epojisteni logo

Ceny povinného ručení 2024

  • Online srovnání pojišťoven

  • Jednoduše a rychle do 2 minut

  • Zelenou kartu obdržíte na váš e-mail

Co ovlivňuje cenu povinného ručení

Cenu povinného ručení ovlivňují dvě skupiny faktorů – typ pojištěného vozidla a pojistník (provozovatel vozidla). Každá pojišťovna si ale individuálně určuje konkrétní parametry a jejich váhu ve výpočtu ceny povinného ručení. Proto se to, kolik zaplatíte za pojištění vozidla u jednotlivých pojišťoven, může lišit až o desítky procent. Z toho důvodu se vždy vyplatí udělat si srovnání povinného ručení.

Faktory ovlivňující cenu povinného ručení

Pojištěné vozidlo

  • typ vozidla (osobní auto, motocykl, nákladní auto…)

  • způsob užití vozidla (běžný provoz, taxi, půjčovna…)

  • značka a model vozu

  • zdvihový objem motoru

  • výkon motoru

  • typ paliva

Pojistník

  • věk

  • bydliště

  • bonus/malus



Cena povinného ručení pak vychází zejména ze statistik nehodovosti a škod vzniklých při pojistných událostech. Například povinné ručení na auto je všeobecně dražší než na motorku, protože ta při nehodě způsobí menší škody. Připlatíte si také za pojištění silného auta nebo některých sportovních značek.

Velký rozdíl v ceně povinného ručení představuje i věk pojistníka – mladí řidiči bourají častěji, a proto mají dražší pojistku. Řidiči do 30 let způsobí 50 nehod/1 000 pojištěných vozidel, zatímco průměr je 33 nehod/1 000 vozidel. Stejně tak řidiči ve větších městech jsou pro pojišťovnu rizikovější, a tím pádem platí za pojištění vozu více.



Spočítejte si cenu povinného ručení sobě na míru

Zjistěte, která pojišťovna nabídne nejvýhodnější povinné ručení právě vám. Zadejte údaje o sobě a vozidle do online kalkulačky a během pár sekund zjistíte, kolik můžete ušetřit.



Samozřejmě záleží i na tom, na jak vysokou částku se pojistíte. Zákon stanovuje minimální pojistný limit na 50 mil. Kč na škody na zdraví a 50 mil. Kč na škody na majetku. Když se pojistíte na vyšší částku, připlatíte si. Tedy alespoň v rámci jedné pojišťovny. Cenu pojištění vozidla mohou zvýšit také nadstandardní asistenční služby nebo různá připojištění (např. úraz, zavazadla).

Jakmile pojišťovna stanoví základní cenu pojištění vozu podle výše uvedených faktorů, ověří vaše bonusy a malusy, které jste nasbírali za dobu pojištění. Čím déle jezdíte bez nehod, tím levnější máte povinné ručení. Maximální bonus činí 120 měsíců bez nehod a pojišťovny ho převedou na slevu 50–60 %. Další slevy můžete získat za roční frekvenci plateb, propojení s havarijním pojištěním nebo nízký nájezd kilometrů.


Náš tip

Zadejte do srovnání povinného ručení své rodné číslo a získejte cenové nabídky včetně započítání bonusů.



Modelové příklady cen povinného ručení 2024

Nejlepší představu o cenách povinného ručení získáte, když se podíváte na příklady pro konkrétní vozidla. V tabulce uvádíme nejlevnější nabídky z online srovnání povinného ručení pro vozidla s ročním nájezdem 10 000 km.

Auta

Řidič: 40 let, bydliště Prostějov, bez bonusů, roční platba pojistného
50/50 mil. Kč100/100 mil. Kč200/200 mil. Kč

Škoda Octavia Combi 1,5 TSI (1499 cm³, 110 kW, 2022)

1 764 Kč

2 413 Kč

4 037 Kč

Škoda Fabia 1,0 MPI (999 cm³, 59 kW, 2020)

1 620 Kč

1 704 Kč

3 241 Kč

Škoda Karoq 2,0 TSI (1 999 cm³, 140 kW, 2023)

1 884 Kč

2 889 Kč

4 572 Kč

Hyundai i30 1,0 T-GDi (999 cm³, 88 kW, 2017)

1 512 Kč

1 704 Kč

3 241 Kč

Volkswagen Golf 1.4 TSI (1 390 cm³, 103 kW, 2008)

1 896 Kč

2 331 Kč

3 944 Kč

Ford Focus 1.6 (1 600 cm³, 74 kW, 2010)

1 848 Kč

2 426 Kč

4 051 Kč

Toyota Hilux 2.4D (2 390 cm³, 110 kW, 2017)

1 992 Kč

2 939 Kč

4 914 Kč

Seat Alhambra 1.9 TDi (1 900 cm³, 85 kW, 2008)

2 112 Kč

2 769 Kč

4 436 Kč

Škoda Enyaq Coupé (220 kW, 2023)

1 728 Kč

3 516 Kč

5 275 Kč

Tesla Model Y (324 kW, 2023)

2 815 Kč

4 491 Kč

6 371 Kč

Pozn. Jedná se o ilustrační příklady z kalkulačky povinného ručení ePojisteni.cz, nejedná se o obchodní nabídku. Údaje ze dne 12. 4. 2024.

