epojisteni logo
cestovni-pojisteni-extremni-sporty

Kdo zaplatí škodu za vozidlo s prošlou STK?

19. 1. 2015
|
Délka čtení: 8 min.

Vozidlo s prošlou STK. Zaplatí škodu pojišťovna nebo majitel?

Všechna vozidla, která se pohybují na českých silnicích, musí mít platné povinné ručení a technickou kontrolu. Bez těchto dvou věcí musí být vozidlo umístěné mimo veřejné komunikace. Bohužel se stává, že mnozí majitelé vozidel na technickou kontrolu zapomenou. Co v takovém případě mají dělat?

V takovém případě mají majitelé velký problém a to platí zejména pro chvíle, kdy takové vozidlo (resp. jeho majitel) způsobí dopravní nehodu nebo je jejím účastníkem. Taková situace není na českých silnicích vůbec neobvyklá a existuje stále velké množství vozidel, které nemají platnou technickou kontrolu.

Důvodem přitom není často úmysl, ale pouhá zapomětlivost. Dle zákona je nutné technickou kontrolu provádět 1x za čtyři roky u nových vozidel a 1x za dva roky u straších vozidel. Jejich majitelé si zapomenou zapsat datum a na provedení nové technické kontroly jednoduše zapomenou. Velmi často si vzpomenou tehdy, kdy způsobí dopravní nehodu.

Dejte stop zdražování povinného ručení

Přišlo vám oznámení od pojišťovny o zdražení vašeho povinného ručení? Žádné obavy, na novou cenu nemusíte kývnout. Smlouvu můžete jednoduše do 6 týdnů vypovědět a přejít k jiné pojišťovně. S výběrem i sjednáním vám rádi pomůžeme. Vše jednoduše z pohodlí domova.

Pojišťovny mají právo vyplatit pojistné plnění

Zapomenout na provedení technické kontroly se však nemusí vyplatit. V případě, že vozidlo bez technické kontroly zaviní nehody, má pojišťovna plné právo odmítnout uhradit škodu z důvodu porušení smluvních podmínek. Způsobenou škodu je poté povinen uhradit majitel vozidla.

Pojišťovny uvádí, že k těmto škodám dochází velmi často. K zaplacení škody se staví různě. Například ČSOB pojišťovna, Generali pojišťovna a AXA pojišťovna škodu uhradí, ale pouze tedy, pokud příčinou dopravní nehody nebyl špatný technický stav vozidla (např. vadné brzdy). Prokázat chybu majitele vozidla není snadné. „V praxi je obtížné takovouto souvislost prokázat. V případě účasti policie u dopravní nehody řidič dostane pokutu. U poškozeného u dopravní nehody má neplatná STK vliv pouze v případě totální škody, kdy takovéto vozidlo má nižší obecnou cenu než srovnatelné vozidlo s platnou STK,“ vysvětluje Petr Milata, tiskový mluvčí ČSOB pojišťovny.

„Není to však automatické. Rozhodující je, zda vozidlo svou konstrukcí nebo technickým stavem neodpovídá požadavkům bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích. Pojišťovna tedy při zjištění, že škodící vozidlo nemá platnou STK, zpravidla provede prohlídku a fotodokumentaci škodícího vozidla, aby byl zjištěn jeho technický stav a mohl být vyhodnocen jeho vliv na vznik události. Pokud nehodu šetřila policie, Kooperativa čerpá informace i z její relace a jejího šetření. Je-li technický stav vozidla skutečně závadový, pojišťovna bude po pojištěném požadovat to, co z jeho povinného ručení vyplatila,“ potvrzuje jeho slova Milan Káňa z Kooperativa pojišťovny.

Méně přísný postup zastává Allianz pojišťovna, která se platnosti technických průkazů nezabývá. Stav vozidla však musí odpovídat požadavkům bezpečnosti provozu. Pokud tomu tak není, může uhrazení škody zamítnout také.

