epojisteni logo
nehoda-zahranici

Víte, jak se zachovat u dopravní nehody?

18. 5. 2015
|
Délka čtení: 7 min.

Každý den na českých silnicích dojde v průměru k více než 250 dopravním nehodám. Příčinou je stres, minimální zkušenosti, nedostatečné soustředění i agresivní jízda. Stanete-li se účastníkem nehody, nepanikařte. Poradíme Vám, jak se zachovat a co dělat.

Policejní statistiky uvádí, že v roce 2014 se v Česku odehrálo celkem 85 859 dopravních nehod. 23 655 osob bylo zraněno lehce, 2 762 osob těžce a 629 osob zemřelo. Hmotná škoda všech evidovaných nehod je vyšší než 4,9 miliardy korun Tato čísla nevyznívají vůbec lichotivě.

Jezděte opatrně

Ohledně jízdy za volantem slýcháváme podobné rady ze všech stran. Realita je bohužel zcela opačná, protože zdaleka ne všichni řidiči se řídí zásadami bezpečné jízdy. Každý motorista, který usedne za volant, musí přitom počítat nejen s nebezpečným chováním rizikových, agresivních a nezkušených řidičů, ale tak s nástrahami silnic.

Ne všechny nehody jsou závažné. Valná většina z nich náleží spíše k menším karambolům, při kterých v nejhorším případě dojde k hmotné škodě na vozidle. Bohužel však dochází i k velmi závažným nehodám, při nichž dochází ke zraněním i k úmrtím. Při každé nehodě je vždy dobré dodržovat zásady, které mohou zachránit i lidský život.

Zachovejte klid a nepanikařte

V každé krizové situaci je důležité zachovat klid a hlavně nepanikařit. Klidný člověk danou situaci zhodnotí lépe a snáze najde nejvhodnější řešení. Některé nehody nejsou mnohdy také zlé, jak na první pohled vypadají.

V první řadě zhodnoťte zdravotní stav svůj a ostatních účastníků nehody, pokud je to možné. Dojde-li ke zranění, vždy volejte záchrannou službu a policii ČR. Do telefonu sdělte maximum informací o tom, kde a jak k nehodě došlo a jak je situace závažná.

Pokud to Váš zdravotní stav dovolí, u vozidel zapněte výstražná světla a oblékněte si reflexní vestu. Teprve poté opusťte vozidlo a umístěte výstražný trojúhelník. Nezapomeňte přitom dávat důkladný pozor na okolní provoz a to zejména na rychlostních silnicích a dálnicích. Z praxe jsou bohužel známé případy, kdy kolemjedoucí vozidlo srazilo osobu čekající u nehody.

Nehodu je nutné hlásit pouze v případě zranění a hmotné škody nad 100 tisíc korun

K nehodám je nutné volat policii pouze v případech, kdy hmotná škoda přesáhne 100 tisíc korun a dojde-li k poškození komunikace či obecně prospěšného zařízení. Dojde-li ke zranění, okamžitě volejte policii a také záchrannou službu.

Nehodu je vždy důležité co nejlépe zdokumentovat. Nehodu proto nafoťte pomoci fotoaparátu či mobilního telefonu a vyplňte záznam o nehodě. Pokud nemáte oficiální formulář, postačíte si s obyčejným kusem papíru. Záznam musí obsahovat celá jména, osobní údaje a podpisy přímých účastníků nehody i případných svědků.

Nehodu také nahlaste své pojišťovně. Ta se o postará o vyřešení pojistné události. Dle určení viníka, a dalšího řešení pojistné události (hmotná škoda, škoda na zdraví, atd.) pak pojišťovna vyplatí škodu poškozenému.

Pozor na lovce nehod

Lidé bývají po nehodě v šoku a nejsou schopni normálně uvažovat. Toho využívají tzv. lovci nehod. Jsou vidět na místech, kde dochází k častým dopravním nehodám. Jakmile se u nějaké ocitnou osobně, snaží se od účastníka nehody získat plnou moc s tím, že kompletně zajistí vyřešení pojistné události od odtah, přes servis i vyplacení škody.

