následují automobilové značky Volkswagen a Ford.
Objasněnost krádeží v České republice není nijak závratná a pohybuje se okolo 20 procent. Ukradená vozidla je stále těší nalézt. Ojetá vozidla končí pár hodin po krádeži rozebraná a rozřezaná na náhradní díly a nová vozidla velmi rychle mizí za hranicemi.
Havarijní pojištění nabízí všechny pojišťovny. To problém není. Jedná se však o pojištění určená primárně pro nová vozidla. V případě ojetých vozidel problém spočívá v nižší pořizovací ceně starších vozidel. Platit si drahé havarijní pojištění se jim nevyplatí. Dalším problémem je určení správné hodnoty ukradeného ojetého vozidla. Některé pojišťovny nabízí možnost připojištění krádeže vozidla v rámci povinného ručení. Tato nabídka však nebývá dostačující.
Hlavní problém spočívá u nedostatečných pojistných limitů, které v případě ojetých vozidel nedosahují ani poloviny pořizovací ceny. Většina pojišťoven nabízí možnost pojištění proti krádeži u ojetého vozidla s limitem plnění nejvýše 100 tisíc korun. Výjimkou je pojišťovna AXA, která nabízí limit ve výši 150 tisíc korun. Pojištění proti krádeži pro ojetá vozidla vedle AXY nabízí také pojišťovny Allianz, Direct a Slavia. Ceny pojištění se pohybují od 580 do 890 Kč, přičemž tato suma je reálná u pojištění Škody Octavia Combi s rokem výroby 2013 v hodnotě 260 tisíc korun.
Když už řidič objeví pojištění proti krádeži vozidla, s nímž je spokojený, často jej nemile zaskočí výše pojistného plnění v případě pojistné události. Standardně hodnotu odcizeného vozidla pojišťovny určují s ohledem na dobu vzniku pojistné události. Hovoří o tzv. obvyklé ceně na trhu, tedy ceně, za níž lze stejné vozidlo v té době koupit. Jenomže tu je v případě ojetého vozidla velmi těžké určit, zvlášť u ukradeného vozidla, kde již není možná prohlídka znalcem. Proto je zcela zásadní určit správnou cenu vozidla v době sjednávání pojištění tak, aby nemohlo dojít ke sporu mezi majitelem vozidla a pojišťovnou v případě pojistné události.
Podobné příběhy řeší den co den web Poradnapoškozeného.cz. „V praxi jsme se setkali s tím, jak pojišťovna klientovi pojistila auto na 400 tisíc korun, a když mu auto po necelém roce od sjednání pojištění ukradli, pojišťovna určila cenu vozidla na 195 tisíc korun. Zarážející je, že totéž vozidlo byla ochotna v době po krádeži podle kalkulace z pobočky pojišťovny pojistit na částku téměř 330 tisíc korun,“ uvedl Lukáš Kaplan z webu Poradnaposkozeneho.cz. Případ se dostal, až k soudu, kdy soudní znalec podle něj nakonec určil cenu auta na 265 tisíc. To byla částka, na níž mělo být vozidlo pojištěno od samého počátku. Bohužel řidič si takto platil pojistné o několik tisíc korun ročně dražší.