epojisteni logo

Počet nehod, od kterých ujedou viníci, roste

31. 8. 2022
|
Délka čtení: 6 min.

Počet nehod, od kterých ujedou viníci, roste

Ujet z místa nehody je nezákonné. Nejhorší je však opustit místo vážné dopravní nehody a neposkytnout nebo nezavolat první pomoc poškozeným osobám. Ti mohou kvůli neposkytnuté včasné pomoci i zemřít. Bohužel se nejedná o výjimečné chování. Podle statistik ujede viník v průměru od každé 6 nehody.


Dejte stop zdražování povinného ručení

Přišlo vám oznámení od pojišťovny o zdražení vašeho povinného ručení? Žádné obavy, na novou cenu nemusíte kývnout. Smlouvu můžete jednoduše do 6 týdnů vypovědět a přejít k jiné pojišťovně. S výběrem i sjednáním vám rádi pomůžeme. Vše jednoduše z pohodlí domova.


V roce 2017 to byla každá 9. nehoda. Oproti loňskému roku se tedy situace výrazně zhoršila. Od ledna do července letošního roku Policie ČR evidovala přesně 10 110 dopravních nehod, od kterých ujeli viníci. V celkovém objemu nehod činí jejich podíl 17,2 %, což je nejhorší číslo do roku 1993. V důsledku neposkytnutí první pomoci letos zemřelo 8 osob. Jedním z nejhorších byly v minulosti roky 1993 a 1997.

“Ujetí od dopravní nehody je jedna z nejhorších věcí, které se může řidič dopustit. Kromě toho, že je to nezákonné, je takové chování naprosto nemorální. Včasná pomoc u těžkých zranění rozhoduje v řadě případů o tom, jak vážné následky si oběť nehody odnese a někdy i o tom, jestli člověk zůstane naživu,” uvedl Tomáš Neřold, pověřený vedoucí BESIP.

Největší nárůst eviduje hlavní město Praha a Karlovarský kraj

Oproti loňskému roku je to zásadní rozdíl, protože od smrtelné nehody ve stejném období neujel žádný viník a nikdo z tohoto důvodu nezemřel. To však neznamená, že by situace byla o hodně lepší. V roce 2017 došlo k 17 556 nehodám, u kterých viník zmizel. Při těchto nehodách zemřelo za celý 7 lidí a zraněno jich bylo celkem 693, což je nejméně od roku 1993

Nejvyšší nárůst, co se týče počtu takových nehod, hlásí Praha a to o 283 nehod více. Praze je rovněž připisováno nejvíce zraněných osob. Procentuálně “vede” Karlovarský kraj, který zaznamenal o 47 % více nehod, které opustil jejich viník. Naopak 9 krajů nehlásí ani jedno úmrtí.

Viníkovi, který ujede od nehody, hrozí ztráta bodů i pokuta

Ujetí od místa dopravní nehody je považováno za jeden z nejzávažnějších dopravních přestupků. Jedná se neprodlené nezastavení vozidla a nedovolené opuštění místa dopravní nehody, případně neprodlené nevracení se na místo dopravní nehody po poskytnutí nebo přivolání pomoci nebo po ohlášení dopravní nehody. Viníkovi hrozí získání “trestných” bodů v rámci bodového systému, finanční pokuta i zákaz činnosti.

V rámci bodového systému může být řidiči, který opustil místo nehody, připsáno 7 bodů. Na místě viníkovi hrozí pokuta až 5 000 Kč, ve správním řízení pak nejméně 2 500 Kč a nejvíce 5 000 Kč. V případě vážné nehody nezodpovědnému řidič hrozí zákaz činnosti (řízení vozidla) až na 6 měsíců, v případě opakovaného spáchání přestupku až na 12 měsíců.

„Každou nehodu je nutné ohlásit neprodleně, zavolat policii a počkat na místě. Pokud se tato, byť na první pohled banální nehoda, oznámí dodatečně, hrozí řidičům sankce za přestupek v souvislosti s ujetím od dopravní nehody. Tyto situace jsou dost podceňované. Je nutné si v této souvislosti uvědomit, že vzhledem k tomu, že dnes jsou stále více rozšířené kamerové systémy, je možné takové přestupce a pachatele dohledat,“ uvedl Ondřej Horázný, předseda Asociace autoškol ČR.

