epojisteni logo
kalkulačka povinného zmluvného poistenia

5 nejčastějších chyb u pojištění vozidel a motocyklů

17. 5. 2013 | Aktualizováno: 23. 5. 2024
|
Délka čtení: 8 min.

Nedostatečné krytí, chybějící asistenční služby nebo vynechání důležitých připojištění. Povinné ručení musí mít v ČR všechna motorová vozidla, jejich provozovatelé se ale při sjednání pojištění opakovaně dopouští mnoha chyb. Které chyby patří k nejčastějším, co mohou způsobit a jak se jim nejsnáze vyhnout?

1. Provozovatel neplatí za nepoužívané vozidlo pojištění

Máte vozidlo trvale zaparkované v garáži nebo na zahradě a nejezdíte s ním? I v takovém případě za něj musíte platit povinné ručení. Pojištění musí mít všechna vozidla s přidělenou registrační značkou, jinak riskujete pokutu až 50 tisíc Kč a navíc ještě příspěvek České kanceláři pojistitelů za každý den chybějícího pojištění (30–93 Kč/den podle objemu motoru).

Pokud si staré auto či motocykl chcete z nějakého důvodu ponechat, musíte SPZ vrátit a vozidlo vyřadit z registru. K vyřazení musí dojít nejpozději do 14 dnů od konce platnosti původního povinného ručení. Vozidlo poté samozřejmě nesmí na silnici. U dopravních prostředků využívaných jen v určitou část roku můžete využít tzv. sezónní povinné ručení nebo uložit registrační značky do depozitu a vozidlo dočasně vyřadit z registru.

Věděli jste?

Od dubna roku 2024 zodpovídá za sjednání povinného ručení podle zákona č. 30/2024 Sb. provozovatel vozidla. Dříve za pojištění auta nebo motorky zodpovídal vlastník. Cílem změny je odstranění nelogického stavu, kdy povinnost ležela na vlastníkovi, ale přestupkem bylo provozování vozidla bez pojištění.

2. Sjednání pojištění s nedostatečným krytím

Základní rozsah povinného ručení je stanovený zákonem. U pojišťovny si můžete sjednat pouze pojištění s minimálními limity ve výši 50 milionů Kč u újmy na zdraví i věcných škod. Přestože se zákonné limity v roce 2024 zvýšily z původních 35 milionů, stále nemusí být v mnoha případech dostatečné.

Z povinného ručení se neplatí jen škoda u nabouraných vozidel, ale mimo jiné také:

  • náklady na léčení v případě úrazu,

  • ušlý zisk poškozených osob,

  • náklady spojené s právním zastoupením při uplatňování nároků z povinného ručení,

  • náklady zásahu hasičského záchranného sboru,

  • zachraňovací náklady včetně nákladů spojených s likvidováním následků dopravní nehody.


V případě způsobení hromadné nebo vážné dopravní nehody mohou náklady minimální limity přesáhnout. Škodu nad rámec limitů bohužel musíte zaplatit ze svého. Výši limitů proto raději nastavte na 100/100 milionů Kč.

Kdo nabízí nejlevnější povinné ručení?

Zjistěte, která pojišťovna vám nabídne vysoké limity nejvýhodněji. Nejlevnější povinné ručení najdete během pár minut v naší online kalkulačce. Ve srovnávači povinného ručení ale věnujte pozornost i dalším parametrům pojištění. Ne vždy je nejlevnější nabídka tou nejlepší volbou.

3. Zajištění pouze základních asistenčních služeb

Asistenční služby dnes tvoří nedílnou součást povinného ručení u všech pojišťoven. Značně se však liší svými limity a rozsahem. Řidiči si často myslí, že v bezplatné asistenci mají opravu vozidla na místě nebo odtah do servisu. Obě služby ale většinou bývají omezené maximální částkou, kterou vám pojišťovna v těchto situacích uhradí. Ta zdaleka nemusí pokrýt veškeré náklady. U opravy na místě může rozhodovat také čas, který mechanik stráví opravou vozidla, při odtahu zase vstupuje do hry vzdálenost od servisu.

Pojišťovny obvykle nabízí více druhů asistence. V základních balíčcích jsou asistenční služby velmi omezené. Pokud chcete mít jistotu, že v krizové situaci nezůstanete na holičkách, připlaťte si za rozšířenou asistenci. Oproti základnímu tarifu zahrnuje například zapůjčení náhradního vozidla, zajištění ubytování, plnohodnotnou asistenci v zahraničí nebo pomoc při ztrátě či zabouchnutí klíčů.

4. Vynechání důležitých připojištění

Podobně jako asistenční služby si můžete rozšířit rizika, na něž se pojištění vztahuje. Díky připojištění vám povinné ručení částečně nahradí i havarijní pojištění. Která připojištění stojí za zvážení?

  • Připojištění skel: K poškození čelního skla stačí jeden letící kamínek. Cena opravy přitom běžně atakuje 10 tisíc Kč, u novějších aut vás nové sklo vyjde ještě dráž. Není proto divu, že si připojištění skel sjednává každý čtvrtý řidič. Vozidlo s prasklým či rozbitým čelním sklem navíc není podle zákona způsobilé k jízdě – je-li poškození ve stírané ploše větší než 20 mm. Za jízdu s takto poškozeným sklem vám hrozí pokuta až 10 000 Kč ve správním řízení a 6 trestných bodů.

  • Připojištění živlů: Krupobití, pád stromu, povodně, vichřice nebo třeba požár. Živelní události sice nepřichází tak často, ale když už udeří, škody bývají fatální. Bez pojištění auta či motorky proti živlům zaplatíte kompletní opravu z vlastní kapsy.

