epojisteni logo
auto-na-dalnici

Již 14 dní není možné provozovat vozidlo v polopřevodu

14. 7. 2015
|
Délka čtení: 6 min.

Již 14 dní není možné provozovat vozidlo v polopřevodu

Posledním dnem v červnu skončily časy, kdy bylo možné cestovat autem s nedokončeným převodem. 1. července byla tato auta po šestiměsíční intenzivní kampani jednoduše vyřazena z registru vozidel. Desítky tisíc provozovatelů čeká na silnici nemilé překvapení, pokud převod včas nedokončili.


Na počátku roku vstoupila v platnost novela zákona o silničním provozu, která zakázala provoz motorových vozidel v tzv. polopřevodu. Řidičům ministerstvo dopravy umožnilo převod dokončit v následujících šesti měsících. Tato lhůta skončila 30. června a stále existují stovky tisíc vozidel, jejichž převod nebyl dokončen. Tato vozidla již nesmí vyjet na silnici.


Ministerstvo dopravy v první polovině roku vedlo intenzivní informační kampaň. Informace o změně byly rozšiřovány prostřednictvím médií, internetu, letáků i tiskových konferencí. Podle kritiků měla vláda raději investovat do adresného obesílání konkrétních lidí. Ministr dopravy Dan Ťok, však upozorňuje, že to nebylo v mnoha případech možné. Aktuální majitelé takových vozidel totiž nejsou nikde uvedeni. Lidé navíc mají tendenci vše řešit na posledních chvílí, a přitom půl roku je více než dlouhá lhůta.


Převod vozidla je navíc od začátku roku jednodušší. Odhlášení i přihlášení je nutné provést na jednom úřadě a to na úřadě registru, kde bylo vozidlo původně přihlášeno. Nyní není možné vozidlo odhlásit bez vyplnění jména nového majitele. Nově se nemění registrační značky a novému majiteli zůstávají původní.

Ministerstvo dopravy zveřejní seznam zrušených vozidel

Úředníci odborů dopravy začínají postupně mazat vozidla s nedokončenou registrací. Aktuálně se jedná zhruba o 750 000 vozidel. Například Praha hlásí 68 000 vozidel, Ostrava 20 000 vozidel a Brno 19 000 vozidel. Ministerstvo dopravy odhaduje, že z celkové částky byla většina dávno zlikvidována či rozebraná na díly. Zhruba 100 000 vozidel a motorek se však stále pohybuje po českých komunikacích. Ministerstvo dopravy upozorňuje, že seznam všech zrušených vozidel zveřejní na webových stránkách.

Mnozí majitelé aut, kteří nezaregistrovali změnu zákona ani informační kampaň, nemusí vůbec tušit, že jejich vozidla vlastně vůbec neexistuje. Povinné ručení si budou platit nadále a technická prohlídka bude rovněž platná. Překvapení je tak bude čekat až při náhodné policejní kontrole.  “V případě, kdy policisté při kontrole zjistí, že není zapsáno v registru, budou postupovat stejným způsobem jako dosud v obdobných případech a v intencích zákona",  upozorňuje Jozef Bocán z policejního prezidia. Motoristé na místě přijdou o doklady od vozidla a ještě jim bude hrozit pokuta až ve výši 50 000 Kč.

Přestanou pojišťovny vyplácet pojistné plnění?

Další otázkou je, zda budou pojišťovny vyplácet povinné plnění v případě, kdy takové vozidlo způsobí nehody. Vyřazením vozidla z registru totiž automatický zanikne také povinné ručení a pojišťovna nemusí pojistné plnění vyplatit. Škodu by tak musel uhradit majitel vozidla ze své kapsy.


Také Česká kancelář pojistitelů se obává komplikací, které sebou zrušení těchto vozidel přinese. „Situace je ještě mnohem složitější. Nikdo vlastně netuší, jak se budou takové případy řešit.  ČKP  už rok tlačí na ministerstvo dopravy, aby pojišťovny informovalo o odhlášených vozidlech. Spolupráce je doslova tristní. Předávání dat ze strany ministerstva dopravy nefungovalo už v minulosti, kdy jsme tři čtvrtě roku obesílali motoristy neprávem vinou špatných podkladů z registru. Jenže po úředním zániku auta přece nepůjde jen tak se omluvit a říci, že to byl omyl,“ říká Aleš Povr,” mluvčí ČKP.


Mnozí majitelé vozidlo neodhlásili či nepřihlásili úmyslně. Nejčastějším důvodem byl ekopoplatek, který prostě odmítli uhradit. Další majitelé však prostě jen nesledovali mediální humbuk a u nich lze očekávat podání žaloby, že nebyli informováni adresně. Ve správním řízení se pak budou moci bránit, ale pravděpodobnost úspěchu nelze zatím předjímat.

