Totální škoda na vozidle je pro řidiče poměrně častá, ale přitom nejméně srozumitelná škodní událost. Pojišťovna vám po nehodě může oznámit, že je to „totálka“ – a vy dostanete méně peněz, než jste čekali. Jak posuzování totální škody funguje?

Co je totální škoda?

Totální škoda znamená, že oprava vozu už není ekonomicky, nebo technicky možná.


Ekonomická totální škoda
Auto by sice šlo opravit, ale nevyplatí se to. Cena opravy převyšuje hodnotu vozu před nehodou.
Technická totální škoda
Vůz už není možné opravit tak, aby splňoval bezpečnostní a technické normy. Auto je zcela znehodnocené.



Při totální škodě vám pojišťovna vyplatí náhradu podle obvyklé ceny auta, snížené o hodnotu použitelných zbytků (vraku).

Za totální škodu se považuje i krádež auta, pokud máte v rámci havarijního pojištění sjednáno také riziko odcizení.



Kdy vzniká totální škoda

Při posuzování škod pojišťovny rozlišují částečné (parciální) poškození a totální škodu.

  • U částečné škody je oprava možná a náklady nepřesáhnou obvyklou cenu vozidla.

  • U totální škody náklady na opravu přesáhnou hodnotu vozu, případně ho nelze uvést do bezpečného stavu.



O tom, zda jde o částečnou, nebo totální škodu, rozhoduje likvidátor pojišťovny na základě celkového rozsahu škod. Do výpočtu vstupuje:

  • obvyklá cena vozidla těsně před nehodou,

  • odhad nákladů na opravu,

  • rozsah poškození, technický stav, stáří a opotřebení vozu.


Nejde jen o zdemolované vraky po velkých nehodách. Totální škoda může nastat i při zdánlivě malé nehodě, pokud jsou:


  • poškozeny klíčové konstrukční části (např. rám, airbagy, elektronika),

  • jedná o staré auto s nízkou tržní hodnotou.


Sjednejte si havarijní pojištění, ať nezůstanete bez auta

Totální škoda se může stát i v případě, že nehodu zaviníte sami. V takové chvíli vás ochrání havarijní pojištění – bez něj byste nedostali od pojišťovny vůbec nic a zůstali byste bez auta.


Jak probíhá výpočet totální škody

1

Pojišťovna stanoví tzv. obvyklou cenu vozidla před nehodou.

2

Odhadne náklady na opravu a obě částky porovná.

3

Totální škoda = náklady na opravu jsou vyšší než obvyklá cena vozu.

4

Pojišťovna vyčíslí hodnotu vraku, který lze ještě prodat.

5

Získáte pojistné plnění ve výši obvyklé ceny vozu po odečtení hodnoty vraku

  • Totální škoda u povinného ručení

    Pokud nehodu zavinil jiný řidič, škoda se platí z jeho povinného ručení. O totální škodu se jedná v případě, že náklady na opravu přesahují 100 % obvyklé ceny auta.

    • Pojišťovna stanoví obvyklou cenu vašeho auta před nehodou,

    • odečte hodnotu vraku, který si můžete ponechat nebo prodat.

    Příklad: Auto má cenu 450 000 Kč a hodnota vraku je 50 000 Kč. Z povinného ručení viníka dostanete 400 000 Kč.ut

  • Totální škoda u havarijního pojištění

    Havarijní pojištění řeší škodu u nehod, které způsobíte sami. Podmínky havarijního pojištění mohou stanovit vlastní limit – za totální škodu se obvykle považuje situace, kdy náklady na opravu přesáhnou 80 % obvyklé ceny vozidla.

    Následný výpočet totální škody je podobný:

    • pojišťovna stanoví obvyklou cenu auta,

    • odečte hodnotu zbytků vozidla,

    • odečte sjednanou spoluúčast.

    Příklad: Auto má cenu 450 000 Kč a hodnota vraku je 50 000 Kč. Vaše spoluúčast je 10 %, min. 10 000 Kč – v tomto případě tedy 45 000 Kč. Od pojišťovny získáte 355 000 Kč.

Nechat si vrak, nebo ho prodat?

Při totální škodě pojišťovna nabídne nabouraný vůz k prodeji v aukci a podle nejvyšší nabídky určí jeho zůstatkovou cenu. Vy se můžete rozhodnout, jestli tuto nabídku přijmete a vůz prodáte, nebo si auto ponecháte a naložíte s ním po svém. Podle čeho se rozhodnout?

  • U novějších aut obvykle bývá výhodnější vrak prodat přes aukci – hodnota zbytků je vysoká a pravděpodobně je nedokážete zpeněžit lépe.

