Povinné ručení pro přívěsné vozíky

  • Tipy, jak pojistit vlek za auto

  • Sjednání pojištění přívěsného vozíku online

  • Bezplatné poradenství na telefonu i přes e-mail

  • Úspora až ve výši 50 %

Co je povinné ručení pro přívěsný vozík a kdy je potřeba

Pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla (lidově povinné ručení) musí mít podle zákona č. 30/2024 Sb. každé vozidlo s registrační značkou na veřejné komunikaci – tedy i přívěsný vozík. Bez pojištění přívěsného vozíku na silnici vůbec nesmíte vyjet.

Povinné ručení pro přívěsný vozík nepotřebujete pouze v případě, že není přihlášený a provozujete ho mimo veřejné pozemní komunikace (například na vlastní zahradě nebo v areálu firmy). Přihlášený přívěsný vozík musí být pojištěný, i když ho nevyužíváte. Pokud ho chcete na delší dobu odstavit, je nutné vozík dočasně vyřadit z registru vozidel a registrační značky uložit do depozitu. Jestli přívěs potřebujete jen v určitém ročním období, může dávat smysl tzv. sezónní pojištění sjednávané na několik měsíců v roce.


Proč se povinné ručení týká i přívěsných vozíků?

Přestože přívěs nemá vlastní pohon, stále může způsobit dopravní nehodu a tím i škody na zdraví či majetku třetích osob. Škody jsou poškozené straně hrazené právě z pojištění přívěsného vozíku.



Může za nehodu přívěs nebo jeho špatné vedení?

Pojišťovny při kolizích způsobených vozidly s přívěsným vozíkem řeší, která část jízdní soupravy stojí za vznikem pojistné události.

1

Škody způsobené přívěsem mohou být zapříčiněné jeho špatným vedením. V těchto případech jsou škody hrazené z povinného ručení tažného vozidla.

2

Je-li hlavním „viníkem“ nehody přívěs (například po neočekávaném odpojení od jízdní soupravy), hradí se škody z povinného ručení přívěsného vozíku.

3

Ve specifických situacích (souběh příčin) mohou být škody vyplacené z obou pojištění.

Co spadá do kategorie přívěsných vozíků

České zákony rozdělují přípojná vozidla podle největší přípustné hmotnosti. Setkáte se s kategoriemi:

  • O1 – největší přípustná hmotnost přípojného vozidla nepřevyšuje 750 kg,

  • O2 – největší přípustná hmotnost od 750 kg do 3 500 kg,

  • O3 – největší přípustná hmotnost od 3 500 kg do 10 000 kg,

  • O4 – největší přípustná hmotnost nad 10 000 kg.




Skupina B – základní „béčko“

Platí pro přívěsy do 750 kg (O1) bez omezení celkové hmotnosti soupravy.

Umožňuje také tažení přívěsu nad 750 kg, pokud celková hmotnost soupravy nepřesáhne 3 500 kg.

Příklad: osobní auto 2 000 kg + přívěs 1 200 kg = souprava 3 200 kg → stačí skupina B.

Rozšíření B96

Pro soupravy s přívěsem nad 750 kg, pokud celková hmotnost nepřesáhne 4 250 kg.

Nepotřebujete teorii ani dlouhý kurz – pouze krátký praktický výcvik a zkoušku.

Příklad: auto 2 200 kg + obytný přívěs 1 800 kg = souprava 4 000 kg → stačí B96.

Skupina B+E

Potřebná pro přívěsy do 3 500 kg (O2) v případech, kdy souprava přesáhne limity B nebo B96.

Vyžaduje kompletní autoškolu: teorie, praktický výcvik a závěrečná zkouška.

Příklad: auto 2 500 kg + přívěs 3 000 kg = souprava 5 500 kg → nutné B+E


.


Řidičské oprávněníHmotnost vozíkuMaximální hmotnost jízdní soupravy

B

do 750 kg

3 500 kg

B96

Více než 750 kg

4 250 kg

B + E

do 3 500 kg

7 000 kg



Typy přívěsných vozíků za auto z pohledu využití

Vleky

Jeden z nejběžnějších typů přívěsu. Vlek za auto slouží k přepravě rozmanitého nákladu (stavební materiály, zemědělské produkty, nábytek apod.). Obvykle má plochou ložnou plochu a jednoduché nízké bočnice.

Valníky

Přívěsné vozíky s nízkou konstrukcí a robustním podvozkem. Používají se pro přepravu těžkých nákladů, které potřebují stabilní a pevnou konstrukci.

Uzavřené přívěsy

Jsou opatřené plachtou nebo kompletní pevnou konstrukcí (skříňové přívěsy), která chrání náklad před povětrnostními vlivy. Využívají se pro přepravu citlivějšího zboží či materiálů. Zároveň poskytují vyšší ochranu před krádeží.

