epojisteni logo
blg-srt-hole2

Pozor na díry na silnicích aneb když povinné ručení není nic platné

28. 6. 2018
|
Délka čtení: 8 min.

Pozor na díry na silnicích aneb když povinné ručení není nic platné

Každý rok se opakuje stejná situace. Zima poškodí spousty silnic, na kterých se objeví menší či větší díry. Než se všechny nedostatek opraví, poškodit si auto není vůbec těžké. Někdy díry na silnicích zůstávají ještě týdny a měsíce po zimě. Vědět byste proto měli, jak se vypořádat s případnými škodami a hlavně, kdo je zaplatí.

Spousta řidičů se mylně domnívá, že škody způsobené špatným stavem vozovky, jsou kryty povinným ručením. To není pravda. Povinné ručení se vztahuje pouze na škody, které jeden řidiči způsobí dalším účastníkům silniční dopravy, ne škody na vlastním vozidle. Jinak by to mohlo být pouze v případě, že má sjednané připojištění, které by se na takové situace přímo vztahovalo.

Jak se zachovat po nájezdu do díry

Pokud se díře nevyhnete, vjedete do ní a poškodíte si auto, zavolejte policii ČR. To samozřejmě platí pouze tehdy, pokud poškozená vozovka nebyla dostatečně označená. V takovém případě jste totiž povinni přizpůsobit styl jízdy a rychlost stavu vozovky. Policie sepíše protokol a o místě informuje správu silnic, která by měla závadu odstranit nebo alespoň označit. To je levnější, a tudíž i bohužel častější řešení.

Následně máte možnost uplatnit náhradu škodu u majitele komunikace, který je za stav komunikace zodpovědný. K úspěšnému získání náhrady potřebujete důkladnou dokumentaci. Kromě protokolu od policie vše vyfoťte - komunikaci, díru, poškozené vozidla apod. Pomáhá mít po ruce svědka, který vaši výpověď potvrdí. Majitelé komunikaci samozřejmě žádné škody platit nechtějí, a proto většina případů končí u soudu. Zde bude hodně záležet právě na důkazních materiálech.

Majitel komunikace také nemusí škodu hradit, pokud k závadě došlo krátce před nehodou, takže nemohl poškození zabránit ani umístit označení. Takové situaci se říká “být ve špatnou chvíli na špatném místě”.

Srovnejte si ceny autopojištění a mějte přehled

Díky naší kalkulačce vám srovnáme nejlepší nabídky povinného ručení na trhu. Pojištění, které se vám bude zamlouvat nejvíce, vám naši specialisté pomůžou rovnou i sjednat. A to jednoduše na pár kliků.

Havarijní pojištění to jistí

Jistotou je mít sjednané  havarijní pojištění, které kryje škody na vlastním vozidle. I zde však platí, že jste dodrželi všechny předpisy a pravidla. Pokud by byla poškozená vozovka řádně označená a vy byste přesto nepřizpůsobili styl jízdy, pojišťovna má právo odmítnout nebo snížit  pojistné  plnění dle smluvních podmínek.

Jinak stačí doložit všechny požadované dokumenty a doklady jako zprávu od policie a fotografie. Místo i poškození auta vyfoťte opravdu detailně. Pojišťovna vám opravu uhradí s výjimkou sjednané spoluúčasti, která se nejčastěji pohybuje ve výši 5 000 Kč. Vždy je lepší zavolat i policii a to i tehdy, nepřesahuje-li škoda hranici 100 000 Kč. Pokud byste tak neučinili, berete také celé důkazní břemeno na sebe.

Statistiky pojišťoven uvádí, že průměrná výše škod zaviněná jízdou po poškozené vozovce činí zhruba 10 000 Kč. Nejčastější škody, které mohou způsobit nerovnosti na vozovce, jsou přitom poškozený ráfek, proražená pneumatika a poškození zavěšení kol.

