Proč si sjednat cestovní pojištění k moři
Nemoci a úrazy bohužel termín vaší dovolené nijak nerespektují. Mohou vás tedy zaskočit i při pobytu v zahraničí. Cestovní pojištění k moři vám alespoň zaručuje, že v těchto okamžicích nebudete mít další výdaje – především za lékařskou péči. V dnešní době je však cestovko komplexní produkt, který zahrnuje i další užitečnou pomoc v nouzových situacích.
V EU a několika dalších evropských zemích vám platí průkaz EHIC (modrá kartička pojištěnce), která vám garantuje nezbytnou zdravotní péči za stejných podmínek jako pro místní obyvatele. V praxi to ale znamená, že platíte také stejné doplatky a spoluúčast jako místní pacienti. Pokud si většinu zákroku nebo léky doplácí, budete platit také. Evropská kartička pojištěnce proto není náhradou cestovního pojištění po Evropě. Na rozdíl od cestovního pojištění vám nekryje ani ošetření v soukromých zařízeních, repatriaci nebo asistenční služby.
Jaká další připojištění můžete do cestovního pojištění k moři zahrnout?
Pojištění rizikových sportů
Technickou asistenci vozidla (při cestě autem)
Rozšířené asistenční služby
Pojištění zpoždění letu
Na co si dát pozor u moře
Jaké problémy potkávají cestovatele na dovolené u moře nejčastěji?
Zdravotní rizika: Úpal, úžeh a exotické nemoci
Vyrážíte na dovolenou k moři hlavně za sluníčkem a vysokými teplotami? Pokud podceníte nástrahy horkého počasí, může se vytoužené azuro snadno obrátit proti vám. Mezi obvyklé komplikace cestovatelů patří úpal, úžeh, dehydratace nebo spáleniny od slunce. Dobrou zprávou je, že všem uvedeným rizikům můžete předejít. Stačí dodržovat všeobecná doporučení:
nepobývat na přímém slunci v poledních a odpoledních hodinách (cca mezi 11. a 15. hodinou),
dodržovat pitný režim,
používat opalovací krém s vysokým UV faktorem,
nosit pokrývku hlavy, sluneční brýle s UV filtrem a lehké, vzdušné oblečení z přírodních materiálů,
při prvních příznacích přehřátí (bolest hlavy, nevolnost, zmatenost) vyhledat chladné místo, zvýšit příjem tekutin a odpočívat.
V reakci na odlišné prostředí, stravu nebo hygienické standardy se mohou dostavit střevní potíže. Zejména pro cestovatelský průjem na dovolené v Egyptě se vžil pojem faraonova pomsta. V praxi vás však může potkat i v jiných zemích.
Pokud se chystáte do exotických destinací, zaslouží si vaši pozornost a důslednou prevenci i onemocnění, která se v ČR nevyskytují. Může jít například o malárii, horečku dengue, žlutou zimnici nebo vzteklinu. Podrobnější instrukce pro jednotlivé země najdete na webových stránkách ministerstva zahraničí (po zadání státu v pravé části webu), očkovacích center nebo cestovních kanceláří.
Úpal v zahraničí? Klidně tisíce Kč
I zdánlivě banální úpal může nepříjemně zasáhnout váš dovolenkový rozpočet. Lékařské ošetření, nitrožilní infuze a jednodenní hospitalizace spojená s pozorováním vás po Evropě běžně vyjde na několik tisíc Kč. Částku vám pokryje pojistka, která nemusí stát více než 20 Kč/den. Vhodné pojištění na dovolenou k moři si za pár minut srovnáte i sjednáte v naší online kalkulačce.
Jak vybrat cestovní pojištění k moři
Nevíte, jaké pojištění k moři zvolit? Zaměřte se na několik základních parametrů.