Motocykly

Ani řidiči motocyklů se neobejdou bez povinného ručení, přestože ji využívají třeba jen příležitostně. Základní povinné ručení na motorku vyjde jen na pár stovek ročně, ale motorkáři by se určitě měli zajímat o úrazové připojištění.

Řidič: 30 let, bydliště Praha-Holešovice, bez bonusů, roční platba pojistného
50/50 mil. Kč100/100 mil. Kč200/200 mil. Kč

Babetta 210 (49 cm³, 1,75 kW)

228 Kč

400 Kč

518 Kč

Honda CB 125R (125 cm³, 11 kW)

351 Kč

578 Kč

1 882 Kč

Kawasaki Ninja 250R (249 cm³, 24 kW)

351 Kč

578 Kč

1 111 Kč

CF Moto 300NK (292 cm³, 20,5 kW)

351 Kč

578 Kč

1 111 Kč

KTM 390 Duke (373 cm³, 32 kW)

680 Kč

933 Kč

3 133 Kč

Honda CBR 500R (471 cm³, 35 kW)

680 Kč

933 Kč

3 133 Kč

Aprilia RS 660 Tribute (659 cm³, 73,5 kW)

912 Kč

1 466 Kč

5 161 Kč

Kawasaki Versys 650 (649 cm³, 49 kW)

912 Kč

1 466 Kč

3 133 Kč

BMW R1250 RS (1 254 cm³, 100 kW)

912 Kč

1 466 Kč

5 161 Kč

KTM 1290 Super Adv (1 301 cm³, 118 kW)

912 Kč

1 466 Kč

5 161 Kč

Harley-Davidson Night Rod (1 247 cm³, 88 kW)

912 Kč

1 466 Kč

5 161 Kč

Pozn. Jedná se o ilustrační příklady z kalkulačky povinného ručení ePojisteni.cz, nejedná se o obchodní nabídku. Údaje ze dne 12. 4. 2024.

Vývoj cen povinného ručení

Vlna zdražování se promítla i do vývoje cen povinného ručení. Cena pojištění totiž zohledňuje náklady na náhradní díly a práci v autoservisech, které se v posledních letech výrazně zvýšily. Zároveň se do cen pojištění promítá plnění škod na zdraví. I ty rostou, jelikož se zvyšují náklady na zdravotní péči a mzdy ovlivňující odškodnění ztráty na výdělku.

Roste také celkový počet škod – podle statistik ČKP musely pojišťovny v roce 2023 řešit 261 tisíc škodních událostí, zatímco v předchozím roce to bylo 249 tisíc škod



vyvoj cen pojisteni pro osobni automobily

Vývoj cen pro pro motocykly

Zdroj: průměrné ceny sjednaných pojištění v dané kategorii vozidel přes online kalkulačku ePojisteni.cz



V prvním kvartále roku 2024 vyšlo povinné ručení na osobní automobil v průměru na 4 413 Kč a havarijní pojištění na 10 022 Kč. U motocyklů vychází povinné pojištění v průměru na 922 Kč a havarijko na 6 574 Kč.

A jak je to u dalších typů vozidel? V roce 2023 stálo povinné ručení na traktor v průměru 1 082 Kč, na autobus 33 862 Kč a na přípojné vozidlo 314 Kč.

Nejvýhodnější povinné ručení během 2 minut

I přes plošné zdražení povinného ručení se snažíme nabízet pojištění za nejnižší možné ceny. U pojišťoven vyjednáváme pro své zákazníky co nejvýhodnější podmínky. Vyzkoušejte si nezávazně naši kalkulaci a přesvědčte se sami. Srovnání cen trvá jen 2 minuty.

Jaká bude cena povinného ručení v roce 2025

Do budoucna se cena povinného ručení bude pravděpodobně dále zvyšovat. K tomu přispívá stabilní poptávka, která vyplývá ze zákonné povinnosti sjednání pojištění pro všechna registrovaná vozidla. Růst ovlivňuje také modernizace vozového parku v ČR, a tím i vyšší technologická a finanční náročnost prováděných oprav.

V následujících letech poroste trh vlivem zvyšování ceny práce a náhradních dílů. Pro srovnání, v loňském roce 2023 rostl trh na pojistném o 5 % v povinném ručení a 11 % v havarijním pojištění, podobný vývoj je očekáván i v nejbližší době. Kupní síla obyvatelstva zůstává stále ve formě a očekáváme pokračování trendu růstu poptávky po havarijním pojištění.

Aleš Rothbarthproduktový manažer ePojisteni.cz

Čekají nás také legislativní změny ohledně povinného ručení. Pokud bude smlouva sjednána tzv. distančně (na dálku), bude třeba pojištění uhradit okamžitě, resp. nejpozději k datu účinnosti smlouvy. Tato změna nastane pravděpodobně na podzim roku 2024. Od dubna 2024 se také rozšířila povinnost platit pojištění pro nové kategorie dopravních prostředků, např. elektrokoloběžek.