Poškození jsou pak nemile překvapení, když jim naúčtují vysoké částky za opravu poškozeného vozu i zapůjčení vozidla náhradního. A proto vždy kontaktujte pouze svoji pojišťovnu a vozidlo nechte opravit v autorizovaném servisu či v servisu, které znáte osobně. Jedině tak se vyhnete dalším potížím, které se samotnou nehodou vůbec nesouvisí.

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • odtah-vozu
    24. května 2024|Jana Březinová
    Pojištění GAP: Co všechno kryje a komu se vyplatí?

    Jen co nový vůz opustí autosalon, jeho hodnota rychle klesá. Za rok zhruba o 10 %. Pokud dojde k totální škodě nebo krádeži, pojišťovna vám z havarijního pojištění vyplatí pouze aktuální tržní cenu vozidla. A to i přesto, že mělo najeto jen pár kilometrů. Chcete získat plnou pořizovací cenu vozu? S tím pomůže doplňkové pojištění GAP.

  • ilustrační obrázek - muž podepisuje smlouvu
    10. května 2024|Petr Pohůdka
    Novinky: 7 změn zákona v autopojištění 2024

    Rok 2024 přináší pro řidiče celou řadu změn. Řízení je nově možné již od 17 let, končí vydávání velkých technických průkazů a mění se také bodový systém či sazby pokut. Novinky se nevyhnuly ani pojištění vozidel. Jaké změny v autopojištění by vám neměly uniknout?

  • autobazar
    29. dubna 2024|Jana Březinová
    Dovoz auta z Německa: Návod krok za krokem

    Nabídka ojetých vozů v Česku se po nedostatku z minulých let opět vrátila k normálu. Hodně lidí ale přesto preferuje dovoz aut z Německa. Důvodem je širší nabídka specifických modelů, lepší technický stav a někdy i nižší cena. Jak při nákupu auta v Německu správně postupovat?

  • nabourané auto naložené na odtah
    14. února 2024|Monika Šaríková
    4 důvody, proč se vyplatí mít havarijní pojištění

    Na rozdíl od povinného ručení není havarijní pojištění povinné ze zákona. Ve snaze snížit náklady na provoz vozidla jej zhruba dvě třetiny řidičů opomíjí. Neuvědomují si, že se jim ježdění bez kompletního pojištění může naopak prodražit. Stačí jedna větší oprava nebo několik menších.

  • policejni-kontrola-dva
    17. června 2023|Monika Šaríková
    Co je bodový systém a jak funguje?

    Poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel.

  • kladivko-modely-auticek-nehoda
    27. ledna 2023|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nepojištění vozidla hrozí?

  • 28. prosince 2022|ePojisteni
    Bude Evropská unie tolerovat propadlé řidičáky a STK?

    Ministerstvo dopravy uvedlo, že platnost řidičských průkazů a STK končících v období mezi 1. únorem a 31. srpnem 2020 bude prodloužena o sedm měsíců. Řidiči, kterých se tato zpráva týká, mohou po tuto dobu jezdit s propadlými doklady. Toto nařízení by mělo údajně platit v rámci celé EU. Podle redakce iROZHLAS to však není tak úplně jednoznačné.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Havárie v zahraničí. Jak postupovat v různých státech Evropy

    Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Počet nehod, od kterých ujedou viníci, roste

    Ujet z místa nehody je nezákonné. Nejhorší je však opustit místo vážné dopravní nehody a neposkytnout nebo nezavolat první pomoc poškozeným osobám. Ti mohou kvůli neposkytnuté včasné pomoci i zemřít. Bohužel se nejedná o výjimečné chování. Podle statistik ujede viník v průměru od každé 6 nehody.

  • praskle-celni-sklo
    Zdražení cen povinného ručení pokračuje. Můžou za něj dražší díly i energie

    Na řidiče se řítí další zdražování. Podle prognóz analytiků i zástupců pojišťoven ho pocítí mnohem důrazněji než v předchozích měsících. Důvodem je nejen rostoucí cena práce a materiálu v servisech, ale také vyšší škoda v případě nehody, která se musí zákonitě promítnout do cen povinného i havarijního pojištění.