epojisteni logo
dopravni_nehoda_hadajici_se_muzi

Sezónní povinné ručení: Plaťte za pojištění pouze tehdy, kdy to má smysl

9. 12. 2021
|
Délka čtení: 8 min.

Zdaleka ne pro každého motoristu je výhodné sjednat si celoroční povinné ručení. Existují totiž vozidla, s nimiž jejich majitelé vyráží na silnice třeba jen pár měsíců v roce. Typicky jde o motorky, kabriolety, veterány nebo další vozidla, která na silnicích tráví pouze „jepičí“ život. Pro tyto řidiče je lepší volbou uzavřít si povinné ručení pouze na období, po které usedají za volant aktivně. Tomuto pojištění se říká sezónní povinné ručení a i u nás ho nabízí některé pojišťovny.

Bez platného pojištění na silnici nesmíte

Ačkoli může sezónní pojištění znít mnohým řidičům lákavě, i s tímto produktem je spojena řada nevýhod. V první řadě je nutné připomenout si, že dle zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škody způsobené provozem motorového vozidla, musí mít povinné ručení  uzavřené všichni motoristé, kteří provozují vozidla na veřejných komunikacích.

S výše uvedeným tedy souvisí i skutečnost, že na silnice můžete vyrážet celoročně (na rozdíl od krátkodobého povinného ručení). Pokud byste ale na silnici s nepojištěným vozem vyjeli a způsobili nehodu, veškerou zaviněnou škodu musíte zaplatit ze svého.  „Takovéto události se stávají a pro nepojištěného řidiče nezřídka mívají bohužel i likvidační dopad,” upozorňuje Václav Bálek z Allianz pojišťovny, která v minulosti sezónní pojištění nabízela.

S výše uvedeným neodmyslitelně souvisí i otázka, zda je u sezónního povinného ručení nutné odevzdávat registrační značky do depozitu. Značky motoristovi zůstávají, jak ale upozorňuje Tomáš Svoboda, ředitel služeb Auto ESA: „Pojistná smlouva sice platí celý rok, ale pojišťovna kryje jen předem stanovené měsíce. Je to tak, že když si nastavíte pojištění třeba na deset měsíců, zbylé dva měsíce sice máte platnou  zelenou kartu  a  pojistná smlouva  běží, takže můžete jezdit a nehrozí vám postih za jízdu s nepojištěným autem, ale pojišťovna pak nehradí případnou nehodu.“

Nepleťte si sezónní pojištění s krátkodobým povinným ručením

Sezónní pojištění najdeme v nabídce České podnikatelské pojišťovny a Uniqy pojišťovny. Pojištění se přitom uzavírá na dobu neurčitou s tím, že auto je pojištěné po dobu vybraných měsíců. „Ve své podstatě se  pojistná smlouva  v systému chová jako smlouva sjednaná na dobu neurčitou. Počátek i konec sezóny je v ní uveden, a pokud klient nepotřebuje měnit vybranou sezónu, smlouva může existovat několik let bez jakýchkoliv zásahů,” uvedla Renata Čapková z ČPP.

To je právě hlavní rozdíl mezi sezónním a krátkodobým povinným ručením.  V druhém případě je smlouva o povinném ručení uzavřená pouze na určité období. Poté je nutné pojištění obnovit nebo odevzdat registrační značky do depozitu.

„U krátkodobého pojištění se počítá s tím, že motorista na konci sezóny uloží značky do depozitu a na jaře si je zase vyzvedne. V tomto případě se smlouva uzavírá na tuto přesně vymezenou dobu,” řekla Ivana Buriánková z České pojišťovny. Krátkodobé povinné ručení rovněž nabízí ČSOB Pojišťovna, Direct pojišťovna a Generali pojišťovna.

U sezónního pojištění se počítá s tím, že motoristé vozidlo nepoužívají především v zimě. Proto je možné si vozidlo pojistit až na deset měsíců v roce. Minimální doba sezonního povinného ručení pak činí tři měsíce. Co se týče ceny sezónního povinného ručení, ta začíná na 110 korunách (motor o obsahu do 50 cm3) a její horní hranice se pohybuje okolo 1 260 Kč (motor o obsahu nad 500 cm3). Výhodná je zejména pro řidiče, kteří jezdí bez nehody. Povinné ručení „na léto“ je v tomto případě může vyjít dokonce levněji než celoroční dálniční známka.

Dejte stop zdražování povinného ručení

Přišlo vám oznámení od pojišťovny o zdražení vašeho povinného ručení? Žádné obavy, na novou cenu nemusíte kývnout. Smlouvu můžete jednoduše do 6 týdnů vypovědět a přejít k jiné pojišťovně. S výběrem i sjednáním vám rádi pomůžeme. Vše jednoduše z pohodlí domova.

Pojistku vyřídíte online a sjednat si k ní můžete i sezónní havarijní pojištění

A jak vlastně sezónní povinné ručení vyřídit? Nejlepším způsobem je sjednat si povinné ručení na sezónu online. Tento způsob přímo doporučují i některé pojišťovny. „Při sjednání přes internet je autopojištění účinné už deset minut po vyplnění příslušného formuláře. Zelenou kartu s měsíční platností majitel vozidla získá obratem na svoji mailovou adresu a její originál dostane poštou hned po zaplacení,“ vypočítává výhody online pojištění Veronika Hašplová z Allianz pojišťovny.