Přepravníky strojů

Specializované přívěsy navržené pro přepravu těžkých a rozměrných strojů. Součástí přepravníků bývá rampa usnadňující nakládání a vykládání. Přepravníky bývají vybavené bezpečnostními upevňovacími body, zajišťovacími řetězy nebo popruhy pro stabilní upevnění strojů.

Přívěsy na motocykly a čtyřkolky

Přepravníky přizpůsobené pro přepravu motocyklů či čtyřkolek. Většinou u nich nechybí nakládací rampa a upevňovací systémy zajišťující stabilní ukotvení vozidel.

Přívěsy pro přepravu zvířat

Přívěsy za auto, které jsou navržené pro bezpečnou přepravu zvířat, například koní. Mají dobře větraný uzavřený prostor a bezpečnostní doplňky pro ochranu zvířat během přepravy.

Přívěs vs. návěs

V souvislosti s přípojnými vozidly narazíte na dva základní pojmy – přívěs a návěs. Obě nemotorová vozidla se liší především konstrukcí a hmotností, kterou přenáší na tažné vozidlo. Přívěs nese skoro celou hmotnost nákladu. Této skutečnosti odpovídá jeho konstrukce a rozložení kol. Naopak návěs přenáší větší část hmotnosti na tažné vozidlo. Kola návěsu proto nemusí být rozmístěna rovnoměrně a uvidíte je spíše v zadní části. Za běžná osobní auta se připojují jen přívěsy. Návěsy se využívají v kombinaci s tahačem.



Výběr povinného ručení pro přívěs: Na co si dát pozor?

Výběr povinného ručení pro přívěsný vozík probíhá podobně jako u osobních automobilů. „Rozsah povinného ručení je jasně daný zákonem, a to stejně pro všechny druhy vozidel,“ potvrzuje Petr Milata, mluvčí ČSOB Pojišťovny. Povinné ručení tak musí splňovat například zákonné limity pojistného plnění u újmy na zdraví a věcných škod. Minimální limity jsou aktuálně stanovené na 50 milionů Kč.

Stejně jako u aut však odborníci doporučují nastavení vyšších limitů, alespoň 100/100 milionů Kč. I vozík může způsobit velké škody, například při hromadné havárii.

„Známe případ, kdy se nesprávným rozložením nákladu vozík rozkmital a utrhl se ze závěsu tažného vozidla v plném provozu na dálnici.“

Miloš Velíšek supervizor pojištění vozidel České podnikatelské pojišťovny (ČPP)


Na co dalšího se soustředit při výběru pojištění přívěsného vozíku?
Rozsah krytí

Pojišťovny k základnímu pojištění nabízí doplňková připojištění. Obvykle si můžete připojistit například střet se zvěří, přírodní živly, krádež, vandalismus nebo právní poradenství.

Asistenční služby

Asistence by měla fungovat v režimu 24/7. Běžnou součástí asistenčních služeb je pomoc v případě technických potíží (závada, prasklá pneumatika). Při výběru pojištění si zkontrolujte limity spojené s asistencí a ujistěte se, že máte pomoc k dispozici i v zahraničí.

Výluky a pojistné podmínky

Projděte si seznam situací, kdy pojištění přívěsného vozíku neplatí. Typicky jde o úmyslné jednání nebo škody způsobené při řízení pod vlivem alkoholu či drog. U přívěsů vám může být plnění odmítnuto i při použití vozíku v rozporu se zákonem, například při jeho přetížení.

Srovnání nabídek

Podmínky i cenové nabídky jednotlivých pojišťoven se liší. První nabídka, která vám přijde pod ruku, zdaleka nemusí být tou nejvýhodnější.



Jak najít výhodné pojištění pro přívěsný vozík za auto

Nabídky povinného ručení pro přívěsné vozíky si během několika minut srovnáte v naší online kalkulačce. Stačí vyplnit SPZ přívěsu nebo údaje o vozíku zadat ručně (u typu vozidla poté nezapomeňte zaškrtnout možnost „Přípojné vozidlo“).



Kolik stojí pojištění přívěsných vozíků: Cena 2025

Pojišťovny určují cenu pojištění přívěsných vozíků podobně jako u automobilů a dalších motorových vozidel. Jaké parametry patří k nejdůležitějším?

  • Hmotnost přívěsného vozíku: S hmotností vleku za auto se zvyšuje i potenciální škoda, kterou může vozík způsobit v případě nehody. Těžší přívěsy proto mají dražší povinné ručení.

  • Způsob užití vozíku: Pojištění přívěsných vozíků určených k osobnímu použití je levnější než u přívěsů využívaných v půjčovnách nebo ke komerčním účelům.