Srovnejte si ceny autopojištění a mějte přehled

Díky naší kalkulačce vám srovnáme nejlepší nabídky povinného ručení na trhu. Pojištění, které se vám bude zamlouvat nejvíce, vám naši specialisté pomůžou rovnou i sjednat. A to jednoduše na pár kliků.

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • odtah-vozu
    24. května 2024|Jana Březinová
    Pojištění GAP: Co všechno kryje a komu se vyplatí?

    Jen co nový vůz opustí autosalon, jeho hodnota rychle klesá. Za rok zhruba o 10 %. Pokud dojde k totální škodě nebo krádeži, pojišťovna vám z havarijního pojištění vyplatí pouze aktuální tržní cenu vozidla. A to i přesto, že mělo najeto jen pár kilometrů. Chcete získat plnou pořizovací cenu vozu? S tím pomůže doplňkové pojištění GAP.

  • ilustrační obrázek - muž podepisuje smlouvu
    10. května 2024|Petr Pohůdka
    Novinky: 7 změn zákona v autopojištění 2024

    Rok 2024 přináší pro řidiče celou řadu změn. Řízení je nově možné již od 17 let, končí vydávání velkých technických průkazů a mění se také bodový systém či sazby pokut. Novinky se nevyhnuly ani pojištění vozidel. Jaké změny v autopojištění by vám neměly uniknout?

  • autobazar
    29. dubna 2024|Jana Březinová
    Dovoz auta z Německa: Návod krok za krokem

    Nabídka ojetých vozů v Česku se po nedostatku z minulých let opět vrátila k normálu. Hodně lidí ale přesto preferuje dovoz aut z Německa. Důvodem je širší nabídka specifických modelů, lepší technický stav a někdy i nižší cena. Jak při nákupu auta v Německu správně postupovat?

  • nabourané auto naložené na odtah
    14. února 2024|Monika Šaríková
    4 důvody, proč se vyplatí mít havarijní pojištění

    Na rozdíl od povinného ručení není havarijní pojištění povinné ze zákona. Ve snaze snížit náklady na provoz vozidla jej zhruba dvě třetiny řidičů opomíjí. Neuvědomují si, že se jim ježdění bez kompletního pojištění může naopak prodražit. Stačí jedna větší oprava nebo několik menších.

  • policejni-kontrola-dva
    17. června 2023|Monika Šaríková
    Co je bodový systém a jak funguje?

    Poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel.

  • kladivko-modely-auticek-nehoda
    27. ledna 2023|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nepojištění vozidla hrozí?

  • 28. prosince 2022|ePojisteni
    Bude Evropská unie tolerovat propadlé řidičáky a STK?

    Ministerstvo dopravy uvedlo, že platnost řidičských průkazů a STK končících v období mezi 1. únorem a 31. srpnem 2020 bude prodloužena o sedm měsíců. Řidiči, kterých se tato zpráva týká, mohou po tuto dobu jezdit s propadlými doklady. Toto nařízení by mělo údajně platit v rámci celé EU. Podle redakce iROZHLAS to však není tak úplně jednoznačné.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Havárie v zahraničí. Jak postupovat v různých státech Evropy

    Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Počet nehod, od kterých ujedou viníci, roste

    Ujet z místa nehody je nezákonné. Nejhorší je však opustit místo vážné dopravní nehody a neposkytnout nebo nezavolat první pomoc poškozeným osobám. Ti mohou kvůli neposkytnuté včasné pomoci i zemřít. Bohužel se nejedná o výjimečné chování. Podle statistik ujede viník v průměru od každé 6 nehody.

  • praskle-celni-sklo
    Zdražení cen povinného ručení pokračuje. Můžou za něj dražší díly i energie

    Na řidiče se řítí další zdražování. Podle prognóz analytiků i zástupců pojišťoven ho pocítí mnohem důrazněji než v předchozích měsících. Důvodem je nejen rostoucí cena práce a materiálu v servisech, ale také vyšší škoda v případě nehody, která se musí zákonitě promítnout do cen povinného i havarijního pojištění.