  • Připojištění střetu se zvěří: Policie v ČR každoročně eviduje zhruba 15 tisíc srážek se zvěří, tedy více než 40 případů denně. Zvýšené riziko platí zejména v době rozbřesku a soumraku, kdy je zvěř nejaktivnější. Ochranu před případnými škodami vám zajistí připojištění střetu se zvěří, které běžně stojí cca 600–800 Kč/rok.

  • Připojištění odcizení: Tento typ připojištění zvažte především u nových a často kradených aut (Škoda, Volkswagen). Hodně se kradou také motorky – zloději je zvládnou během několika minut naložit na přívěs a odjet. Bez připojištění si nové vozidlo bohužel musíte koupit ze svého.

5. Nedostatečná kontrola povinného ručení

I když čtení několikastránkové pojistné smlouvy rozhodně není zábavné, vynechat byste ho neměli. Svým podpisem totiž vyjadřujete souhlas s podmínkami smlouvy. Ve smlouvě si zkontrolujte zejména limity pojištění a výluky z pojistného plnění – tedy situace, kdy vám pojišťovna peníze nevyplatí nebo výrazně zkrátí.

Nejčastěji se výluky vztahují na:

  • škody způsobené úmyslně,

  • řízení pod vlivem alkoholu a jiných omamných látek,

  • řízení bez řidičského oprávnění či v době zákazu řízení,

  • technicky nezpůsobilá vozidla,

  • neoprávněné využití vozidla,

  • nepřivolání policie nebo nevyplnění záznamu o nehodě,

  • škody vzniklé při provozu mimo pozemní komunikaci.



Výluky se napříč pojišťovnami liší. Pokud chcete stoprocentně vědět, kdy se na povinné ručení můžete spolehnout, musíte si pečlivě projít smluvní podmínky.

Povinné ručení: Porovnání nabídek

Častou chybou je také nedostatečné srovnání nabídek. Produkty jednotlivých pojišťoven se výrazně liší svými limity, podmínkami i cenou. Hodnota vašeho vozu navíc v čase klesá. Pravidelná aktualizace smlouvy nebo změna pojišťovny by vám tak měla zajistit lepší podmínky. Nabídky hlavních pojišťoven si během pár kliknutí srovnáte v naší kalkulačce povinného ručení.

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • ilustrační obrázek - muž podepisuje smlouvu
    10. května 2024|Petr Pohůdka
    Novinky: 7 změn zákona v autopojištění 2024

    Rok 2024 přináší pro řidiče celou řadu změn. Řízení je nově možné již od 17 let, končí vydávání velkých technických průkazů a mění se také bodový systém či sazby pokut. Novinky se nevyhnuly ani pojištění vozidel. Jaké změny v autopojištění by vám neměly uniknout?

  • autobazar
    29. dubna 2024|Jana Březinová
    Dovoz auta z Německa: Návod krok za krokem

    Nabídka ojetých vozů v Česku se po nedostatku z minulých let opět vrátila k normálu. Hodně lidí ale přesto preferuje dovoz aut z Německa. Důvodem je širší nabídka specifických modelů, lepší technický stav a někdy i nižší cena. Jak při nákupu auta v Německu správně postupovat?

  • nabourané auto naložené na odtah
    14. února 2024|Monika Šaríková
    4 důvody, proč se vyplatí mít havarijní pojištění

    Na rozdíl od povinného ručení není havarijní pojištění povinné ze zákona. Ve snaze snížit náklady na provoz vozidla jej zhruba dvě třetiny řidičů opomíjí. Neuvědomují si, že se jim ježdění bez kompletního pojištění může naopak prodražit. Stačí jedna větší oprava nebo několik menších.

  • policejni-kontrola-dva
    17. června 2023|Monika Šaríková
    Co je bodový systém a jak funguje?

    Poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel.

  • kladivko-modely-auticek-nehoda
    27. ledna 2023|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nepojištění vozidla hrozí?

  • 28. prosince 2022|ePojisteni
    Bude Evropská unie tolerovat propadlé řidičáky a STK?

    Ministerstvo dopravy uvedlo, že platnost řidičských průkazů a STK končících v období mezi 1. únorem a 31. srpnem 2020 bude prodloužena o sedm měsíců. Řidiči, kterých se tato zpráva týká, mohou po tuto dobu jezdit s propadlými doklady. Toto nařízení by mělo údajně platit v rámci celé EU. Podle redakce iROZHLAS to však není tak úplně jednoznačné.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Havárie v zahraničí. Jak postupovat v různých státech Evropy

    Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Počet nehod, od kterých ujedou viníci, roste

    Ujet z místa nehody je nezákonné. Nejhorší je však opustit místo vážné dopravní nehody a neposkytnout nebo nezavolat první pomoc poškozeným osobám. Ti mohou kvůli neposkytnuté včasné pomoci i zemřít. Bohužel se nejedná o výjimečné chování. Podle statistik ujede viník v průměru od každé 6 nehody.

  • praskle-celni-sklo
    Zdražení cen povinného ručení pokračuje. Můžou za něj dražší díly i energie

    Na řidiče se řítí další zdražování. Podle prognóz analytiků i zástupců pojišťoven ho pocítí mnohem důrazněji než v předchozích měsících. Důvodem je nejen rostoucí cena práce a materiálu v servisech, ale také vyšší škoda v případě nehody, která se musí zákonitě promítnout do cen povinného i havarijního pojištění.

  • dalnice-aktualita
    15. srpna 2022|Marek Drahorád
    Cena dálničních známek u nás a v cizině

    Většina evropských zemí má stejně jako Česko zpoplatněno užívání dálnic a dalších vybraných úseků. Některé země využívají systém dálničních známek, jiné vybírají dálniční poplatky (mýto) při každém průjezdu. Existuje ale také několik zemí, které dálnice vůbec nezpoplatňují.