  • Délka pojištění a frekvence placení: Sezónní pojištění vychází levněji než celoroční povinné ručení. Pojišťovny vám obvykle dají na výběr, jestli pojistné chcete platit měsíčně, čtvrtletně, pololetně či ročně. Roční platba může být cenově zvýhodněná.

  • Bonusy a malusy: Řidiči jezdící bez nehod jsou odměňováni bonusy (levnějším pojistným). Naopak jedinci, kteří nehody opakovaně zavinili, jsou penalizováni tzv. malusy a platí vyšší pojistné.

  • Věk pojistníka: Podle statistik hrozí vyšší riziko nehod u mladých (či méně zkušených) řidičů a seniorů. Klienti z těchto skupin za povinné ručení pro přívěsný vozík zaplatí více.

  • Bydliště pojistníka: Kvůli rušnému provozu je množství pojistných událostí vyšší v Praze a dalších velkých městech. Pojistníci s trvalým bydlištěm v těchto místech musí počítat s dražším pojištěním přívěsného vozíku.

Způsobení nehody přívěsným vozíkem není v praxi tak časté, na vině bývá spíše tažné vozidlo. Cena pojištění přívěsných vozíků je tedy výrazně nižší než například u osobních automobilů. Obvykle se pohybuje v řádu nižších stovek Kč ročně.

Model přívěsného vozíku za autoCena pojištění přívěsného vozíku (limity 70/70 mil. Kč)

Brenderup 1205S UB TILT, 750 kg

od 123 Kč/rok

TEMARED MOTO 2, 750 kg

od 123 Kč/rok

Cheval Liberté Gold One, 1600 kg

od 384 Kč/rok

Zaslaw 300TH 2000 kg

od 384 Kč/rok

Zdroj: Online kalkulačka ePojisteni.cz, září 2025. Počítáno pro pojistníka ve věku 35 let s trvalým bydlištěm v Praze, bez bonusů.



Co hrozí v případě, že si nesjednáte povinné ručení pro přívěsný vozík?

Pokud si povinné ručení pro přívěsný vozík nesjednáte a vyjedete s přívěsem na veřejnou komunikaci, hrozí vám stejně jako u nepojištěného automobilu pokuta až 50 000 Kč. Spolu s pokutou zaplatíte ještě příspěvek České kanceláři pojistitelů za každý den chybějícího pojištění. Ten činí 4 Kč/den u přívěsů do 750 kg a 7 Kč/den u přívěsů s nejvyšší povolenou hmotností nad 750 kg.





Havarijní pojištění pro přívěsný vozík

Podobně jako u dalších vozidel si u přívěsných vozíků můžete sjednat i havarijní pojištění. Vztahuje se na škody na vašem přívěsu, které zaviníte vy sami. Povinné ručení totiž kryje jen škody způsobené třetím osobám. Havarijní pojištění vás chrání také před přírodními živly, krádeží či vandalismem. Některé pojišťovny havarijní pojištění přívěsů vůbec nenabízí nebo ho poskytují pouze pro podnikatele. Množství nabídek tak může být značně omezené. Při osobním využívání přívěsného vozíku budete narážet i na potíže s pojištěním nákladu.

„Náklad jako takový pojistit v autopojištění nelze, u podnikatelských vozidel lze pojistit přepravovaný náklad v rámci podnikatelských pojištění,“ vysvětluje Miloš Velíšek z ČPP. „Havarijní pojištění pro přípojná vozidla nabízíme pouze v rámci pojištění podnikatelských rizik (flotilového pojištění), kde lze sjednat i tzv. cargo pojištění – pojištění přepravovaného nákladu. Nicméně v rámci retailového pojištění toto nenabízíme,“

Petr Milata ČSOB Pojišťovna

Které pojišťovny nabízí havarijní pojištění i pro přívěsné vozíky?

Kontaktujte nás a my vám poradíme, které havarijní pojištění pro přívěsný vozík pro vás bude nejlepší. Během pár kliknutí vám srovnáme nabídky hlavních pojišťoven. Pokud se vám nabídka bude líbit, můžeme vám ji během pár minut sjednat online.

Časté dotazy

Je pojištění pro přívěsný vozík povinné?

Kolik stojí pojištění pro přívěs za auto?

Vztahuje se povinné ručení přívěsného vozíku i na škody na vlastním vozidle?

Jak vysoká je pokuta za nepojištěný přívěsný vozík?

Čtěte náš blog a zjistěte víc

  • tachometr ve voze
    16. října 2025|ePojisteni
    Povinné ručení podle najetých kilometrů – komu se vyplatí a jak funguje

    Najedete ročně sotva pár tisíc kilometrů? Pak zbytečně platíte stejně jako řidič, který tráví za volantem každý den. Řešením je povinné ručení podle najetých kilometrů. Díky tomuto modelu pojištění platíte jen za to, co skutečně projezdíte.