Limity krytí
Každá pojišťovna má pevně stanovené limity cestovního pojištění. Jde o maximální částku, kterou vám vyplatí. Své vlastní limity obvykle mají i jednotlivá připojištění. Limity by vám měly bezpečně pokrýt i ty nejčernější scénáře. Pro dovolenou v Evropě doporučujeme limit pro léčebné výlohy alespoň 5 milionů Kč. Pokud se chystáte mimo Evropu, zvolte nejméně 10 milionů Kč. Při cestách do zemí s velmi drahým zdravotnictvím (např. USA, Kanada, Austrálie) sáhněte raději po produktech s násobně vyššími či neomezenými limity.
Výluky
Ve všech pojistných smlouvách jsou stanovené i výluky – situace, kdy vám pojišťovna nic nezaplatí. Nezapomeňte si je prostudovat. Typicky se jedná o pojistné události způsobené úmyslně, poted vlivem alkoholu či drog nebo během protizákonného jednání.
Rozsah asistence
Základní asistenční služby jsou zahrnuté v každém cestovním pojištění k moři. Zjistěte si, co obsahují a zda nepotřebujete rozšířenou asistenci. Oproti základu vám může poskytnout třeba tlumočení po telefonu nebo náhradní ubytování.
Cena vs. rozsah pojištění
Nejlevnější varianta nemusí stačit a ta nejdražší není vždy nejlepší. Hledejte raději cestovní pojištění k moři s ideálním poměrem cena/výkon, které vám poskytne dostatečné krytí za rozumných podmínek.
Porovnání pojišťoven a produktů
Nabídky i pojistné podmínky pojišťoven se výrazně liší. Během pár kliknutí si je srovnáte v naší online kalkulačce. U každého pojištění si můžete zobrazit detaily včetně pojistných dokumentů
Kolik stojí léčba úrazu či nemoci u moře
Nižší tisíce, ale i stovky tisíc Kč. Cena za léčbu onemocnění nebo úrazu na dovolené se liší případ od případu – v závislosti na závažnosti stavu, destinaci nebo typu zdravotnického zařízení. Na kolik vás v evropských přímořských státech (Španělsko, Itálie, Chorvatsko, Řecko) vyjde ošetření u běžných diagnóz?
Jak postupovat při potížích na dovolené u moře
Onemocnění či úraz nechce na dovolené řešit nikdo. Přesto je dobré vědět, jak v podobných situacích reagovat.
1. Zajistěte první pomoc
Pokud je nutné akutní ošetření, zavolejte tísňovou linku. V Evropě za tímto účelem funguje jednotné telefonní číslo 112.
2. Kontaktujte asistenční službu pojišťovny
Událost co nejdříve nahlaste asistenční službě. Telefonní číslo je na kartičce, kterou jste obdrželi (možná jen v online podobě) po sjednání pojištění. Pokud není nutné volat tísňovou linku, může být kontaktování asistence vůbec prvním krokem při řešení potíží. Operátoři na telefonní lince vám totiž pomohou i s vyhledáním vhodného lékařského zařízení nebo rezervováním termínu. Asistenční služba od vás bude potřebovat:
celé jméno a datum narození osoby, které se událost týká,
číslo pojistné smlouvy,
stručný popis problému,
kontaktní telefonní číslo pro zpětné volání.
3. Postupujte podle pokynů asistence
Další postup se může v jednotlivých situacích lišit. Operátoři na asistenční lince vás celým procesem provedou a poskytnou vám podrobné instrukce. Počítejte s tím, že jim budete muset zaslat veškeré podklady nutné pro řešení pojistné události. Může jít například o lékařské zprávy, účtenky, ale také pořízené fotografie (jsou-li k dispozici).
4. Počkejte na vyřízení pojistné události
Poté, co vyplníte potřebné formuláře a dodáte všechny podklady, zahájí pojišťovna likvidaci pojistné události. Vy v tuto chvíli již pouze čekáte na vyrozumění. O veškerých lhůtách byste měli být informováni v průběhu řízení.