Povinné ručení opět zdražuje. Ohrožení jsou většinou rizikoví řidič

Povinné ručení opět zdražuje. Ohrožení jsou většinou rizikoví řidiči
V letošním roce přistoupily pojišťovny k dalšímu zdražování povinného ručení. Důvodem je růst nákladů souvisejících s likvidací škod v rámci pojištění odpovědnosti za provoz motorových vozidel. Vyšší pojistné zaznamenali především rizikoví řidiči, naopak řidičům jezdícím bez nehody se pojistné příliš nezvedlo.
povinné ručení
Trend stoupajících cen povinného ručení pokračuje i v roce 2018. Zástupci pojišťoven zvyšování pojistného odůvodňují nárůstem nákladů. Významně se zvedly náklady na opravy vozidel i na škody na zdraví. Navíc se neustále objevují nové nároky na odškodnění od osob poškozených při dopravních nehodách. Zdražení se proto nejvíce dotkne nejrizikovějších kategorií řidičů a vozidel.
„UNIQA ceny letos zvyšuje. U klientů beze škod jde řádově o několik procent, zatímco u zákazníků s větším počtem škod může jít i o vyšší desítky procent,“ uvedla Eva Svobodová, mluvčí pojišťovny. UNIQA není jediná. Zdražení přiznala také ČSOB pojišťovna, Česká podnikatelská pojišťovna, Česká pojišťovna, Slavia pojišťovna, Generali a další. „V opravárenství se zvýšily ceny o více než deset procent, upravovali jsme tedy i sazby povinného ručení, o tři procenta,“ dodává Václav Bálek, mluvčí pojišťovny Allianz.
Nejvíce škod způsobují mladí řidiči do 22 let a senioři nad 65 let
Tuto informaci dlouhodobě potvrzují statistiky pojišťoven i policie. Právě mladí řidiči a senioři nebudou z nových ceníků nadšeni, protože právě jich se zdražení týká nejvíce. Zatímco řidiči bez nehod si zvýšení pojistného ani nevšimnou, rizikové skupiny zdražení v řádu desítek procent nepřehlédnou. Vyšší ceny pocítí také řidiči v těch regionech, kde je počet událostí nejvyšší.
„Obecně u AXA platí, že ti, kteří jezdí bez nehod, mohou na povinném ručení ušetřit až dvě třetiny ceny proti těm, kteří jezdí bezohledně a často bourají,“ upozorňuje Jiří Cívka, mluvčí pojišťovny AXA.
Kooperativa upravila ceny pouze u nákladních vozidel a autobusů, kde výše nároků roste každým rokem a to zejména v případě škod na zdraví a životě. Pojišťovna tvrdí, že za současných podmínek není tyto škody schopna pokrýt. U autobusů proto pojistné vzrostlo až o 100 procent, u tahačů návěsů “pouze” o 30 procent.
Pojišťovny stále častěji přihlíží k množství zaviněných přestupků
Už dávno neplatí, že pojišťovny stanovují pojistné pouze na základě tradičních údajů, jako je značka a typ vozidla, rok výroby, objem motoru či věk a trvalé bydliště řidiče. Stále větší roli hraje frekvence a rozsah přestupků, které řidič za svou “kariéru” způsobí. Ti, kteří jezdí dlouhodobě bez nehod, platí obvykle nižší pojistné
Pojišťovny dále berou v potaz počet najetých kilometrů, Allianz pojišťovna už nějakou dobu nabízí levnější povinné ručení řidičům, kteří toho v průběhu roku najezdí opravdu málo. Vyšší roli také hraje vybavenost vozidla nejrůznějšími asistenčními systémy, které zvyšují bezpečnost jízdy (např. při jízdě v pruzích nebo při parkování).