  • 29. září 2025|Petr Pohůdka
    Krátkodobé havarijní pojištění nejen na dovolenou

    Vyrážíte na dovolenou nebo dlouhou služební cestu a rádi byste auto chránili pomocí havarijka? Pokud nestojíte o celoroční pojistku, můžete si vyřídit krátkodobé havarijní pojištění. Určitou formu ochrany vám zajistí i připojištění auta na dovolenou. V čem spočívají výhody krátkodobých pojištění a kde podobné produkty naráží na své limity?

  • autobazar
    17. září 2025|Petr Pohůdka
    Praktický návod, jak rychle a online ověřit VIN kód při koupi ojetého vozidla

    Záznamy o poškození, najeté kilometry nebo technické údaje. Díky kontrole VIN kódu zjistíte o vozidle velmi podrobné informace. Před koupí ojetiny se tak můžete ujistit, že jsou údaje uvedené prodejcem pravdivé. Kde VIN kód najdete a jak ho ověříte?

  • Nabourané auto
    16. září 2025|Petr Pohůdka
    Co dělat, když vás nabourá auto z Ukrajiny nebo jiné zahraniční země

    Zaregistrovali jste informaci, že u bouraček zaviněných ukrajinskými auty v ČR zaplatí 90 % nákladů Češi? I když se podobné zprávy objevily v několika médiích a šířili je také někteří politici, tak nejsou pravdivé. Ve svém prohlášení je popřela Česká kancelář pojistitelů, která podobné situace v ČR řeší. Kdo tedy škodu hradí a jak byste měli postupovat v situaci, kdy vás nabourá auto z ciziny?

  • sankce-u-povinneho-ruceni
    08. září 2025|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nezaplacené povinné ručení hrozí?

  • 04. srpna 2025|Petr Pohůdka
    Alkohol a dovolená: Na co si dát pozor (nejen za volantem)

    Nedovedete si představit dovolenou bez sklenky místního vína nebo koktejlu na pláži? I jinak sladký nápoj vám může pořádně zhořknout, pokud zároveň dojde k pojistné události. Problémy vám nezpůsobí jen alkohol za volantem, promile v krvi uškodí také při řešení úrazů nebo poškození cizího majetku. Co byste měli vědět, než si v zahraničí objednáte první drink?

  • pneumatika
    18. června 2025|Petr Pohůdka
    Jaká je minimální hloubka dezénu?

    Vlastník vozidla je povinen pravidelně kontrolovat hloubku dezénu u používaných pneumatik. České zákony totiž stanovují minimální hloubku dezénu, a to jak u letních, tak zimních pneu. Pokud je hodnota nižší, řidič musí pneumatiky vyměnit. V opačném případě riskuje pokutu, problémy s pojišťovnou a především zavinění dopravní nehody.Vlastník vozidla je povinen pravidelně kontrolovat hloubku dezénu u používaných pneumatik. České zákony totiž stanovují minimální hloubku dezénu, a to jak u letních, tak zimních pneu. Pokud je hodnota nižší, řidič musí pneumatiky vyměnit. V opačném případě riskuje pokutu, problémy s pojišťovnou a především zavinění dopravní nehody.

  • velikonoce-tradice
    10. dubna 2025|Petr Pohůdka
    Velikonoční popíjení a další rizika, která přináší svátky jara

    Hody hody doprovody, dnes to máte za dva body. Pokud podobnou koledu nechcete slyšet o Velikonocích od policistů, měli byste si dát pozor na dodržování dopravních předpisů. Nebezpečné je zejména řízení po velikonočním popíjení. Svátky jara ale přináší další rizika, například úrazy nebo poškození majetku. Na co si dát o Velikonocích 2025 pozor?

  • 07. dubna 2025|Petr Pohůdka
    Lze registrační značky dočasně vyřadit z evidence?

    Využíváte vozidlo jen část roku? Pokud se vám nechce platit povinné ručení za auto, které několik měsíců stojí v garáži, můžete požádat o dočasné vyřazení vozidla z evidence a uložit značky do depozitu. Jak uložení SPZ do depozitu probíhá a co musíte udělat pro zrušení povinného ručení?

  • dalnice-aktualita
    Dálniční známky v ČR a Evropě 2025

    Ve většině evropských zemí je stejně jako v ČR zpoplatněné užívání dálnic a dalších vybraných vozovek. Některé státy využívají dálniční známky, jinde funguje systém mýtného. V několika zemích mohou řidiči jezdit po dálnicích dokonce zadarmo. Jaké jsou ceny dálničních známek v Evropě, jak se dálniční známky kontrolují a kde zjistíte jejich platnost?