Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním tohoto webu s jejich používáním souhlasíte.   Více informací  

Jaká je minimální hloubka dezénu?

Jaká je minimální hloubka dezénu?

hloubka dezénu

Vlastník vozidla je povinen vozidla pravidelně kontrolovat hloubku dezénu u aktuálně používaných pneumatik. České zákony totiž stanovují minimální hloubku dezénu a to jak u letních, tak i u zimních pneumatik. Pokud je hodnota stejná nebo nižší, řidič je povinen pneumatiky vyměnit za nové. 

Důvodem pravidelné kontroly a včasné výměny pneumatiky jde primárně zajištění bezpečné jízdy na silnicích za každých povětrnostních podmínek.

Minimální hloubku dezénu v ČR určuje zákon

V České republice se rozlišují pneumatiky na letní a zimní. Přesněji řečeno české zákony nařizují řidičům za určitých klimatických podmínek používat zimní pneumatiky a to od 1. listopadu až do konce dubna. Nové letní pneumatiky mají hloubku dezénu 7 až 8 mm, zimní 9 až 10 mm. 

Minimální zákonem stanovená hloubka dezénu se u letních a zimních pneumatik liší:

  • Minimální hloubka dezénu u letní pneumatik činí nejméně 1,6 mm

  • Minimální hloubka dezénu u zimních pneumatik činí nejméně 4 mm

Řidičům je doporučeno kontrolovat minimální hloubku dezénu každý rok při pravidelné výměně s výjimkou nových pneumatik, u kterých kontrola není nutná. Rychlost opotřebení přitom není závislá pouze na stáří pneumatik, ale také na stylu jízdy či způsobu skladování

Opotřebené pneumatiky zvyšují riziko nehody

Kontrola dezénu pneumatik rozhodně nepatří mezi zbytečné výmysly ze strany úředníků. V tomto případě se jedná o zajištění bezpečného silničního provozu. Opotřebená pneumatika se totiž vyznačuje významně zhoršenými vlastnostmi, zejména co se týče přilnavosti k vozovce a rychlosti brzdění. Čím je dezén pneumatiky slabší a vzorek méně výrazný, tím více vzniká riziko možné nehody, aquaplanningu či defektu pneumatiky. 

Jak se měří hloubka dezénu u pneumatiky

Prvním krokem ke správnému změření hloubky dezénu je nastavení vozidla. Vozidlo by mělo v ideálním případě stát na rovině. Měření usnadní vytočení předních kol do co největšího úhlu kvůli lepšímu přístupu. 

K měření se obvykle používá tzv. hloubkoměr, který se přiloží k podélné drážce cca 4 cm od bočního pláště. V tomto místě bývají pneumatiky opotřebené nejvíce. Hloubkoměr je cenově přijatelný nástroj, který lze sehnat v autoservisech, obchode s potřebami pro motorová vozidla, hobby marketech či lépe vybavených benzínových pumpách.

Pro orientační změření postačí kovová mince

Nemáte-li po ruce hloubkoměr, je možné pro orientační změření použít minci. Ta se zasune do drážky v běhounu a podle hloubky zasunutí lze jednoduše určit míru opotřebení.

  • V případě letních pneumatik se používá pětikorunová mince, kterou je třeba do drážky zasunout tak, aby číslo 5 bylo převrácené. Pokud je vidět celé číslo 5, je nutné pneumatiku vyměnit za novou. 

  • U zimních pneumatik je potřeba větší padesátikorunová mince (nebo 2 EUR). Zimní pneumatika je sjetá, pokud je viditelný vnější okraj.

Hodnocení článku:  
Počet hlasů: 6

Sdílet na Facebooku

Archiv