Ušetřete na autopojištění až 50 %

Naši zákazníci s námi ušetří až 50 % za povinné ručení. Buďte mezi nimi i vy. Zelenou kartu obdržíte do pár minut na e-mail.

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • kladivko-modely-auticek-nehoda
    27. ledna 2023|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nepojištění vozidla hrozí?

  • 28. prosince 2022|ePojisteni
    Bude Evropská unie tolerovat propadlé řidičáky a STK?

    Ministerstvo dopravy uvedlo, že platnost řidičských průkazů a STK končících v období mezi 1. únorem a 31. srpnem 2020 bude prodloužena o sedm měsíců. Řidiči, kterých se tato zpráva týká, mohou po tuto dobu jezdit s propadlými doklady. Toto nařízení by mělo údajně platit v rámci celé EU. Podle redakce iROZHLAS to však není tak úplně jednoznačné.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Havárie v zahraničí. Jak postupovat v různých státech Evropy

    Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.

  • praskle-celni-sklo
    Zdražení cen povinného ručení pokračuje. Můžou za něj dražší díly i energie

    Na řidiče se řítí další zdražování. Podle prognóz analytiků i zástupců pojišťoven ho pocítí mnohem důrazněji než v předchozích měsících. Důvodem je nejen rostoucí cena práce a materiálu v servisech, ale také vyšší škoda v případě nehody, která se musí zákonitě promítnout do cen povinného i havarijního pojištění.

  • dalnice-aktualita
    15. srpna 2022|Marek Drahorád
    Cena dálničních známek u nás a v cizině

    Většina evropských zemí má stejně jako Česko zpoplatněno užívání dálnic a dalších vybraných úseků. Některé země využívají systém dálničních známek, jiné vybírají dálniční poplatky (mýto) při každém průjezdu. Existuje ale také několik zemí, které dálnice vůbec nezpoplatňují.

  • 11. července 2022|ePojisteni
    BESIP trvá na nulové toleranci. Alkohol za volant prostě nepatří

    Roky se diskutuje o uvolnění nulové tolerance alkoholu u řidičů podobně, jako je tomu ve vybraných evropských státech. SO BESIP jde tvrdě proti a na pomoc si bere nepříznivé policejní statistiky. Ty potvrzují, že počty smrtelných nehod zaviněných pod vlivem alkoholu rostou.

  • zena-oprena-o-nabijici-se-elektromobil
    15. června 2022|Marek Drahorád
    Konec spalovacích motorů. Kdy si budeme muset pořídit elektromobil?

    Mohou elektromobily nahradit auta se spalovacími motory? Přijdeme o možnost vlastnit auto, pokud si vůz s elektrickým pohonem nebudeme moci dovolit? Přečtěte si, co se v blízké budoucnosti chystá.

  • autobazar
    18. února 2022|Marek Drahorád
    Na co nezapomenout, když si koupíte ojeté auto

    Koupě ojetého vozidla přináší řadu výhod, z nichž nejdůležitější je finanční úspora. I za rok starý vůz totiž zaplatíte výrazně nižší částku než za nové vozidlo. Při koupi ojetého vozidla je důležitý zejména pečlivý výběr nejlépe za dohledu odborníka, díky kterému se vyvarujete koupi ojetého vozidla se spoustu úmyslně skrytých vad. Pokud už jste si v bazaru ojetý vůz vyhlédli, máme pro vás pár užitečných tipů.

  • zelena-karta-v-mobilu-za-volantem
    20. ledna 2022|Monika Šaríková
    Nově by si řidiči měli vystačit se zelenou kartu i v elektronické podobě

    Zelená karta v listinné podobě už nebude v Česku třeba. Ministerstvo financí na konci roku podpořilo řidiče, který v rámci silniční kontroly jako doklad o povinném ručení předložil dokument uložený v mobilním telefonu. Řidiči, kteří se k podobnému kroku odhodlají, by však měli být připraveni na to, že policie nemusí být ještě informována.