Kromě sezónního povinného pojištění si ale můžete sjednat též sezónní havarijní pojištění, které funguje prakticky na stejném principu jako výše uvedené. Havarijní pojištění nicméně chrání vozidlo před škodami vzniklými v důsledku odcizení, havárie, vandalismu či v případě živelných událostí a na rozdíl od povinného ručení pojišťovna uhradí škodu i na vozidle viníka nehody.

Náš tip

Bonusová rada závěrem:

Sezónní havarijní pojištění se může vyplatit, i když auto poškodí řidič z cizí země. V takovém případě sice bude škoda vyplacena z jeho povinného ručení, na peníze si ale pravděpodobně počkáte i několik dlouhých měsíců. Řešením je proto nechat si auto opravit z vlastního havarijního pojištění, čímž se celá věc urychlí a pojišťovna následně bude vymáhat proplacení škody po pojišťovně viníka.



Nepodceňujte havarijní pojištění

I ti nejlepší řidiči se někdy mohou dostat do potíží. Naštěstí havarijní pojištění vám pomůže s vyrovnáním škod i na vašem vozidle. Sjednejte si jej dříve, než bude pozdě. Pomůžeme vám s výběrem i sjednáním.

Vendula Flassig VráblováVíce článků autora

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • odtah-vozu
    24. května 2024|Jana Březinová
    Pojištění GAP: Co všechno kryje a komu se vyplatí?

    Jen co nový vůz opustí autosalon, jeho hodnota rychle klesá. Za rok zhruba o 10 %. Pokud dojde k totální škodě nebo krádeži, pojišťovna vám z havarijního pojištění vyplatí pouze aktuální tržní cenu vozidla. A to i přesto, že mělo najeto jen pár kilometrů. Chcete získat plnou pořizovací cenu vozu? S tím pomůže doplňkové pojištění GAP.

  • ilustrační obrázek - muž podepisuje smlouvu
    10. května 2024|Petr Pohůdka
    Novinky: 7 změn zákona v autopojištění 2024

    Rok 2024 přináší pro řidiče celou řadu změn. Řízení je nově možné již od 17 let, končí vydávání velkých technických průkazů a mění se také bodový systém či sazby pokut. Novinky se nevyhnuly ani pojištění vozidel. Jaké změny v autopojištění by vám neměly uniknout?

  • autobazar
    29. dubna 2024|Jana Březinová
    Dovoz auta z Německa: Návod krok za krokem

    Nabídka ojetých vozů v Česku se po nedostatku z minulých let opět vrátila k normálu. Hodně lidí ale přesto preferuje dovoz aut z Německa. Důvodem je širší nabídka specifických modelů, lepší technický stav a někdy i nižší cena. Jak při nákupu auta v Německu správně postupovat?

  • nabourané auto naložené na odtah
    14. února 2024|Monika Šaríková
    4 důvody, proč se vyplatí mít havarijní pojištění

    Na rozdíl od povinného ručení není havarijní pojištění povinné ze zákona. Ve snaze snížit náklady na provoz vozidla jej zhruba dvě třetiny řidičů opomíjí. Neuvědomují si, že se jim ježdění bez kompletního pojištění může naopak prodražit. Stačí jedna větší oprava nebo několik menších.

  • policejni-kontrola-dva
    17. června 2023|Monika Šaríková
    Co je bodový systém a jak funguje?

    Poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel.

  • kladivko-modely-auticek-nehoda
    27. ledna 2023|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nepojištění vozidla hrozí?

  • 28. prosince 2022|ePojisteni
    Bude Evropská unie tolerovat propadlé řidičáky a STK?

    Ministerstvo dopravy uvedlo, že platnost řidičských průkazů a STK končících v období mezi 1. únorem a 31. srpnem 2020 bude prodloužena o sedm měsíců. Řidiči, kterých se tato zpráva týká, mohou po tuto dobu jezdit s propadlými doklady. Toto nařízení by mělo údajně platit v rámci celé EU. Podle redakce iROZHLAS to však není tak úplně jednoznačné.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Havárie v zahraničí. Jak postupovat v různých státech Evropy

    Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Počet nehod, od kterých ujedou viníci, roste

    Ujet z místa nehody je nezákonné. Nejhorší je však opustit místo vážné dopravní nehody a neposkytnout nebo nezavolat první pomoc poškozeným osobám. Ti mohou kvůli neposkytnuté včasné pomoci i zemřít. Bohužel se nejedná o výjimečné chování. Podle statistik ujede viník v průměru od každé 6 nehody.

  • praskle-celni-sklo
    Zdražení cen povinného ručení pokračuje. Můžou za něj dražší díly i energie

    Na řidiče se řítí další zdražování. Podle prognóz analytiků i zástupců pojišťoven ho pocítí mnohem důrazněji než v předchozích měsících. Důvodem je nejen rostoucí cena práce a materiálu v servisech, ale také vyšší škoda v případě nehody, která se musí zákonitě promítnout do cen povinného i havarijního pojištění.