  • U starších vozů se někdy vyplatí nechat si nabourané auto a opravit ho svépomocí. Pojišťovna totiž kalkuluje opravu s cenami originálních dílů a servisu – pokud máte známého mechanika, můžete auto opravit levněji.

Sjednejte si povinné ručení, které vás podrží

Pokud způsobíte jinému řidiči totální škodu, řeší se pojistná událost z vašeho povinného ručení. Vyberte si pojištění, které bude spolehlivé a cenově výhodné.



GAP pojištění – jak dostat celou hodnotu vozu po totálce

Totální škoda je největším problémem u nových aut, která rychle ztrácí hodnotu. Hned po odjezdu z autosalonu klesne hodnota vozu o několik procent, přestože má nulový nájezd a nulové opotřebení.

Pokud se vám stane nehoda s novým autem, můžete být dost nepříjemně překvapeni, jak nízkou částku vám pojišťovna vyplatí. V žádném případě nedosáhnete na pořizovací cenu vozu.


„Sledujeme inzeráty, které auto stejné značky, typu, stáří, výbavy, stavu a počtu najetých kilometrů nabízejí. Tyto ceny jsou ale pouze orientační, protože jde o nabídky a prodejní částky bývají většinou nižší. Proto využíváme i katalogy ojetých vozidel, které vydávají znalecké kanceláře, například Galáš, nebo expertní systémy, kde jsou ceny podloženy průzkumem trhu, například CebiCat, Tax Expert a jiné.“

Jitka VelemínskáDirect pojišťovna


Jediným řešením je GAP pojištění, které zaplatí rozdíl mezi pořizovací cenou vozu a aktuální tržní hodnotou vozu těsně před nehodou. Pokud se zároveň rozhodnete prodat vrak, celkově získáte částku, za níž jste vůz pořídili.


Výhodou GAP pojištění je také to, že obvykle pokryje i spoluúčast, kterou byste jinak museli hradit u havarijního pojištění.

Na co si dát pozor u GAP pojištění


omezeno na nové vozy


platnost 2–5 let


horní limit plnění

(ne)proplacení spoluúčastí

Výpočet totální škody: povinné ručení vs. havarijní pojištění vs. GAP

1

Pořizovací cena: 600 000 Kč

2

Obvyklá cena: 540 000 Kč

3

Hodnota vraku: 100 000 Kč

4

Spoluúčast: 10 %, tj. 54 000 Kč

Typ pojištěníZpůsob výpočtuVyplacené pojistné plnění

Povinné ručení

Obvyklá cena - hodnota vraku

440 000 Kč

Havarijní pojištění

Obvyklá cena - hodnota vraku - spoluúčast

386 000 Kč

Havarijní pojištění vč. GAP bez odečtené spoluúčasti

Pořizovací cena - hodnota vraku

500 000 Kč

Navíc za prodej vraku: 100 000 Kč

Totální škoda zkušenosti: jaké problémy řidiči nejčastěji řeší

  • Pojišťovna určila nízkou obvyklou cenu vozu

    Pokud nesouhlasíte s výší plnění, máte právo žádat o přezkoumání a dokázat pojišťovně, že jste se o vůz starali nadstandardně (faktury, servisní knížka, fotodokumentace), případně doložit vlastní znalecký posudek.

  • Hodnota vraku byla stanovena příliš vysoko

    Ověřte si reálnou cenu zbytků přes specializované aukční portály, kam pojišťovny vraky zadávají např. TotalCAR.

  • Délka likvidace

    Proces může trvat i několik týdnů, vyplatí se aktivně komunikovat s pojišťovnou.

Postup krok za krokem při totální škodě

1

Nahlaste škodu pojišťovně viníka (povinné ručení), nebo své pojišťovně (havarijní pojištění).

2

Zdokumentujte poškození – fotky, policejní protokol, kontakty na svědky.

3

Likvidátor posoudí rozsah škod a určí, zda jde o totální škodu.

4

Pojišťovna vám vyplatí plnění podle vzorce: cena vozu – hodnota vraku (u havarijního odečte ještě spoluúčast).

5

Rozhodnete se, zda nabourané vozidlo prodáte, nebo si ho necháte.

Nejčastější otázky

Od jaké částky se jedná o totální škodu?

Kdy nastává v havarijním pojištění tzv. technická totální škoda?

Jak pojišťovna určuje obvyklou cenu vozidla?

Co se stane s vrakem po totální škodě?

Čtěte náš blog a zjistěte víc

  • kladivko-modely-auticek-nehoda
    08. září 2025|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nezaplacené povinné ručení hrozí?