Dejte stop zdražování povinného ručení

Přišlo vám oznámení od pojišťovny o zdražení vašeho povinného ručení? Žádné obavy, na novou cenu nemusíte kývnout. Smlouvu můžete jednoduše do 6 týdnů vypovědět a přejít k jiné pojišťovně. S výběrem i sjednáním vám rádi pomůžeme. Vše jednoduše z pohodlí domova.

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • odtah-vozu
    24. května 2024|Jana Březinová
    Pojištění GAP: Co všechno kryje a komu se vyplatí?

    Jen co nový vůz opustí autosalon, jeho hodnota rychle klesá. Za rok zhruba o 10 %. Pokud dojde k totální škodě nebo krádeži, pojišťovna vám z havarijního pojištění vyplatí pouze aktuální tržní cenu vozidla. A to i přesto, že mělo najeto jen pár kilometrů. Chcete získat plnou pořizovací cenu vozu? S tím pomůže doplňkové pojištění GAP.

  • ilustrační obrázek - muž podepisuje smlouvu
    10. května 2024|Petr Pohůdka
    Novinky: 7 změn zákona v autopojištění 2024

    Rok 2024 přináší pro řidiče celou řadu změn. Řízení je nově možné již od 17 let, končí vydávání velkých technických průkazů a mění se také bodový systém či sazby pokut. Novinky se nevyhnuly ani pojištění vozidel. Jaké změny v autopojištění by vám neměly uniknout?

  • autobazar
    29. dubna 2024|Jana Březinová
    Dovoz auta z Německa: Návod krok za krokem

    Nabídka ojetých vozů v Česku se po nedostatku z minulých let opět vrátila k normálu. Hodně lidí ale přesto preferuje dovoz aut z Německa. Důvodem je širší nabídka specifických modelů, lepší technický stav a někdy i nižší cena. Jak při nákupu auta v Německu správně postupovat?

  • nabourané auto naložené na odtah
    14. února 2024|Monika Šaríková
    4 důvody, proč se vyplatí mít havarijní pojištění

    Na rozdíl od povinného ručení není havarijní pojištění povinné ze zákona. Ve snaze snížit náklady na provoz vozidla jej zhruba dvě třetiny řidičů opomíjí. Neuvědomují si, že se jim ježdění bez kompletního pojištění může naopak prodražit. Stačí jedna větší oprava nebo několik menších.

  • policejni-kontrola-dva
    17. června 2023|Monika Šaríková
    Co je bodový systém a jak funguje?

    Poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel.

  • kladivko-modely-auticek-nehoda
    27. ledna 2023|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nepojištění vozidla hrozí?

  • 28. prosince 2022|ePojisteni
    Bude Evropská unie tolerovat propadlé řidičáky a STK?

    Ministerstvo dopravy uvedlo, že platnost řidičských průkazů a STK končících v období mezi 1. únorem a 31. srpnem 2020 bude prodloužena o sedm měsíců. Řidiči, kterých se tato zpráva týká, mohou po tuto dobu jezdit s propadlými doklady. Toto nařízení by mělo údajně platit v rámci celé EU. Podle redakce iROZHLAS to však není tak úplně jednoznačné.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Havárie v zahraničí. Jak postupovat v různých státech Evropy

    Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Počet nehod, od kterých ujedou viníci, roste

    Ujet z místa nehody je nezákonné. Nejhorší je však opustit místo vážné dopravní nehody a neposkytnout nebo nezavolat první pomoc poškozeným osobám. Ti mohou kvůli neposkytnuté včasné pomoci i zemřít. Bohužel se nejedná o výjimečné chování. Podle statistik ujede viník v průměru od každé 6 nehody.

  • praskle-celni-sklo
    Zdražení cen povinného ručení pokračuje. Můžou za něj dražší díly i energie

    Na řidiče se řítí další zdražování. Podle prognóz analytiků i zástupců pojišťoven ho pocítí mnohem důrazněji než v předchozích měsících. Důvodem je nejen rostoucí cena práce a materiálu v servisech, ale také vyšší škoda v případě nehody, která se musí zákonitě promítnout do cen povinného i havarijního pojištění.