benzinka

Který pohon je lepší? Benzín, nafta, LPG nebo CNG?

28. 2. 2015
|
Délka čtení: 8 min.

Při výběru vhodného vozidla přijde na přetřes otázka vhodného pohonu a s ním souvisejícího paliva. Nejčastěji se lidé rozhodují mezi benzínem a naftou, zájem je v však také o levnější LPG či CNG. Jak se rozhodnout nejlépe?

Nafta je levnější než benzín. Dieselový pohon je však dražší a vhodnější na častější a delší cesty. O něco málo dražší benzín je zase vhodnější pro kratší jízdy a takové to ježdění po městě. Vedle nafty a benzínu jsou ve hře také alternativní plynové pohony (LPG a CNG), které jsou levnější a navíc šetrnější vůči přírodě. 

Porovnání cen pohonných hmot - proč jsou tak různé?

Rozdíl mezi cenami jednotlivých pohonných hmot je velmi výrazný. Proč ceny benzínu s naftou běžně přesahují hranici 30 Kč, ale LPG se stěží dostane alespoň k 15 Kč? Proč vzhledem k nízké ceně plynu, nejezdí většina lidí na LPG? 

Aktuální průměrné ceny pohonných hmot v ČR ke dni 20. května 2021:
benzindieselLPG CNG

26,39 Kč/l

26,44 Kč/l

12,75 Kč/l

26,92 Kč/kg


Zdroj: mbenzin.cz/průměrné ceny pohonných hmot

Za velkým cenovým rozdílem stojí primárně odlišná spotřební daň. Plynná paliva LPG a CNG totiž spadají do zvýhodněné sazby spotřební daně. Zatímco z jednoho litru CNG si stát bere pouhých 1,40 Kč (respektive za 1 m3, protože CNG se uvádí v kg) a  u LPG 2,15 Kč, u nafty je to už zhruba pětinásobek a to 10,95 Kč a nejvyšší spotřební daň ve výši 12,84 Kč jde státu z benzínu. 

Zejména pak CNG (stlačený zemní plynu) je kvůli nízkým emisím CO2 považován za jedno z hlavních alternativních paliv. V roce 2018 proto česká vláda v rámci jeho podpory schválila nízkou spotřební daň až do roku 2025. Jeho aktuální cena po převodu z kg na m3 činí cca 19 Kč/m3 (1m3 = 1 l).

Ceny paliv nejsou všech, důležité jsou náklady auta na 1 km

Hodnotit a porovnávat pouze ceny různých paliv není při výběru pohonné jednotky jediným kritériem. Velmi důležitými kritérii jsou rovněž pořizovací cena a průměrná spotřeba, které jsou u různých vozidel odlišné. 

Jednoznačně nejnižší spotřebu nabízí dieselová auta. Benzín je na tom podobně jako CNG a nejvyšší spotřebu mají vozidla jezdící na LPG a to o 10 až 20 %. Lepším porovnávacím údajem je proto cena za ujetý kilometr.

Pořizovací cena auta s benzínem, naftou, LPG či CNG

O pořizovací ceně auta mimo jiné rozhoduje také to, jakou pohonnou jednotku si kupující vybere. Všeobecně se ví, že cena vozidla s dieselovým motorem je vyšší zhruba o 10 až 15 % oproti vozidlu s benzínovým motorem. 

auto na plyn

Dražší jsou i vozdila jezdící na plyn. Auto s LPG je přibližně o 20 až 30 tisíc korun dražší než vozidla s benzínovým motorem a za stejné auto s CNG pohonem zaplatí zájemce dokonce 40 až 60 tisíc. To znamená, že je důležité propočítat si, za jak dlouho se vám úspora na palivu vrátí, pokud investujete do dražších pohonných jednotek.

Většina automobilek standardně nabízí naftové a benzínové pohony.  Málokterá auta už mají z výroby například pohon na LPG. Výše uvedených 20 až 30 tisíc korun tedy znamenají cenu případné přestavby na LPG a přestavba na CNG může vyjít dokonce až na 60 tisíc korun. 

Podle odborných porovnání lze nejrychlejší návratnosti dosáhnout při přestavbě na LPG a to zhruba za 2 roky.  Zde však největší překážku představuje síť míst, kde mají vedle tradičních paliv také LPG.

Další náklady vozidla jezdící na LPG nebo CNG

S provozem vozidla, které jezdí na LPG či CNG, souvisí také pravidelné revize kvůli zvýšeným požadavkům na bezpečnost. Vozidla s LPG musí projít každý rok pravidelnou revizí, jejíž cena se pohybuje okolo 500 Kč. V případě CNG se obvykle doporučuje revize pohonné jednotky jednou za dva roky. Rozhodující je doporučení výrobce či dodavatelé přestaveb, které raději předepisují pravidelné kontroly každý rok.

Odlišná je také životnost plynové nádrže u LPG a CNG.  Nádrž na LPG je nutné vyměnit po 10 letech, přičemž cena nové nádrže vychází zhruba na 5 až 8 tisíc korun. Nádrže na CNG mají delší životnost a to 15 až 20 let, poté je rovněž nutné je vyměnit.