  • 04. srpna 2025|Petr Pohůdka
    Alkohol a dovolená: Na co si dát pozor (nejen za volantem)

    Nedovedete si představit dovolenou bez sklenky místního vína nebo koktejlu na pláži? I jinak sladký nápoj vám může pořádně zhořknout, pokud zároveň dojde k pojistné události. Problémy vám nezpůsobí jen alkohol za volantem, promile v krvi uškodí také při řešení úrazů nebo poškození cizího majetku. Co byste měli vědět, než si v zahraničí objednáte první drink?

  • pneumatika
    18. června 2025|Petr Pohůdka
    Jaká je minimální hloubka dezénu?

    Vlastník vozidla je povinen pravidelně kontrolovat hloubku dezénu u používaných pneumatik. České zákony totiž stanovují minimální hloubku dezénu, a to jak u letních, tak zimních pneu. Pokud je hodnota nižší, řidič musí pneumatiky vyměnit. V opačném případě riskuje pokutu, problémy s pojišťovnou a především zavinění dopravní nehody.Vlastník vozidla je povinen pravidelně kontrolovat hloubku dezénu u používaných pneumatik. České zákony totiž stanovují minimální hloubku dezénu, a to jak u letních, tak zimních pneu. Pokud je hodnota nižší, řidič musí pneumatiky vyměnit. V opačném případě riskuje pokutu, problémy s pojišťovnou a především zavinění dopravní nehody.

  • velikonoce-tradice
    10. dubna 2025|Petr Pohůdka
    Velikonoční popíjení a další rizika, která přináší svátky jara

    Hody hody doprovody, dnes to máte za dva body. Pokud podobnou koledu nechcete slyšet o Velikonocích od policistů, měli byste si dát pozor na dodržování dopravních předpisů. Nebezpečné je zejména řízení po velikonočním popíjení. Svátky jara ale přináší další rizika, například úrazy nebo poškození majetku. Na co si dát o Velikonocích 2025 pozor?

  • 07. dubna 2025|Petr Pohůdka
    Lze registrační značky dočasně vyřadit z evidence?

    Využíváte vozidlo jen část roku? Pokud se vám nechce platit povinné ručení za auto, které několik měsíců stojí v garáži, můžete požádat o dočasné vyřazení vozidla z evidence a uložit značky do depozitu. Jak uložení SPZ do depozitu probíhá a co musíte udělat pro zrušení povinného ručení?

  • dalnice-aktualita
    Dálniční známky v ČR a Evropě 2025

    Ve většině evropských zemí je stejně jako v ČR zpoplatněné užívání dálnic a dalších vybraných vozovek. Některé státy využívají dálniční známky, jinde funguje systém mýtného. V několika zemích mohou řidiči jezdit po dálnicích dokonce zadarmo. Jaké jsou ceny dálničních známek v Evropě, jak se dálniční známky kontrolují a kde zjistíte jejich platnost?

  • servis-vozidla
    20. ledna 2025|Petr Pohůdka
    Jak vypadá pravidelný servis auta a proč se mu nevyhýbat

    U nového vozidla řidiči na pravidelné servisní prohlídky většinou nezapomínají, přišli by totiž o záruky. V případě starších aut je údržba vozidla už často zanedbávaná. Jejich majitelé se poté diví, když jim na stole přistane mastný účet za opravy. Přitom mnoha závadám lze předejít včasným odhalením. Jak na servis auta, kolik stojí a proč zdaleka nestačí výměna oleje?

  • ilustrační obrázek - muž podepisuje smlouvu
    14. ledna 2025|Petr Pohůdka
    Novinky pro řidiče 2025: Dražší dálniční známky i další digitalizace

    Loňský rok byl pro řidiče v mnoha ohledech přelomový. Přinesl zrušení velkých techničáků, jízdu bez zelené karty nebo nutnost zaplatit povinné ručení předem. Také v roce 2025 se připravte na řadu novinek. Některé vás jistě potěší, kvůli jiným budete muset sáhnout hlouběji do kapsy. Co vás letos čeká na českých silnicích?

  • výlet na motorce v horách
    04. prosince 2024|Petr Pohůdka
    Povinná výbava auta a motorky 2025

    Ani v roce 2025 nesmíte na české silnice vyrazit bez povinné výbavy. Jak se povinná výbava motorového vozidla v ČR změnila, co k ní musíte doplnit při cestě do zahraničí a jaké další prvky obsahuje doporučená výbava do auta a na motorku?

  • zvire-na-silnici
    25. listopadu 2024|Jana Březinová
    Srážka se zvěří: Jak postupovat a jak se pojistit?

    Každý den se na českých silnicích stane 40–50 nehod se zvěří. Největší riziko číhá na lesních úsecích silnic v brzkých ranních a večerních hodinách. Průměrná škoda na vozidle dosahuje 40 000 Kč, ale povinné ručení ji nepokryje. Jak se srážce se zvěří vyhnout a jak se na takové situace pojistit?