Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním tohoto webu s jejich používáním souhlasíte.   Více informací  

Víte, jak postupovat při uplatnění pojistného plnění z cestovního pojištění? - 2. díl

Víte, jak postupovat při uplatnění pojistného plnění z cestovního pojištění? - 2. díl

V minulém článku jsme si popsali, jak postupovat při uplatnění pojistného plnění z cestovního pojištění v případě, že vás na dovolené postihne úraz či nemoc. Tedy uplatňujete pojistné plnění z pojištění léčebných výloh. V rámci cestovního pojištění si ale můžete sjednat řadu připojištění, na která se nyní zaměříme.

Poškozená zavazadla řešte ještě na letišti

Pojišťovny mají na nahlašování pojistné události svůj protokol. Pokud se od něj odchýlíte, bohužel mají právo vám odmítnout vydat pojistné plnění. Někdy se navíc může stát, že pokud nevíte, jak postupovat, prošvihnete šanci a o plnění z pojistné události se připravíte.

To je právě případ poškozených zavazadel. K tomu často dochází při letecké přepravě. Ne všechny pojišťovny toto riziko kryjí, ale najdou se i výjimky. Musíte však dodržet přesný postup.

I s poškozeným kufrem musíte ještě na letišti vyhledat reklamační oddělení. Naleznete jej pod názvem „Baggage Claim“, případně „Baggage Service Office“ nebo „Baggage Handling Desk“. Tam s vámi pověřený pracovník vyplní záznam o poškození zavazadla, tzv. „Damage Property Report“, případně „Property Iregularity Report“ (PIR). K tomu budete potřebovat váš palubní a zavazadlový lístek.

V záznamu budou uvedeny vaše identifikační údaje, přibližná hodnota kufru a další informace. Bez tohoto dokladu se bohužel žádné kompenzace nedočkáte.

Reklamační záznam z letiště je možné získat pouze před opuštěním letiště. Pokud vám situace dojde později, už není možné se na letiště vrátit a reklamační protokol si vyžádat zpětně. Reklamační oddělení se totiž nachází v tranzitní části letiště.

S tímto dokladem a s nafoceným poškozením kufru se pak obrátíte na svou pojišťovnu, buď osobně nebo on-line.

Podrobně jsme se tématu poškozených zavazadel věnovali ve článku “Jak postupovat při zničení zavazadla”.

jak na pojistné plnění z cestovního pojištění?

Co když vaše dítě něco rozbije?

Jako jedno z doplňkových připojištění se u cestovního pojištění doporučuje sjednat si pojištění odpovědnosti. Zvláště, když cestujete s dětmi. Pokud nedopatřením něco převrhnou a rozbijí, jde pak taková škoda z pojištění odpovědnosti cestovního pojištění. Platí to ale i pro vás. Popruhem kabelky se zachytíte o stojan s vystaveným zbožím a škoda je na světě.

Pojištění odpovědnosti se často nevztahuje na škody, které způsobíte na půjčeném autě. Tam si musíte ohlídat rozsah pojištění nebo spoluúčasti u půjčovny aut. Totéž platí i o půjčených věcech, například sportovním vybavení jako jsou šnorchly, surfy apod.

Ve chvíli, kdy způsobíte škodu, opět rovnou kontaktujte asistenční službu. Ta vám následně poradí, jak postupovat. Zavolejte ji i v případě, že si myslíte, že jste škodu nezpůsobili, ale personál hotelu trvá na tom, že za škodu můžete vy. Asistenční služba bude vědět, jak v takové situaci jednat.

Opět je potřeba vše zdokumentovat, takže škodu vyfoťte. Udělejte to i v případě, že si to fotí personál hotelu, policie apod. Ti nemusí vaší pojišťovně fotodokumentaci předat. Tu povinnost máte vy jakožto pojištěná osoba. Díky fotodokumentaci také předejdete tomu, že se majitel poškozených věcí pokusí ze škody vytěžit i něco navíc a připíše si do seznamu škod i něco, co se vůbec nerozbilo.

Pokud byli nehodě přítomni nějací svědci, pokuste se zajistit jejich výpovědi. Ideálně si na ně vezměte kontakt, který pak předáte pojišťovně.

Pokud jste škodu nezpůsobili, ale hotel trvá na tom, že ano, asistenční služba vám nejspíše doporučí zavolat policii. Ta s vámi sepíše hlášení z celé situace. Protokol bude chtít na konci podepsat, ale pokud hlášení nerozumíte, nic nepodepisujte. Naopak opět situaci konzultujte s asistenční službou.

Doporučuje se také své vyjádření napsat v českém jazyce a pod to se podepsat. Situaci si pak opět převezme pojišťovna.

Ztratili jste práci, a tak nikam neodcestujete?

V rámci cestovního pojištění si můžete sjednat i tzv. pojištění storna cesty. To využijete ve chvíli, kdy se vám ještě před odcestováním stala nějaká událost, v důsledku které nikam jet nemůžete. Například jste onemocněli, zranili jste se, váš majetek postihla živelná událost apod. Některé pojišťovny uznávají i ztrátu práce. Musí ale dojít k rozvázání pracovního poměru ze strany zaměstnavatele, nikoli z vaší a ani ne tzv. dohodou.

K těmto událostem pak musí dojít v nějakém čase před odcestováním, zpravidla maximálně 30 dnů před plánovaným odjezdem. Pokud podmínky splníte, vyplatí vám pojišťovna 80 - 100 % vynaložených nákladů na zájezd, letenku, ubytování, dopravu atd., dle sjednané varianty pojištění.

Jak se ale domoci pojistného plnění? Opět nejdříve volejte asistenční službu. Ihned proveďte storno cesty, letenek, ubytování a všeho, co jste měli zařízené. Písemně oznamte situaci pojišťovně a doložte dokumenty, ze kterých je zřejmé, že jste vynaložili určité náklady. Můžete přiložit výpis z účtu, potvrzení od ubytovacího zařízení či letecké společnosti.

Pojišťovna následně bude chtít předložit kopii cestovní smlouvy, letenek, originál dokladu o zaplacení, doklad o rozsahu nevyčerpaných služeb, lékařskou zprávu, pokud neodcestujete ze zdravotních důvodů apod.

Rada na závěr

Pokud s sebou na dovolené žádný “manuál pro případ nouze” nemáte, pamatujte si jednoduchou poučku. Když nevíte, jak postupovat, zavolejte asistenční službu. Platíte si cestovní pojištění, a to vám má zaručit, že v případě nouze nezůstanete bez pomoci. Nebojte se tedy na pojišťovnu obrátit a následně už se jen řiďte tím, co vám radí.

Hodnocení článku:  
Počet hlasů: 2

Sdílet na Facebooku