Dejte stop zdražování povinného ručení

Přišlo vám oznámení od pojišťovny o zdražení vašeho povinného ručení? Žádné obavy, na novou cenu nemusíte kývnout. Smlouvu můžete jednoduše do 6 týdnů vypovědět a přejít k jiné pojišťovně. S výběrem i sjednáním vám rádi pomůžeme. Vše jednoduše z pohodlí domova.

Monika ŠaríkováVíce článků autora

Sdílet článek

Související články

  • 18. listopadu 2025|Petr Pohůdka
    Co s sebou na STK a jak jí projít napoprvé

    Pokud po českých silnicích chcete jezdit motorovým vozidlem, nevyhnete se technickým prohlídkám na STK. Vyškolení pracovníci během nich kontrolují technický stav vozidla a jeho způsobilost k provozu. Jak připravit auto na STK a co s sebou budete potřebovat?

  • vyfuky
    31. října 2025|Petr Pohůdka
    Jaká je povolená hodnota emisí u auta v ČR?

    Nedílnou součástí pravidelné technické prohlídky vozidla je měření emisí. Tato kontrola má za úkol odhalit, zda vaše vozidlo neuvolňuje do ovzduší více škodlivin, než povolují zákonné normy. Jaké emisní limity musí vaše vozidlo splnit v roce 2025 a kolik za měření emisí zaplatíte?

  • nabourané auto naložené na odtah
    30. října 2025|Petr Pohůdka
    4 důvody, proč se vyplatí havarijní pojištění

    Zatímco sjednání povinného ručení řidičům přikazuje zákon, havarijní pojištění je dobrovolné. Aktuálně chrání v České republice zhruba třetinu vozidel. V některých případech je opomíjení dodatečného pojištění logické, jindy ale jde o ekonomický hazard. Kdy se havarijní pojištění vyplatí a na co všechno se vztahuje?

  • tachometr ve voze
    16. října 2025|ePojisteni
    Povinné ručení podle najetých kilometrů – komu se vyplatí a jak funguje

    Najedete ročně sotva pár tisíc kilometrů? Pak zbytečně platíte stejně jako řidič, který tráví za volantem každý den. Řešením je povinné ručení podle najetých kilometrů. Díky tomuto modelu pojištění platíte jen za to, co skutečně projezdíte.

  • 29. září 2025|Petr Pohůdka
    Krátkodobé havarijní pojištění nejen na dovolenou

    Vyrážíte na dovolenou nebo dlouhou služební cestu a rádi byste auto chránili pomocí havarijka? Pokud nestojíte o celoroční pojistku, můžete si vyřídit krátkodobé havarijní pojištění. Určitou formu ochrany vám zajistí i připojištění auta na dovolenou. V čem spočívají výhody krátkodobých pojištění a kde podobné produkty naráží na své limity?

  • autobazar
    17. září 2025|Petr Pohůdka
    Praktický návod, jak rychle a online ověřit VIN kód při koupi ojetého vozidla

    Záznamy o poškození, najeté kilometry nebo technické údaje. Díky kontrole VIN kódu zjistíte o vozidle velmi podrobné informace. Před koupí ojetiny se tak můžete ujistit, že jsou údaje uvedené prodejcem pravdivé. Kde VIN kód najdete a jak ho ověříte?

  • Nabourané auto
    16. září 2025|Petr Pohůdka
    Co dělat, když vás nabourá auto z Ukrajiny nebo jiné zahraniční země

    Zaregistrovali jste informaci, že u bouraček zaviněných ukrajinskými auty v ČR zaplatí 90 % nákladů Češi? I když se podobné zprávy objevily v několika médiích a šířili je také někteří politici, tak nejsou pravdivé. Ve svém prohlášení je popřela Česká kancelář pojistitelů, která podobné situace v ČR řeší. Kdo tedy škodu hradí a jak byste měli postupovat v situaci, kdy vás nabourá auto z ciziny?

  • sankce-u-povinneho-ruceni
    08. září 2025|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nezaplacené povinné ručení hrozí?

  • pneumatika
    18. června 2025|Petr Pohůdka
    Jaká je minimální hloubka dezénu?

    Vlastník vozidla je povinen pravidelně kontrolovat hloubku dezénu u používaných pneumatik. České zákony totiž stanovují minimální hloubku dezénu, a to jak u letních, tak zimních pneu. Pokud je hodnota nižší, řidič musí pneumatiky vyměnit. V opačném případě riskuje pokutu, problémy s pojišťovnou a především zavinění dopravní nehody.Vlastník vozidla je povinen pravidelně kontrolovat hloubku dezénu u používaných pneumatik. České zákony totiž stanovují minimální hloubku dezénu, a to jak u letních, tak zimních pneu. Pokud je hodnota nižší, řidič musí pneumatiky vyměnit. V opačném případě riskuje pokutu, problémy s pojišťovnou a především zavinění dopravní nehody.

  • velikonoce-tradice
    10. dubna 2025|Petr Pohůdka
    Velikonoční popíjení a další rizika, která přináší svátky jara

    Hody hody doprovody, dnes to máte za dva body. Pokud podobnou koledu nechcete slyšet o Velikonocích od policistů, měli byste si dát pozor na dodržování dopravních předpisů. Nebezpečné je zejména řízení po velikonočním popíjení. Svátky jara ale přináší další rizika, například úrazy nebo poškození majetku. Na co si dát o Velikonocích 2025 pozor?