Dejte stop zdražování povinného ručení

Přišlo vám oznámení od pojišťovny o zdražení vašeho povinného ručení? Žádné obavy, na novou cenu nemusíte kývnout. Smlouvu můžete jednoduše do 6 týdnů vypovědět a přejít k jiné pojišťovně. S výběrem i sjednáním vám rádi pomůžeme. Vše jednoduše z pohodlí domova.


Mluví se o nás

Křišťálová lupa - logo
Nova - logo
Prima - logo
Web Top100 - logo
Zlatý měšec - logo
BestDrive - logo
SOS Dětské vesničky - logo

Čtěte náš blog a zjistěte více

  • blg-srt-spz
    12. července 2024|Petr Woff
    Krádeže vozidel v ČR: Statistiky a tipy pro každý kraj

    Zloději každoročně ukradnou tisíce českých aut, přičemž některé lokality a modely vyhledávají častěji než jiné. Mezi nejrizikovější oblasti patří Praha, Liberecký nebo Ústecký kraj. Nejohroženějšími značkami jsou Škoda, Volkswagen a Ford. Krádeže aut zachycujeme v regionálních, celostátních a mezinárodních statistikách, které odhalují zajímavé trendy.

  • 03. července 2024|Petr Pohůdka
    Alkohol a dovolená: Na co si dát pozor (nejen za volantem)

    Nedovedete si představit dovolenou bez sklenky místního vína nebo koktejlu na pláži? I jinak sladký nápoj vám může pořádně zhořknout, pokud zároveň dojde k pojistné události. Problémy vám nezpůsobí jen alkohol za volantem, promile v krvi uškodí také při řešení úrazů nebo poškození cizího majetku. Co byste měli vědět, než si v zahraničí objednáte první drink?

  • dalnice-aktualita
    30. června 2024|Petr Pohůdka
    Dálniční známky v ČR a Evropě 2024

    Ve většině evropských zemí je stejně jako v ČR zpoplatněné užívání dálnic a dalších vybraných vozovek. Některé státy využívají dálniční známky, jinde funguje systém mýtného. V několika zemích mohou řidiči jezdit po dálnicích dokonce zadarmo. Jaké jsou ceny dálničních známek v Evropě, jak se dálniční známky kontrolují a kde zjistíte jejich platnost?

  • odtah-vozu
    24. května 2024|Jana Březinová
    Pojištění GAP: Co všechno kryje a komu se vyplatí?

    Jen co nový vůz opustí autosalon, jeho hodnota rychle klesá. Za rok zhruba o 10 %. Pokud dojde k totální škodě nebo krádeži, pojišťovna vám z havarijního pojištění vyplatí pouze aktuální tržní cenu vozidla. A to i přesto, že mělo najeto jen pár kilometrů. Chcete získat plnou pořizovací cenu vozu? S tím pomůže doplňkové pojištění GAP.

  • ilustrační obrázek - muž podepisuje smlouvu
    10. května 2024|Petr Pohůdka
    Novinky: 7 změn zákona v autopojištění 2024

    Rok 2024 přináší pro řidiče celou řadu změn. Řízení je nově možné již od 17 let, končí vydávání velkých technických průkazů a mění se také bodový systém či sazby pokut. Novinky se nevyhnuly ani pojištění vozidel. Jaké změny v autopojištění by vám neměly uniknout?

  • autobazar
    29. dubna 2024|Jana Březinová
    Dovoz auta z Německa: Návod krok za krokem

    Nabídka ojetých vozů v Česku se po nedostatku z minulých let opět vrátila k normálu. Hodně lidí ale přesto preferuje dovoz aut z Německa. Důvodem je širší nabídka specifických modelů, lepší technický stav a někdy i nižší cena. Jak při nákupu auta v Německu správně postupovat?

  • nabourané auto naložené na odtah
    14. února 2024|Monika Šaríková
    4 důvody, proč se vyplatí mít havarijní pojištění

    Na rozdíl od povinného ručení není havarijní pojištění povinné ze zákona. Ve snaze snížit náklady na provoz vozidla jej zhruba dvě třetiny řidičů opomíjí. Neuvědomují si, že se jim ježdění bez kompletního pojištění může naopak prodražit. Stačí jedna větší oprava nebo několik menších.

  • policejni-kontrola-dva
    17. června 2023|Monika Šaríková
    Co je bodový systém a jak funguje?

    Poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel.

  • kladivko-modely-auticek-nehoda
    27. ledna 2023|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nepojištění vozidla hrozí?

  • 28. prosince 2022|ePojisteni
    Bude Evropská unie tolerovat propadlé řidičáky a STK?

    Ministerstvo dopravy uvedlo, že platnost řidičských průkazů a STK končících v období mezi 1. únorem a 31. srpnem 2020 bude prodloužena o sedm měsíců. Řidiči, kterých se tato zpráva týká, mohou po tuto dobu jezdit s propadlými doklady. Toto nařízení by mělo údajně platit v rámci celé EU. Podle redakce iROZHLAS to však není tak úplně jednoznačné.