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • 23. července 2024|Petr Pohůdka
    Parametry výpočtu ceny povinného ručení a havarijního pojištění

    Pojištění vozidla tvoří nedílnou součást výdajů spojených s jeho provozem. Povinné ručení musí mít podle zákona sjednané každý provozovatel vozidla. Havarijní pojištění sice povinné není, ale zejména u novějších a dražších vozů by mělo být samozřejmostí. Ceny pojistek se u různých vozidel a osob značně liší. Jak pojišťovny vypočítají cenu povinného ručení a havarijního pojištění?

  • havarijní pojištění bez spoluúčasti
    22. července 2024|Jana Březinová
    Připojištění k havarijnímu pojištění

    Havarijní pojištění sice není povinné, ale jeho sjednání vám zajistí komplexní ochranu vozidla i pasažérů. Obzvlášť, když si sjednáte praktická připojištění – skel, zavazadel, úrazu nebo právní ochrany. Jak přesně jednotlivá připojištění fungují?

  • dva-kluci-u-auta
    17. července 2024|Petr Pohůdka
    Krátkodobé havarijní pojištění nejen na dovolenou

    Vyrážíte na dovolenou nebo dlouhou služební cestu a rádi byste auto chránili pomocí havarijka? Pokud nestojíte o celoroční pojistku, můžete si vyřídit krátkodobé havarijní pojištění. Určitou formu ochrany vám zajistí i připojištění auta na dovolenou. V čem spočívají výhody krátkodobých pojištění a kde podobné produkty naráží na své limity?

  • blg-srt-spz
    12. července 2024|Petr Woff
    Krádeže vozidel v ČR: Statistiky a tipy pro každý kraj

    Zloději každoročně ukradnou tisíce českých aut, přičemž některé lokality a modely vyhledávají častěji než jiné. Mezi nejrizikovější oblasti patří Praha, Liberecký nebo Ústecký kraj. Nejohroženějšími značkami jsou Škoda, Volkswagen a Ford. Krádeže aut zachycujeme v regionálních, celostátních a mezinárodních statistikách, které odhalují zajímavé trendy.

  • 03. července 2024|Petr Pohůdka
    Alkohol a dovolená: Na co si dát pozor (nejen za volantem)

    Nedovedete si představit dovolenou bez sklenky místního vína nebo koktejlu na pláži? I jinak sladký nápoj vám může pořádně zhořknout, pokud zároveň dojde k pojistné události. Problémy vám nezpůsobí jen alkohol za volantem, promile v krvi uškodí také při řešení úrazů nebo poškození cizího majetku. Co byste měli vědět, než si v zahraničí objednáte první drink?

  • dalnice-aktualita
    30. června 2024|Petr Pohůdka
    Dálniční známky v ČR a Evropě 2024

    Ve většině evropských zemí je stejně jako v ČR zpoplatněné užívání dálnic a dalších vybraných vozovek. Některé státy využívají dálniční známky, jinde funguje systém mýtného. V několika zemích mohou řidiči jezdit po dálnicích dokonce zadarmo. Jaké jsou ceny dálničních známek v Evropě, jak se dálniční známky kontrolují a kde zjistíte jejich platnost?

  • odtah-vozu
    24. května 2024|Jana Březinová
    Pojištění GAP: Co všechno kryje a komu se vyplatí?

    Jen co nový vůz opustí autosalon, jeho hodnota rychle klesá. Za rok zhruba o 10 %. Pokud dojde k totální škodě nebo krádeži, pojišťovna vám z havarijního pojištění vyplatí pouze aktuální tržní cenu vozidla. A to i přesto, že mělo najeto jen pár kilometrů. Chcete získat plnou pořizovací cenu vozu? S tím pomůže doplňkové pojištění GAP.

  • ilustrační obrázek - muž podepisuje smlouvu
    10. května 2024|Petr Pohůdka
    Novinky: 7 změn zákona v autopojištění 2024

    Rok 2024 přináší pro řidiče celou řadu změn. Řízení je nově možné již od 17 let, končí vydávání velkých technických průkazů a mění se také bodový systém či sazby pokut. Novinky se nevyhnuly ani pojištění vozidel. Jaké změny v autopojištění by vám neměly uniknout?

  • autobazar
    29. dubna 2024|Jana Březinová
    Dovoz auta z Německa: Návod krok za krokem

    Nabídka ojetých vozů v Česku se po nedostatku z minulých let opět vrátila k normálu. Hodně lidí ale přesto preferuje dovoz aut z Německa. Důvodem je širší nabídka specifických modelů, lepší technický stav a někdy i nižší cena. Jak při nákupu auta v Německu správně postupovat?

  • nabourané auto naložené na odtah
    14. února 2024|ePojisteni
    7 případů, kdy se vyplatí havarijní pojištění

    Zatímco povinnost povinného ručení určuje zákon, havarijní pojištění si řidiči sjednávají dobrovolně. Tomu odpovídá i jeho nabídka, která nepokrývá všechny skupiny řidičů. Kdy se vyplatí havarijní pojištění a co všechno kryje?