Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním tohoto webu s jejich používáním souhlasíte.   Více informací  

Praktický návod, jak si poradit s prasklým čelním sklem

Praktický návod, jak si poradit s prasklým čelním sklem

Prasklé přední sklo

K častým škodám na vozidle patří rozbité čelní sklo, které většinou způsobí odlétnutý kamínek či nepříznivé počasí. Jak takovou situaci řešit? Povinné ručení se na tyto škody již nevztahuje a ideální není ani havarijní pojištění.

Dle údajů České asociace pojišťoven prasklé čelní sklo tvoří téměř 25 % všech nahlášených pojistných událostí v oblasti pojištění motorových vozidel. Cena za opravu či výměnu čelního skla se průměrně pohybuje okolo 8 500 Kč. Ročně pojišťovny vyplatí cca 600 milionů Kč za opravy skel.

S prasklým čelním sklem se navíc nemůže jezdit, byť by se jednalo o drobné poškození. Poškození skla v tzv. stíratelné ploše je totiž považováno za vážnou závadu, která ohrožuje bezpečnost provozu, a řidiči hrozí pokuta až 10 000 Kč a přidělení 5 trestných bodů. Policie může řidiči i zabavit malý technický průkaz, pokud škoda na skle zabírá přes 50 % plochy.

porovnání havarijního pojištění

Na rozbité čelní sklo už nelze uplatnit povinné ručení

V minulosti tento typ škod pojišťovny běžně hradily z povinného ručení. Pojišťovnám stačila fotografie či dokonce jen opsaná registrační značka auta, od něhož se kámen údajně odrazil a způsobil poškození skla. Údajně proto, že na zbloudilé kamínky řidiči svalovali vinu i tehdy, když prasklé sklo způsobila úplně jiná příčina.

Dnes už pojišťovny ofocenou SPZ cizího auta neakceptují a výměnu prasklého skla povinné ručení nehradí. Důvodem je fakt, že se jedná o škodu, kterou řidiči nejsou schopni ovlivnit. Pokud ovšem zrovna neveze špatně zajištěný náklad kamení. To už je však jiný typ škody.

Proč nemá smysl využít havarijní pojištění?

Jako další nejvhodnější řešení se nabízí havarijní pojištění. Tento způsob má však několik háčků. Za prvé se havarijní pojištění sjednává se spoluúčastí nejčastěji ve výši 5 000 až 10 000 Kč. Z havarijního pojištění by šla na výměnu skla minimální částka. Podstatnou část by zaplatil motorista ze svého.

Co by však vadilo daleko více, je zbytečné zhoršení škodního průběhu pojištění, které by se nahlášením rozbitého sklad projevilo na výši pojistného. S každou pojistnou události se totiž řidič stává rizikovějším. Na vyšší riziko pojišťovny reagují jak jinak, než ubráním slevy a současně zdražením pojistného.

„Motorista může sklo řešit z havarijního pojištění, má-li ho sjednané a rozhodne-li se ho uplatnit. Zde však musí zvážit, zda se mu oprava tímto způsobem vyplatí vzhledem ke zvolené spoluúčasti a ztrátě bonusu,“ uvedla Ivana Buriánková, mluvčí České pojišťovny.

Nejlepším řešením je extra pojištění čelního skla

Situace naštěstí není beznadějná a výměnu čelního skla není nutno hradit ze svého. Ideální řešení prasklého skla představuje připojištění skel, které se může vztahovat pouze na čelní sklo nebo na všechna skla.

Vzhledem k minimálnímu rozdílu v pojistném se většina řidičů rozhodne pro druhou variantu. Byť nejčastěji dochází k poškození předního skla, při troše smůly se může rozbít i boční nebo zadní sklo vozidla. 

Prasklé přední sklo

Kolik připojištění skel stojí?

Připojištění skel není drahá záležitost. Při porovnání s průměrnou cenou výměny skel se investice do tohoto připojištění jeví jako zanedbatelná částka. Ceny připojištění se pohybují zhruba od 700 Kč za rok v závislosti na výši sjednaného limitu pojistného plnění a výši spoluúčasti, která se pohybuje kolem 500 Kč.

Výhodou je rovněž to, že pojistné plnění nemá vliv na bezeškodní průběh, protože tyto škody neovlivní ani majitel auta. Pojištění skel se navíc vztahuje na škody způsobené  také dalšími vlivy, jako jsou živelné události, vandalismus nebo havárie. Tomu se říká “hodně muziky, za málo peněz”.

Na co dát při uzavírání pojištění pozor?

Při sjednávání pojistky věnujte pozornost typu pojistného limitu, který se může vztahovat na jednu pojistnou událost nebo na celý pojistný rok. Mezi tím je propastný rozdíl.

  • Limit stanovený na každou pojistnou událost zvlášť znamená, že o výměnu skla z důvodu poškození lze požádat i několikrát do roka.

  • Limit stanovený na celý pojistný rok představuje maximální částku, kterou za vás pojišťovna v daném roce zaplatí.

Jak postupovat, když na čelním skle objevíte prasklinu?

Vozidlo s poškozeným sklem odvezte rovnou do servisu. Na pojišťovnu zpravidla nemusíte hlásit vůbec nic. Veškerou administrativu spojenou s vyřízením pojistné události servis vyřídí s pojišťovnou automaticky sám a většinou i bez příplatku.

Samotná výměna skla je otázkou několika minut, záleží na vytíženosti konkrétního servisu. S sebou mějte připravené řidičské oprávnění, zelenou kartu jako doklad o povinném ručení, velký technický průkaz a doklad o zaplacení pojištění skel.

Hodnocení článku:  
Počet hlasů: 43

Sdílet na Facebooku

Články související s těmito výrazy:

<meta name="description" content="Výměnu prasklého čelního skla pojišťovny už z povinného ručení nehradí. Nepomůže ani havarijní pojištění. Jak si poradit, abyste rozbité čelní sklo neplatili ze svého?" />

Archiv